Katana och GSX 1100-tråden

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Det ordnar sig, jag har licens :p

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
LillOrvar skrev:
Nån som vet hur man får till mellanregistret med full trottelöppning på en 1327-motor?

Motorn är en 1327, portad top med större ventiler, förgasarna RS 36, modified kammar.

vid 5000 rpm och full trottel surar den, mellanregistret är bra på delgas, låga varv och höga varv med full trottel är helt OK.

Länk till bänkkurva med lambdavärden, full trottelöppning på fyran.

http://www.karl.zellner.com/Dynojet1327-1.jpg

Här är en liknande 1327á, dock med mindre dip. Den har portatlock med 1150motorns ventiler, G4 och G8? kammar, RS36 med 132,5 huvudmunstycke, V&H SS2r avgassystem från GSXR

Bifogat

• 1327dyno.jpg
    1327dyno.jpg
    40.6 KB · Visningar: 198

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
LillOrvar skrev:
Nån som vet hur man får till mellanregistret med full trottelöppning på en 1327-motor?

Koppla bort ax-pumpen från dina RS36'or. Du vrider fullt vid 5000 varv och då skottar ax-pumpen in alldeles för mycket soppa. En så pass stor motor klarar av att suga soppa själv utan att behöva ha en extrahjälp av ax-pumpen.

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
andersbrink skrev:
Koppla bort ax-pumpen från dina RS36'or. Du vrider fullt vid 5000 varv och då skottar ax-pumpen in alldeles för mycket soppa. En så pass stor motor klarar av att suga soppa själv utan att behöva ha en extrahjälp av ax-pumpen.

F-n, har samma problem själv, detta skall provas. Tack Anders! :Bugar

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
chrille_08 skrev:
F-n, har samma problem själv, detta skall provas. Tack Anders! :Bugar

Ska kanske tilläggas att man inte behöver ta bort tryckstången till axpumpen utan man bara häktar av fjädern (den uppe vid gaslänkaget) till armen som påverkar tryckstången. Enkelt att återställa.

Häggen

Psb?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-00 TL1000r, -90 Gsx-r turbo, -07 crf 450, -00 hayabusa turbo
[Motorn är en 1327, portad top med större ventiler, förgasarna RS 36, modified kammar.

Jag har samma prylar i min motor fast med 40òr. min dippar oxå lite grann o jag har tagit bort acc pumparna.jag hadde ett lite plat hjul därför ser kurvan lite taggig ut :)

Bifogat

• dyno2.JPG
    dyno2.JPG
    55.8 KB · Visningar: 168

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Häggen skrev:
[Motorn är en 1327, portad top med större ventiler, förgasarna RS 36, modified kammar.

Jag har samma prylar i min motor fast med 40òr. min dippar oxå lite grann o jag har tagit bort acc pumparna.jag hadde ett lite plat hjul därför ser kurvan lite taggig ut :)

Fast den dippen beror ju på att blandningen blir lite klen (som den blir av naturliga skäl). Vem fanken kör med lägre varv än 6k?! :D

Häggen

Psb?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-00 TL1000r, -90 Gsx-r turbo, -07 crf 450, -00 hayabusa turbo
andersbrink skrev:
Fast den dippen beror ju på att blandningen blir lite klen (som den blir av naturliga skäl). Vem fanken kör med lägre varv än 6k?! :D

Så sant så sant...... :lol :lol

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Jag har också en kraftig dipp (närmast avbrott)vid dessa varv, med 1290 och exportkammar. Med det verkar bara synas på diagrammen, vid körning märks det inte ens. Men det kanske beror på att man inte hinner vrida runt rullen innan man är över sextusen?

Smile

A HÅLL ÅPP
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Katana 1100
Tjenare alla!

Jag jagar nytt avgassystem till Katanan och hittade ett
hos Motospeed som heter Vance & Hines Megaphone.

Vad har ni för erfarenhet av det systemet???

