Katana och GSX 1100-tråden

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Jag hämtade avdragaren idag och den visade sig passa finfint på GSX:ens rotor.
Jag tror inte att man kan handla direkt av Duells då de är distributörer. Jag gick
i alla fall genom en av mc-handlarna har i staden. Det finns en lista med åter-
försäljare på Duells hemsida. Så långt är allt väl !

Problemet är bara att jag inte får loss rotorn lik förbenat !

Jag har dragit avdragaren så mycket jag vågar och samtidigt som jag har knackat
på bulten, men icke att det lossnar. Det hela verkar dessutom ha varit isär tidigare,
så frågan är om det är låst med Loctite eller liknande.

Vågar jag värma på rotorn och i så fall hur mycket ?
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Mikael_1150 skrev:
Jag hämtade avdragaren idag och den visade sig passa finfint på GSX:ens rotor.

Problemet är bara att jag inte får loss rotorn lik förbenat !
Vågar jag värma på rotorn och i så fall hur mycket ?

Kolla Biker66 hemsida. Jag tror han har dokumenterat det här jobbet lr droppa honom ett PM.
http://www.biker66.com/


BTW, du ser väl att jag har en likadan hoj som du... :Bugar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Ibland får man både dra och slå tämligen hårt, det kan även hjälpa att värma svänghjulet ordentligt.
Hur mycket?? Pjaa, oljan kan komma upp i 130-140 grader när jag kör hårt så den tål nog en del värme...
Loctite ska du undvika på konan, det släpper direkt, fråga inte hur jag vet det... :rolleyes:
 
Last edited:

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Biker66 skrev:
Ibland får man både dra och slå tämligen hårt, det kan även hjälpa att värma svänghjulet ordentligt.
Hur mycket?? Pjaa, oljan kan komma upp i 130-140 grader när jag kör hårt så den tål nog en del värme...
Loctite ska du undvika på konan, det släpper direkt, fråga inte hur jag vet det... :rolleyes:


Hur vet du det? :7peta
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Tjaaa... Chrille vet mycket väl hur jag vet det, jag hade just blåst om honom i hans bil när det hände...

Och, anledningen till att han åkte bil syns i hans avatar... muahahahaahaaaa !! :cdevil
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
ventiljustering orginal Katana

E det nån som vet vad det ska vara för venstilspel vid justering av dessa på en orginal Katan 1100 in och utsug? Håller nämligen på och går igenom en, :) får fixa resten imorgon när någon har svarat på frågan hehe. :)
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Biker66 skrev:
Loctite ska du undvika på konan, det släpper direkt, fråga inte hur jag vet det... :rolleyes:
Jag kanske hade tur, men jag har locktite på konan. det har hållt i över 2 år nu. Svänghjulet gjorde ett nästan centimeterdjupt (nära millimeter iallafall) spår runt min fabriksnya vevaxel. :( Tänk på det, en ny vev och gammalt svänghjul bör slipas in med lite ventilslippasta.
Vad ska man med avdragare till? :lol
 
Last edited:

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
man_dizel skrev:
E det nån som vet vad det ska vara för venstilspel vid justering av dessa på en orginal Katan 1100 in och utsug
Ventilspelet bör ligga på 0,10-0,12 ungefär. Samma på in/ut.

Ang. värma svänghjul: Värmde mitt gamla med gassvets lite. Prova INTE det. Magneterna ramlade ner i en hög... :gnissla
Borde lossna om man slår, vrider lite på avdragarn, slår, vrider lite, SLÅR, vrider, SLÅÅRR, vrider osv....
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Gradin skrev:
Ventilspelet bör ligga på 0,10-0,12 ungefär. Samma på in/ut.

Ang. värma svänghjul: Värmde mitt gamla med gassvets lite. Prova INTE det. Magneterna ramlade ner i en hög... :gnissla
Borde lossna om man slår, vrider lite på avdragarn, slår, vrider lite, SLÅR, vrider, SLÅÅRR, vrider osv....

Tack Gradin, fick tipset från andersbrink att sätta det på 0,15. Plockar ihop bogen imorgon sen blir det att riva av allt på ramen för lackering :) ser fram emot resultatet faktisk. Någon som är high på ramlackering? Nåt man ska se upp med när man håller på med detta? Hur gör man vid ramnumret? e det bara att lacka över? blir det ingen risk att numrena blir oläsliga? :)
 

Åsell

Flathead Fucker MC
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Timrå
Hoj
Katana pastell edition*Flathead-38
man_dizel skrev:
Tack Gradin, fick tipset från andersbrink att sätta det på 0,15. Plockar ihop bogen imorgon sen blir det att riva av allt på ramen för lackering :) ser fram emot resultatet faktisk. Någon som är high på ramlackering? Nåt man ska se upp med när man håller på med detta? Hur gör man vid ramnumret? e det bara att lacka över? blir det ingen risk att numrena blir oläsliga? :)


Enklast är om du maskerar över ramnummret när du/någon lägger på basfärgen, Sen när det ska läggas klarlack så tar du bort maskeringen.
Då syns ramnummret kanon och du har ett rostskydd, Dumt att reta upp besiktningsgubbarna i onödan.
Jag vet!, För jag har lyckats att reta upp dom några gånger... :huvet
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Biker66 skrev:
Tjaaa... Chrille vet mycket väl hur jag vet det, jag hade just blåst om honom i hans bil när det hände...

