Katana och GSX 1100-tråden

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Det skall va fint väder idag, någon/några som skall rasta bestarna i stan ikväll? Har tyvärr ingen Katana att åka på men skulle eventuellt dyka upp med en gul SV som sist om inget annat dyker upp förståss :)
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Onsdag kväll..

Det skall va fint väder idag, någon/några som skall rasta bestarna i stan ikväll? Har tyvärr ingen Katana att åka på men skulle eventuellt dyka upp med en gul SV som sist om inget annat dyker upp förståss :)

Har jour , men blir det inte jobb dyker jag upp på röda faran !:tummenupp
 

DubbelR

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Grimsås
Hoj
ZX7RR-96, ZX7RR-97GSX-R750RK- 89, ZXR750RR-94 GSX-R 7/11 Harris F1
84 31,5/27 topp + 1498 cc intresse ?

Ursäkta att jag kapar lite men undrar om ngn i detta forumet är intresserad av en Greg Cope 84 topp med 31,5 titan/27 rostfritt, tit retainers, hardweld vippor, samt ett 1498 cc wiseco Pro lite 13:1 kit ?

mvh H 073-0253922 :)
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Hann inte besikta Katanan idag. (siktar på i morgon).
Fick ett megastrul på annat håll som tog 5 timmar att fixa.
Jag kommer in men det blir på bastarden då den är 100% laglig och jag har ingen lust att chansa.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu har jag parkerat för säsongen och börjat mecka, just då det blev finväder. Känns väl lite både-och. Nåja, kan ju inte börja skruva ihop den nu då jag rivit hälften.

Igår hann jag hit:

DSC_0023.jpg


Provmontering av nya svingen. Kollade även hur det var med frigången för kedjan samt hur mycket offset vid framdrevet jag skulle behöva på ett ungefär. Kommer bli mellan 10-20mm som behövs, ska prova vända bakdrevet och svarva av ryckutjämnaren lite för att tjäna nån millimeter.

Men vad tror ni, hur skulle det se ut med dubbla dämpare bak istället för en monostuts? Gillar ju hur luftig den är med enkeldämpare men samtidigt hur fet den ser ut med dubbla...

Dilemma...
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Men vad tror ni, hur skulle det se ut med dubbla dämpare bak istället för en monostuts? Gillar ju hur luftig den är med enkeldämpare men samtidigt hur fet den ser ut med dubbla...

Med dubbla så får du ytterliggare en detalj som kedjan ska gå fritt från:mad:
Har haft strul med det själv.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Kommer bli mellan 10-20mm som behövs, ska prova vända bakdrevet och svarva av ryckutjämnaren lite för att tjäna nån millimeter.

Men vad tror ni, hur skulle det se ut med dubbla dämpare bak istället för en monostuts? Gillar ju hur luftig den är med enkeldämpare men samtidigt hur fet den ser ut med dubbla...

Dilemma...

Jag har svarvat ner min drevhållare 5mm och vänt bakdrevet plus offset framdrev på min röda raring.
Funkar hur bra som helst.
Hör av dig om du behöver offsetdrev ;)

/Subjektivt
Jag skulle köra med singeldämpare för clean look och att det är lättare att justera ride height utan extrafästen o dyl.
Med långsving lär du ju vilja rasta den på strippen ibland, bra att snabbt kunna ändra
från gatinställning till 'slammed-down-go-fast-setting' :D
/End Subjektivt
 
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Kort/lång Hög/låg

Tja
Design eller egenskaper???

Beror väl på hur du vill att den skall uppföra sig.. ska den gå att svänga med så är väl en riktigt kort sving bra... mao kort finns ingen plats för mono dämparen stående... Bra markfrigång är måste!

Ska du bara ha en dräpare vid ljusen bygg låg å lång ... bägge alternativen funkar bra.

Men utseendet väger tungt - eller??
Svetsa verkar Ni ju inte ha några problem med å lösningar för att flytta drev finns ju...

Har just köpt en ES85a ombyggd med GSXR dämpare betydligt styvare i rumpan... Fråga mig inte hur den går har kunnat gasa med den ännu pga litet motor missöde, kanske testar den i helgen. Förra ägaren var lyrisk över lösningen han gillade inte det svampiga orginalet.