Med tanke på att det är ett helsystem så kostar det inte så mycket.
Motospeed ska ha 3985kr för det.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Smile skrev:
Vance & Hines Megaphone.

Med eller utan insats?

Utan insats ger det pulver i en moddad motor. Med insats gör den sämre ifrån sig. Om krökarna är korta (om det är den som går ut på sidan, s.k. sidewindern) så loosar du kul mellanvrid.

För gata är ett vanligt eftermarknadssystem bättre som har lite längre krökar och längre mellanrör samt lite mer optimal ljuddämpare. Megafonen har begränsat utrymme att dämpa ljudet i så det kan bli lite astmatiskt om den ska gå igenom SBP.

Smile

A HÅLL ÅPP
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Katana 1100
Jag har det lite som ett vinterprojekt , att få lite mer tryck i Katanan.

1. Avgassystem
2. KN-filter
3. Dynojetkit

Eftersom det är min första Katana så är alla bra förslag välkomna.
Jag kommer att köra gata.

För gata är ett vanligt eftermarknadssystem bättre som har lite längre krökar och längre mellanrör samt lite mer optimal ljuddämpare. Megafonen har begränsat utrymme att dämpa ljudet i så det kan bli lite astmatiskt om den ska gå igenom SBP.

Att Megaphone-systemet låter mycket har jag inga problem med , men det finns kanske andra bättre alternativ till avgassystem.?

Mitt mål är:

(Som jag skrev i början) Mer ös i Katanan.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
För vad det kostar att köpa ett K&N filter och Dynojet-kit kan du få en topplocksportning modell snikvariant.

Dynojet och K&N ger i princip noll. Du ska ombestycka dina förgasare i bänk med bredbandslambda med andra storlekar på originalmunstyckena - som då ger precis samma effektvinst. Att bara montera ett Dynojet-kit och sen inte göra nåt mer kan t.o.m. ge mindre hästar än vad du hade från början. Luftfilter har aldrig varit astmatiska för måttligt trimmade hojar, det är när du går upp i kubik och raceportar som den kan behövas andas lite mer - men din Katana med bara 32 mm (eller var det 33) stora hål i insugen duger originalfiltret väldigt långt.

En megafon ska vara rensad från dämperi för att ge effekt men om du inte vill låta som ett jetplan ska du montera ett vanligt effektsystem, helst 4-2-1 och helst med "stepped header". Man får inte köra "stans snabbaste" på Bike Weekend med ett sidewinder - även om hojen är besiktad med ett sådan avgassystem.

Smile skrev:
Jag har det lite som ett vinterprojekt , att få lite mer tryck i Katanan.

1. Avgassystem
2. KN-filter
3. Dynojetkit

Eftersom det är min första Katana så är alla bra förslag välkomna.
Jag kommer att köra gata.

Att Megaphone-systemet låter mycket har jag inga problem med , men det finns kanske andra bättre alternativ till avgassystem.?

Mitt mål är:

(Som jag skrev i början) Mer ös i Katanan.

Smile

A HÅLL ÅPP
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Katana 1100
Vad jag förstår så innebär dynojet-kitet andra munstycken och nålar mm.
Detta kommer att monteras och sen ställas in i rullande landsväg/bromsbänk.

Vilket avgassystem ska jag ha om jag inte väljer megaphone?
Tillverkare?
Modell?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Smile skrev:
Vad jag förstår så innebär dynojet-kitet andra munstycken och nålar mm.
Detta kommer att monteras och sen ställas in i rullande landsväg/bromsbänk.

Sök på sporthoj vad som tidigare skrivits om Dynojet-kit. Det är en fullständigt värdelös "investering". Du åstadkommer samma sak med originalprylarna, dvs då du bänkar den. Att montera Dynojet-kit kan närmast liknas vid att byta ut en M6-skruv mot en annan likadan M6-skruv, fast mycket dyrare, trots att det inte behövdes. Dynojet-kit i mitt sinne är som att sälja kranvatten på flaska för 50 kronor litern. Helt sjukt. Fast, det finns ju folk som köper sånt också. :tomten

Avgasrör annat än sidewinder och megafon är jag torsk på. Nån GSX'are som vet nåt om det finns typ Yosh SS2R eller liknande? Krökarna behöver inte bytas annat än om du tänkt ta ut mer än ca 145 hästar på slangen.

