Katana och GSX 1100-tråden

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jag har kört med ombyggt reglage i flera år utan problem.
Det är inga påfrestningar på den vajern, den ska ju bara hjälpa returfjädern att dra igen trottlarna.
En liten fästögla fastsatt med skruv o mutter håller vajern på plats.
Så enkelt som det kan bli, ska se om jag kan ordna nån bild...
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Katana org skrev:
Någon som byggt om ett original gashandtag på en Katana till dubbelvajer? Såg ju att rullen har två hål för vajrar så den borde ju kunna användas. Hade tänkt använda ytterligare en originalvajer från så att säga framsidan av knappsatsen. Men behöver ju tips på infästningen, ngt som håller. Måste ju fästa "vinkeln/genomföringen" i ngt i den främre halvan av knappsatsen undertill. Dessutom är det ju inte helt plant. Ska byta till RS från original till att börja med. Andra tips på fallgropar o annat som bör tänkas på motas gärna.


Precis det som gjorts på min vid byte till RS. Orginalhandtaget borras och man plockar dit en vire till. Tyvärr var det inte jag som gjorde jobbet, men killen som gjorde det beskrev det ungefär som ovanstående inlägg. Så det borde inte bli några problem.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Handtag

Tackar alla för tipsen, har ju haft min fundering åt det håll ni beskriver. Det var ju bara det där med att få det lite mer bekräftat så att man inte är helt ute "cyklar". Om jag har förstått det rätt så borrar man ett hål i underkant på den främre halvan(den med startknappen)paralellt med originalhålet(givetvis). Det som jag ser som lite krux är ju just att få fast "vajerns krök" då det inte är plant. Men det borde ju gå att hitta ngn rörbit lr liknande som är applicerbart. Så att man kan fästa vajern så intakt som möjligt. Sedan så har ju fuggarna en herrans massa små nipplar. Två rejäla(en på varje par)som jag hajar är huvudledningen från tanken. Men vad är alla andra små,två på varje? Det sitter väl en halvstor på var och en också har jag för mig med en gummituta på alla utom en. Synkningen, kanske? Har köpt dom beg ska nämnas, ser ju hyfsade ut från utsidan, verkar ganska nya då det är torx.skruvar i dom. Men det kanske det alltid har vart? Alutrottlar är det i af, var tydligen plast tidigare. 38:eek:r föresten, börjar här så får man se vart det slutar, förmodligen inte........ :) Ska tilläggas att det även ska dit en Pingelkran då ju originalets flödesläge hade ett mindre hål än det vaccumstyrda, verkade bara dumt att börja borra i den. Och dessutom så behövs det ju två utgångar, hade ju gott att fördela med ett T förvisso.
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Nipplar... ? Jag tänker gärna på annat än förgasare när du säger så.....

De stora (matning) sitter långt ner mellan gasarna.
Sitter de mellanstora riktade uppåt ? I så fall är de vacuumuttag för synkning, saknar du en gummituta har föregående ägare säkert använt det uttaget till en vacuumkran. Sätt dit en pluggad slangbit eller lite vulktape så slipper du tjuvluft.
Övriga nipplers behöver du inte röra ;)

Pingelkran är att rekommendera för att slippa att motorn dör vid fullgasrepor.
Behövde Pingel med dubbel matning redan vid 1200cc...
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Katana org skrev:
Någon som byggt om ett original gashandtag på en Katana till dubbelvajer? Såg ju att rullen har två hål för vajrar så den borde ju kunna användas. Hade tänkt använda ytterligare en originalvajer från så att säga framsidan av knappsatsen. Men behöver ju tips på infästningen, ngt som håller. Måste ju fästa "vinkeln/genomföringen" i ngt i den främre halvan av knappsatsen undertill. Dessutom är det ju inte helt plant. Ska byta till RS från original till att börja med. Andra tips på fallgropar o annat som bör tänkas på motas gärna.
Här är en halvdålig bild på dubbelwire-modifieringen.
 

