Katana och GSX 1100-tråden

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Okej nu när vi börjar närma oss lite effekt, vore det intressant att höra hur långt räcker snedskuren primär drivning??

Mitt motor ser ut som följer:
kuttad låda - Klar
Svetsat ettans drev - klar
Super hub - klar
Hårdare fjädrar i korgen - klar
Koppling med extra lamell - klar
Hi flow drev - klar
Portad topp Avelan - klar
Kam en specialare från england 9,5mm lyft mycket duration - klar
Hårdare ventil fjädrar - klar
Hewyduty kamkjedja - klar
Olje returerna uppfrästa - klar

Återstår att uppgradera lite till:
Borra 1327
RS 40
Plasta toppen
troligen även Dyna 2000
Kanske toppsmörjning (men fungerar utan)

Ska jag lägga till rakskurna drev?

Har ni några tips om vad jag bör fixa mera?
Jo jo svänghjulet vet jag om :gnissla det måste sitta fast :Bugar

Vad kan man tänkas få ut på slangen när den väl är intrimmad??
Vad tänker du åka med för storlek på ventilerna?

Det där låter intressant. Problemet med strypkammarna är ju just att effekten tar slut vid 6000 varv. :)

Men vad skulle man ha satsat på? .348" kammarna låter ju på något sätt som den gyllene medelvägen, eller är det vettigare att köpa någon av dom andra (.370" / .340")?

Varifrån rekommenderar ni att man köper? Direkt från Web Cams eller från nån annan trim-sida, typ APE?

Jag hade valt modified (.348) med tanke på den konfiguration du tänker åka med ett tag och med tanke på den plan du har för framtiden. :tummenupp
.340 kammarna funkar nog lika bra innan du börjar porta, gå upp i ventilstorlek samt öka kubiken ordentligt, men tror nog att du får ut mer av maskinen med modified kammarna när detta väl är gjort jämfört med .340 kammarna.

Köp från billigaste stället. :D

har ni några tips om vad jag bör fixa mera?

en livförsäkring

:hihi

:D :D

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu har jag lagt ihop en liten varukorg och allt som allt skulle det kosta omkring 7500-8000kr med tull inkluderat eller 6000kr lite drygt om jag skulle slippa. Oavsett hur det blir med eventuell tull så tjänar man ändå nån tusenlapp.

För detta får jag då:

.348" Web Cam kammar
APE ventilfjädrar (förmodligen aldrig bytt på dom 9700 mil hojen gått)
APE kamkedjesträckare
Dyna 3 ohms tändspolar + tändkablar
Dyna S tändning

Samt nya ventiltätningar.

Som jämförelse kan man ju ta att bara kammarna från Motospeed kostar nästan 5000kr. Bara att se över finansiärerna lite då... dyyrt... å andra sidan ska ju ändå allt köpas nån gång. Kan ju lika gärna vara nu. Får jag allt köpt nu så är det ju bortgjort kan jag lägga pengar på dom sista småsakerna till hojen.

Fråga dock: Har hört att det ska vara lika bra att köpa Dyna 2000 tändningen (utan databox) istället för Dyna S tändningen då den ger bättre prestanda. Ligger det nåt i detta? :va

Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Har ni läst detta?

En permanent Dragstrip i Tierp :yoparty:Bugar

http://www.nitroz.se/

Okej nu när vi börjar närma oss lite effekt, vore det intressant att höra hur långt räcker snedskuren primär drivning??

Har ni några tips om vad jag bör fixa mera?

En ballanserad och svetsad vevaxel
Heavydutty dragstänger till toppen och vevaxeln.

Om du monterar rakskuret nu så behöver du inte klyva blocket fler gånger. Om du inte får ett motorras förstås:mad:

Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Trim

Tjaa, du är ju inte direkt blyg med gashandtaget, så varför chansa ?

En livförsäkring

:hihi

Tja håller man inte fullt med en standard 1100 finns det väl ingen anledning att trimma :va

Vi såg ju 270 kusar på Dannes turbo utan problem... problemen kom ju när den skulle trimmas ytterligare...

Okej låt oss då leka med tanken att veven ska isär, hur mycket måste en hydralpress klara för att trycka isär veven?
Klarar man det med en 20tonnare?