Men vad tror ni, hur skulle det se ut med dubbla dämpare bak istället för en monostuts? Gillar ju hur luftig den är med enkeldämpare men samtidigt hur fet den ser ut med dubbla...

Dilemma...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Med dubbla så får du ytterliggare en detalj som kedjan ska gå fritt från:mad:
Har haft strul med det själv.

Ja just det, å andra sidan är det rätt gott om plats på svingen då den från början var med dubbla dämpare.

Jag har svarvat ner min drevhållare 5mm och vänt bakdrevet plus offset framdrev på min röda raring.
Funkar hur bra som helst.
Hör av dig om du behöver offsetdrev ;)

/Subjektivt
Jag skulle köra med singeldämpare för clean look och att det är lättare att justera ride height utan extrafästen o dyl.
Med långsving lär du ju vilja rasta den på strippen ibland, bra att snabbt kunna ändra
från gatinställning till 'slammed-down-go-fast-setting' :D
/End Subjektivt

Det ska jag komma ihåg. Svingen ska svetsas samt fräsa lite vid infästningen lite innan jag kan mäta ut exakt hur mycket offset jag behöver. Bör nog bli ca 10-15mm dock.

Du har en poäng vad gäller justeringsmöjligheterna. Strippen blir det väl inte riktigt än men jag bygger den definitivt med det i åtanke. Större cylinder + annat godis ligger definitivt på planeringsbordet, är bara pengarna som sätter stopp.

Tja
Design eller egenskaper???

Beror väl på hur du vill att den skall uppföra sig.. ska den gå att svänga med så är väl en riktigt kort sving bra... mao kort finns ingen plats för mono dämparen stående... Bra markfrigång är måste!

Ska du bara ha en dräpare vid ljusen bygg låg å lång ... bägge alternativen funkar bra.

Men utseendet väger tungt - eller??
Svetsa verkar Ni ju inte ha några problem med å lösningar för att flytta drev finns ju...

Har just köpt en ES85a ombyggd med GSXR dämpare betydligt styvare i rumpan... Fråga mig inte hur den går har kunnat gasa med den ännu pga litet motor missöde, kanske testar den i helgen. Förra ägaren var lyrisk över lösningen han gillade inte det svampiga orginalet.

Är väl lite både och med det där. Funktion vill jag ha men det ska ju även vara lite stuk så den ser tuff ut (är ju framförallt en gathoj som ska synas och köras).

Svetsa är inga problem alls, farsan är hygglig på det och jag kan också, sen har vi ett antal bekanta som är duktiga med aluminium.

En lösning för monodämparen jag sett och funderar på är att man sätter leden som normalt sitter ovanpå stötdämparen under svingen och i centralstödsfästet (kapar bort stödet och gör nya fästen), och sen två hundben till ovansidan av svingen.

Bottom_Mount_001.jpg


Sen gör man om infästningen i ramen för dämparen och förstärker.

Copy_of_Copy_of_Picture_012.jpg


Verkar fungera riktigt bra för många.

Det är tur alla här i tråden pillar så mycket med sina hojar. Finns gott om förslag. Tack! :tummenupp
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Början av kvällens session såg ut såhär. Lite funderingar på vad man skulle kunna göra med baken... :näsblod

DSC_0007-4.jpg


Är riktigt svag för allt vad gäller fina bakdelar på hojar, speciellt där kutsen slutar framför hjulaxeln.

DSC_0009.jpg


Ska inte säga till 110% att det kommer bli såhär men det är definitivt ett alternativ. Min avsikt har aldrig riktigt varit att bygga en EF i originalskick bara med ny gaffel och sving.

Sen tog jag mig an kabelhärvan och allt annat som är skruvat på ramen, en par timmar senare såg hojen ut såhär.

DSC_0051.jpg


Rätt menlös om jag får säga det själv men det är ju en del som ska göras.

Motorn får dock sitta i som motvikt ett tag framöver medan jag måttar in hur bakdämparen ska sitta. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
-farochson
Kör du med 2 byggtrådar :confused:

Kanske jag ska hålla mig till den ena istället? :död

Tråden finnes här.

