Katana och GSX 1100-tråden

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Katanapilot skrev:
Beror ju på vad man skall ha hojen till!
Brorsans är en Streetfighter så då passar det gamla chassiet utmärkt.
Allmänt gasande så kanske det nyare chassiet är att föredra.

Grym streetfighter! Förstår vad du menar.
 

katana

Min medelmotorcykel är från -84
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Valbo
Hoj
Suzuki DR 800, Suzuki Katana, Yamaha SR 500
Hej allihopa i regnet.....
I vinter är det äntligen katanans tur att bli ompysslad.
Får man stor förändring av motorkaraktär om man byter förgasare från original?
Alltså inte bara vrid/effekt på en bromsbänksutskrift utan även subjektiva intryck.
Cykeln kommer enbart att användas på vägen.
Har inte satt mig in i förgasarvärlden ännu men hoppas komma en bit på vägen med denna fråga.
Kort sagt: vilken sorts förg. ska jag söka efter på ebay?

// Roger
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ditt topplock har bara en insugsdiameter på 32 mm som original, en 34 eller 36 mm CV-förgasare från en GSXR-750 85-89 passar som handsken. Motorgången kommer att bli bättre/jämnare än originalförgasaren. Mer effekt får du på köpet.

katana skrev:
Hej allihopa i regnet.....
I vinter är det äntligen katanans tur att bli ompysslad.
Får man stor förändring av motorkaraktär om man byter förgasare från original?
Alltså inte bara vrid/effekt på en bromsbänksutskrift utan även subjektiva intryck.
Cykeln kommer enbart att användas på vägen.
Har inte satt mig in i förgasarvärlden ännu men hoppas komma en bit på vägen med denna fråga.
Kort sagt: vilken sorts förg. ska jag söka efter på ebay?

// Roger
 

katana

Min medelmotorcykel är från -84
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Valbo
Hoj
Suzuki DR 800, Suzuki Katana, Yamaha SR 500
andersbrink skrev:
Ditt topplock har bara en insugsdiameter på 32 mm som original, en 34 eller 36 mm CV-förgasare från en GSXR-750 85-89 passar som handsken. Motorgången kommer att bli bättre/jämnare än originalförgasaren. Mer effekt får du på köpet.

Tack för snabbt svar!
Bara för att vara säker på att jag ej har missuppfattat: ovanstående gäller alltså utan att jag förstorar toppens insugsdiameter?
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
katana skrev:
Tack för snabbt svar!
Bara för att vara säker på att jag ej har missuppfattat: ovanstående gäller alltså utan att jag förstorar toppens insugsdiameter?
Kan bara säga att ett par RS 36 :eek:r och ett bra avgassytem gör susen på de gamla GSX motorerna,den trottelresponsen på väl injusterade förgasare är grym jämfört med de gamla CV fuggarna.
Nå´n kugg mindre på motordrevet och karaktären är underbar även på en förövrigt otrimmad motor.
Jag vet,första trimgrejorna som jag investerade i för sisådär 16 år sedan
:rolleyes:
Men börjar du i ena änden så lär du fortsätta,var så säker. :tungan
 

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Uppstartad!

Har skruvat ihop min nya 1428cc motor nu. Den startade på en gång och gick hur fint som helst. Varmkörde den till 90 grader och stängde av. Imorn blir det en testrepa... Nu ska jag dricka sprit och fira!!! :fyllisar
Kanske det blir LindeOpen nästa helg :va
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Öh Öh ha den äran............

Gradin skrev:
Har skruvat ihop min nya 1428cc motor nu. Den startade på en gång och gick hur fint som helst. Varmkörde den till 90 grader och stängde av. Imorn blir det en testrepa... Nu ska jag dricka sprit och fira!!! :fyllisar
Kanske det blir LindeOpen nästa helg :va
Väntar med spänning på bänk siffror :)
Ta det lungt med Bettan, eller vad faan kör så det ryker :yoparty
 

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Hur är RS-förgasarna vid lugn körning

Katanapilot skrev:
Kan bara säga att ett par RS 36 :eek:r och ett bra avgassytem gör susen på de gamla GSX motorerna,den trottelresponsen på väl injusterade förgasare är grym jämfört med de gamla CV fuggarna.
Nå´n kugg mindre på motordrevet och karaktären är underbar även på en förövrigt otrimmad motor.
Jag vet,första trimgrejorna som jag investerade i för sisådär 16 år sedan
:rolleyes:
Men börjar du i ena änden så lär du fortsätta,var så säker. :tungan

Om man lägger lite tid och energi på att bestycka en sats RS-förgasare rätt, hur är de
då vid smygkörning?

