Katana och GSX 1100-tråden

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det första setet fungerar om du ändrar delningen mellan förgasarna eftersom dom är gjorda för vätskekylda GSXR.
Det andra setet är jag mer osäker på förutom att delningen inte stämmer. Jag kan min Yamaha-historia dåligt och vet inte vilka modeller som har insugen vinklade "downdraft". Bilderna visar inte någon sidovy. Kan vara "downdraft"-modellen och då blir det inte bra att vinkla dem horisontellt som på GSX.

/Ingvar

Misstänkte det. FZR-gasarna är jag osäker på också men det ser inte ut att vara downdraft varianten. Flottörhusen tycks vara raka på bilderna. Kan ju ha fel dock. :)

Fördelen med RS:arna är väl att dom garanterat passar rakt av och finns tillgängliga för ungefär halva pengarna. Får se hur ekonomin ser ut framöver.
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Dags för kloning.. Någon som har en gsx1100 ram liggandes? Skick är av mindre betydelse. Gärna utan papper.
Känns inte rätt att börja kapa i Katanaramen.
/J
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
ram

Fanns väl en hoj utan papper på blocket ett tag, 3000 tror jag att han ville ha :) Kanske kan vara något.
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Last edited:

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Ramen..

Tack för tipsen! Ska kolla om det kan vara nåt.


Nu är det dax!! Ska se om jag kan få dit din gamla kaross också..

Den har jag köpt...Ska hämta i veckan..
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Misstänkte det. FZR-gasarna är jag osäker på också men det ser inte ut att vara downdraft varianten. Flottörhusen tycks vara raka på bilderna. Kan ju ha fel dock. :)

Var dom till en FZR1000 så är det fallförgasare.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Var dom till en FZR1000 så är det fallförgasare.

Ja, dom var från en FZR1000 av äldre årsmodell.

Börjar luta mot att det blir RS36:eek:r istället. Passar rakt av på hojen, lättare att hitta och kanske framförallt billigare. Keihinarna är ju minst 4000kr dyrare här i Europa och då ska man ha nya insugningsgummin också för att få dom att passa. Blir en nog så dyr affär när man bara ska finåka just nu.

Hur racigt och fränt det än må se ut med FCR-gasare (och hur bra dom än är) så är det nog inte ekonomiskt hållbart. Läste också att dom kan upplevas vara nog så stora (39:eek:rna) för en standard 1135cc. Plus då det faktum att det sitter strypkammar i min.

På tal om strypkammar, vars hittar man dom ostrypta? Övervägt att byta ut dom i vinter beroende på lite vad dom kostar. Är det eBay som gäller eller vet någon här med sig att dom har liggandes i nån låda och vill bli av med en uppsättning? :)
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Ja, dom var från en FZR1000 av äldre årsmodell.

Börjar luta mot att det blir RS36:eek:r istället. Passar rakt av på hojen, lättare att hitta och kanske framförallt billigare. Keihinarna är ju minst 4000kr dyrare här i Europa och då ska man ha nya insugningsgummin också för att få dom att passa. Blir en nog så dyr affär när man bara ska finåka just nu.

Hur racigt och fränt det än må se ut med FCR-gasare (och hur bra dom än är) så är det nog inte ekonomiskt hållbart. Läste också att dom kan upplevas vara nog så stora (39:eek:rna) för en standard 1135cc. Plus då det faktum att det sitter strypkammar i min.

På tal om strypkammar, vars hittar man dom ostrypta? Övervägt att byta ut dom i vinter beroende på lite vad dom kostar. Är det eBay som gäller eller vet någon här med sig att dom har liggandes i nån låda och vill bli av med en uppsättning? :)

Tips är väl att slipa om orginal kammarna - lite billigare men även större flexibilitet. Nu vet jag inte vilken begränsning det finns dvs hur mycket man kan slipa ned inner radien, men motsvarande V&H street ska inte vara några problem. Har en som Nisse Hedlund (legend) slipade på 80 talet.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tips är väl att slipa om orginal kammarna - lite billigare men även större flexibilitet. Nu vet jag inte vilken begränsning det finns dvs hur mycket man kan slipa ned inner radien, men motsvarande V&H street ska inte vara några problem. Har en som Nisse Hedlund (legend) slipade på 80 talet.

