Katana och GSX 1100-tråden

gixxer_1255 skrev:
1100w = vattenkyld
1100f = luft/oljekyld

1100f motorn har lite större yttermått så den passar inte rakt av 1100w motorfästen. Hör med Qwerty här på forumet, han har stoppat i oljekyld motor i sin 1100w ram.

1100f motorn har cv34 gasare och snällare kammar än en R så den lämnar ca 130hk enligt fabriken och 1100w har väl 155hk enlig fabriken.

Hmm, hittade en gsxr1100w motor till salu för 16k nu..
3200 mil. 1 månads garanti.
Mycket pengar, ja!
Dyrt?!
 
Fredrik GSX skrev:
Vad skiljer motorerna?
Ska förmodligen byta motor, Har nu gsxr1100w -94
Har fått nys om en gsx1100f -91
Kan denna passa?!

Effekt på den?

MVh Fredrik

1100w motorn är vattenkyld. 1100f är oljekyld. Motorfästena stämmer inte för fem öre. 1100f motorn är mycket slöare.
 
Fredrik GSX skrev:
Vad skiljer motorerna?
Ska förmodligen byta motor, Har nu gsxr1100w -94
Har fått nys om en gsx1100f -91
Kan denna passa?!

Effekt på den?

MVh Fredrik

Nog är dom lite olika i alla fall. Dom ser ut att vara hyffsat lika men motorfästena stämmer inte. Nedre bakre fästet är det som jag har jobbat efter. I det övre bakre får man fila lite för att en bult ska gå igenom. Annars så har jag mall för att göra motorfästen om du tänkt stoppa i en R i ett Rw chassie. Kåporna passar skapligt men dina är nog bredare än mina.
Fördel är att hojen blir lättare(26Kg i mitt fall) och det finns mycket mer delar till R än Rw.
Det som behövs är, nya förgasare(eller göra om dina. 40mm?), oljekylare, slangar, tändplatta och pickup. I mitt fal även koppling eftersom Rw750 är vajer orginal. Sen behövs det en stor portion tålamod och en mycket förstående sambo. Bor du runt stan kan du kika på mitt bygge och få lite hjälp om hur jag har löst vissa problem. För problem kommer du stöta på men problem är ju till för att lösas.
 
Qwerty skrev:
Nog är dom lite olika i alla fall. Dom ser ut att vara hyffsat lika men motorfästena stämmer inte. Nedre bakre fästet är det som jag har jobbat efter. I det övre bakre får man fila lite för att en bult ska gå igenom. Annars så har jag mall för att göra motorfästen om du tänkt stoppa i en R i ett Rw chassie. Kåporna passar skapligt men dina är nog bredare än mina.
Fördel är att hojen blir lättare(26Kg i mitt fall) och det finns mycket mer delar till R än Rw.
Det som behövs är, nya förgasare(eller göra om dina. 40mm?), oljekylare, slangar, tändplatta och pickup. I mitt fal även koppling eftersom Rw750 är vajer orginal. Sen behövs det en stor portion tålamod och en mycket förstående sambo. Bor du runt stan kan du kika på mitt bygge och få lite hjälp om hur jag har löst vissa problem. För problem kommer du stöta på men problem är ju till för att lösas.

Jag har ju ingen sån ram, ska sitta i min moto martin -83.
Går nog lösa, men har ju denna w motor på g, men ja vet inte än..
Många slotty..
Bor i vetlanda tyvärr!
Skiljer det något på w motorn från 93 till 94? :Bugar
 
Fredrik GSX skrev:
Jag har ju ingen sån ram, ska sitta i min moto martin -83.
Går nog lösa, men har ju denna w motor på g, men ja vet inte än..
Många slotty..
Bor i vetlanda tyvärr!
Skiljer det något på w motorn från 93 till 94? :Bugar

Okey en moto martin. Mellan 93 och 94 är det i vilket fall ingen skillnad på utsidan(som jag känner till, men dom kan skillja i utväxling mm. Rw750 -92 och Rw750 -93 skilljer i utväxling.
 
1100R oljekyld i 750Rw Ram.

Ok, 750w, jag minns inte vilket det var.

Fredrik GSX skrev:
Hmm, hittade en gsxr1100w motor till salu för 16k nu..
3200 mil. 1 månads garanti.
Mycket pengar, ja!
Dyrt?!

Nu är jag inte med längre??????????? vad har du för motor nu? vad tänker du sätta i hojen för motor?
En Moto Martin 83 den är väl gjord för GSX-motor så då bör det mesta rymmas i ramen.
 
Last edited:
gixxer_1255 skrev:
Nu är jag inte med längre??????????? vad har du för motor nu? vad tänker du sätta i hojen för motor?
En Moto marti 83 den är väl gjord för GSX-motor så då bör det mästa rymmas i ramen.

