Katana och GSX 1100-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Biker66 skrev:
1mm squish, 107,5/109,5.
Tänkte att mina små ventiler funkar bättre med fokus lite längre ner i registret... ingen som råkar ha en 30/27-topp till övers ?? :tomten

Nu vet inte jag hur pass insatt du är i din motor, men squishet (kolv/topp-avstånd) med 59 mm slaglängd bör ligga på minimum 1.2 mm och med 66 mm slag bör det vara närmare 1.35 mm. Hur var ditt spel mellan kolv/ventil?
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Biker66 skrev:
1mm squish, 107,5/109,5.
Tänkte att mina små ventiler funkar bättre med fokus lite längre ner i registret... ingen som råkar ha en 30/27-topp till övers ?? :tomten

Nej tyvärr men du kan få köpa köpa en fräsch 29,5/24,5 i höst kanske :tummenupp
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
RPM lover skrev:
Nej tyvärr men du kan få köpa köpa en fräsch 29,5/24,5 i höst kanske :tummenupp

Sedär, nu börjar han igen, bla bla bla. Du ska inte sälja nånting serru. :lol
Varför? Jo i höst börjar din hjärna smida nya planer för nästa år kring din Katana osv. Så det är bara att lägga ner, så du vet :tungan
Nej Peter, jag missunnar inte dig den toppen. Inte än iaf. :hihi

Med Anders tänk, behöver jag nog en fot packning till så min squish åtminstone blir 1,25mm. Tänkvärt. Vid vilka grader brukar man mäta PTV? Input guys.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
chrille_08 skrev:
Sedär, nu börjar han igen, bla bla bla. Du ska inte sälja nånting serru. :lol
Varför? Jo i höst börjar din hjärna smida nya planer för nästa år kring din Katana osv. Så det är bara att lägga ner, så du vet :tungan
Nej Peter, jag missunnar inte dig den toppen. Inte än iaf. :hihi

Med Anders tänk, behöver jag nog en fot packning till så min squish åtminstone blir 1,25mm. Tänkvärt. Vid vilka grader brukar man mäta PTV? Input guys.

Hehe...nej nu är det slut på planer finns inget kvar att göra på katanan...*s*...så säljer jag inte så blir den ståendes.
Vore ju kul att prova på en 300 hästar också..... :tungan men då måste jag skaffa en annan hoj.....
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
chrille_08 skrev:
Vid vilka grader brukar man mäta PTV? Input guys.
Så fort den ligger till vänster om mittläget räknas det nog som PTV, åt andra hållet blir det PTH men det är ju inte lika skönt.
(Det kan förekomma viss ironi i detta inlägg) :tungan
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Biker, Chrille här har ni det färdiga resultatet på plattan.
Jag vart nöjd :yoparty
 

Bifogat

  • stöd8.JPG
    stöd8.JPG
    121.2 KB · Visningar: 218
  • stöd9.JPG
    stöd9.JPG
    119.7 KB · Visningar: 201

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Oj oj farligt farligt känner jag. Bestämmde för ett litet tag sedan att min squish ska minskas från ca 1,25 till närmare 1,0 eller ytterst lite under(0,98), eller vad det kan tänkas landa på (inte mindre) och även hos mej sitter modified kammar. Ska man börja bli orolig eller är detta dåliga omen bara över er med ännu äldre cyklar.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Qwerty skrev:
Oj oj farligt farligt känner jag. Bestämmde för ett litet tag sedan att min squish ska minskas från ca 1,25 till närmare 1,0 eller ytterst lite under(0,98), eller vad det kan tänkas landa på (inte mindre) och även hos mej sitter modified kammar. Ska man börja bli orolig eller är detta dåliga omen bara över er med ännu äldre cyklar.

En gixxer med ett squish på 1.00 är för tajt. 1.20 är minimum. Fysikaliska metallurgiska egenskaper. Antingen utmattar du kolvbulten eller så sticker vevstaken. Svårt att avgöra i efterhand när olyckan redan hänt. Märken efter topplocket i kolven är en god indikator på att man i framtiden kan tänkas få en obehaglig överaskning när man man ligger i 200 och slangar på treans växel.

Nån annan här frågade om PTV spel. Man mäter +/- 10 grader runt TDC. Insugskammen mäts 0-10 grader efter TDC och avgaskammen 0-10 grader före TDC.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hm kan det va att jag har missat vissa viktiga fakta? Va det kanske så att den skulle minskas från 1,25 till 1,2 eller låg den kanske på 1,5 idag och skulle tas ner lite :va Nu blev jag konfunderad. Ja ja vi får se i helgen och då vet även (ett :kocko ) som jag om jag helt är ute och cyklar.
Det är inte jag själv som bygger ihop utan en annan (därför kan jag ha helt fel och missa fakta)och han gör nog inte ett sånt enkelt fel satt jag är faktist lugn, trots modified kammar :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Grmbl, det är SSRO's regler som gäller. SKIIIIIT!

Dvs precis likadana som för SDC. Kika på SDC's hemsida. Dvs Super Pro Street Bike, Pro Street Bike och Street Bike 10.10 index.

RPM lover skrev:
Brinken

Kan du hitta regler för MC nånstans när det gäller Lazzat i sommar hittar bara för bilar.
Vi syns i helgen
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
andersbrink skrev:
Grmbl, det är SSRO's regler som gäller. SKIIIIIT!

