Katana och GSX 1100-tråden

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Tjosan ! Just hemkommen efter två veckors semestrande på Gotland och Västervik, nu ska Martina rastas igen :banana

Orkar jag upp imorrn (inte troligt) blir det besök på Mälaren runt-starten och kanske en visit till Barkarby och stunt challenge.
Apropå Sigtuna kan jag tillägga att jag längtat efter Våfflans friterade Camembert... :drool
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Är det någon som har insugningsgummin till en -90:a liggandes ? Jag behöver en uppsättning.
 

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
RPM lover skrev:
Gradin

Hur har det gått med motorn vad sa RG ??...(kan inte sova för sugen att köra imorgon)
Den läcker i toppackningen. Bubblar liksom. Tror inte man får tätt om det väl har börjat läcka.. Ska ta av toppen igen och dra med 60Nm på en gång, varmköra och dra (lossa bultarna) 60Nm. Inte fega med 40Nm igen...
Får bli nästa veckas jobb.
/ Gradin
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Qwerty skrev:
... Jag få lägre spänning ju mer varv jag kör på.
Tyder på nåt fel i laddning. Även den låga spänningen tyder på laddfel. Möjligen helt utan laddning. Dryga 14v ska det vara utan allt för mycket belastningar påslagna. Precis som Gradin skrev men det förutsätter ju givetvis att mätningen sker på batteriet eller i alla fall på en kabel utan spänningsfall.

Ett tips kan vara att Kattorna (åtminstone min) bara laddar med 2 faser på avstängt halvlyse. Ljusbrytaren kopplar in den tredje fasen då man slår på halvlyset. Alltså kan vi som åker med turbo (fast min knarr står ju still) koppla in den tredje fasen konstant. På så sätt har vi mer att ta av till elpump i alla fall så länge lyset är av. Med påslaget lyse är det ju givetvis samma elbrist ändå. De gamla sukkorna har mindre generatorkapacitet än nyare sporthojar.
Observera att detta mest är till nytta för den som har elpump och emellanåt kan kosta på sig att köra med lyset avstängt (eller p-ljus) för att ladda lite extra.
Observera också att det inte påverkar spänningsmätning. Drygt 14v ska det vara i alla fall med avstängda belastningar men det blir ju större chans att en elpumpsförsedd knarr orkar upp i 14v på tomgång i alla fall.
 
Last edited:

GSRecycle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Landskrona
Hoj
Moto Martin, Katana
Ang. dålig laddning på GSX ...
Är det någon skillnad på generatoreffekt på olika GSX motorer E, EF osv?

Har sett några på eBay som säljer stator till GSX med "30% more power",
någon som har provat?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag gjorde också så i början, varmköra och sen efterdra. Sen av ren lathet slutade jag med det och istället lät motorn "vila" över natten och efterdrog dagen efter (lossa 1/4 varv och efterdra till rätt moment). Det verkar bli precis samma effekt med den skillnaden att inga gaser har frestat på packningar, o-ringar etc. Detta med kopparpackning. Med stållamellpackning verkar det inte göra någon skillnad. Väldigt tunt lager VHT Copper-Spray-A-Gasket (så att kopparn skiner igenom, gör den inte det är det för tjockt).

Gradin skrev:
Den läcker i toppackningen. Bubblar liksom. Tror inte man får tätt om det väl har börjat läcka.. Ska ta av toppen igen och dra med 60Nm på en gång, varmköra och dra (lossa bultarna) 60Nm. Inte fega med 40Nm igen...
Får bli nästa veckas jobb.
/ Gradin
 

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Katana 1100
Har kommer ett par bilder på min hoj. Jag har inget mer polering i mig nu, så megafonen (och ett par fälgar jag har liggande, kanske) blir till vintern.

Tack alla som varit till hjälp här på forumet! Roos Racing m.fl., men särskilt Åsell som kom med ett par bussningar i Sundsvall, utan dem hade den inte varit besiktigad än!
 

Bifogat

  • jon_g kat1.jpg
    jon_g kat1.jpg
    135.3 KB · Visningar: 229
  • jon_g kat2.jpg
    jon_g kat2.jpg
    132.5 KB · Visningar: 199

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Jon_G skrev:
Har kommer ett par bilder på min hoj. Jag har inget mer polering i mig nu, så megafonen (och ett par fälgar jag har liggande, kanske) blir till vintern.