Smile

A HÅLL ÅPP
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Katana 1100
andersbrink skrev:
Sök på sporthoj vad som tidigare skrivits om Dynojet-kit. Det är en fullständigt värdelös "investering". Du åstadkommer samma sak med originalprylarna, dvs då du bänkar den. Att montera Dynojet-kit kan närmast liknas vid att byta ut en M6-skruv mot en annan likadan M6-skruv, fast mycket dyrare, trots att det inte behövdes. Dynojet-kit i mitt sinne är som att sälja kranvatten på flaska för 50 kronor litern. Helt sjukt. Fast, det finns ju folk som köper sånt också. :tomten

Avgasrör annat än sidewinder och megafon är jag torsk på. Nån GSX'are som vet nåt om det finns typ Yosh SS2R eller liknande? Krökarna behöver inte bytas annat än om du tänkt ta ut mer än ca 145 hästar på slangen.

Som sagt är jag novis på Katanor och trimmning.

Jag kan tänka mig lägga ca 10000kr på att få mer mos i hojen.
Vad ska jag då göra?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Smile skrev:
Jag kan tänka mig lägga ca 10000kr på att få mer mos i hojen.
Vad ska jag då göra?

Välanvända pengar är att byta ut originalljuddämparn/avgassystemet mot ett mindre restriktivt. Det behöver inte låta illa, 103 dB som SBP gnölar om låter faktiskt rätt mycket. Originalljuddämpare från moderna sporthojar funkar väldigt bra, borde gå att hitta till väldigt rimliga priser.

Låt någon kika över ditt topplock, Mathias Bohlin, MotoSpeed, EMP eller någon annan trimmare. En uppfräschning av toppen med ett riktigt ventiljobb och tillfixning av sätesövergångarna, dvs ett snik-portnings-jobb ger ca 10 - 15 hästar. Då är det samtidigt läge att öka kompet lite. 0.5 till 0.8 mm kan du ta ned det utan problem. Byta insugskam mot en export-kam eller en ännu lite vassare kam funkar också. Avgaskammen är inte värt att byta om du hade tänkt dig under 160 hästar på bakhjulet.

Bänkning och injustering av dina originalförgasare.

Allt det här går definitivt att klämma in för under 10k.

Andra förgasare är bara aktuellt om du ska göra våldsamma ingrepp på topplocket då originalinsuget i toppen bara är på 32 mm - och går knappt att ta upp så mycket till utan att svetsa på nya insugs-stosar. De största rekommenderade förgasarna på din originaltopp är Mikuni VM33 roundslide - om du bara måste byta.

Fredrik GSX

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
1997 Suzuki TL1000S(såld)1983 Moto Martin GSXR1100W(såld)1979 Suzuki GS1000E(såld) 2005 Suzuki Bandit 1200 (kvar)
Gsxr/gsx1100f

Vad skiljer motorerna?
Ska förmodligen byta motor, Har nu gsxr1100w -94
Har fått nys om en gsx1100f -91
Kan denna passa?!

Effekt på den?

MVh Fredrik

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Fredrik GSX skrev:
Vad skiljer motorerna?
Ska förmodligen byta motor, Har nu gsxr1100w -94
Har fått nys om en gsx1100f -91
Kan denna passa?!

Effekt på den?

MVh Fredrik
1100w = vattenkyld
1100f = luft/oljekyld

1100f motorn har lite större yttermått så den passar inte rakt av 1100w motorfästen. Hör med Qwerty här på forumet, han har stoppat i oljekyld motor i sin 1100w ram.

1100f motorn har cv34 gasare och snällare kammar än en R så den lämnar ca 130hk enligt fabriken och 1100w har väl 155hk enlig fabriken.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024