Katana och GSX 1100-tråden

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
mmm

Ser ut att vara nypressad tapp av den stora modellen samt rakskuren primärdrivning.
Herr Boeing uppskattade uppenbarligen min motor med kompressorvinande framdrivning... :)

Ljudet i all ära..men med tanke på att hojen ska gå en del på strippen så kan det kanske behövas med rakskuret oxå. hade helt glömt bort att det var den stora tappen på veven så blev lite x-tra glad ! Nu väntar jag bara in den nyrenoverade vxl lådan så kan jag sätta ihop botten på motorn...:tummenupp:D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Aha, då förstår jag. :D

Hittade förövrigt ett par Öhlinare på eBay för en hyffsad slant. Skickade iväg ett mail för att höra om han var sugen att posta dom till Svedala. Hoppas han vill.

En liten skada / skrapmärke på insidan av en burk men det spelar ingen roll. Bara att montera så att skadan är på insidan.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Tänkte ha den här istället för orginal...

Det där har jag oxå varit inne på. Kanonsnyggt.
Jag tänkte ha en gul bakgrund.
Är det där en photoshopbild eller är det en riktig bakgrund i vitt?

Vet du någon firma som specialtrycker bakgrunder på rätt sätt så att belysningen fungerar som den ska? Jag har letat men inte hittat :-(
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Det där har jag oxå varit inne på. Kanonsnyggt.
Jag tänkte ha en gul bakgrund.
Är det där en photoshopbild eller är det en riktig bakgrund i vitt?

Vet du någon firma som specialtrycker bakgrunder på rätt sätt så att belysningen fungerar som den ska? Jag har letat men inte hittat :-(

Sådana där finns ju på bukten. Personligen tycker jag ju att har man en originalmätare som fungerar och är obruten så öppnar man den inte för att byta färg på tavlan. Men det är ju jag. Köper hellre ett modernt i färg som jag önskar.

/U

Aha, då förstår jag. :D

Hittade förövrigt ett par Öhlinare på eBay för en hyffsad slant. Skickade iväg ett mail för att höra om han var sugen att posta dom till Svedala. Hoppas han vill.

En liten skada / skrapmärke på insidan av en burk men det spelar ingen roll. Bara att montera så att skadan är på insidan.

Tycker du ska köra cleant = enkeldämp. Passar röven bättre tycker jag. Du slipper dessutom kedjeproblematiken på köpet. Såg att du var inne på att dra upp ljuddämparen under kutsen också. Hmm jag håller inte riktigt med där heller. Kör hellre kort MotoGP variant under motorn om du inte vill ha en ljuddämpare på högersidan. Men det ska ju tilläggas att du lyckades väl med XJR:en så du har säkert en bra blick för slutresultatet som inte jag har:tummenupp

/U
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Sådana där finns ju på bukten. Personligen tycker jag ju att har man en originalmätare som fungerar och är obruten så öppnar man den inte för att byta färg på tavlan. Men det är ju jag. Köper hellre ett modernt i färg som jag önskar.

Jag har kikat väldigt lite på bukten. Får väl börja med det då. Har du sett om dom finns i olika färger?
Det går fort å byta det skulle det vara värt.
Jag har skruvat på tok för mycket katanainstrument i sommar så jag har väl vant mig :D
Du har onekligen lyckats bra i ditt val av instrument men ibland vill man ha kvar stenåldern :yoparty
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Katana instrument..

Sådana där finns ju på bukten. Personligen tycker jag ju att har man en originalmätare som fungerar och är obruten så öppnar man den inte för att byta färg på tavlan. Men det är ju jag. Köper hellre ett modernt i färg som jag önskar.

Ungefär samma sak som att byta gaffel eller ej..antingen kör man hel orginal eller ej...:va

Instrument belysningen fungerar perfekt. Har tillverkar ny plast platta och sedan är det bara att klistra på urtavlan. Kan göra den i alla färger...:tummenupp
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Instrument..

Menar du att det är en dekal som man klistrar på en genomskinlig plastbit i rätt form ?

Ja , ungefär så. Det går oxå att få "urtavlan" tryckt på plasten på samma sätt som orginalet är gjort. Det kostar dock betydligt mer eftersom man måste tillverka en "master" mall då.

Jag har urtavlan i flera filformat . Tryckeriet har "printat" ut urtavlan på lämpligt material som jag sedan monterar själv på nya plexiplast biten. Hittils har jag fått några prover på urtavlor. Jag har tillverkat plexi biten själv.
Pilligt men gick bra med lite tålamod - inte min starkaste egenskap - och en dremel.

