Katana och GSX 1100-tråden

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Mina signalledningar är lödda, så det måste bero på något annat. Problemet är direkt värmerelaterat.

/Ingvar

Trodde väl inget annat heller:tummenupp Hur har du hängt spolarna, i originalöronen i original höjd från toppen?

/U

Ska byta ut den sunkiga kontakten mellan pickupen och tändboxen dock.

Gör det bums, är ju så korkat placerat att man blir tårögd. Och vad som är ännu värre är ju att man inte tänkte till som Ingvar vid första monteringen:Bugar

/U

Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Trodde väl inget annat heller:tummenupp Hur har du hängt spolarna, i originalöronen i original höjd från toppen?

/U

Originalplacering ,lite moddad eftersom de större Dyna-spolarna inte fick plats annars.
Med ~13 volts spänning och 2,2ohms resistans borde varje spole generera värme i storleksordingen (max) 75w. Lär sitta fint med den tillsatsvärmen till de av den varma spisen redan uppvärmda spolarna:gnissla

/Ingvar

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Gör det bums, är ju så korkat placerat att man blir tårögd. Och vad som är ännu värre är ju att man inte tänkte till som Ingvar vid första monteringen:Bugar

/U

Inte nödvändigtvis korkat placerad men det är ju ingen IP66 kontakt direkt (vatten- och dammtät). Såna där kontakter monterar du inne i datorer som strömkablar till hårddiskar, inte på en hoj där det ska tåla väder och vind.

Har ett litet skumt oljeläckage på min hoj dock. Toppackningen håller till synes tätt överallt och den går som en dröm, men efter en repa så har det samlats olja på varje kylfläns i framkant på cylinderblocket. Jag misstänkte först att det var ventilkåpspackningen som pissade olja men det är ingen olja som rinner där, vilket leder mig att tro att läckaget kommer ifrån där den lilla M6 skruven sitter skruvad i framkant av cylindern (upp in i toppen).

Skulle det kunna vara så enkelt att avluftningen i ventilkåpan helt enkelt inte orkar hålla undan för trycket som blir i toppen (vevhusventen fungerar dock utmärkt) och på så sätt trycker den ut lite olja mellan packningen i framkant av motorn?

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Skulle det kunna vara så enkelt att avluftningen i ventilkåpan helt enkelt inte orkar hålla undan för trycket som blir i toppen (vevhusventen fungerar dock utmärkt) och på så sätt trycker den ut lite olja mellan packningen i framkant av motorn?

Är avluftningen i ventilkåpan öppen ordentligt?
I packningen till locket är det bara ett litet strunthål orginal. Skär bort allt onödigt packningsmaterial så du öppnar upp ordentligt.
Har du tagit bort metallmeshen som ligger där för att hålla kvar så mycket olja som möjligt i motorn?
Efter dessa små snabba ingrepp borde det bli bra. Om inte, borra upp hålet för slanganslutningen lite extra. Det kan bli några mm större.

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Kopplingsbyte

Senaste häcken rasslade lite i kopplingsfjädrarna...:mad:
Öppnade kopplingen och fick in chock fjädrarna i bakplattan var på väg igenom korgen in till lamellerna!!:va
Tur man har en superhub att slänga i...
Har nu två korgar att renovera lite tveksam om det går att rädda dagens överraskning men den andra går säkert att fixa...
Någon som har har mått och fjäder data på fjädrarna som sitter i en super hub? jag vill ju inte slakta den enda som funkar...:)
//NH

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Är avluftningen i ventilkåpan öppen ordentligt?
I packningen till locket är det bara ett litet strunthål orginal. Skär bort allt onödigt packningsmaterial så du öppnar upp ordentligt.
Har du tagit bort metallmeshen som ligger där för att hålla kvar så mycket olja som möjligt i motorn?
Efter dessa små snabba ingrepp borde det bli bra. Om inte, borra upp hålet för slanganslutningen lite extra. Det kan bli några mm större.

