Nja, tanken är att oljan kan sippra tillbaka genom oljepumpen.
Om kylaren då monteras med anslutningarna nedåt så töms kylaren när motorn stannar och all olja rinner ner i tråget.
Monteras istället anslutningarna uppåt så stannar kylarens volym av olja kvar i kylaren, endast innehållet i inloppsslangen rinner tillbaka till tråget och det går därmed snabbare att trycksätta systemet.
Rätt eller fel?
Då jag inte testat om pumpen håller tätt har jag ingen aning.
Men, kan man gardera sig med något så enkelt som att vända kylaren så, varför inte ?
För de som just börjat fundera på hur det ser ut därinne kommer här...
Mina tankar om oljekanalernas vindlingar:
Oljepumpen suger olja från tråget via pickupen med sin sil.
Med oljekylare trycks oljan ut genom kanalen på oljefilterlockets högra sida till oljekylaren, därifrån ner till kanalen på oljefilterlockets vänstra sida.
Utan oljekylare går oljan via ursparingen i oljefilterlocket.
Oljan passerar genom filtret och går upp i kanalen till oljetrycksmätaren där den fördelas till växellåda och vev/topp.
Mao har oljan en bit att tillryggalägga innan den når kamlagren...
Oljefilterlock:
EF oljelock med oljekylare - Rätt
E/ES oljelock med oljekylare - Man kan göra så men det är inte rätt.
Oljekylaren kommer inte att göra någon större nytta då den blir trycksatt från bägge håll.
EF oljelock utan kylare - Fel.
Motorn stryps på olja...
E/ES oljelock utan kylare - Rätt
Toppsmörjning:
Kolla hur adaptern passar mot kanalen upp från oljefiltret.
Den kan antingen sluta tätt mot kanalen eller sitta en bit ovanför.
Vi kan kalla det Tät och Öppen variant.
Öppen och pluggade kanaler i block/topp - Funkar
Öppen och öppna kanaler i block/topp - Funkar
Men, man utnyttjar inte alla fördelar med toppsmörjningen
Tät och öppna kanaler i block/topp - Rätt
Mest för dem som verkligen prioriterar kamaxelsmörjningen,
tex höga lyft och sätestryck.
Tät och pluggade kanaler i block/topp - Fel
Oljetillförseln till vev och växellåda stryps.
Ujuj, en massa ord blev det...
Hojta till om jag skrivit fel någonstans eller varit otydlig,
jag ser i kors snart