Katana och GSX 1100-tråden

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Då inväntar man sin halvpall av 1 st defekt GSX 1198 motor.
Vevbulten har gått av men ny vevaxel medföljer.
Återstår att se om man ska byta veven i nya motorn eller om man ska uppgradera den befintliga. Känns som att det blir det senare alternativet.
Motorn är komptestad samt bromsad till 146hk på bakhjulet så det känns som en början på uppgraderingen av katten. Frågan är ska man svetsa & rikta nya veven eller ska man bruka den som den är?. Många använder original veven utan problem men som novis på motor trimning motager jag alla tipps jag kan få om detta. Kammarna är pro3?, kolvar?. förgasare Mikuni RS 36, något är gjort åt toppen men vet inte vad men mer bränsle & luft får den. Kanske köpt grisen i säcken men är det så så får det bli en senare fråga. Detta är vad jag har att utgå från just nu.
Mvh Patrik
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Puttra skrev:
Då inväntar man sin halvpall av 1 st defekt GSX 1198 motor.
Vevbulten har gått av men ny vevaxel medföljer.
Återstår att se om man ska byta veven i nya motorn eller om man ska uppgradera den befintliga. Känns som att det blir det senare alternativet.
Motorn är komptestad samt bromsad till 146hk på bakhjulet så det känns som en början på uppgraderingen av katten. Frågan är ska man svetsa & rikta nya veven eller ska man bruka den som den är?. Många använder original veven utan problem men som novis på motor trimning motager jag alla tipps jag kan få om detta. Kammarna är pro3?, kolvar?. förgasare Mikuni RS 36, något är gjort åt toppen men vet inte vad men mer bränsle & luft får den. Kanske köpt grisen i säcken men är det så så får det bli en senare fråga. Detta är vad jag har att utgå från just nu.
Mvh Patrik
Ett råd är nog att se till att du har den grövre av axeltapparna och att svetsa vevaxlen. Sen är det inte fel kanske att kontrollmäta veven så den håller sig innan för toleranserna innan man skruvar ihop det. :tummenupp
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Tjenare Uffe,

Min originalkatana har nummer 122,

Taget från min gamla Bike tidning av årgång 1988,


"Katanan 1100 tillverkades mellan 1982-1983. Till Sverige togs det in 186 cyklar genom den Svenska generalagenten. Av dessa var 156st -82:eek:r och 32st -83:eek:r

1982 var alla lackade i silvermetalic och hade ett unikt numer för varje cykel. Först togs 100st cyklar in och numrerades som 1-100, men eftersom förfrågan var så stor togs ytterligare 50st in, dessa fick numren 101-150. De sex första som togs in för promotion och utställning numrerades dock aldrig.
De 32 cyklarna som togs in 1983 var alla lackade i silvermetalic med en rand över tanken. 30st hade blå rand, medans två hade vinröd." (Källa: Bike 5/1988)




Katana org skrev:
Jag har ditskrivet Katana nr:124 i mitt servicehäfte, vill minnas att det var på liknande sätt senast hösten -82. Kommer ju inte ihåg med säkerhet vilket nr den hade bara, tror att det var 090 någonting, och inga bra bilder har jag heller :huvet Den jag köpte då var ju som jag kommer ihåg det numrerad men utan dekaler! Dom reades ju på hösten för att bereda plats för 83:an(förmodligen). Fick i alla fall spegeln och skinnställsjackan på köpet. Används fortfarande :) Någon som ägt en Katana med reg nr: DWZ467? Var nr:et på min första 82:a. Försvann ur rullorna ngn gång -85... En kul detalj som jag upptäckte nu, är att den jag nu äger har motor nr: 148083 och reg nr: som börjar på G. Och den jag ägt hade motor nr: 148075 och reg nr: står ju här ovan. Och G-maskinen är ursprungs såld i April -82.
Vad det gäller siffrorna så har ju Grundaren till den här tråden fotokunskaper nog att kunna leverera.. Eller hur Henrik?

/Uffe
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Katana-mannen skrev:
Tjenare Uffe,

Min originalkatana har nummer 122,

Taget från min gamla Bike tidning av årgång 1988,


"Katanan 1100 tillverkades mellan 1982-1983. Till Sverige togs det in 186 cyklar genom den Svenska generalagenten. Av dessa var 156st -82:eek:r och 32st -83:eek:r

1982 var alla lackade i silvermetalic och hade ett unikt numer för varje cykel. Först togs 100st cyklar in och numrerades som 1-100, men eftersom förfrågan var så stor togs ytterligare 50st in, dessa fick numren 101-150. De sex första som togs in för promotion och utställning numrerades dock aldrig.
De 32 cyklarna som togs in 1983 var alla lackade i silvermetalic med en rand över tanken. 30st hade blå rand, medans två hade vinröd." (Källa: Bike 5/1988)

Hmmm Kan kanske vart en "promotionhoj" som jag köpte då, hösten -82. Till det facila priset 39990:-. Den hade ju ett tidigt reg nummer i af, och inga nummer på kåpan. Och det där med service häftet är jag ju inte hundraprocentig på. Har du ditt häfte och manual kvar?