Just det där jag tänkt göra. Ville bara bekräfta. :)

Blir att åtgärda under morgondagen och se om det blir någon förändring. Håller tummarna... :näsblod

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
1982 Suzuki Katana
Om det finns intresse så kommer jag om ett par dagar ha ett set Mikuni RS40 till salu.
Förgasarna är sprillans nya i förpackning och 7000kr vill jag ha för dom.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Blir inte klok på mitt "oljeläckage". Plockade bort grenrören nyss för att kunna bilda mig en bättre uppfattning om vars ifrån det fuktar olja. Ventilkåpan kan väl mer eller mindre uteslutas då det är helt torrt i framkant av toppen där uppe. Däremot så ligger det lite olja nere på kylflänsarna på cylindern fortfarande (trots öppnande av vevhusvent på ventilkåpan och efterdragning av topp till 50Nm), men det lustiga är: jag kan inte se vars oljan kommer ifrån.

Mellan toppen och översta kylflänsen på cylindern finns det ingen olja eller några tecken på läckage vid packningen så jag tror inte att det är där problemet ligger. Därefter kollade jag om det kanske smugit olja ner efter cylinder studsen men hittade inga tecken på det heller, men det är ändå som att det är från just dom oljan kommer (eftersom det finns olja både på över- och undersida av kylflänsarna just vid "gluggarna" där studsen är).

Den lilla M6:an i framkant av toppen satt dock aningen klent men samtidigt kan jag tycka att en M6 som orkar med 10-15Nm inte ska kunna påverka tätheten mellan topp och cylinder nämnvärt när den redan hålls på plats av 12st M10 pinnbultar som är dragna till 50Nm. Kanske gjorde det skillnad. En ny provtur får visa det...

Ska köpa på mig en stållamellpackning så jag kan byta vid behov. Motorn håller ju tätt i övrigt så det känns rätt frustrerande. :död

Imorn har jag tänkt ringa om försäkring och försöka få en vettig årspremie samt värdering på hojen. Wish me luck. :näsblod

Sen hoppas jag att min mätare ska dyka upp imorn också. :)

Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Blir inte klok på mitt "oljeläckage". Plockade bort grenrören nyss för att kunna bilda mig en bättre uppfattning om vars ifrån det fuktar olja. Ventilkåpan kan väl mer eller mindre uteslutas då det är helt torrt i framkant av toppen där uppe. Däremot så ligger det lite olja nere på kylflänsarna på cylindern fortfarande (trots öppnande av vevhusvent på ventilkåpan och efterdragning av topp till 50Nm), men det lustiga är: jag kan inte se vars oljan kommer ifrån.

Kan oljan komma med fartvinden från kylaren?

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Har Lämnat 80-talet och tjackat något modernt :D

Ett nytt Shorai batteri till hojjen som bara väger 700gram och är skitlitet men orkar 210 start Amp. Varje gång jag lyfter det tar jag i omedvetet mycket och handen åker mycket högre upp i luften än vad jag hade tänkt mig :D
Har inte hunnit testa så mycket ännu men verkar fungera mycket bra.

Bifogar en bild med det nya och dom gamla batterierna.
Det vita är ett orginal 14A.

Nån som är intresserad av att köpa ett nästan oanvänt High Performance blybatteri till bra pris ? skicka PM iså fall.
(det oranga)

Bifogat

• batteri2.JPG
    batteri2.JPG
    11.8 KB · Visningar: 54
  • batteri3.JPG
    batteri3.JPG
    7.2 KB · Visningar: 52
  • batteri1.JPG
    batteri1.JPG
    17 KB · Visningar: 62
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Onsdag - Donken

Sveavägen onsdag 15/6 runt 22-23 någon som är på?
Kanske en sväng till Vänngarn direkt efter jobbet å sedan en våffla på bryggan i Sigtuna. Eller vet ni något bättre??? :va
Vi borde hinna gasa en stund innan donken så man får plats med en burgare på muren.... Men det går ju bra att hänga på vid 22 å varför inte lite körning i stan sedan på nattkröken....:tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kan oljan komma med fartvinden från kylaren?

