Katana och GSX 1100-tråden

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Biker66 skrev:
Nu har han fan både kommit och gått !!
Och eftersom han inte får tummen ur (eller är det för att han huserar på bonnvischan utan bredband ??) får välan jag rycka in igen :tungan

Lite mer info finns som vanligt på min sida...

På eder begäran:

:tummenupp

Schysst nummer plåt...*flin*...
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Han var ända bort till Rissne för besiktningen !!
På kvällen efter bilderna var tagna skulle vi till Sigtuna och käka, hamnade mitt i åskregnet, tvärblöt på två röda... annars hade han säkert tittat förbi dig också :tungan
Enligt uppgift sprutade det vatten ur skorna när han köpte snus på Statoilmacken :D
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Blir inte klok å det här...

Fick ju rådet att justera ventilspelet då jag ju ska hänga på RS-fuggar. Har Haynes-handboken till hjälp. Det är ju bara lite förvirrande. Hur numreras cylindrarna? Om jag tittat på numren som står på tändkablarna så är ju nr:1 till vänster om man nu står med näsan i framändans riktning. I Haynes boken står det ju att då veven står i ett specifikt T-läge(markeringen)och kamnockarna pekar utåt på "ändarna till höger", i det här läget så ska man kunna justera/kontrollera spelet på 1:an in och ut 2:an ut och 3:an in. Det är ju bara det att om numreringen nu är som jag inledningsvis sa, 1 till vänster, så är ju kamnockarna på ettan i motsatt läge mot dom "till höger". Alltså dom trycker på ventilerna(öppnar), och följdaktligen så lär det ju inte finnas ngt spel att finna. Spelet ska väl ändå finnas där då ventilerna är stängda=nockarna pekar bort från vippan? Som dom ju gör "till höger" i det här läget. Har kanske missförstått alltihop, men tyckte väl inte att det skulle vara så svårt att fixa själv efter att först kikat runt här i forumet, inget svar på det här dock, och läst Haynes manualen. Vad är det för "sealant" som ska smetas på packningen? Har en ny "pirat" inköpt från Lelles. Passar "original" insugsgummin på RS:38:eek:r. Dom går ju givetvis dit, men jag tänkte på innerdiametern. Den bör ju vara anpassade till originalets 34mm insug, lr? Fick även rådet av Stibo att gå upp till 20 i pilot storlek på fuggarna från originalets 17,5, gjort. Har sedan ställt dom så gott det går med blotta ögat efter "tuningmanualen". Men lär ju behöva "riktig" synkhjälp då allt är på plats.
/Uffe
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att gå från 17.5 till 20 på lågfartarna låter som ett tips från en som använder dem för roadracing. För gatbruk och dragracing brukar 17.5 funka bäst så slipper den sura ned stiften vid långsam körning. Ställ hellre flottörerna till 17 mm (de kommer från Mikuni satta allt ifrån 19 - 23 mm, dvs alldeles för klent och trottelnålen i mitten som utgångsläge.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
andersbrink skrev:
Att gå från 17.5 till 20 på lågfartarna låter som ett tips från en som använder dem för roadracing. För gatbruk och dragracing brukar 17.5 funka bäst så slipper den sura ned stiften vid långsam körning. Ställ hellre flottörerna till 17 mm (de kommer från Mikuni satta allt ifrån 19 - 23 mm, dvs alldeles för klent och trottelnålen i mitten som utgångsläge.

Ok, men hur var det med huvudfrågan, ventilproblemet? Som ju inte borde vara ett problem ju, är väl kanske bara jag som läser boken fel.
/Uffe

Vad det gällde piloterna så var kommentaren från Stibo att i vårt kalla klimat så är det nödvändigt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Angående ventilerna... så justerar man spelet precis så som du tror att man ska göra, dvs när kamloben är på "motsatt" sida (så himla 100 noga är det dock inte) om vippan. Har du nyss köpt hojen kan en justering rekommenderas så att du vet till nästa justering om någon av ventilerna börjar försvinna in i toppen. Dvs, för loggbok på ventiljusteringarna så vet du när det är dags att se över topplocket.