Har en gsxr1100w -94 nu, med dålig vevaxel..
Har en likadan motor(fast -93) för 16k på g..
Har även en gsx1100f -91 , som är billigare, men den är ju inget att jämföra med(osmidigt att montera och slöare).
Nå, är det alldeles för dyrt 16 000 riksdaler? :3freak
 
Fredrik GSX skrev:
Har en gsxr1100w -94 nu, med dålig vevaxel..
Har en likadan motor(fast -93) för 16k på g..
Har även en gsx1100f -91 , som är billigare, men den är ju inget att jämföra med(osmidigt att montera och slöare).
Nå, är det alldeles för dyrt 16 000 riksdaler? :3freak

Ok, nu är jag med igen. 16k låter lite svettigt men jag kan inte påstå att jag vet av någon billigare motor.
 
LillOrvar skrev:
Hej,

Har labbat lite, accpumparna påverkar inte alls dippen på min motor. :gnissla

Vad jag förstår har du en i princip likadant bestyckad GSX 1327 motor som jag och väldigt lite dipp, förmodar att den lilla dippen knappt märks när du kör.

En skillnaden är att du har ett V&H SS2r avgassystem och jag V&H megaphone, kan det vara där det sitter?

Kan tyvärr inte svara på om dippen känns då jag aldrig kört motorn, köpte hojen delvis nedplockad och den är det fortfarande.
 
-LillOrvar
Synd jag inte har bänkpapperet kvar på min gamla 1428 (du får be Katanapiloten scanna in det)
Jag hade nåt som jag mer skulle kalla för berg och dalbana på min kurva det var inget jag märkte vid körning men fy fasiken så kurvan såg ut, allt det berodde på insatsen i min megafon tog bort den och vips en mycket fin kurva 16 hästar till men mycket ljud... :hihi
 
Insputning på GSX

Okey, debut på Katana- och GSX1100-tråden.

Har funderat på att montera insprutning på min GSX 1100.
Var min lokale mc-skrot och kollade, hittade ett spjällhus till GSX 1400.
Insuget var 34 mm så det verkade okey. Dock sakandes nödvändiga givare
och el-boxen. Däremot fanns det insprutsdelar till GSXR750 så att man kan få ett komplett system, men spjällhus på 40mm lät i mesta laget.

Är det någon som har (god/dålig) erfarenhet på detta område?.

/Kenneth
 
GSRecycle skrev:
Okey, debut på Katana- och GSX1100-tråden.

Har funderat på att montera insprutning på min GSX 1100.
Var min lokale mc-skrot och kollade, hittade ett spjällhus till GSX 1400.
Insuget var 34 mm så det verkade okey. Dock sakandes nödvändiga givare
och el-boxen. Däremot fanns det insprutsdelar till GSXR750 så att man kan få ett komplett system, men spjällhus på 40mm lät i mesta laget.

Är det någon som har (god/dålig) erfarenhet på detta område?.

/Kenneth


Finns en tråd om detta på http://www.thegsresources.com/_forum/viewtopic.php?t=22652 kanske kan ge nåt....
 
En kille som annonserar på http://www.ncracing.com/ säljer 3 st färdigbyggda MegaSquirt EFI'n som även innehåller en boostsensor.

GSRecycle skrev:
Okey, debut på Katana- och GSX1100-tråden.

Har funderat på att montera insprutning på min GSX 1100.
Var min lokale mc-skrot och kollade, hittade ett spjällhus till GSX 1400.
Insuget var 34 mm så det verkade okey. Dock sakandes nödvändiga givare
och el-boxen. Däremot fanns det insprutsdelar till GSXR750 så att man kan få ett komplett system, men spjällhus på 40mm lät i mesta laget.

Är det någon som har (god/dålig) erfarenhet på detta område?.

/Kenneth
 
har en liten fundering...katana 750 ska tydligen finnas...togs dom in i sverige? va har dom för motor?
kanske står nånstans i denna långa tråd men de va så många sidor så jag orka inte med alla. :D
 
andersbrink skrev:
En kille som annonserar på http://www.ncracing.com/ säljer 3 st färdigbyggda MegaSquirt EFI'n som även innehåller en boostsensor.

Jo jag såg hans annons, är lite skraj för att hemmabyggd elektronik inte klarar
en gatcykels utsatthet för regn och rusk. Får väl ringa honom hör vad han
säger om detta för annars låter det intressant.

PS Tack Anders för hjälpen med toppen, körde ett par hundra mil i sommar
och cyklen går skitbra!

/Kenneth
 
ozeo skrev:
har en liten fundering...katana 750 ska tydligen finnas...togs dom in i sverige? va har dom för motor?
kanske står nånstans i denna långa tråd men de va så många sidor så jag orka inte med alla. :D

Gå in på www.suzukicycles.org, klicka på "All Suzuki models", välj "Suzuki GSX Series", (EJ Katana AY). Välj sedan "Suzuki GSX750S Katana" och voila! där är den!
Detta är den mest kompletta Suzuki översikt som existerar.
Good Luck. :)
 
Tjena, jag vill lacka min repiga fula motor, GSX 1100 -81, vilken färg är bra? Inget som börjar lossna, missfärgas osv. Nån idé någon?
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top