Katana och GSX 1100-tråden

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Se mitt tidigare editerade inlägg.
Om det är som du tror att det sitter GSX gaffel och hjul på den så är det egentligen bara dom rena Bakker delarna som kostar. Det blir lite skillnad när det monteras magnesiumfälgar och häftiga bromsgrejjer mm.
Ett par bilder underlättar.
Okidoki. Jag ska försöka vrida ur kompisen lite bilder. Inte alltid lätt!

Henrik
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Kloningen är i full gång! Tanken är att det i slutändan kommer att bli 2 körbara hojar, en svängbar och en mindre svängbar..
 

Bifogat

  • Foto0099.jpg
    Foto0099.jpg
    193.9 KB · Visningar: 119
  • Foto0053.jpg
    Foto0053.jpg
    138.3 KB · Visningar: 114

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Idag blev det att rensa ramen från skräp. Blev riktigt bra i slutändan. Ska svetsas på ny stötdämparinfästning nån gång nu i veckan är det tänkt.

DSCN1459.jpg


P.S. bytt användarnamn nu från farochson.
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
En gammal goding...

Var i förrådet och rotade.Hittade bilder ifrån mina yngre dagar. Mig på min kära GSX...1983 är bilderna ifrån. 1168 , Mikuni 33:eek:r , export kammar osv..ingen koppling användes till att komma upp på bakhjulet..
 

Bifogat

  • Skannad bild 100100001.jpg
    Skannad bild 100100001.jpg
    37 KB · Visningar: 151
  • Skannad bild 100100002.jpg
    Skannad bild 100100002.jpg
    40.9 KB · Visningar: 146

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ni som nu är bevandrade i både det ena och det andra. Är Accels spolar och tändningsförställare jämförbara med Dyna:s grejjer? Tänkte på annonsen här.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=38164

Verkar ju vara ett vettigt köp om man bara har originalgrejjer på hojen nu?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag har dessa på min sen 11 år tillbaka, fungerar perfekt till org. likväl trimmat

Låter ju bra. Ny tändning, vassare kammar och lite bättre fuggar hade jag tänkt försöka få på innan säsongsstarten. Övrigt trim får vänta tills vintern. :)

Sitter just nu och sneglar på FCR-gasarna som H. Roos har till salu här på forumet. Hur är det att stoppa på en brygga med FCR39:eek:r på en motor som är standard bortsett ifrån det jag nämnt ovan? Tänkte att det kunde vara lika bra att slå till på dom för det priset, speciellt med tanke på att det kommer åka på 1428 / 1327cc, portning, osv fram emot vintern. :va
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Låter ju bra. Ny tändning, vassare kammar och lite bättre fuggar hade jag tänkt försöka få på innan säsongsstarten. Övrigt trim får vänta tills vintern. :)

Sitter just nu och sneglar på FCR-gasarna som H. Roos har till salu här på forumet. Hur är det att stoppa på en brygga med FCR39:eek:r på en motor som är standard bortsett ifrån det jag nämnt ovan? Tänkte att det kunde vara lika bra att slå till på dom för det priset, speciellt med tanke på att det kommer åka på 1428 / 1327cc, portning, osv fram emot vintern. :va

Om du köper spolarna som du visade så är där även ett Dyna S. Det kommer du nog inte behöva.
Vad gäller gasarna: Klart det kommer fungera, dock kan bestyckningen vara helt fel för en org.motor. Setup x2 om du tänker använda dom innan ett motorbygge.
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Var i förrådet och rotade.Hittade bilder ifrån mina yngre dagar. Mig på min kära GSX...1983 är bilderna ifrån. 1168 , Mikuni 33:eek:r , export kammar osv..ingen koppling användes till att komma upp på bakhjulet..

Vackra bilder man längtar till sommaren!

Misstänker att det är mera volym i kaggen i dag... kompenseras med 1427 har jag förstått, hehe..

Nu trimmas inför sommaren, tar en Öl i garaget för att kompensera alla nya hästkrafter :D

Ha det
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Fråga: Nån som kommer ihåg adressen till firman i usa där man kunde köpa Mikuni RS förgasare för 679usd?
Jag ska ha med ett set hem i nästa container.