Och vad är tolleranserna vid monteringen?

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Vad tänker du åka med för storlek på ventilerna?

Slutmålet är ES1150 toppen och 29,5/24 eller om det nu ändå ska filas mera kanske en 1100R med 31/27 .... Siktar mot 180 - 200Bhkr möjligt?

För stunden får GSX1100 toppen med standard ventiler och Avelans portningen duga. Om någon kan råda mig om plastning skulle ge en rejäl kick så kanske det åker i lite plast i den omgående. Enligt Avelan så kunde man inte få ur mer än 180 på veven med denna portning men det var före plastens tidevarv... fan vad tiden går..

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Har ni läst detta?

En permanent Dragstrip i Tierp :yoparty:Bugar

http://www.nitroz.se/

En ballanserad och svetsad vevaxel
Heavydutty dragstänger till toppen och vevaxeln.

Om du monterar rakskuret nu så behöver du inte klyva blocket fler gånger. Om du inte får ett motorras förstås:mad:

Jo alla säger samma sak jag får väl börja lyssna snart :tummenupp rakskuret verkar ju vara det som behövs...
Ballansering låter sig inte göras fullt ut det är en myt tror jag, svets självklart det missade jag - Klart :D

Växel lådan tvivlar jag på att den håller i evigt men jag ska fräsa upp blocket så att man kan snabb serva den!! Det var en grej till till listan!

När behöver man hevy dutty dragstänger blir väl inte över 11 i komp... klart 1327 lär väl ruska om i grytan..

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Varukorg,,

Nu har jag lagt ihop en liten varukorg och allt som allt skulle det kosta omkring 7500-8000kr med tull inkluderat eller 6000kr lite drygt om jag skulle slippa. Oavsett hur det blir med eventuell tull så tjänar man ändå nån tusenlapp.

För detta får jag då:

.348" Web Cam kammar
APE ventilfjädrar (förmodligen aldrig bytt på dom 9700 mil hojen gått)
APE kamkedjesträckare
Dyna 3 ohms tändspolar + tändkablar
Dyna S tändning

Samt nya ventiltätningar.

Som jämförelse kan man ju ta att bara kammarna från Motospeed kostar nästan 5000kr. Bara att se över finansiärerna lite då... dyyrt... å andra sidan ska ju ändå allt köpas nån gång. Kan ju lika gärna vara nu. Får jag allt köpt nu så är det ju bortgjort kan jag lägga pengar på dom sista småsakerna till hojen.

Fråga dock: Har hört att det ska vara lika bra att köpa Dyna 2000 tändningen (utan databox) istället för Dyna S tändningen då den ger bättre prestanda. Ligger det nåt i detta? :va

Du har ett pm !

Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Den spec du jobbar efter är inte längre något budgetbygge.
Jag skulle rekommendera en komplett 2000-tändning.
Då får du inte bara justerbara tändkurvor utan framförallt en inbyggd varvtalsregulator !
Den där rovan kommer vara MYCKET mer varvvillig än en schleten originalrova = dyyra ras...
Jämför priset på Dyna2000 kontra Dyna S plus separat varvtalsregulator så blir det lättare att motivera :)

Last edited:

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
-Chrille
Vad fick du för problem då ?? Jag körde modified i gamla rovan som piloten har nu och den lämnade närmare 190 på slangen och gick bra. Den hade bara runt 11,5 i komp, raceportning från RG, 1428cc och RS40.

Med 110/110, MotoSpeeds "Hot-street"portning och 28,5-25mm ventiler, 1168, RS36 och VH 4-1 fick jag enorma backpulser i mellanregistret som visade sig som: bra start och upp till 4500rpm, sen var det som att stänga av en cylinder. Släppte vid ca 6500rpm där den bara vrålade till upp till 10000rpm. Provade att sänka/ höja nålarna utan resultat. När 1327:an åkte på blev det lite bättre. Efter jag satte dit kort-durationskam på insug försvann problemet helt. Jag tror iofs att det mesta berodde på portningsjobbet ihop med kammarna. Det man inte får glömma är ju att skiten ska vara körbar, inte bara top-power.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Du har ett pm !