Det svåra är att välja rätt material o färg på urtavlan så att det inte blir för blankt.

På det här sättet behåller jag orginal urtavlan intakt (om man vill återställa instrumentet ) och det är sedan lätt att byta bakgrund.

Funderar på att ändra rödmarkeringen till 10 000 varv .

Kommer oxå lägga in Katana symbolen i mitten på instrumentet. Håller på med den logon nu.Återkommer med bild.

Det var rätt bökigt att få fram l en modell som gick att ändra i datorn. Men det gick - nu kan man ganska lätt ändra skalor , färger mm.:D

Nu ska jag bara fixa till hastighets o varv räknar nålar , de som satt i var
trasiga..:yoparty
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag har urtavlan i flera filformat . Tryckeriet har "printat" ut urtavlan på lämpligt material som jag sedan monterar själv på nya plexiplast biten. Hittils har jag fått några prover på urtavlor. Jag har tillverkat plexi biten själv.

Funderar på att ändra rödmarkeringen till 10 000 varv .

Kommer oxå lägga in Katana symbolen i mitten på instrumentet. Håller på med den logon nu.Återkommer med bild.

Nu ska jag bara fixa till hastighets o varv räknar nålar , de som satt i var
trasiga..:yoparty

Kompis, vi tänker lika även där.
Jag tänkte också på att använda loggan. :tummenupp
Hör av dig om du hittar nya nålar. Jag behöver också några stycken :mad:
Ser fram mot bilder. Lycka till med photoshopandet
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Nålar...

Kompis, vi tänker lika även där.
Jag tänkte också på att använda loggan. :tummenupp
Hör av dig om du hittar nya nålar. Jag behöver också några stycken :mad:
Ser fram mot bilder. Lycka till med photoshopandet

Återkommer , angående nålar...försöker få till nålar i aluminium...:va
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...

Fan va trångt det blir då vid 300km/h resp låg tomgång eller 0rpm:D
Nä det skulle gå bort för mig. Vem kör 300 med sin Kat? Om nån mot förmodan skulle det så vet man det ändå. Minns när jag var liten, då jämförde alla småkillar sina pappors bilar efter hur fort dom gick. På mätaren alltså...
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ungefär samma sak som att byta gaffel eller ej..antingen kör man hel orginal eller ej...:va

Instrument belysningen fungerar perfekt. Har tillverkar ny plast platta och sedan är det bara att klistra på urtavlan. Kan göra den i alla färger...:tummenupp

Nu var det ju inte riktigt så jag menade. Men för min del så är instrumenten så ädla just för att dom är svårfunna i bra skick. Är det inte brutna nålar så har ngn försökt öppna sargen så den är trasig. Och just att öppna dom är ju ett gissel. Men har du kommit på ett sätt som håller det intakt så är det bara att gratulera. I s f så är jag med på vad du pysslar med:tummenupp

/U
 
Last edited:

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Fan va trångt det blir då vid 300km/h resp låg tomgång eller 0rpm:D
Nä det skulle gå bort för mig. Vem kör 300 med sin Kat? Om nån mot förmodan skulle det så vet man det ändå. Minns när jag var liten, då jämförde alla småkillar sina pappors bilar efter hur fort dom gick. På mätaren alltså...
Min mätarnål går iallafall Lååångt förbi 240km/h vid 10500 rpm med standard drevning:)
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Instument..

Fan va trångt det blir då vid 300km/h resp låg tomgång eller 0rpm:D
Nä det skulle gå bort för mig. Vem kör 300 med sin Kat? Om nån mot förmodan skulle det så vet man det ändå. Minns när jag var liten, då jämförde alla småkillar sina pappors bilar efter hur fort dom gick. På mätaren alltså...

Jag provade med 300 km/h...blev inget bra..för att behålla skalan fick jag korsa över på varvräknar sidan för att det skulle se någorlunda ut. har gjort en ny skala med 280 km/h. Men kommer använda 260 km/h i mitt instrument. Rödmarkeringen flyttad till 10000 varv. Så det så !
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
mera instrument..

lite alternativ...logo inlagd och lite annat,,,
 

Bifogat

  • mcinstrument260.jpg
    mcinstrument260.jpg
    83.1 KB · Visningar: 66
  • mcinstrument280.jpg
    mcinstrument280.jpg
    85.4 KB · Visningar: 87

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ser renast ut med 260 - men behöver du 280 så kör på det. :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top