Kanske?
Dessa är nån typ av grossister, kolla vilka detaljister de har OM de inte kan sälja direkt.
Tror APE, Orient express, VHR tar sitt därifrån...

http://www.sudco.com/
 

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Lock till oljefilter vid oljekylare

Jag vill minnas att detta har varit uppe tidigare i GSX-tråden, men...

Det slog mig idag när jag lossade locket över oljefiltret att det verkar vara av fel utförande.
Pinsamt att jag inte noterat det tidigare. Cykeln är en EF med original oljekylare och då ska
det väl sitta ett lock med en strypning i, eller ? (Nere till höger om ni kollar på bilden).

Vad händer om man kör med fel lock, blir det lägre flöde till oljekylaren eller inget alls?

/ Mikael
 

Bifogat

  • IM000075.jpg
    IM000075.jpg
    185.5 KB · Visningar: 100

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag vill minnas att detta har varit uppe tidigare i GSX-tråden, men...

Det slog mig idag när jag lossade locket över oljefiltret att det verkar vara av fel utförande.
Pinsamt att jag inte noterat det tidigare. Cykeln är en EF med original oljekylare och då ska
det väl sitta ett lock med en strypning i, eller ? (Nere till höger om ni kollar på bilden).

Vad händer om man kör med fel lock, blir det lägre flöde till oljekylaren eller inget alls?

/ Mikael

Locket på min EF ser då precis likadant ut som på din.

Vad är det för strypning du pratar om? :va

Och nu börjar bitarna falla på plats:

DSCN1512.jpg


:)
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jag vill minnas att detta har varit uppe tidigare i GSX-tråden, men...

Det slog mig idag när jag lossade locket över oljefiltret att det verkar vara av fel utförande.
Pinsamt att jag inte noterat det tidigare. Cykeln är en EF med original oljekylare och då ska
det väl sitta ett lock med en strypning i, eller ? (Nere till höger om ni kollar på bilden).

Vad händer om man kör med fel lock, blir det lägre flöde till oljekylaren eller inget alls?

/ Mikael

Det är så här du menar? http://www.theflyingbanana.com/EFE vs std 02.jpg Förklaring http://www.theflyingbanana.com/gsx filter-cooler routing ~ with EFE cover.jpg


/Uffe
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Vad händer om man kör med fel lock, blir det lägre flöde till oljekylaren eller inget alls?

/ Mikael

Kylaren gör ingen nytta med det locket, dock ingen fara för motorn.

Skulle man däremot använda lock med strypning utan inkopplad kylare mår motorn snart riktigt dåligt...
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Jag vill minnas att detta har varit uppe tidigare i GSX-tråden, men...
Vad händer om man kör med fel lock, blir det lägre flöde till oljekylaren eller inget alls?

/ Mikael

Det är ju bara att plugga igen hålet i motorblocket om man användet oljekylare.....
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Den lilla ursparingen är bara en extra säkerhet ifall kylaren (eller vad man nu kopplat till utgången) skulle sättas igen helt, men vill man göra som original borrar man ett hål i pluggen för bibehållen funktion.
Svarva tex en delrin- eller aluplugg med genomgående M4-hål för att dessutom lätt kunna demontera i framtiden.
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Men den ska väl inte vara helt pluggad ?

Ja det är ju som Biker66 säger men jag har då alltid kört med "helpluggat". Svarvat en plugg med en grop (inte ett hål) som jag gängat M8 så man kan rycka ut den smidigt med en ryckhammare
 

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R

Tack för bra svar allihop. Skissen + bilden från Uffe är klockren.

Det känns inte som jag ska plugga hålet helt och hållet. Jag har inte haft några problem med
att hojen går för varm, så om allt flöde går genom kylaren är det kanske inte heller optimalt.

Jag har uppdrevad oljepump, frågan är om det spelar någon roll för valet av strypning. Det
borde bli mindre tryckfall över kylaren om man släpper in en del av oljan direkt till oljefiltret.

/ Mikael
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top