Du har också PM! :tummenupp

Den spec du jobbar efter är inte längre något budgetbygge.
Jag skulle rekommendera en komplett 2000-tändning.
Då får du inte bara justerbara tändkurvor utan framförallt en inbyggd varvtalsregulator !
Den där rovan kommer vara MYCKET mer varvvillig än en schleten originalrova = dyyra ras...
Jämför priset på Dyna2000 kontra Dyna S plus separat varvtalsregulator så blir det lättare att motivera :)

Nej, det är sant. Att lägga ner 30000kr (eller mer) på en motorn som sen rasar är ju inte något man vill vara med om för att man "sparat" in på vitala delar.

Skulle jag satsa på att köpa Dyna 2000 tändningen nu i samband med kammarna då eller avvakta tills jag börjar göra dom större ingreppen i motorn? Klarar jag mig med originaltändningen eller bör jag byta?

Biker66

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Det blir trevligt när de nya kammarna börjar jobba vid 6000rpm :)
Men, du klarar dig nog bra för tillfället, spara pengarna tills det blir riktigt spännande att gasa...

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Svänghjul

Hej Hopp

Fråga 1
Maskin 1
Har ett svänghjul som är kasst i infästningen. Men magneterna är fina. Har ett annat utan magneter dock med bra infästning.

Fråga: Hur får man bort magneterna hela och vad ska man limma dit dom med?

Fråga 2
Maskin2
Har nu hittat beg vev och behöver byta vevtappen mellan 2 vevar. Tänkte köpa en press (bra ha grej..)
Fråga: Men räcker en 20 tonnare till??

Biker66

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1 Slipa bort de sex nitarna och flytta över hela magnetpaketet utan att behöva bryta o bräcka, nita på plats.

2 Inte så dyrt att låta byta yttersta slängen hos Erik tex.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Det blir trevligt när de nya kammarna börjar jobba vid 6000rpm :)
Men, du klarar dig nog bra för tillfället, spara pengarna tills det blir riktigt spännande att gasa...

Hehe, hoppas det. :tummenupp

Jag tror också att jag klarar mig för tillfället. Nya kammar och förgasare kommer nog göra att motorn blir som ny effektmässigt. På tal om förgasare - dom har kommit. Bilder ikväll. :banana

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
1 Slipa bort de sex nitarna och flytta över hela magnetpaketet utan att behöva bryta o bräcka, nita på plats.

2 Inte så dyrt att låta byta yttersta slängen hos Erik tex.

Tack för det!
Ska slipas bums!
Troligen måste jag öka dimentionen på bultarna också de var ganska hårt hammrade hade lossat i sista maskinen jag köpte. Killen trodde det var ett lagerfel :)

2 Okej ska kolla vad han vill ha..
Annars blir det nog en sådan här mackapär http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=870

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Som handen i handsken.

DSC_0011-7.jpg

:tummenupp

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Är 93 GSXR1100 en okej årsmodell? 17" fälgar? Okej bromsar och gaffel?

83an är bra mycket bättre än 82, i 83an har man förbättrat Svänghjulet å svetsat veven. Vilka är dyra att reparera. 83an i svart med blå dekor är i mitt och mångas tycke den snyggaste modellen :tummenupp.

Komp mät den (för säkerhets skull) och lyssna efter missljud innan du köper - läge att pruta rejält!
GSX 1100 var enormt poppulära 80-84 och de flesta finns nog kvar!
Kopplingen på alla GSXer brukar ge sig och börja skrammla åtgärdas med en superhub.

Räkna med att den går 10 000 mil utan större missöden om den inte är fullgas körd!
Men i princip går allt att reparera och ännu finns de flesta reservdelarna men du måste kunna skruva en del själv annars blir det allt för dyrt, då skulle jag rekommendera en nyare hoj!

Skaplig väghållning fås med bredare 17" fälgar och en nyare USD gaffel. Kanske även en senare swing om man kan acceptera utseendet. Mer om det finns i tråden.

En GSX har en härlig vridstark motor och lätt trimmad blir den riktigt rolig att köra. Ramen är lite mjuk om man gillar att gasa i högfarts böjar men den går att förstärka.

Lycka till och hör av dig om det blir affär !!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA