Katana och GSX 1100-tråden

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Äsch, vilket rackel. Köp Mikuni TMR eller Keihin FCR gasare med rullagrade trottlar och slipp det där med att dom kan fastna. :D

Men om vi nu ska debattera: tycker trottlarna där var rätt gay. :tummenupp

Jag har aldrig hört att trottlar fastnar mekaniskt om de inte vart fel på dom, om man haft returwire.
De som händer med speciellt bakelittrottlar som sitteri de tidiga RS, e att de spricker då de ligger å klapprar.. å delar far in i motorn med blandat resultat. Har sett att de gjort märken på kolvtopp å förbränningsrum innan de finfördelats i mindre bitar.
De jag inte visste, men sett bilder på e att keihin FCR har liknande problem med att trottlar spricker...

Så rekomendation är att kolla hur de ser ut med sprickbildning på både FCR å gamla RS-trottlar för att vara på säkra sidan :)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++

Suka & Mopar

Medlem
Gick med
6 Sep 2010
Ort
Torshälla
Hoj
Gs1150e -85. Gs1150e/R -85/-87. Busa -05 x2. Wildstar -01
Drevning/utväxling

Halloj

Skulle vilja ha lite tips om vad som skulle kunna vara en bra drevning på min GSX -81, för strip åka. Vad kan vara bra att börja med?, sitter en alldeles för låg (dvs snabb) på nu.

Hojinfo: 8:1 1168, Blake sugturbo (motsvarande Mr Turbo och ATP), exportkammar c:a 15cm längre sving m stumstag.
Ja jag vet att det inte är Hightech men jag vill behålla hojen så, den byggdes i början av -80 talet
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Drevning

Halloj

Skulle vilja ha lite tips om vad som skulle kunna vara en bra drevning på min GSX -81, för strip åka. Vad kan vara bra att börja med?, sitter en alldeles för låg (dvs snabb) på nu.

Hojinfo: 8:1 1168, Blake sugturbo (motsvarande Mr Turbo och ATP), exportkammar c:a 15cm längre sving m stumstag.
Ja jag vet att det inte är Hightech men jag vill behålla hojen så, den byggdes i början av -80 talet

Du får räkna baklänges dvs hur fort skall den gå i mål...

Jag skulle nog utgå från att en GSX 1100 83a var drevad att göra ca 230 vid 8500 (15-42kugg). Sedan får du räkna om pga annan storlek på däcket. Ska du köra 530 så motsvarar 15 en 18 kugg fram för att få samma omkrets, bak är bara att räkna ut efter önskad toppfart.
Mera info hittar du här http://www.z1enterprises.com/reference/chain630to530.aspx
Men ska du bara köra på bana kör du väl inte med o-ringkjedja!

Mvh NH

Det undrar jag mé, a book in your face? Nåt som händer när man somnar medan man läser en bok kanske?:va

Helt rätt Chrille man drämmer den i fejset på polarn som säljer sin GSX... :D
 
Last edited:

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Du får räkna baklänges dvs hur fort skall den gå i mål...

Jag skulle nog utgå från att en GSX 1100 83a var drevad att göra ca 230 vid 8500 (15-42kugg). Sedan får du räkna om pga annan storlek på däcket. Ska du köra 530 så motsvarar 15 en 18 kugg fram för att få samma omkrets, bak är bara att räkna ut efter önskad toppfart.
Mera info hittar du här http://www.z1enterprises.com/reference/chain630to530.aspx
Men ska du bara köra på bana kör du väl inte med o-ringkjedja!

Mvh NH



Helt rätt Chrille man drämmer den i fejset på polarn som säljer sin GSX... :D

Men jag köpte ju bara en annan GSX ju:rolleyes:

Omkretsen på dreven är ointressant, kör man 15-42 med 630 så kör man det med 530 också. Så det är bara att räkna ut,som du säger, efter vilken toppfart man vill ha alt. vilken växel som ska varva ut vid mållinjen.
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Men jag köpte ju bara en annan GSX ju:rolleyes:

Omkretsen på dreven är ointressant, kör man 15-42 med 630 så kör man det med 530 också. Så det är bara att räkna ut,som du säger, efter vilken toppfart man vill ha alt. vilken växel som ska varva ut vid mållinjen.