En stund tänkte jag exakt samma sak men det finns inga som helst spår av olja på kylaren eller på "bröstet" till styrhuvudet som sitter bakom kylaren så det är något annat.

Måste ta en provtur nu efter att jag drog åt den lilla M6:an för att se om det blev någon skillnad, annars får jag väl beställa en ny packning och prova med det.

Burnadanne

GSX 1100 Turbo
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSX 1100 turbo
Urmakar service

Den förbannade 3:ans växel vill ej ligga i dags att rensa upp lite:huvet
// Danne

Bifogat

• garaget 012.jpg
    garaget 012.jpg
    234.8 KB · Visningar: 103

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Kanske en sväng till Vänngarn direkt efter jobbet å sedan en våffla på bryggan i Sigtuna. Eller vet ni något bättre??? :va
Vi borde hinna gasa en stund innan donken så man får plats med en burgare på muren.... Men det går ju bra att hänga på vid 22 å varför inte lite körning i stan sedan på nattkröken....:tummenupp

Men hallå är det INGEN som kör hoj i år???????

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
// Danne

Ska ru under cutta på plats:va
Eller svetsa ihop hela skiten skymtar svetsen i bakgrunden...

Hmm kör du på onsdag eller har du kaffet varmt vid 20 tiden?? Vi fann precis ett nytt utflyktsmål det finns inget bättre än att se någon annan jobba :)

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Men hallå är det INGEN som kör hoj i år???????

Jodå, kör lite då och då. Senast jag var på norrsidan så var ju ingen hemma!
Var ute en sväng i onsdags. Träffade Lonny Håkan Jörgen och några till vid pitstoppet framåt kvällen vid känt vattenhål mitt i city.
Men kommande onsdag så ser det ut som jag jobbar. Alltså då du vaknat till liv:D Jobbar natt och börjar vid halvnio. Så tillåter vädret och lusten så åker jag som vanligt på dagen/eftermiddag.

Och Danne har du glömt ställa klockan i kameran eller är det en gammal renovering? Eller föresten den pågår väl fortfarande:tummenupp

/U

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
1982 Suzuki Katana

Inte omöjligt...
Om jag inte har tonvis att göra hänger jag på..

Mvh

Matte

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Inte omöjligt...
Om jag inte har tonvis att göra hänger jag på..

Mvh

Matte

Vad kul då blir vi några från tråden å ex.
Lonny å Håkan är redan på...
Ska övertala Katana 83 å Chrille att hänga på!
Danne ser det ju lite mörkt för men han har väl flera hojar att åka på??

Nogon som har koll??
Har Macal fått i hop hojen i år?
Hur går det för Biker66 är han barnvakt på onsdagar?
Ingvar vad kör han på för kul i år?
Huge747 å Zero-fighter vet någon om dom kör i år....

Å alla andra som hänger på tråden kom och känn vibbarna i RL på onsdag! :yoparty

Mvh NH

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
// Danne

Så skall det se ut:tummenupp Jobba nu dygnet runt och byt shift-gaffeln så den blir klar till helgens drabbning.

/Ingvar

Vad kul då blir vi några från tråden å ex.
Lonny å Håkan är redan på...
Ska övertala Katana 83 å Chrille att hänga på!
Danne ser det ju lite mörkt för men han har väl flera hojar att åka på??

Nogon som har koll??
Har Macal fått i hop hojen i år?
Hur går det för Biker66 är han barnvakt på onsdagar?
Ingvar vad kör han på för kul i år?
Huge747 å Zero-fighter vet någon om dom kör i år....

Å alla andra som hänger på tråden kom och känn vibbarna i RL på onsdag! :yoparty

Mvh NH

Danne har inte tid... det har jag bestämt:D
För egen del set det mörkt ut vad gäller onsdag kväll f.ö. kör jag samma skrinda som förra året:)

/Ingvar

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept