Katana och GSX 1100-tråden

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Så skall det se ut:tummenupp Jobba nu dygnet runt och byt shift-gaffeln så den blir klar till helgens drabbning.

/Ingvar

Danne har inte tid... det har jag bestämt:D
För egen del set det mörkt ut vad gäller onsdag kväll f.ö. kör jag samma skrinda som förra året:)

/Ingvar

Danne har inte tid med SH han meckar för ju för att bli klar till i morgon! Måste väl testa lite starter före helgens drabbningar så han vet att det håller....

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag trodde och hoppades in i det sista att jag skulle hinna ut men jag hoppar av då jag inte är klar för dagen ännu.. Bråda dagar i båtbranchen...

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Jag trodde och hoppades in i det sista att jag skulle hinna ut men jag hoppar av då jag inte är klar för dagen ännu.. Bråda dagar i båtbranchen...

Aha, jag måste i väg i jobbet, borde vara på Donken vid 2230 för en java ... //NH

Vi får satsa på Nästa onsdag då...

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Besiktning på torsdag till veckan. Ska göra fäste för baklyset men sen är det bara tuta och köra... förhoppningsvis... :näsblod

Ska dock köpa mig en stålpackning. Är omöjligt att få kopparpackningen tät som det verkar. :död

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
1982 Suzuki Katana
Besiktning på torsdag till veckan. Ska göra fäste för baklyset men sen är det bara tuta och köra... förhoppningsvis... :näsblod

Ska dock köpa mig en stålpackning. Är omöjligt att få kopparpackningen tät som det verkar. :död

Jag brukar ha för vana att aldrig lägga mig i detaljer som jag tror folk gjort fel men.
När jag kollade på din cylinder och du nämner att du använder kopparpackning så såg jag att du inte har några O-ringsspår frästa i cylindern och då heller inga O-ringar. Nu vet jag inte om det används på motorer typ denna men jag vet att det används inom andra racemotorer.

Jag vet inte om jag är ute och cyklar men jag är tämligen säker på att en stålpackning inte kommer lösa dina problem. Först och främst beroende på att en stålpackning är hårdare än aluminiumet i din cylinder och topp.

Just my five cent....

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Jag brukar ha för vana att aldrig lägga mig i detaljer som jag tror folk gjort fel men.
När jag kollade på din cylinder och du nämner att du använder kopparpackning så såg jag att du inte har några O-ringsspår frästa i cylindern och då heller inga O-ringar. Nu vet jag inte om det används på motorer typ denna men jag vet att det används inom andra racemotorer.

Jag vet inte om jag är ute och cyklar men jag är tämligen säker på att en stålpackning inte kommer lösa dina problem. Först och främst beroende på att en stålpackning är hårdare än aluminiumet i din cylinder och topp.

Just my five cent....

Ingen fara, jag gillar synpunkter. :)

Vad gäller cylindern och packningen så har du helt rätt. Jag har inte o-ringat fodren eller runt studsen / oljekanalerna.

Farsan var på nån kurs häromdagen genom jobbet där dom pratade just om skruvförband av olika slag samt momentdragning. Farsan passade då på att fråga om just min toppackning. Kursledaren var helt övertygad om att kopparpackningen var boven.

Man kan tycka att stålpackningen ska täta sämre men faktiskt blir det tvärt om. Koppar är ger med sig och blir mjukt när det är varmt, detta kan då göra att det blir läckage. En stålpackning måste du värma extremt mycket för att den ska börja ge med sig och alltså ska den täta bättre, i alla fall i en installation som min.

O-ringat med kopparpackning är mer för turboinstallationer eller väldigt högt komp och mitt komp ligger gissningsvis bara strax över 11:1.

Det är värt ett försök hursomhelst. Går det så går det. :tummenupp

Sen hittade jag en jäkligt rolig maskin på blocket. Porr på hög nivå. Skulle bara ha haft 50-60kr liggande. :näsblod

http://www.blocket.se/dalarna/Nico_Bakker_34443682.htm?ca=1_11&w=3

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
...
Man kan tycka att stålpackningen ska täta sämre men faktiskt blir det tvärt om. Koppar är ger med sig och blir mjukt när det är varmt, detta kan då göra att det blir läckage. En stålpackning måste du värma extremt mycket för att den ska börja ge med sig och alltså ska den täta bättre, i alla fall i en installation som min.
..

Stållamellpackningen består som namnet säger av flera tunna skikt av fjäderstållameller. Dessa är pressade med förhöjningar runt allt som skall tätas (cylindrar, oljekanaler m.m.) Packningen är följsam och kommer att pressa på hårt runt de utrymmen där det har betydelse. Går att återanvända många gånger.

Kopparpackningen är stummare genom att den är helt massiv. En del gillar dom, andra avskyr dom som pesten. Men skulle tro att stållamellpackningen vinner alla gånger om man hittar en i rätt dimension (borr).

Har du förresten pluggar oljekanalen både i block och topp annars står det ju oljetryck i cylinderns oljekanal ändå. Ett tunt lager silikon runt oljekanalerna brukar göra underverk om man kör opluggat som jag, aldrig något läckage här.