Att de ger mer effekt och ett finfint svar på gasen tvivlar jag inte på, men kan man
ta sig genom sta'n utan att bli genomsvett? Är det bättre att välja mindre en mindre
storlek, dvs är RS34:eek:r bättre i det hänseendet bättre än RS36/38?
 
Last edited:

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Mikael_1150 skrev:
Om man lägger lite tid och energi på att bestycka en sats RS-förgasare rätt, hur är de då vid smygkörning?

Att de ger mer effekt och ett finfint svar på gasen tvivlar jag inte på, men kan man ta sig genom sta'n utan
bli genomsvett? Är det bättre att välja mindre en mindre storlek, dvs är RS34:eek:r bättre i det hänseendet
bättre än RS36/38?
Funkar kanon!
Har åkt med RS 36 sen -90 utan problem.
34:eek:r kanske är det optimala på en standard motor ,men 36:eek:r är både lättare att hitta och hänger med långt upp om man fortsätter att trimma
:tummenupp
 

katana

Min medelmotorcykel är från -84
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Valbo
Hoj
Suzuki DR 800, Suzuki Katana, Yamaha SR 500
Ok!
Tack för engagemanget :Bugar
Det verkar bli ytterligare en utgift i vinter med andra ord *suck*
Det är möjligt att ni tvingas svara på fler funderingar framöver....
 

KZ

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Lidingö
Hoj
Ducati Monster S4R
Mikael_1150 skrev:
Om man lägger lite tid och energi på att bestycka en sats RS-förgasare rätt, hur är de då vid smygkörning?

Att de ger mer effekt och ett finfint svar på gasen tvivlar jag inte på, men kan man ta sig genom sta'n utan
bli genomsvett? Är det bättre att välja mindre en mindre storlek, dvs är RS34:eek:r bättre i det hänseendet
bättre än RS36/38?

Fungerar utmärkt, har själv RS40, hade tidigare RS36 som oxå fungerade utmärkt vid smygkörning.

Tomgången är oxå stabil.

Skulle inte välja 34:eek:r, prova med RS36 om du inte har borrat mycket.
 

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Tack för synpunkterna.

Jag åker idag med CV36:eek:rna men de är ombestyckade och försedda med separata filter.
Cykeln går riktigt bra, men den där riktiga "flatslide-känslan" vill inte infinna sig. Vid
kökörning känns det dock som om allt satt i första centimetern på gashandtaget,
därav frågan om RS-förgasarna.
Som sagt man får väl handla på sig något i vinter !!

En kontrollfråga på något helt annat:
Jag har ett par Cam Motion kammar till GS1100/1150 på gång. Passar original kamdrev från
GSX -84 även på kamaxlar till äldre GSX1100, (dvs avseende centrumhål och skruvdimension)?
 
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Mikael_1150 skrev:
Jag åker idag med CV36:eek:rna men de är ombestyckade och försedda med separata filter. Cykeln går riktigt bra,
men det där riktiga "flatslide-känslan" vill inte infinna sig. Vid kökörning känns det dock som om allt satt i första
centimetern på gashandtaget, därav frågan om RS-förgasarna.
Som sagt man får väl handla på sig något i vinter !!

En kontrollfråga på något helt annat:
Jag har ett par Cam Motion kammar till GS1100/1150 på gång. Passar original kamdrev från GSX -84 även på
kamaxlar till äldre GSX1100, (dvs avseende centrumhål och skruvdimension)?

Det skall passa.
Har ett gäng justerbara kamdrev (falicon) ligger som gått 30 minuter i motorn.
PM:a om det kan vara nåt.
 

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Katanapilot skrev:
Vad visar Era Yoshimura voltmätare för spänning?
Min visar mellan 12,2-13 volt beroende på varvtal.
När jag startade igång min visade den 14,2-14,6 V. Minns inte vad min visade förut. Nu har jag nytt svänghjul. / Gradin
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Katanapilot skrev:
Vad visar Era Yoshimura voltmätare för spänning?
Min visar mellan 12,2-13 volt beroende på varvtal.

Min visat 11,9-12,8V. Min sitter på lyset satt spänningsfallet i kabeln påverkar. Jag få lägre spänning ju mer varv jag kör på.
 

KZ

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Lidingö
Hoj
Ducati Monster S4R
Är det ingen med gammel GSX ute och åker i Sthlms området längre?

Länge sen man såg nån.

biker66? gått i ide?

Förra året kunde man ju ramla på nån i Sigtuna lite då och då...
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top