Bifogat

  • IMG_2221.JPG
    IMG_2221.JPG
    47 KB · Visningar: 168

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
RPM lover skrev:
Gradin och Katana piloten skall ni rejsa mot varandra i helgen som kommer ?? :)
Jag ska iallafall till Uråsa denna helg (10/9) och provköra nybygget. Har fått tät toppen nu. Felet va att dom 2 nya styrpinnarna som sitter på var sin sida om cylindern (mellan topplocket och cyl.) var 0,1 m.m för långa. Tänkte inte på de när jag satte ihop...
Har varmkört motorn och den verkar inte läcka nånstans. Fick bygga om min monodämparhistoria igår också. Va så jävla konstig att köra för den va både stum i fjädringen men ändå studsade det konstigt. :va Det blev fel vinkel på dämparn efter vinterns ombyggnation (sänkning). Nu lutar dämparn några mer grader framåt och den har börjat fjädrat igen. Provkörningen får som sagt bli på Uråsa. Ska bli spännande! Hoppas man får träffa Piloten och ev. några fler av er Katana/GSX freaks!
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
IngvarB skrev:
Här är en halvdålig bild på dubbelwire-modifieringen.
Tackar, för "beviset". Ska hämta vajern hos Ava i morrn sedan är det ju bara att lägga stråna i kors och gjuta ihop med epoxy lr dyligt.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Biker66 skrev:
Nipplar... ? Jag tänker gärna på annat än förgasare när du säger så.....

De stora (matning) sitter långt ner mellan gasarna.
Sitter de mellanstora riktade uppåt ? I så fall är de vacuumuttag för synkning, saknar du en gummituta har föregående ägare säkert använt det uttaget till en vacuumkran. Sätt dit en pluggad slangbit eller lite vulktape så slipper du tjuvluft.
Övriga nipplers behöver du inte röra ;)

Pingelkran är att rekommendera för att slippa att motorn dör vid fullgasrepor.
Behövde Pingel med dubbel matning redan vid 1200cc...

Ja nipplar, hittade inget bättre ord i min vokabulär för att förklara, heter ju säkert ngt helt annat, men du förstod ju i af vad jag menade.. Jo Det saknas en gummituta, sedan sitter det ju likadana fast väldigt små "uttag" dels på framsidan 2 på varje fugg och bredvid dräneringspluggarna på undersidan. Ser ju liksom ut att det bar skulle rinna ut soppa om man fyllde på. Men dom är alltså inget att bry sig om...? Är ju Novis men läraktig och vill ju få't att fungera hyfsat. Antar sedan att luftskruvarna är dom rätt stora och åtkomliga med fingrarna skruvbara på framsidan sittandes, lr?
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Nipplersarna på undersidan är flödesskydd, får du för mycket soppa i gasaren så rinner det ut den vägen.
Lossa en kopp så ser du hur det funkar.

De andra kan jag bara gissa vad de gör, men de ska hur som helst inte anslutas till något.

För info om grundinställningar av luftskruvar och diverse har jag en Mikunimanual på min site,
längst ner under Modifications/Carb synchronisation :fakta
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Katanapilot skrev:
Har inget övervarvningsskydd ännu,känns korkat att chansa.
Man kanske får fresta herrn med en fräsch Dynatek tvåstegsdito, DRL-400 ??? :)
 

ArneT

Medlem
Gick med
7 Jul 2005
Ort
V-ås
Hoj
Katana 1100 -82, GSX 1100 E -81
Hur mycket törs jag varva?

Varvräknaren på Katanan rödar vid 9000, hur långt törs jag gå? Svetsad vev etc. har jag.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Katanapilot skrev:
Tack men skall ha ett Dyna 2000. :tummenupp
Det kör jag med nu, trevlig liten låda :tummenupp

Men, det kanske finns någon annan som vill ha en seriös tvåstegslimiter till strippen ??
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
RPM lover skrev:
Chrille_08 skrev:
Jaja Förlåt, det kommer :)
Nu har han fan både kommit och gått !!
Och eftersom han inte får tummen ur (eller är det för att han huserar på bonnvischan utan bredband ??) får välan jag rycka in igen :tungan

Lite mer info finns som vanligt på min sida...

På eder begäran:
 

Bifogat

  • PICT2283.jpg
    PICT2283.jpg
    97.6 KB · Visningar: 184
  • PICT2284.jpg
    PICT2284.jpg
    93.4 KB · Visningar: 221
  • PICT2285.jpg
    PICT2285.jpg
    86 KB · Visningar: 220
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top