Kamdreven bearbetar du lätt med Dremel eller tryckluftsmaskin, slipa upp hålen så de följer 'radien som de sitter på', några grader åt vardera håll räcker långt.
Det är en hel del som ska kollas när man byter kammar o fjädrar, inte lätt att svara på i en handvändning, men jag kastar upp ett utkast jag har som ska redigeras och läggas ut på hemsidan när jag får tid.
Reverserationering för felskrivningar och missade saker, men det ger en bild av hur man kan tänka vid monteringen.
Med en standardmotor i botten kan man strunta i många möjliga felorsaker, det här är skrivet med utgångspunkt från att jag satte ihop min motor med idel icke anpassade delar... :
Montera nya kammar kan ta tid och kräva ett par lyft av toppen för att ta reda på alla toleranser.
Börja med att rensa toppen från ventiler och fjädrar så går det mycket lättare att dra runt motorn senare.
Med kammen i toppen på bänken kan man att kolla att 'oljebulan' går fritt från loben, annars ska den slipas ner, bulan alltså
Stoppa i två insugs- och två avgasventiler med en inner- och en ytterfjäder på vardera.
Nu kan man med kammarna på plats kolla coil bind på fjädrarna samt att ingen retainer kommer för nära ventiltätningen. Det är också nu du märker om du behöver extra långa justerskruvar...
För dessa test fungerar dock oftast standardskruvarna, i värsta fall kan man sätta låsmuttern på undersidan av lyftaren.
Är dessa värden OK brukar jag montera ettans alla ventiler med bara ytterfjädrarna och montera toppen. Kom ihåg packningen.
När man monterat kammarna ungefär rätt och försiktigt dragit runt motorn utan att något tagit i är det dags att tima kammarna ordentligt.
Annan cylinder, packningar, planad topp, justerbara kamdrev; Allt bidrar till att kammarna inte hamnar där de är tänkta att hamna enligt verkstadshandboken. Var alltså försiktig när du monterar kammarna.
snurra, mät, dra, spänn och banka tills du är nöjd med inställningen. (Eller, kolla på min site hur man gör)
Kolla då och då att inget tar i då förhållandet mellan kolven och ventilerna förändras när man ändrar timingen.
Man kan kolla PTV genom att använda mätklocka och trycka ner ventilerna i närheten av de kritiska lägena när kolven står i TDC +/- 10 grader. Eller, så lyfter man på toppen och lägger tex modellera på strategiska platser på kolven så man efteråt kan utläsa PTV för insugs- och avgasventilerna, samt squish när man ändå håller på.
Då kammarna vid det här laget är timade ska det 'bara' vara att montera toppen och kammarna försiktigt så leran inte flyttas, dra runt motorn några varv och demontera skrotet igen.
Nu kan man mäta intrycken i lerbitarna och VETA vilka toleranser man har i förbränningsrummet.
Är PTV för tight timar man om respektive kam så man får tillräckligt spel.