Jag fick inte klart för mig om det var en GSX eller en GSXR. GSX'en bör väl använda Loctites gula eller blå gegga som är löslig med alkohol. Skapar en tunn genomskinlig film som hårdnar lite när det torkat. Monteringen kan ske torrt eller "blött", dvs före eller efter att det att alkoholen i packningsgeggan har avdunstat.

Är det en GSXR ska du bara ha svart silikon (t.ex. Biltemas svarta) eller inget alls vid halvmånarna vid kamaxlarnas ändar. Jag har alltid kört utan silikon och har inte haft något läckage hittills.

Både silikon och annan packningsgegga i överflöd täpper till metallsilen vid olje-pickupen.

Katana org skrev:
Ok, men hur var det med huvudfrågan, ventilproblemet? Som ju inte borde vara ett problem ju, är väl kanske bara jag som läser boken fel.
/Uffe

Vad det gällde piloterna så var kommentaren från Stibo att i vårt kalla klimat så är det nödvändigt.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
andersbrink skrev:
Angående ventilerna... så justerar man spelet precis så som du tror att man ska göra, dvs när kamloben är på "motsatt" sida (så himla 100 noga är det dock inte) om vippan. Har du nyss köpt hojen kan en justering rekommenderas så att du vet till nästa justering om någon av ventilerna börjar försvinna in i toppen. Dvs, för loggbok på ventiljusteringarna så vet du när det är dags att se över topplocket.

Jag fick inte klart för mig om det var en GSX eller en GSXR. GSX'en bör väl använda Loctites gula eller blå gegga som är löslig med alkohol. Skapar en tunn genomskinlig film som hårdnar lite när det torkat. Monteringen kan ske torrt eller "blött", dvs före eller efter att det att alkoholen i packningsgeggan har avdunstat.

Är det en GSXR ska du bara ha svart silikon (t.ex. Biltemas svarta) eller inget alls vid halvmånarna vid kamaxlarnas ändar. Jag har alltid kört utan silikon och har inte haft något läckage hittills.

Både silikon och annan packningsgegga i överflöd täpper till metallsilen vid olje-pickupen.
Jo det är en GSX(Katana 82:a), Blev ju ännu mer förvirrad då jag började läsa om cylindernumreringen.... Då ju mina tändkablar har siffrorna 1-4 och sitter så från vänster till höger. Är ju nu inte detsamma som tändordningen. Men antar att skulle mina siffror ange den, så borde ju hojen gått som en kråka om nu kablarna satt fel, om än alls. Tack för svaren. Går ut o kollar med en gång. Nu vet jag i af i vilket läge ventilerna ska justeras, såg även att 0.15 runt om var rekomenderat. Har iofs sett att en del hojar har ett större spel på avgassidan än insug. Men men
/Uffe
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Katana org skrev:
Jo det är en GSX(Katana 82:a), Blev ju ännu mer förvirrad då jag började läsa om cylindernumreringen.... Då ju mina tändkablar har siffrorna 1-4 och sitter så från vänster till höger. Är ju nu inte detsamma som tändordningen. Men antar att skulle mina siffror ange den, så borde ju hojen gått som en kråka om nu kablarna satt fel, om än alls. Tack för svaren. Går ut o kollar med en gång. Nu vet jag i af i vilket läge ventilerna ska justeras, såg även att 0.15 runt om var rekomenderat. Har iofs sett att en del hojar har ett större spel på avgassidan än insug. Men men
/Uffe

Ni som använder original gsx tidigt 80:tal enkelvajerhandtag ombyggt till dubbelvajer. Vad använder ni för vajer som retur. Köpte en likadan som originalet, men den visade sig ju bli för lång... lr? Kan ju hända att jag inte gjort det hela rätt trots allt.. hmmm kan bara inte komma på vad i så fall. Byggt enligt inst från Biker66. Får inte returen att fungera. Lirar ju med motorn avstängd, men inte i drift.
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Är på jakt efter en undre gaffelkrona till gsxr 750 -93, ingen som har en som ligger o skräpar??
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Kawwa skrev:
Skall byta till RS36 på min hoj!
Ville ha ett papper på effekt och vridkurvan innan modifieringen bara så Ronny bänkade i mitt tycke slöa moppe (körde zx12 innan). Döm till min förvåning när killen ringer och talar om att vridkurvan ser mycket bra ut och att det ligger 137 kusar och lurar på baktofflan med orginalgasare :banana dom är dessutom lite slitna och levererar en något fet blandning.