Å andra sidan blir det mer tankar, idéer och reaktioner här då många kör och pillar med samma hojar, något som jag inte får i den "korrekta" forumdelen. :)
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Kanske jag ska hålla mig till den ena istället? :död

Å andra sidan blir det mer tankar, idéer och reaktioner här då många kör och pillar med samma hojar, något som jag inte får i den "korrekta" forumdelen. :)

Jag tror nog att dom flesta som besöker denna tråden regelbundet även har koll på din byggtråd.
Det är inget direkt överflöd på byggtrådar där gamla GSX:er byggs om.
Men i den så har du hittills bara visat vad du har gjort samt berättat vad du eventuellt tänker göra.
Om du ställer frågorna där så får du garanterat svar där också :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag tror nog att dom flesta som besöker denna tråden regelbundet även har koll på din byggtråd.
Det är inget direkt överflöd på byggtrådar där gamla GSX:er byggs om.
Men i den så har du hittills bara visat vad du har gjort samt berättat vad du eventuellt tänker göra.
Om du ställer frågorna där så får du garanterat svar där också :tummenupp

Du har nog en poäng. :krama

Inte för att jag är en allvetare på något sätt men jag behöver sällan konkreta förslag och detaljerade beskrivningar på tillvägagångssätt, annat än med t.ex. dämpningsgeometri för stötdämparen så att hojen fungerar som den ska. Eftersom jag pysslat med att mecka och bygga saker merparten av mitt liv (snart 21 år) så är jag rätt uppfinningsrik.

Sen vågar jag säga att jag har ett bra öga för hur saker och ting ska se ut.

Är det t.ex. något konstigt fäste jag behöver så tar det inte länge innan jag har en skiss i huvudet på hur det ska se ut och hur det ska tillverkas. Och så blir det ofta är jag rädd, kan vara därför byggtråden har lite ointressant text till bilderna... :näsblod
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
På gång att hända saker med startkopplingen verkar det som. Som tur är har farsan avdragarverktygen kvar sen han hade sin GSX på 80-talet.

DSC_0014.jpg


Kulorna har börjat krypa lite.

DSC_0008-1.jpg


Rätt märkligt att min hållt 25 år, 18 ägare och 9500 mil fast farsan fick byta på sin efter bara en par år på sin. Är det så stor skillnad mellan -84:eek:rna och -82:eek:rna? :va

Jäkla rackel med hoj... :död
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Funkar inte kopplingen då? De små utbuktningarna är till för att fjädern som trycker på rullarna skall få en plan anliggning. Rullarna liggger ju i ytterkant på axeln och fjädern går således inte in radiellt.
Startmotorkopplingarna håller nästan hur länge som helst såvida man inte kör med dåligt batteri, kass startmotor eller taskig tändning som gör att motorn "hackar sig runt", då kan man döda dem på nolltid.

/Ingvar
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Funkar inte kopplingen då? De små utbuktningarna är till för att fjädern som trycker på rullarna skall få en plan anliggning. Rullarna liggger ju i ytterkant på axeln och fjädern går således inte in radiellt.
Startmotorkopplingarna håller nästan hur länge som helst såvida man inte kör med dåligt batteri, kass startmotor eller taskig tändning som gör att motorn "hackar sig runt", då kan man döda dem på nolltid.

/Ingvar

Hur går det för dig? Rivit, byggt och provstartat än:tummenupp

/U
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Funkar inte kopplingen då? De små utbuktningarna är till för att fjädern som trycker på rullarna skall få en plan anliggning. Rullarna liggger ju i ytterkant på axeln och fjädern går således inte in radiellt.
Startmotorkopplingarna håller nästan hur länge som helst såvida man inte kör med dåligt batteri, kass startmotor eller taskig tändning som gör att motorn "hackar sig runt", då kan man döda dem på nolltid.

/Ingvar

Jaha, då är det nog inget fel på kopplingen. På farsgubben lät det som "Aj, aj, såg inte bra ut det där.".

Kunde då inte se något annat synligt slitage så då är den väl i gott skick?
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Hur går det för dig? Rivit, byggt och provstartat än:tummenupp

/U

Samlar delar och ser kistbotten:gnissla. Som tur är gillar några i familjen blodpudding:)

/Ingvar

Jaha, då är det nog inget fel på kopplingen. På farsgubben lät det som "Aj, aj, såg inte bra ut det där.".

Kunde då inte se något annat synligt slitage så då är den väl i gott skick?

Man kan lura sig på det där, men det är helt i sin ordning. Har du dessutom ett svänghjul som sitter ordentligt så låt det sitta.

/Ingvar
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top