/Uffe


Cool länk! http://www.sparks-trading.nl/index.html
 
Last edited:

Katanamicke

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki katana
Åsell skrev:
Finns det någon som är sugen på ett eller två V&H Sidewindersystem
till sin Gsx/Katana???

Har två system som jag ska sälja!
1st vanligt Sidewinder, Som nytt har rullat ca 1,5mil.
1st "ormbo" med spigotar, Fint krom.

Kanske är intresserad av ditt "ormbo", undrar också vad spigotar är för nått.....?är det helt i krom eller? Blir bättre markfrigång än med ett vanligt VH förmodar jag..? Hör av dig om pris och gärna nån bild på systemet.
Micke
 

Katanamicke

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki katana
Byte bakfälg....

Undrar om någon har svar "svart på vit" vad får grejor som behövs för att få ditt min bakfälg från en gsx 750 -89 med 180 däck på min katana, och även vad för drev på motorn får att få kedjan "rak", och vilket bromsstag och vart ni "fäst det på ramen..? om det funkar har jag tänkt köra med original svingen...? Men är inte främmande för att byta om det blir bättre......
Många frågor, många svar...?

Micke
 

katana

Min medelmotorcykel är från -84
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Valbo
Hoj
Suzuki DR 800, Suzuki Katana, Yamaha SR 500
Hej i höstmörkret!
Jag undrar om katanans ramfärg är metallic?
Om så, är det tydliga(stora) metallflingor i den?
Jag har inte haft nån katana i originalfärg..

// roger
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
katana skrev:
Hej i höstmörkret!
Jag undrar om katanans ramfärg är metallic?
Om så, är det tydliga(stora) metallflingor i den?
Jag har inte haft nån katana i originalfärg..

// roger
Såvitt jag kommer ihåg så tror jag det är samma färg på ramen som på cykeln förövrigt.
Längesen man såg en original katana så jag kan minnas fel :confused: .

/Patrik
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Kulören är misstänkt likt lacken på tanken, var ut och kollade under skynket i garaget i helgen...

/KatanaMannen

Puttra skrev:
Såvitt jag kommer ihåg så tror jag det är samma färg på ramen som på cykeln förövrigt.
Längesen man såg en original katana så jag kan minnas fel :confused: .

/Patrik
 

Bifogat

  • hb_katanaoriginal.jpg
    hb_katanaoriginal.jpg
    21.1 KB · Visningar: 185
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Katana-mannen skrev:
Ny avatar på nummer 122, när den svarta skönheten numera går i skåneland ..snyft :(

Tjena Henrik!

Såg att ditt och mitt V&H system skiljer sig åt. Trodde att megafonen var en och samma, finns ju tydligen olika modeller, eller har du byggt om ditt? Mitt är ju betydligt kortare. Avgassystemets utformning är ju ganska väsentligt för motorkaraktären. Har ju min motor inlämnad i Västerås nu för lite uppgradering. Vill ju givetvis få till en bra gatmotor i slutändan, är ju liksom poängen, och har ju blivit lite kuven i valet av avgassystem. Gillar ju både utseendet och ljudet från megafonen. Så jag byter ju inte gärna, såvida inte gången och karaktären blir till det bättre. GSX motorkaraktären är ju riktigt bra i original, men saknar ju den där xtra knuffen. Vill ju inte ha en motor som ger en jä..vla massa häst ovanför 10k/rpm utan lite mer lik original och därmed gatvänlig men ändå betydligt mer drag. Antar att Brinken har ett och annat att komma med. Lite snurrig förklaring kanske...

mvh/Uffe
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Frågan är väl till att börja med: Vad sker med motorn däruppe i V-ås ??
Med vilka specar kommer den monteras tebaks i ramen ?
Med ledning av vår tidigare diskussion har jag ju en aaaning...

I så fall skulle jag inte oroa mig.
Med lite extra volym och komp kommer du att ha det där sköna vridet nästan oavsett :D

Mesta påverkan av motorkaraktären sker i grenrören och kollektorn; korta/grova rör för race, längre/smalare för lugnare gång.
Jag har kört med låångt yoshisystem, race-ormbo och mitt vanliga megafonsystem.
Yoshin var dessutom rejält dämpad, ett utmärkt besiktningssystem, det gav en silkeslen gång samtidigt som det höll tillbaka ett gäng hästar.
Ormboet (groova rör och ingen insats) är lätt att luras av pga ljudnivån, det känns lätt som om det går utav h-e för att det låter mycket.
Men, jag tyckte nog att det gav rappare svar på högre varv som förväntat utan att bottenregistret försvann helt.
Megafonen känns som en ganska bra medelväg; Lagom ljudnivå, effekt och snyggt ! Kommer fortsätta köra med det.