/Ingvar

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Har du förresten pluggar oljekanalen både i block och topp annars står det ju oljetryck i cylinderns oljekanal ändå. Ett tunt lager silikon runt oljekanalerna brukar göra underverk om man kör opluggat som jag, aldrig något läckage här.

/Ingvar

Jodå, jag har pluggat i både toppen och i blocket så att ingen olja ska färdas genom oljekanalerna i cylindern. Fast nu när du säger det så blir jag osäker...

Jag har pluggat kanalen som går tvärs över motorn i bakkant av cylindern med två M6 stoppskruvar. Uppe i toppen har jag pluggat dom snedställda oljekanalerna som kommer ifrån själva cylinderstudshålet med M8 stoppskruv runt om (fyra st kanaler). Visst är det väl så man brukar göra? :va

namnls-2.jpg

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Kopparpackning..

O-ringat med kopparpackning är mer för turboinstallationer eller väldigt högt komp och mitt komp ligger gissningsvis bara strax över 11:1.

Jag kör O - ringat och kopparpackning. Inte en droppe läcker. Har inte heller jättehögt komp , men ville slippa läckage..

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk

Jag kör O - ringat och kopparpackning. Inte en droppe läcker. Har inte heller jättehögt komp , men ville slippa läckage..

O-ringat och kopparpackning är djävulens påfund:huvet

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Kjula den 18/6

Burnadanne och jag var och luftade lite i lördags. Både Danne och jag på nytt pb. Jag på 9,71/234, Danne gjorde en uppryckning som heter duga men är fortfarande på betryggande avstånd med 9,72/???:gnissla. Kommer han närmare blir jag tvungen att börja hålla fullt hela vägen, kommentar Danne:D Min granne tillika Tumbas HD-matador Big Al, putsade också rejält efter sänkning fram och start på 2-an och hamnade på 10,3?-någonting om jag inte minns fel.

Soligt och fint med mycket köra:tummenupp

/Ingvar

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Varför? Har kört med det i 20 år utan läckage.
Vad har strulat för dig?

Läcker mer än bp´s oljerigg:gnissla
Även med Ape stänger dragna till 80nm samt nya o-ringar och glödgad ny kopparpackning.

Sitter 4-5 st kopparpackningar på väggen i garaget, dyra läropengar:gnissla

Och varför kopparpackning, orginal packning håller för tjockt mycket effekt:Bugar

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.Thunderace
..Kan bara hålla med dom andra, när jag körde så använde jag kopparpackning och hade inga problem med läckage. Det är ni som har snea toppar och cylindrar :)

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Jag kör med 1428cc, 13:5 Komp, kopparpackning, utan o-ringar. Sprayar packningen med packningslim. Har fungerat fint än så länge.
Idag på Kjula så fungerade packningen ännu bättre då det inte blev en meter kört...nitlott.
Det verkar vara lika många som kör med grafit och stålpackningar som tydligen också fungerar. Viktigare är nog att ytorna är bra och att man drar med rätt moment och efterdrar efter ordning.

Burnadanne

GSX 1100 Turbo
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSX 1100 turbo
Burnadanne och jag var och luftade lite i lördags. Både Danne och jag på nytt pb. Jag på 9,71/234, Danne gjorde en uppryckning som heter duga men är fortfarande på betryggande avstånd med 9,72/???:gnissla. Kommer han närmare blir jag tvungen att börja hålla fullt hela vägen, kommentar Danne:D

/Ingvar

Dags för ny gasvajer Ingvar,de såg ut som du försökte vrida upp trottlarna i tanken:D
Alltid trevligt folk på besök i depån, mycke köra, 8 rundor på lördagen. Söndag regn. Vart ett rejäl putsning av PB.
402m: 9,7229s
201m: 6.4328s
Hastighet: (dock ej samma repa) 244,79km/h
Mvh Danne

Bifogat

• kjula black smith 2011 104.jpg
    kjula black smith 2011 104.jpg
    233.6 KB · Visningar: 85

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Jag tror min packning verkar hålla tätt nu. Ska låta den stå en stund till efter provturen nyss och se om det såsar olja men dom tidiga indikationerna var goda. :)

Sen är nya mätaren förjäkla porrig. :D

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Burnadanne och jag var och luftade lite i lördags. Både Danne och jag på nytt pb. Jag på 9,71/234, Danne gjorde en uppryckning som heter duga men är fortfarande på betryggande avstånd med 9,72/???:gnissla. Kommer han närmare blir jag tvungen att börja hålla fullt hela vägen, kommentar Danne:D Min granne tillika Tumbas HD-matador Big Al, putsade också rejält efter sänkning fram och start på 2-an och hamnade på 10,3?-någonting om jag inte minns fel.

/Ingvar

Man får gratulera, bara 21 hundradelar till målet för i år. Plättlätt, bara installera längre gasvajer som danne sa :)

/U

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.Thunderace
Jag kör med 1428cc, 13:5 Komp, kopparpackning, utan o-ringar. Sprayar packningen med packningslim. Har fungerat fint än så länge.
Idag på Kjula så fungerade packningen ännu bättre då det inte blev en meter kört...nitlott.
Det verkar vara lika många som kör med grafit och stålpackningar som tydligen också fungerar. Viktigare är nog att ytorna är bra och att man drar med rätt moment och efterdrar efter ordning.

Regna det eller?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...