Katana och GSX 1100-tråden

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ja, det blev en riktigt lyckad kväll tycker jag. Trevliga maskiner och trevligt folk! Definitivt en härlig gemenskap som ska tas del av igen nästa sommar, och då ska vi vara fler! :tummenupp

Ni får gärna lägga upp lite bilder från gårdagen (ni som kom ihåg kamera/hade fungerande blixt på telefonen). Vore kul att se!

Återkommer med mitt bidrag då jag kommer hem i kväll. Men inga under, typ samma kvalitet som herr Hults :)

/U
 

Bifogat

  • IMG_0114 (Large).JPG
    IMG_0114 (Large).JPG
    119.2 KB · Visningar: 149
  • IMG_0121 (Large).JPG
    IMG_0121 (Large).JPG
    110.6 KB · Visningar: 154
  • IMG_0120 (Large).JPG
    IMG_0120 (Large).JPG
    140.4 KB · Visningar: 163
  • IMG_0119 (Large).JPG
    IMG_0119 (Large).JPG
    141.2 KB · Visningar: 161
  • IMG_0118 (Large).JPG
    IMG_0118 (Large).JPG
    107.8 KB · Visningar: 149
  • IMG_0117 (Large).JPG
    IMG_0117 (Large).JPG
    124.5 KB · Visningar: 131
  • IMG_0116 (Large).JPG
    IMG_0116 (Large).JPG
    120.9 KB · Visningar: 142
  • IMG_0115 (Large).JPG
    IMG_0115 (Large).JPG
    115.2 KB · Visningar: 154
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Haha, Jocke ser ut som besatt på sista bilden! :D

Fina bilder! :tummenupp
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Mina bilder blev inte så bra. För klen blixt :(
Men här är iaf ett par bidrag.
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    85.2 KB · Visningar: 123
  • 5.JPG
    5.JPG
    98.9 KB · Visningar: 127
  • 2.JPG
    2.JPG
    19.9 KB · Visningar: 114

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Haha, Jocke ser ut som besatt på sista bilden! :D

Fina bilder! :tummenupp

Blir alltid som besatt när jag hamnar bland likasinnade oldschool´s. :D

Kul med foton från vår lilla miniträff även om kvalitén inte var den allra bästa. :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Äntligen hemma! 9 timmar ner och 9 timmar hem. Får väl anses som bra.

Om det någon som funderar på att konvertara till 1360cc med hjälp av
1100R 1127 cylinderfoder och Hayabusakolvar i en GSX 1135cc cylle så kolla här.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=47276
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=47275

Yep, förmodligen det billigaste big-bore kittet som finns. Fast man kan få lite problem med kompet. Är ju aningen lägre i Busan.

Blir alltid som besatt när jag hamnar bland likasinnade oldschool´s. :D

Kul med foton från vår lilla miniträff även om kvalitén inte var den allra bästa. :tummenupp

Haha. :D
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Äntligen hemma! 9 timmar ner och 9 timmar hem. Får väl anses som bra.

Yep, förmodligen det billigaste big-bore kittet som finns. Fast man kan få lite problem med kompet. Är ju aningen lägre i Busan.

Härligt å höra att returen oxå gick bra:tummenupp
Kul å träffas. Vi får organisera lite bättre i sommar.

Om man planar cyllen lite efteråt så är saken biff.
1360cc är lite kaxigt :yoparty
Jag hade tänkt att göra detta i vinter, men behöver lägga penningarna på annat. Får nöja mej med mitt 1260cc kit som har legat å väntat i tio år.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ja, riktigt skönt. Resan började lite småtrist. Dimma som resulterade i 100 meter fri sikt mellan Solna och Uppsala men efter det var det hyggligt.

Några milstolpar / saker värda att notera under resan:

Fotograferad av inte mindre än tre fartkameror.

Högsta noterade hastighet: 201km/h över Höga Kusten bron. Det var lite blåsigt med halvkåpan...

Pommes frites på Tönnebro Värdshus smakar trä.

Mötte fler muppar i trafiken (koffert-knullare, tailgators, osv.) mellan Umeå och Skellefteå än vad jag gjorde i Stockholms innerstad under hela veckan.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
kan man borra orginal cyllen så den pallar 1360cc?

Inte riktigt.

Man tar originalcyllen (GSX) och pressar ut fodren. Sen smäller man in GSXR fodren i originalcyllen och borrar fodren så att dom passar busakolvarna. :)

GSXR (och Bandit) fodren är nämligen tjockare och håller för större borr än vad orignalfodren gör.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
När jag byggde min motor så rekommenderade Motospeed max 1290 på 1074-cylindrar och 1327 på 1150-cylindrar, med foderbyten. Det måste ju finnas nåt kvar att pressa in fodren i också.:va

Stämmer bra, fast det finns tillräckligt med material för att stoppa in 1360 med GSXR foder och Busakolvar.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Stämmer bra, fast det finns tillräckligt med material för att stoppa in 1360 med GSXR foder och Busakolvar.

Har du provat? Fortfarande är väl tumregeln minst 3mm tjocka foder. Jag vet inte vilken precision cyllarna är gjutna med, kanske kan en del ha material kvar. Speciellt i spalten mellan fodren måste det bli extremt tunt. Jag gissar att man får mäta på en given cyliderindivid om det kommer att fungera på just den.
Jag minns med rysningar när vi på 70-talet borrade upp Kawa 900 till 1100 (med foderbyte). Kylflänsarna satt som uppträdda på fodren och man fick en motor som läckte och drack kopiöst med olja.

/Ingvar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har du provat? Fortfarande är väl tumregeln minst 3mm tjocka foder. Jag vet inte vilken precision cyllarna är gjutna med, kanske kan en del ha material kvar. Speciellt i spalten mellan fodren måste det bli extremt tunt. Jag gissar att man får mäta på en given cyliderindivid om det kommer att fungera på just den.
Jag minns med rysningar när vi på 70-talet borrade upp Kawa 900 till 1100 (med foderbyte). Kylflänsarna satt som uppträdda på fodren och man fick en motor som läckte och drack kopiöst med olja.

/Ingvar

Finns lite bilder från en kille på Oldskoolsuzuki som borrat upp två originalcyllar till 1360 med R-foder och busakolvar och för han så har inte fodren gått genom godset i blocket. Men med det sagt så är det väldigt tight. Tror inte det rör sig om mer än en par millimeter i godstjocklek runt fodren och uppifrån sett så tar fodren i princip i varandra.
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Kan ju tillägga att 1327 på en 1074 cylle inte är att rekommendera. Fodrena tittar fram mellan kylflänsarna på några ställen. Man behöver mer alu runt fodrena för att att transportera bort värmen och hålla fodrena "runda".
Men visst kan man borra. Vet en kille som satte i 1428 i en original cylle och några kg kemiskmetall. Men då ska man nog ha extra tjocka foder.....
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Finns lite bilder från en kille på Oldskoolsuzuki som borrat upp två originalcyllar till 1360 med R-foder och busakolvar och för han så har inte fodren gått genom godset i blocket. Men med det sagt så är det väldigt tight. Tror inte det rör sig om mer än en par millimeter i godstjocklek runt fodren och uppifrån sett så tar fodren i princip i varandra.
Helt rätt. Enligt Ken (KC190 från OZ) på OSS så är det en alldeles utmärkt konstruktion som dessutom går att köra normalt med i australiensisk sommarvärme.

Henrik F
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top