Givetvis finns det planer på annat också, har kapat upp ormboet för att bygga om det så det fungerar på gata, får se om det fungerar....
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Biker66 skrev:
Frågan är väl till att börja med: Vad sker med motorn däruppe i V-ås ??
Med vilka specar kommer den monteras tebaks i ramen ?
Med ledning av vår tidigare diskussion har jag ju en aaaning...

I så fall skulle jag inte oroa mig.
Med lite extra volym och komp kommer du att ha det där sköna vridet nästan oavsett :D

Mesta påverkan av motorkaraktären sker i grenrören och kollektorn; korta/grova rör för race, längre/smalare för lugnare gång.
Jag har kört med låångt yoshisystem, race-ormbo och mitt vanliga megafonsystem.
Yoshin var dessutom rejält dämpad, ett utmärkt besiktningssystem, det gav en silkeslen gång samtidigt som det höll tillbaka ett gäng hästar.
Ormboet (groova rör och ingen insats) är lätt att luras av pga ljudnivån, det känns lätt som om det går utav h-e för att det låter mycket.
Men, jag tyckte nog att det gav rappare svar på högre varv som förväntat utan att bottenregistret försvann helt.
Megafonen känns som en ganska bra medelväg; Lagom ljudnivå, effekt och snyggt ! Kommer fortsätta köra med det.

Givetvis finns det planer på annat också, har kapat upp ormboet för att bygga om det så det fungerar på gata, får se om det fungerar....

Jo, volym o lite till ska det nog allt bli... Men man hör ju så mycket. Silar ju det mesta men en del saker fastnar ju för att dom om inte annat verkar logiska. Räknar mig ju som en newbee i dom här sammanhangen. Men är ju ganska noga annars med att det ska bli rätt, vad det än må vara som man företar sig. Och det helst på en gång. Så långt det är möjligt förståss, för mycket vill ju ha mer, lr? Men jag antar att jag får anledning att återkomma med frågor osv då nu det behagar dyka upp ngt från V-ås. Har inte hört flasklock än. Men den firman lär ju inte vara sysslolös. Men Roger sa att han skulle börja med att riva isär och se efter, så skulle vi höras sedan för att komma överens om vad som ska/behöver göras. Och orolig... JAG :confused:
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Keihin 40

Hej, jag undrar om en kawasaki ZX9R förgasare Keihin 40 passar en Katana? jag vet ju att kawwa motor är mer lutad än Suzukis men jag undrar om det går att göra något åt saken eller är det mer som skiljer åt?
 
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
man_dizel skrev:
Hej, jag undrar om en kawasaki ZX9R förgasare Keihin 40 passar en Katana? jag vet ju att kawwa motor är mer lutad än Suzukis men jag undrar om det går att göra något åt saken eller är det mer som skiljer åt?
Vad är det för keihin förgasare eftersom det är 40mm ? känner till 35, 37, 39 och 41mm. Det är ju en annan delning på förgasarna till Kawasaki men det går att bygga om men sen kör ju dom på downdraft och suzuki på horisontalt så vinkeln är inte mycket att göra åt.
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
RPM lover skrev:
Vad är det för keihin förgasare eftersom det är 40mm ? känner till 35, 37, 39 och 41mm. Det är ju en annan delning på förgasarna till Kawasaki men det går att bygga om men sen kör ju dom på downdraft och suzuki på horisontalt så vinkeln är inte mycket att göra åt.

det är en Keihin CVRD 40 som har suttit på en ZX9R -00. Det jag undrar om det går att använda den på en Katana utan att behöva göra större justeringar? Men sen annan fråga, vad blir effekten? har ju hört att keihin är bättre än Mikuni så då fick jag den tanken.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
man_dizel skrev:
det är en Keihin CVRD 40 som har suttit på en ZX9R -00. Det jag undrar om det går att använda den på en Katana utan att behöva göra större justeringar? Men sen annan fråga, vad blir effekten? har ju hört att keihin är bättre än Mikuni så då fick jag den tanken.