Och, anledningen till att han åkte bil syns i hans avatar... muahahahaahaaaa !! :cdevil

Like Pepsi...been there, done that.... maybe you say: doing it tomorrow :hihi
Nåja, det gäller ju att hålla våra motorgurus/ byggare med jobb så dom inte ligger av sig... :3freak
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Här var det full fart, är det höstblåsten som har anlänt kanske? Håll tråden uppdaterad med vad som händer i garagen! Min egen rova hänger i den sista bulten i väntar på bärhjälp, för urmontage. Ska väl iväg till ngn som vet bättre.. för lite uppdateringar, och nödvändig(a) rep. :yoparty
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Lägg ner hojen på sidan på lite kartonger o filtar, lossa bultarna och lyft upp ramen :)

Själv kom jag just in från säsongens kanske sista sväng.
Egentligen skulle jag bara prova mina nya stövlar, men...
Tjejen bakpå, fullt drag i omkörningarna, 230 knyck på smal landsvägsraka, fika i Sigtuna osså likadant på vägen hem.
Aaaahhh...det är inte helt fel att ha som minne i vinter :D
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Katana org skrev:
Här var det full fart, är det höstblåsten som har anlänt kanske? Håll tråden uppdaterad med vad som händer i garagen! Min egen rova hänger i den sista bulten i väntar på bärhjälp, för urmontage. Ska väl iväg till ngn som vet bättre.. för lite uppdateringar, och nödvändig(a) rep. :yoparty
Det är väl lite tidigt med garaget än, åker till jobbet fortfarande.
Å andra sidan har jag sålt garaget (med tillhörande hus) så nu ska allt samsas i en 4 m isolerad container över vintern eller så. Har stuvat upp till tak, helt förvånande verkar allt utom kompressorn få plats. Mina tre hojar och sonens cross/endurohoj också.
Lämnade in bygglovsansökan i augusti på det nya ställets garage. Ringde kommun i veckan, han skulle försöka åka ut och titta i nästa vecka. Så jag tror inte att jag kommer att kunna börja före vintern, men men....
 

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Jag fick loss rotorn till slut, men det krävde milt våld !!

Jag har inte haft några problem med funktionen på startkopplingen utan det var
rasslandet på vänstersidan som fick mig att plocka isär delarna. Skruvarna som
håller kopplingen verkar vara bytta och de är hela, själva kopplingen och rullarna
är också i vettigt skick. Men resten, suck !

Konan på axeln ser helt bedrövlig ut och även rotorn är repig invändigt. Oljudet
visar sig komma av att nållagret till startmotordrevet har givit upp och vevaxeln
är rejält nedsliten där lagret gått. Min gissning är att skadan på veven är gammal.

Troligtvis har tidigare ägare haft problem med kopplingen. Man har bytt skruvarna,
hängt dit ett nytt nållager på en redan sliten vevaxeltapp samt låst rotorn med
Loctite lagerlåsning eller liknande. Det höll uppenbarligen några säsonger tills hojen
hann få ny ägare. Känns lite tungt just nu. :(
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Fan det bli rbara kallare o kallare, NU e det ju nästan slutåkt för min del. Frös sönder mina fingrar idag o det va bara mellan verkstaden och bensinmacken :) hehe. Ska nog hitta nån sysselsättning i vinter :) Jag fick med en lustgaskit vid köpet av min både vid sidan av, E det något att använda eller förstör den onödigt mycket för några få sekunders glädje?
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
bippen skrev:
Det är väl lite tidigt med garaget än, åker till jobbet fortfarande.
Å andra sidan har jag sålt garaget (med tillhörande hus) så nu ska allt samsas i en 4 m isolerad container över vintern eller så. Har stuvat upp till tak, helt förvånande verkar allt utom kompressorn få plats. Mina tre hojar och sonens cross/endurohoj också.
Lämnade in bygglovsansökan i augusti på det nya ställets garage. Ringde kommun i veckan, han skulle försöka åka ut och titta i nästa vecka. Så jag tror inte att jag kommer att kunna börja före vintern, men men....

Oj Oj, nybygge på gång. Antar att det blir ett verkstadsmässigt garage :) Lycka till med bygget(lovet), o akta tummen. Är ju bra att ha hel till skruvandet...

Biker66 skrev:
Lägg ner hojen på sidan på lite kartonger o filtar, lossa bultarna och lyft upp ramen :)

Själv kom jag just in från säsongens kanske sista sväng.
Egentligen skulle jag bara prova mina nya stövlar, men...
Tjejen bakpå, fullt drag i omkörningarna, 230 knyck på smal landsvägsraka, fika i Sigtuna osså likadant på vägen hem.
Aaaahhh...det är inte helt fel att ha som minne i vinter :D

Ännu ett lika smart som ovärderligt tips, tackar. Är ju nästan pinsamt att man själv inte kom på idén. Har ju fixat en rejäl halvpall som jag tänkte transportera motorn på, så den blir ju bra att ha som "bord" att lägga hojen på. Plus några kuddar förståss! Är ju kanske det där med att se en hoj på sidan har andra accosiationer... Har ju varit där förr :huvet
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top