Dvs precis likadana som för SDC. Kika på SDC's hemsida. Dvs Super Pro Street Bike, Pro Street Bike och Street Bike 10.10 index.

SDC´s regler kan jag mycket väl har diskuterat dom ingående med Tony när det gäller SB klassen och jag kan säga att vi kommer inte överrens men däremot Norling och jag gör det. Jag tycker att har man ett Index på klassen så spelar det ingen roll hur mycket trim du har bara den är regbesiktad och godkänd ifall det blir tjafs om svingar och längd.
Det är väl bara att åka dit och se var man hamnar i för klass... :D

Vad står SSRO för ??
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RPM lover skrev:
Vad står SSRO för ??

Stockholm Street Race Organisation. Har sen inte lyckats få fram några regler för "Sundsvall Open" annat än att det ska vara gatdäck. Dom refererar till SVEMO's hemsida... men dom vet inte till vad och varför. Får väl snacka lite uppe där och se om det går att låta Banditen ha dubbla arbetsbördan genom att bara byta från slicks på dagen till MCR2 på kvällen.
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Suck!

Pratade med Roger på MS igår och frågade när mina avgasventiler, BD 24,5mm, ska dyka upp. Han svarade uppgivet att det undrade han också. Han hade inte fått nåt lev.besked själv från leverantören. Tiden går och nu undrar jag om någon vet nån som kan ha 8st dylika. 25mm kan fungera också.
Nån som vet nån annan lev. förutom APE och BD? länka isf, snälla.
Har iofs inte hört nåt om min topp är klar men ska ringa idag. Slutligen, finns det nån i mellansverige som med relativt kort varsel kan byta ett foder och plana samt borra/hona det? MS hade ingen möjlighet. Timingen är som alltid kanon :( . Dels kamtimingen och dels "rastimingen" lagom till semestrar odyl.
 

SAMURAJEN

Medlem, javisst.
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Krylbo
Hoj
Suzuki Hayabusa Turbo -03
chrille_08 skrev:
Pratade med Roger på MS igår och frågade när mina avgasventiler, BD 24,5mm, ska dyka upp. Han svarade uppgivet att det undrade han också. Han hade inte fått nåt lev.besked själv från leverantören. Tiden går och nu undrar jag om någon vet nån som kan ha 8st dylika. 25mm kan fungera också.
Nån som vet nån annan lev. förutom APE och BD? länka isf, snälla.
Har iofs inte hört nåt om min topp är klar men ska ringa idag. Slutligen, finns det nån i mellansverige som med relativt kort varsel kan byta ett foder och plana samt borra/hona det? MS hade ingen möjlighet. Timingen är som alltid kanon :( . Dels kamtimingen och dels "rastimingen" lagom till semestrar odyl.
Tjenare!
Ring och hör med Rickard (RG engineering 0346-58628) i Falkenberg.
Han fixade "allt" på min rasade topp till gamla hojen (GSX1428), det tog 2,5 veckor (högsäsong) och blev "kanon bra" för 1år sedan. Han hade då Kibblewhite (black diamond)24,5mm ventiler. Jag, RPMLover och Gradin har anlitat Rickard mycket.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Jaha då är man som Brinken nerspolad från Sundsvall men jag han sätta nya pers med 9.97 på 402 och 6.45 på 201 så man får väl vara nöjd i alla fall :hihi
Det var roligt att träffa Katana Kurre så man kunde sätta ett ansikte till rösten samma gäller Åsell från Timrå samt Henke som hjälpte mig att fixa till mitt punkterade däck kul att träffa er boy´s
Sundsvall Raceway var helt okej med en mycket bra bana/fäste synd bara att det skulle vara så kallt och uppför.
Fick bilder på Gradins haveri idag hoppas han lägger upp dom så ska ni få se på ett trumsolo..

Är det nån härinne som vet exakt hur mycket det gör på våra gamla motorer att plocka bort rotorn från veven ????

Brinken
fick du nåt mail var lite osäker på adressen ?
 
Last edited:

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
RPM lover skrev:
Fick bilder på Gradins haveri idag hoppas han lägger upp dom så ska ni få se på ett trumsolo..

Kolla spelet mellan KOLV OCH VENTIL! Det räcker inte att vara säker på kamvinkel och squish. Vill inte att ni andra ska hamna i denna sits... :gråta

Vad säger dina erfarenheter Brinken? Finns det hopp för toppen?
Det ser ut som mycket av alut som är i toppen kommer från kolven.
 

Bifogat

  • toppraset.JPG
    toppraset.JPG
    80.4 KB · Visningar: 166
  • kolvraset.JPG
    kolvraset.JPG
    35 KB · Visningar: 150

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Gradin skrev:
Vad säger dina erfarenheter Brinken? Finns det hopp för toppen?
Det ser ut som mycket av alut som är i toppen kommer från kolven.

Den ser ut som vilken annan topp som helst som fått ventilsallad. Klart den går att fixa med lite jobb. Att svetsa upp den korrekt är absolut det viktigaste. Värm toppen till 200 grader (jämnvarm, helst i en ugn) innan svetsaren sätter igång och TIG'ar på den - så slår den sig minimalt. Se till att det är ett överflöd av aluminiumsvets (minst rätt höjd och mängd på rätt ställe) och att det är absolut rent så att det inte blir några bubblor/blåsor i svetsen. Dvs, slipa av all trasig alu-gegga innan ni börjar svetsa. Avfetta sen med Bräklen.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top