Katana och GSX 1100-tråden

gsx1168e-83

Tomas
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Norrköping
Hoj
1983, Suzuki GSX1100E
Jag och min j...a startkoppling

Någon som orkar engagera sig?
Nu har jag renoverat startkopplingen för andra gången på min gsx1100-83. Bytte rullar, fjädrar och hylsor, samt polerade lite ytor. Det blev inte bra (smäller fortfarande). Det verkar dock som att det bara smäller när jag har dåligt batteri. När jag använde starthjälp small det inte. Nu ska jag köpa ett nytt batteri, och hjälper inte det köper jag en komplett ny startkoppling för jag orkar inte med den här.

Ett till problem dock. Om jag släpper av från typ 3-5000 varv så rasslar det från vänstersidan på motorn. Bultarna till startkopplingen har inte gått av igen (inte alla iallafall. startmotorn tar fortfarande).

Kan det kanske vara så att jag inte fick fast rotorn (eller svänghjulet eller vad det heter) ordentligt? Jag använde loctite och drog med angivet moment. Ytorna på rotorn och veven såg bra ut och kändes fina. Det verkar som att den laddar, och motorn går som den ska.

Är det jag som glömt hur min gamla järnhingst låter sedan förra säsongen, eller har jag gjort bort mig? Det rasslar inte jättemycket. Men utan hjälm hörs det om man står o vrider lite.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
gsx1168e-83 skrev:
Någon som orkar engagera sig?
Nu har jag renoverat startkopplingen för andra gången på min gsx1100-83. Bytte rullar, fjädrar och hylsor, samt polerade lite ytor. Det blev inte bra (smäller fortfarande). Det verkar dock som att det bara smäller när jag har dåligt batteri. När jag använde starthjälp small det inte. Nu ska jag köpa ett nytt batteri, och hjälper inte det köper jag en komplett ny startkoppling för jag orkar inte med den här.

Ett till problem dock. Om jag släpper av från typ 3-5000 varv så rasslar det från vänstersidan på motorn. Bultarna till startkopplingen har inte gått av igen (inte alla iallafall. startmotorn tar fortfarande).

Kan det kanske vara så att jag inte fick fast rotorn (eller svänghjulet eller vad det heter) ordentligt? Jag använde loctite och drog med angivet moment. Ytorna på rotorn och veven såg bra ut och kändes fina. Det verkar som att den laddar, och motorn går som den ska.

Är det jag som glömt hur min gamla järnhingst låter sedan förra säsongen, eller har jag gjort bort mig? Det rasslar inte jättemycket. Men utan hjälm hörs det om man står o vrider lite.

GSXR 1052cc motorerna har ett liknade problem med startkopplingen, min motor mördade flera startkopplingar men efter att jag bytt starmotor så blev smällandet mindre. Så jag tror att en dålig startmotor kan vara en del av orsaken till problemet med startkopplingen.
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Well, well, det verkar som om alla verkar sugna på nya stordåd out there.
Har någon av er möjligen nåt bra tips om var jag snabbt kan få tag på treans vevsläng, stake och lager till 84-ans 1100. Ove på MotoS längtar efter att få pressa ihop min vev och jag längtar efter att få steka R-hojar. :yoparty
 

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Ukna
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Min GSX började smälla några gånger förra sommaren .Mätte batteriet (vilket var dåligt) köpte nytt batteri och har inte hört en smäll sedan dess.
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
gsx1168e-83 skrev:
Någon som orkar engagera sig?
Nu har jag renoverat startkopplingen för andra gången på min gsx1100-83. Bytte rullar, fjädrar och hylsor, samt polerade lite ytor. Det blev inte bra (smäller fortfarande). Det verkar dock som att det bara smäller när jag har dåligt batteri. När jag använde starthjälp small det inte. Nu ska jag köpa ett nytt batteri, och hjälper inte det köper jag en komplett ny startkoppling för jag orkar inte med den här.

Ett till problem dock. Om jag släpper av från typ 3-5000 varv så rasslar det från vänstersidan på motorn. Bultarna till startkopplingen har inte gått av igen (inte alla iallafall. startmotorn tar fortfarande).