Här har någon varit och pillat tror jag, och jag som trodde jag köpte en orginal, oskruvad hoj :D

Med spännig så väntar jag på besked efter montering och tuning av RS-bryggan. Borde bli strax över 140 på hjulet och en heldel mera vrid :fyllisar


Japp, då har man fått hem hojen.
Det stannade på 141.39 med corr. 1.006.
Fick börja med att laga hojen igår efter jag fått hem den då en oljekylarslang brast under bänkningen, hoppas på att kunna provköra idag då jag nu har bytt slang, olja och filter och fått på alla kåpor. Men nu börjar man fundera på portning då topparna verkar orörda, skulle kunna närma mig 150 isf, det skulle smaka :banana :fyllisar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Katana org skrev:
Ni som använder original gsx tidigt 80:tal enkelvajerhandtag ombyggt till dubbelvajer. Vad använder ni för vajer som retur. Köpte en likadan som originalet, men den visade sig ju bli för lång... lr? Kan ju hända att jag inte gjort det hela rätt trots allt.. hmmm kan bara inte komma på vad i så fall. Byggt enligt inst från Biker66. Får inte returen att fungera. Lirar ju med motorn avstängd, men inte i drift.
Bilder taskiga dock, hittade inte makroläget i all hast på kameran...
/Uffe
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
andersbrink skrev:
Hepp, du måste ha en GSXR-W, dvs vattenkyld scooter, stämmer det? Det mesta jag sett på en original 1127 med avgas och RS är 129.

Nope, de är en 91:a oljekyld. Jag vet, för jag bytte ena oljekylarslangen igår efter ett läckage :(

Som sagt, när jag köpte den så fick jag med en uppsättning nergångna kammar. Tänkte inte så mycket på det då, men nu kan man ju dra sina slutsatser och tro att det har varit totalhaveri på snurran och säkert borrad en aning. Skulle tro att den ligger upp emot 1200 cubik (1186) med tanke på effekt och komentarer från hängivna gsxr kompisar. Enligt bänkkörnings gurun så verkar toppen orörd av vad han kunde se på den lilla titt han fick när han plockade med bryggan.
 

hååkan1

#99# south coast racing
Gick med
8 Jun 2005
Ort
sjöbo
Hoj
2 Gammel Gixxer
andersbrink skrev:
Hepp, du måste ha en GSXR-W, dvs vattenkyld scooter, stämmer det? Det mesta jag sett på en original 1127 med avgas och RS är 129.
Hej Anders! Kom in på tråden och såg att fler kör gamla olje kokare, fråga : Har en -89 1100-r med yosi blås bänkad till 129 pållar nya ringar honade lopp slipade ventiler hur hittar jag enkelt (billigt ) några hästar till? Håkan
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Snikporta ditt topplock själv. http://www.sa-motorsports.com/diyport.htm

"Billigt" för mig är att få 350 hästar för under 40k. "Billigt" för andra är kanske att få 3 "hästar" extra genom att banta 10 kilo. Allting är relativt. Antingen har man en prislapp som begränsar antalt hästkrafter eller så begränsar man antalet hästkrafter med vad man ska använda den till. Ska man trimma mer än en sak så bör man göra det i ett "paket" eftersom det i slutänden blir billigast, dvs man har ett mål med trimingen så att man inte lär göra om en massa andra saker medans man uppgraderar motorn allt eftersom...

gsx-r-89 skrev:
Hej Anders! Kom in på tråden och såg att fler kör gamla olje kokare, fråga : Har en -89 1100-r med yosi blås bänkad till 129 pållar nya ringar honade lopp slipade ventiler hur hittar jag enkelt (billigt ) några hästar till? Håkan
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Kawwa skrev:
Japp, då har man fått hem hojen.
Det stannade på 141.39 med corr. 1.006.
Fick börja med att laga hojen igår efter jag fått hem den då en oljekylarslang brast under bänkningen, hoppas på att kunna provköra idag då jag nu har bytt slang, olja och filter och fått på alla kåpor. Men nu börjar man fundera på portning då topparna verkar orörda, skulle kunna närma mig 150 isf, det skulle smaka :banana :fyllisar


Låter för bra för att bara vara orginal i motorn.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
RPM lover skrev:
Låter för bra för att bara vara orginal i motorn.