Tack alla som varit till hjälp här på forumet! Roos Racing m.fl., men särskilt Åsell som kom med ett par bussningar i Sundsvall, utan dem hade den inte varit besiktigad än!
Snyggt jobbat,ganska lik en hoj i Kalmarområdet :tummenupp
 

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jon_G skrev:
Har kommer ett par bilder på min hoj.
Tjena Jon!
Läste Västerbottenbladet idag, och det stod att Vägverket hade haft stöld på 4st oranga lampor som dom använder till deras trafikkoner utefter E4:an. Vet du ngt om det? :rolleyes:
Allvarligt talat så har du fått till hojen kanon! :tummenupp Då väntar vi med spänning på bilder med blankpolerade fälgar på snart!
/ Gradin
 

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Katana 1100
Glömde att jag fortfarande borde ligga lågt efter den stöten Gradin :rodnar

Befogad kritik, jag vet, är och fiskar lite på ebay, så några andra blir det rätt snart... Kanske redan FÖRE fälgarna är polerade, vem vet, inte jag?
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Newbie

Då har man införskaffat sig ett stycke katana :banana
Har suttit här och läst ett tag nu och detta verkar ju vara den perfekta tråden för en katanaägare.
Jag hade tänk och byta ut framgaffel, fram och bakfälg och bromsar till och börja med. Men jag undrar vad SBP säger om detta?
Krävs det nån omreggning lr dylikt, hur har alla andra gjort?
Vore ju inte kul och komma dit och få körförbud på hojen :död
 

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
AtlantiZ skrev:
Då har man införskaffat sig ett stycke katana.
Jag hade tänk och byta ut framgaffel, fram och bakfälg och bromsar till och börja med. Men jag undrar vad SBP säger om detta?
Krävs det nån omreggning lr dylikt, hur har alla andra gjort?
Välkommen!
Jag har inte reggat om min. SBP har ännu bara berömt Katanan när man kommer till dom. Sist blev det dock lite jobbigt när det samlades 5st runt om den, och naturligtvis är det alltid nån som ska vara smartass och påpeka saker. Brukar ofta låta såhär: Duu, har du bytt svingen eller? Visst har du bytt svingen? Den svingen är väl inte original, eller :va Det dom gjorde var "bara" att mäta hjulbasen. Det stämmde sådär på några cm, men det va ingen fara. Sålänge man bygger om den med bra och stabila lösningar så tror jag SBP tittar lite mellan fingrarna. Däremot kan man undra vad F-bolagen säger när det väl händer något. Ska det vara rätt ska man göra en regbesiktning. Vet att "RPM lover" här på forumet gjorde det. Gick ungerfär på 2500:- tror jag. Finns säkert något inlägg om det också i denna tråd. Lycka till! / Gradin
P.S Glöm inte att hålla oss uppdaterade med BILDER! Saknade det i ditt inlägg. D.S
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Bättre sent än aldrig...

....men igår så åkte jag till bilprovningen med Martin:en. Eftersom den har en tidigare registrering så behövdes en ursprungskontroll, som utfördes för 2 år sen. Så nu blev den inreggad som en 82:a med dom bestämmelserna som gällde då :banana Tyvärr brakade deras datorer ihop så kontrollbesiktningen kunde inte utföras. Men reg. och vägning gick bra, fulltankad vikt blev 220kg. Så till veckan kan jag börja åka, September och allt :3freak

Så nu är du inte ensam längre Biker66 :yoparty
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
:kulspruta :mad: :cdevil




Såg den i färdigt skick igår, den blev riktigt ball... :cool:
 
Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Skall byta till RS36 på min hoj!
Ville ha ett papper på effekt och vridkurvan innan modifieringen bara så Ronny bänkade i mitt tycke slöa moppe (körde zx12 innan). Döm till min förvåning när killen ringer och talar om att vridkurvan ser mycket bra ut och att det ligger 137 kusar och lurar på baktofflan med orginalgasare :banana dom är dessutom lite slitna och levererar en något fet blandning.

Här har någon varit och pillat tror jag, och jag som trodde jag köpte en orginal, oskruvad hoj :D

Med spännig så väntar jag på besked efter montering och tuning av RS-bryggan. Borde bli strax över 140 på hjulet och en heldel mera vrid :fyllisar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Någon som byggt om ett original gashandtag på en Katana till dubbelvajer? Såg ju att rullen har två hål för vajrar så den borde ju kunna användas. Hade tänkt använda ytterligare en originalvajer från så att säga framsidan av knappsatsen. Men behöver ju tips på infästningen, ngt som håller. Måste ju fästa "vinkeln/genomföringen" i ngt i den främre halvan av knappsatsen undertill. Dessutom är det ju inte helt plant. Ska byta till RS från original till att börja med. Andra tips på fallgropar o annat som bör tänkas på motas gärna.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Katana org skrev:
Någon som byggt om ett original gashandtag på en Katana till dubbelvajer? Såg ju att rullen har två hål för vajrar så den borde ju kunna användas. Hade tänkt använda ytterligare en originalvajer från så att säga framsidan av knappsatsen. Men behöver ju tips på infästningen, ngt som håller. Måste ju fästa "vinkeln/genomföringen" i ngt i den främre halvan av knappsatsen undertill. Dessutom är det ju inte helt plant. Ska byta till RS från original till att börja med. Andra tips på fallgropar o annat som bör tänkas på motas gärna.

Jag köpte en 1100 ES -83 med ombyggt orginalhandtag (förmodligen likadant handtag som Katanan). Man har helt enkrlt borrat ett ca 10 mm stort hål i undre halvan, i bakkant parallelt med det främre redan befintliga hålet. I hålet har man limmat fast ett plaströr. Innerdiametern på plaströret passar gängan på returwirens "krök". Fungerar perfekt, kostnad ca 10 :- + lite arbete + wire.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top