Kan det kanske vara så att jag inte fick fast rotorn (eller svänghjulet eller vad det heter) ordentligt? Jag använde loctite och drog med angivet moment. Ytorna på rotorn och veven såg bra ut och kändes fina. Det verkar som att den laddar, och motorn går som den ska.

Är det jag som glömt hur min gamla järnhingst låter sedan förra säsongen, eller har jag gjort bort mig? Det rasslar inte jättemycket. Men utan hjälm hörs det om man står o vrider lite.
Jag har haft samma problem med min att den ville slå baklänges vid start.Men efter att jag köpte nytt batteri så försvann det. Det jag köpte var ett batteri som ger lite mer effekt och och passar i orginal batterikorg.Det är samma typ som ett optima batteri. :tummenupp
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Katanapilot skrev:
Här är hon .
Klar men inte provkörd ännu.

Jaha, en till man inte ska prata med då.... :lol
F-N blir galen av dessa vårbilder, själv kan man lika gärna sätta motorn på soptunnan och försöka åka :4skrika
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Aaahh, det förklarar ditt upprörda tillstånd när jag brummade förbi på årets premiärtur !! :D :D
Åtta å en halv soliga mil är inte helt fel :tummenupp
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Biker66 skrev:
Aaahh, det förklarar ditt upprörda tillstånd när jag brummade förbi på årets premiärtur !! :D :D
Åtta å en halv soliga mil är inte helt fel :tummenupp

Jag såg dina spår i gruset utanför när jag kom hem igår. Jag är avis...
Själv tillbringade jag fyra mil på hästryggen, distanstävling. Det var kul det med men vad är en häst mot 180?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Katanapilot skrev:

180+ moms? :rolleyes:

Fasiken ingen provtur i helgen blev det. Krånglade med gasvajrarna hela söndagen tills jag ledsnade och åkte för att hämta mina akvarie fiskar.
Har nu pillat ihop vajern så den är hel och fin, kanske kan det låta lite från mitt garage i kväll. Till och med möjligt att det blir tal om en liten tur någon stans.

Fast nu måste jag koncentrera mej på jobbet så man kommer hem någon gång.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
RPM lover skrev:
Vad gör man när man krånglar en hel söndag med vajrarna ?

Den ena är plasten(spänskruven) av på, den där fick jag någon total handlingsförlamning utav. Så det va lika bra att lägga ner och gå på ett en annan dag. Kanske skulle en ny vajer vara rätt men skam den som ger sig. Börjar man visa svaghet mot hojen så kommer det tillslut ha total makt och då hamnar man i diket eller står med skuren motor en vacker dag.

Så nu är det limmat och nyplastat runt om. Offrade till och med lite krympslang med lim och drog över. Jobbigt när man har resurserna på firman och man inte orkar släpa sig ner en söndag.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
RPM lover skrev:
Vad gör man när man krånglar en hel söndag med vajrarna ?
...har lite skoj kanske ??? :D
 

Bifogat

  • TiedUp.gif
    TiedUp.gif
    40.5 KB · Visningar: 133

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Nää, men du får ju ändå inget gjort säger du... :D :D
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
ujujuj, du anar inte.... :cdevil
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Åter till seriösa ämnen !

Offsetdrev, kommer ni ihåg dem ?
Det drar ihop sig till beställning.
Passa på nu att underlätta monteringen av det där feta GSXR-hjulet med 190-däck !

Det är alltså 530 drev, 16 eller 17 tänder med 7, 10 eller 13mm offset.
De ser seriöst byggda ut (AFAM), låsbrickan under muttern får plats, om än trångt :tungan

Priset beror på antal, frakt och om vi klarar oss från tull och moms.
Plus eventuell frakt inom svedala.

Mitt första, ensamma drev, kostade mig 450 kr utan statliga avsugningar...

För närvarande ser det ut som om jag ska beställa 5 st, ska ni haka på så gör det nu.
Beställning sker med en smärre delbetalning på mitt konto som ni får när ni PM:at vad ni vill ha.
 

Bifogat

  • Offsetsprocket.jpg
    Offsetsprocket.jpg
    22.3 KB · Visningar: 80
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top