Ja, som jag nämt tidigare så är den troligtvis borrad till 1186. OBS! rena spekulationer då man måste lyfta topparna för att få VETA. Men det lär ju inte vara 1127 längre iaf! det är vi överens om. Sen så har jag portade insugsgummin och det stämmer illa mot orginal inlopp, så där tappar man nog en häst.

Men jag fick provköra idag kl 15.30.... :hjälm
För att göra en kort historia lång:
Igår efter slang och oljebyte så fick jag inte igång den innan batteriet var segt. Rullade hojen till bilen och applicerade kablar, misstänkte att jag hade lyckats sura ner den, Så med lite startgas och nötande på startmotorn så hostade den igång. Å fyy faan vad den gick illa!!! :sjuk Spottade fräste bluddrade small och gick knappt. Efter ett par minuter med svartrök och stirrande grannar så började den gå av sig själv på tomgång, men det fattades en cylle. Efter en rejäl varmkörning så gick den hyffsat, men orent. Svår att få iväg på 1:an, fick varva hyffsat. Kanske tom 1 död och en dåligt fungerande cylle.

Idag så fick jag igång den på eget batteri men det fattades fortfarande en cylle. Fick tips av en kompis att åka ut och köra den genomvarm för att se om det blev bättre. Sagt och gjort, 15.30 kom jag iväg :squid , redan efter 1 mil med nålen mellan 8 & 10k varv så kändes det att alla cyllar var med och lekte (varmkörd först såklart!). Tog en sväng in i stan för att få motorn riktigt varm. Stannade vid en lokal korvmoj och upptäckte bensinläckage. Fram med ett verktyg från satsen och knacka på flottörhuset och vips så var den läckan borta :) Körde sen hem och varvade lika duktigt på den resan. Stannade till 3 gånger och testade att axxa :tummenupp Även fast jag inte riktigt hade kunskapen med de nya fuggarna och inte riktigt vågade, då jag inte visste hur hojen skulle bete sig + kall asfalt, så märktes en skillnad till det bättre. framhjulet kom lite mer villigt fast jag hade full tank och jag satt lite framåtlutad för att motverka uppkast :banana Så nu återstår det att se hur hojen går imorron vid uppstart, tappade cyllar eller klockrent från början.....

Som kuriosa kan jag nämna att det är STOR skillnad på hur man skall hantera gasrullen mellan vaccum 40 och RS 36! Med 40:eek:rna så behövde jag bara mer eller mindre slappna av i handleden mellan växlingarna och nu med 36:eek:rna så måste jag dra tillbaka rullen vid växling.
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Katana org skrev:
Ni som använder original gsx tidigt 80:tal enkelvajerhandtag ombyggt till dubbelvajer. Vad använder ni för vajer som retur. Köpte en likadan som originalet, men den visade sig ju bli för lång... lr? Kan ju hända att jag inte gjort det hela rätt trots allt.. hmmm kan bara inte komma på vad i så fall. Byggt enligt inst från Biker66. Får inte returen att fungera. Lirar ju med motorn avstängd, men inte i drift.
Jag använder en orginalwire, har inte sneglat på andra när jag fixade handtaget. (Har visserligen sk 33.or och inte Rs om det kan ha betydelse) Det funkar utan problem.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
bippen skrev:
Jag använder en orginalwire, har inte sneglat på andra när jag fixade handtaget. (Har visserligen sk 33.or och inte Rs om det kan ha betydelse) Det funkar utan problem.

Ok, fick ett tips i dag från Lyren på MS, att det ska vara gs750! returvajer, tydligen samma som gsxR med början -85. Ska åka o kolla direkt i morrn bitti. Hoppas det är rätt. Vill ju hinna med en sista sväng till helgen med en fungerande o nyservad maskin. Du verkar ju bo i närheten? Skulle vara kul o se hur du byggt ditt handtag, för jag antar att du kör med originalet? Att man sedan får brottas lite för att stänga trotteln verkar ju höra till. Fick ju en förkännning om det då jag startade upp hojen och gasen var orubblig tack vara den slaka returvajern. Det är ju ganska bra sug i motorn. I dödläge så stänger ju fjädern plättlätt....
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top