Okej då man bara för att du satte på 1100 emblemet på rovan :D

Omkretsen är intressant ur synvinkeln svinginfästning... man vill ju inte att kjedjan ska ligga på i onödan... klart sänker man hojen minskar det lilla bekymmret :död sen vetå katten hur långt i från den ligger på orginalet kanske inte spelar någon roll... Harrisen är känslig här men å andra sidan finns det plats för massor av offset ::tungan:tungan:tungan nu blev ni avundsjuka :D
 

Suka & Mopar

Medlem
Gick med
6 Sep 2010
Ort
Torshälla
Hoj
Gs1150e -85. Gs1150e/R -85/-87. Busa -05 x2. Wildstar -01
Men jag köpte ju bara en annan GSX ju:rolleyes:

Omkretsen på dreven är ointressant, kör man 15-42 med 630 så kör man det med 530 också. Så det är bara att räkna ut,som du säger, efter vilken toppfart man vill ha alt. vilken växel som ska varva ut vid mållinjen.

Jag tänkte om det var ngn här på forumet som har kört med liknande hoj och hade ngt bra tips om vad som kan tänkas vara den bästa drevningen för max prestanda. Jag vet ju inte idag hur snabbt det går över mållinjen eller toppfart t,ex. Absolut inget fel på ditt tips Nisse, men då jag i nuläget inte vet vad som kan tänkas vara bäst tänkte jag spara några slantar så jag slipper köpa 5 till 8 drev innan jag hittar ngt bra.
Mvh Jimmy
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Jag tänkte om det var ngn här på forumet som har kört med liknande hoj och hade ngt bra tips om vad som kan tänkas vara den bästa drevningen för max prestanda. Jag vet ju inte idag hur snabbt det går över mållinjen eller toppfart t,ex. Absolut inget fel på ditt tips Nisse, men då jag i nuläget inte vet vad som kan tänkas vara bäst tänkte jag spara några slantar så jag slipper köpa 5 till 8 drev innan jag hittar ngt bra.
Mvh Jimmy

Danne kan nog ge dig några tips men vilken effekt har du i rovan?
Annars kan du väl kika på sluthastighet på någon annans repa!
1/4 eller 1/8 ?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blev lite mer utrymme nu i garaget med båten borta...

DSC_0028-4.jpg
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Jobb i veckan eller spana på film...

Här har Ni två filmer att gotta Er åt i Kylan
mmmm Leslie :tuttar - jag åker gärna bakpå mot nya rekord.... tur att man inte har nån stor kagge skulle nog kunna trycka mig ner i sadeln :tummenupp
Inget för Chrille :D:D:D

Filen är aktiv i 2 veckor max... så passa på nu!
files.me.com/andersg/0rxa3p.mov

Speed Capital of the World- Bonneville
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Äntligen :)

Tjena!
Jag fick detta vrak under mitt beskydd så nu undrar jag om det finns någon här som har lite delar till min nya garagekompis så det kan bli lite ordning på den inför våren.grunden är en gsx 1100 från -81 så det är ingen riktig Katana,men jag vill ha den i ett respektabelt skick om den ska användas,en klassiker som platsar bra i min lilla samling av hojjar.

jag behöver,höger sidas ljusreglage,(ljus på och av)

Plasten vid sidan av framkåpan som saknas, ja ni veteraner vet säkert vilken jag menar,det syns på bilden,båda sidor saknas,

Spoilern på framskärmen,

Någon snygg skiss på hur man förser vipparmsbryggorna med olja genom extrasmörjning,har sett bilder men inte fått kläm på hur det funkar riktigt.
 

