RPM lover skrev:
Låter för bra för att bara vara orginal i motorn.
Ja, som jag nämt tidigare så är den troligtvis borrad till 1186. OBS! rena spekulationer då man måste lyfta topparna för att få VETA. Men det lär ju inte vara 1127 längre iaf! det är vi överens om. Sen så har jag portade insugsgummin och det stämmer illa mot orginal inlopp, så där tappar man nog en häst.
Men jag fick provköra idag kl 15.30....
För att göra en kort historia lång:
Igår efter slang och oljebyte så fick jag inte igång den innan batteriet var segt. Rullade hojen till bilen och applicerade kablar, misstänkte att jag hade lyckats sura ner den, Så med lite startgas och nötande på startmotorn så hostade den igång. Å fyy faan vad den gick illa!!!
Spottade fräste bluddrade small och gick knappt. Efter ett par minuter med svartrök och stirrande grannar så började den gå av sig själv på tomgång, men det fattades en cylle. Efter en rejäl varmkörning så gick den hyffsat, men orent. Svår att få iväg på 1:an, fick varva hyffsat. Kanske tom 1 död och en dåligt fungerande cylle.
Idag så fick jag igång den på eget batteri men det fattades fortfarande en cylle. Fick tips av en kompis att åka ut och köra den genomvarm för att se om det blev bättre. Sagt och gjort, 15.30 kom jag iväg
, redan efter 1 mil med nålen mellan 8 & 10k varv så kändes det att alla cyllar var med och lekte (varmkörd först såklart!). Tog en sväng in i stan för att få motorn riktigt varm. Stannade vid en lokal korvmoj och upptäckte bensinläckage. Fram med ett verktyg från satsen och knacka på flottörhuset och vips så var den läckan borta
Körde sen hem och varvade lika duktigt på den resan. Stannade till 3 gånger och testade att axxa
Även fast jag inte riktigt hade kunskapen med de nya fuggarna och inte riktigt vågade, då jag inte visste hur hojen skulle bete sig + kall asfalt, så märktes en skillnad till det bättre. framhjulet kom lite mer villigt fast jag hade full tank och jag satt lite framåtlutad för att motverka uppkast
Så nu återstår det att se hur hojen går imorron vid uppstart, tappade cyllar eller klockrent från början.....
Som kuriosa kan jag nämna att det är STOR skillnad på hur man skall hantera gasrullen mellan vaccum 40 och RS 36! Med 40
rna så behövde jag bara mer eller mindre slappna av i handleden mellan växlingarna och nu med 36
rna så måste jag dra tillbaka rullen vid växling.