Kanske kunde vara något. Antar dock att man bör besitta vissa kunskaper i bearbetning av sånt här för att det ska bli rätt?
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Last edited:

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Ukna
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Sitter det verkligen "strypkammar" i. Jag kan ha fel med vill minnas att 1150-maskinerna inte stryptes med tröttare kammar. Jag tror att kammarna t.o.m lyfter lite mer än de s.k. exportkammarna. Så var det i min otrimmade 1150 originalspis jag köpte för ett antal år sedan.

/Ingvar

Edit: kamaxelslipning http://www.stigsmotormekaniska.se/doc/kam_slip.htm

Har för mig att upp till 84 ströps dom genom kammarna.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Sitter det verkligen "strypkammar" i. Jag kan ha fel med vill minnas att 1150-maskinerna inte stryptes med tröttare kammar. Jag tror att kammarna t.o.m lyfter lite mer än de s.k. exportkammarna. Så var det i min otrimmade 1150 originalspis jag köpte för ett antal år sedan.

/Ingvar

Edit: kamaxelslipning http://www.stigsmotormekaniska.se/doc/kam_slip.htm

Inte den blekaste. :D

Jag har bara ägt hojen sen i maj och det enda jag kollat i motorn är kopplingskorg och startkoppling. Jag har läst någon äldre artikel ur MC-Folket / MCM där dom testade första GSX:en från -84:a. Där gav den med "exportkammar" mellan 105-110hk medans den med strypkammar gav omkring 90hk. Nu har jag inte haft upp min i bänk och det blir nog först till våren.

Sen är min GSX den enda GSX jag kört så jag har inget att jämföra med. Jag tycker det är helt acceptabel effekt i den... men visst kan det bli bättre... :)

Blev uppringd idag av reklamfirman om att dekalrerna jag beställt var klara. Ser riktigt fint ut tycker jag. :tummenupp

DSC_0006-2-1.jpg


(var tvungen att provmontera på en sida, bra att ha några extra uppsättningar, fick 4st)

Ska försöka få iväg allt på lack på torsdag.
 
Last edited:

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Liten julafton !

Var och hämtade lite delar idag och fick lite saker tillverkade...

Nu kan man börja bygga på allvar !:tummenupp

Ska välja en av ljud dämparna...blir RS 3:an. Sedan ska en kollektor tillverkas till rören.

GSXR motorn får bli till ett annat år...o så 81 ramen till ett annat år.
 

Bifogat

  • DSC00187.jpg
    DSC00187.jpg
    95.8 KB · Visningar: 73
  • DSC00191.jpg
    DSC00191.jpg
    71.8 KB · Visningar: 71
  • DSC00192_2.jpg
    DSC00192_2.jpg
    74.9 KB · Visningar: 59
  • DSC00193.jpg
    DSC00193.jpg
    103.8 KB · Visningar: 69
  • DSC00195.jpg
    DSC00195.jpg
    87.3 KB · Visningar: 69

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
På tal om strypkammar, vars hittar man dom ostrypta? Övervägt att byta ut dom i vinter beroende på lite vad dom kostar. Är det eBay som gäller eller vet någon här med sig att dom har liggandes i nån låda och vill bli av med en uppsättning? :)

Du märker direkt om du har strypkammar när du kör hojen. De ger tokvrid i botten på registret
men motorn börjar tappa orken redan vid 5000-6000 rpm. Ingen varvvillighet överhuvudtaget.
Strypkammar fanns på -84:eek:rna.

Om jag minns rätt så har de cirka 4,5 mm lyft om du mäter direkt på nockarna. Du kan även
kolla efter ev märkning, exportkammarna brukar vara stämplade med ett D i ena änden.
(Är dock osäker på strypkammarna, är det G som gäller?)

Ett bra ställe att leta kammar är på amerikanska Ebay, där är exportkam = standardkam
samt att gs1150 finns i stort antal.

/ Mikael
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top