Bifogat

  • Replica Katana.jpg
    Replica Katana.jpg
    244.4 KB · Visningar: 175

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hej Victor,
är det Aprilia R fälgar du har monterat på din hoj ?
ser trevligt ut iaf,

Jo, det är OZ Racing fälgar, däremot är det från Tuono R:en, inte Millen.

Du ser ju själv ut att ha lite skojjiga detaljer på katanan. Smoothbore förgasare, Earls eller Lockheart oljekylare, osv.

Vet du om det är något gjort i motorn?

Och vad gäller utvändig toppsmörjning för kammarna så fungerar det på följande sätt: du ersätter plattan som sitter ovanpå motorn (under förgasarna) där oljetrycksgivaren sitter. Där skruvar man fast en platta med ett T-stycke som matar olja genom en bit slang upp till själva "toppsmörjningen" som sitter på vardera sida av toppen.

Såhär ser det ut på min.

DSC_0001-42.jpg


På detta sätt så skickas olja omedelbart från oljepumpen och oljepickupen till toppen.

Man pluggar däremot med fördel åt dom gamla oljekanalerna i toppen och i motorblocket så att allt oljetryck går till toppsmörjningen direkt istället för oljekanalerna som går upp genom cylinderblocket och sen till toppen.

Hoppas du förstår principen. :)
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Tjena!
Jag fick detta vrak under mitt beskydd så nu undrar jag om det finns någon här som har lite delar till min nya garagekompis så det kan bli lite ordning på den inför våren.grunden är en gsx 1100 från -81 så det är ingen riktig Katana,men jag vill ha den i ett respektabelt skick om den ska användas,en klassiker som platsar bra i min lilla samling av hojjar.

jag behöver,höger sidas ljusreglage,(ljus på och av)

Plasten vid sidan av framkåpan som saknas, ja ni veteraner vet säkert vilken jag menar,det syns på bilden,båda sidor saknas,

Spoilern på framskärmen,

Någon snygg skiss på hur man förser vipparmsbryggorna med olja genom extrasmörjning,har sett bilder men inte fått kläm på hur det funkar riktigt.

Det finns visst lita att önska.....
16" framhjul ska du åka med det?

Varför topp smörjning?
Är det en bigblock?

Om inte är det viktigare att dreva om oljepumpen så du får högre tryck om det inte redan är gjort.

//NH
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Tjena!
Jag fick detta vrak under mitt beskydd så nu undrar jag om det finns någon här som har lite delar till min nya garagekompis så det kan bli lite ordning på den inför våren.grunden är en gsx 1100 från -81 så det är ingen riktig Katana,men jag vill ha den i ett respektabelt skick om den ska användas,en klassiker som platsar bra i min lilla samling av hojjar.

jag behöver,höger sidas ljusreglage,(ljus på och av)

Plasten vid sidan av framkåpan som saknas, ja ni veteraner vet säkert vilken jag menar,det syns på bilden,båda sidor saknas,

Spoilern på framskärmen,

Någon snygg skiss på hur man förser vipparmsbryggorna med olja genom extrasmörjning,har sett bilder men inte fått kläm på hur det funkar riktigt.

Ljusreglaget är väldigt lika på alla gamla GSX:er. Från 400 och uppåt. Anslutningen till elsystemet är troligtvis samma även den, dvs finns billigt på skrotarna. Mejla en bild till dom så dom kan matcha.
Dom främre sidokåporna är faktiskt inte så värst dyra att köpa nya hos Suzuki. Oftast är dom begagnade trasiga :(
Ett nytt kåpglas kan jag hjälpa dig med om du vill.
Ska du behålla EF framskärmen och framhjulet?
Du ska väl ha Katanagrejjer där också?
Täcklocken på sidokåpan fick jag ett tips om en gång i tiden. Köp täcklock till Volvo 240 eller 740 instrumentpanel :)
Om du inte har en toktrimmad motor så behöver du ingen toppsmörning.
Lycka Till. Återkom gärna med bild på resultatet.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top