Du skulle ju inte rejsa med din var det inte så ? så då spelar väl nån hk hit eller dit ingen roll eller ? :)
Jag skaffade Keihin 39:eek:r till min GSX-R och fick en helt annan hoj så stor skillnad vart det på den, körde sen tidigare på RS 38:eek:r.(dom skall vara svåra att ställa in har jag hört)
Men på Katanan som jag byggde en 1428 på (som piloten har nu) så hade jag RS40 och dom gick hur bra som helst där tror jag inte att det blivit lika stor skillnad om nån om jag satt på Keihin.
Men bästa med Keihin är att dom är en dröm att åka gata med jämfört med Mikuni.
Men nu snackar jag race förgasare rena flatslide det du nämner är semi flatslide förgasare.
Passar gör det inte för du får fel vinkel på flottörhuset med ett gäng downdraft förgasare.
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
RPM lover skrev:
Du skulle ju inte rejsa med din var det inte så ? så då spelar väl nån hk hit eller dit ingen roll eller ? :)
Jag skaffade Keihin 39:eek:r till min GSX-R och fick en helt annan hoj så stor skillnad vart det på den, körde sen tidigare på RS 38:eek:r.(dom skall vara svåra att ställa in har jag hört)
Men på Katanan som jag byggde en 1428 på (som piloten har nu) så hade jag RS40 och dom gick hur bra som helst där tror jag inte att det blivit lika stor skillnad om nån om jag satt på Keihin.
Men bästa med Keihin är att dom är en dröm att åka gata med jämfört med Mikuni.
Men nu snackar jag race förgasare rena flatslide det du nämner är semi flatslide förgasare.
Passar gör det inte för du får fel vinkel på flottörhuset med ett gäng downdraft förgasare.
Jo du har rätt. jag har så det räcker för min del. :) Min brorsa har en orginalare som han försöker hotta upp. Jag har hört att orginal förgasaren räcker till och mer för enklare trimmningar. :) Vassare kammar då? kan det göra mer skillnad på hans hoj än om jag skulle ge han de där Keihin förgasarna istället?

Så du säger att det är jobbigt att köra med RS38or på gatan? Om du skulle kunna förklara på ett enkelt sätt skillnaden mellan Mikuni och Keihin för gatbruk vad skulle du säga då? Du syftar säkert på att de är svårare att ställa in o sånt. Mina RS38or är hyfsat inställda så då borde jag inte märka någon skillnad ellerhur? :)
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
man_dizel skrev:
Jo du har rätt. jag har så det räcker för min del. :) Min brorsa har en orginalare som han försöker hotta upp. Jag har hört att orginal förgasaren räcker till och mer för enklare trimmningar. :) Vassare kammar då? kan det göra mer skillnad på hans hoj än om jag skulle ge han de där Keihin förgasarna istället?

Så du säger att det är jobbigt att köra med RS38or på gatan? Om du skulle kunna förklara på ett enkelt sätt skillnaden mellan Mikuni och Keihin för gatbruk vad skulle du säga då? Du syftar säkert på att de är svårare att ställa in o sånt. Mina RS38or är hyfsat inställda så då borde jag inte märka någon skillnad ellerhur? :)

Har aldrig trimmat nån GSX(oskuld) motor från grunden utan dom har alltid varit trimmade på nåt sätt sen har jag bara byggt vidare på dom. Med kammar vet jag inte om det blir så stor skillnad om han inte gjort nåt mer jag skulle satsa på ett par förgasare och rensa toppen istället.
Angående Keihin förgasarna du pratar om så passar dom som sagt var inte.
Syftar inget på konsten att ställa in dom för jag har inte bänkat min än med Keihin på så det vet jag inte om dom är.. :) .., utan jag har ett rappare gassvar på Keihin sen är dom inte lika "tung" gasade som Mikuni eftersom det sitter 4 rullar på varje trottel. Dom är helt enkelt smidigare att köra med jämfört med Mikuni (får inte kramp i handen :tungan )
 
Last edited:

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
RPM lover skrev:
Har aldrig trimmat nån GSX(oskuld) motor från grunden utan dom har alltid varit trimmade på nåt sätt sen har jag bara byggt vidare på dom. Med kammar vet jag inte om det blir så stor skillnad om han inte gjort nåt mer jag skulle satsa på ett par förgasare och rensa toppen istället.
Angående Keihin förgasarna du pratar om så passar dom som sagt var inte.
Syftar inget på konsten att ställa in dom för jag har inte bänkat min än med Keihin på så det vet jag inte om dom är.. :) .., utan jag har ett rappare gassvar på Keihin sen är dom inte lika "tung" gasade som Mikuni eftersom det sitter 4 rullar på varje trottel. Dom är helt enkelt smidigare att köra med jämfört med Mikuni (får inte kramp i handen :tungan )
Jag förstår vad du menar. Aja får nöja mig med det jag har. O brorsan får åka orginal. hehe. :) Så vad har du för hoj då RPM?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top