Katana och GSX 1100-tråden

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hej,

Jag är ny på forumet, trevligt att se att det finns viss aktivitet på det!

Jag har en fundering/fråga...

Jag gick i tankarna att köpa ett liknande avgassystem från tillverkaren NITRO RACING (också japanskt). Priserna på ett Yoshimura är ungefär likadant, med andra ord: hutlöst dyra.

http://japan.webike.net/products/3461471.html

Det skulle passa oerhört bra på hojen men frågan är om det är värt att slänga ut 22000kr på ett avgassystem? Jag köpte ett rostfritt från England för ca 3000kr istället.

Ett Yoshimura kommer alltid att vara ett Yoshimura men det är mycket pengar.

Sen vad gäller oljorna: jag kör 20/40 OK/Q8 mineralolja i min EF. Fungerar fin-fint.

Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Jag har en Suzuki GSX 1100 E -83
Var hittar man bäst reservdelar till så gamla hojar. Jag behöver en luftburk, om någon har en till salu så får ni gärna pm:a mig

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
eBay är väl i regel bästa stället att jaga större reservdelar på.

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
tror den stått i oisolerat garage.
delsyntet var det i.
är helsyntet så bra att hälla i dessa lite äldre motorer?

Alla har en egen uppfattning i ämnet...
Ser inga problem med OK SBK Racing kör en GSX 1100 83 borrad med 10,5 i komp inga problem alls kopplingen tar som den ska... oljan har tillsatser för våtkoppling!

GPS funkar bra den också ingen av de två lämnar några avlagringar i motorn. Något som man kunde se på goda 80 talet då man körde med ren mineral racing 40 olja....

Tittar du sedan på prislappen på GPSn så är valet ännu enklare...
Du får mer än dubbelt upp med SBK å det är en Olja som är utvecklad långt senare än GPSn....

Oavsett vad du väljer så måste du ha en Olja utvecklad för våtkoppling annars kommer du förr eller senare att få problem med lamellerna.

Rekommenderar en sökning på tråden ämnet återkommer med jämna mellanrum!

Reservdelar finns på skrotar och ibland vid demontering.. sätt även ut en annons under köpes!

Lycka till/NH

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Reserdelar..

Jag har en Suzuki GSX 1100 E -83
Var hittar man bäst reservdelar till så gamla hojar. Jag behöver en luftburk, om någon har en till salu så får ni gärna pm:a mig

Orginal luftburk ? Jag har nog några..skicka Pm..:tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kom nåt skoj i posten idag!

DSC_0003-54.jpg

:tummenupp

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Bantad inför Beach 2011

Nåja, nu är det inte "beach -11" som gäller utan "dragrace -11". Kolvarna är nu nybantade till 246g, vägde som gödda originalare 287g. Nu skall 4 st 87g kolvbultar också på hårdbantning:D

Det går att ta mer på kolvarna om man orkar, satan vad hårdbearbetat material:mad: Två roterande hårdmetallfilar blev betänkligt slöa.

/Ingvar

Bifogat

• P1020241_mini.jpg
    P1020241_mini.jpg
    88.4 KB · Visningar: 68

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Nåja, nu är det inte "beach -11" som gäller utan "dragrace -11". Kolvarna är nu nybantade till 246g, vägde som gödda originalare 287g. Nu skall 4 st 87g kolvbultar också på hårdbantning:D

Det går att ta mer på kolvarna om man orkar, satan vad hårdbearbetat material:mad: Två roterande hårdmetallfilar blev betänkligt slöa.

/Ingvar

Mantorp i år? Som ekipage!

/U

Kom nåt skoj i posten idag!

DSC_0003-54.jpg

:tummenupp

Custom made eller från?

/U

Last edited:

jaktvigg

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2011
Hoj
Suzuki GSX 1100 Katana
Då den ändå inte är en originalare men en tidstypiskt trimmad/till/ombyggd så behåll du hojen som den är och köp en megaphon. Som Jörgen säger så finns dom över disk i Västerås. Man behöver bara fixa till fästet vid bakre fotpinnen. Det som är bolt-on på Katanan finns ju inte längre som jag sa tidigare. Men samma rör fast anpassat för vanliga E-modellen som ju har sina fotpinnar längre ner/fram mot Katanan.
Det finns bara en detalj i min smak som behöver åtgärdas. Och det är andra blinkers på toppkåpan. Har aldrig förstått det där med att ta bort och fylla igen hålen. Det saknas liksom något i designen då. Sedan behöver dom ju inte vara monstruösa som originalet!
Att du sedan håller den gömd i obyggden på Gotland är ju nästan ett helge... Ta upp den till Stockholm och låt den mullra på vägarna med oss andra i sommar. Eller åtminståne rasta den på Kjula eller dyligt ställe.
Lycka till och grattis till en ikon i rätt stuk :yoparty

/U

Håller troligen med om detta med blinkersarna fram. Hojjen har idag blinkers från GSX 750R (tror jag). Jag kommer att pröva att flytta tillbaka de främre till kåpan. Efter detta lilla test vet jag vad jag tycker, tror dock i grunden att Du har rätt.:D

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Custom made eller från?

/U

Både och. Är egentligen ett helsystem men jag beställde bara grenrör och kollektor samt spigottar då jag tänkt snickra ihop eget mellanrör och egen ljuddämpare.

Krökarna kommer från Exhaust Craft i Inglaterra. Kostade £265 med frakt hem till dörren. Inte fy skam tycker jag. :)

racegoofy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsx1100e
Vobbelstag/gaffelstabilisator

:va Någon som har någon eller vet vart man kan köpa en till en EF?? :confused:
pm-a mig om det

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Bakre fätet?

/U

Fätet ????

Om det är fästet du syftar på så - ja det passar utan distans :)

Jag köpte ett sånt i början på 90-talet som en polare snodde å monterade på sin Katana -82:a. Dragningen av röret mellan kollektorn och ljuddämparen är kanske inte densamma som på röret till GSX E men det passar iaf i bakre fästet.
På min -82:a Katana har jag numera ett Megafonrör byggt för Katana och det sitter klart mer slimmat på den än vad megafonröret på min -83:a gör. 83:ans rör är avsett för en GSX E och har en distans till det bakre fästet.

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Fätet ????

Om det är fästet du syftar på så - ja det passar utan distans :)

Jag köpte ett sånt i början på 90-talet som en polare snodde å monterade på sin Katana -82:a. Dragningen av röret mellan kollektorn och ljuddämparen är kanske inte densamma som på röret till GSX E men det passar iaf i bakre fästet.
På min -82:a Katana har jag numera ett Megafonrör byggt för Katana och det sitter klart mer slimmat på den än vad megafonröret på min -83:a gör. 83:ans rör är avsett för en GSX E och har en distans till det bakre fästet.

Sssss lika slimmat som mitt...
/U

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
varför inte fräsa ur skörteln lite ? jag ar fått ut 15g / kolv den vägen på smidda Asso kolvar på 80-talet

/Ingvar

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
varför inte fräsa ur skörteln lite ? jag ar fått ut 15g / kolv den vägen på smidda Asso kolvar på 80-talet

Tänkte du på att fräsa ur skörteln på sidorna (ta ner höjden lite) eller på tjockleken? Jag har tagit ner skörteln's tjocklek ~1mm, det går att ta lite till både där och runt kolvbult, men blir svettigt. En kolv hade jag stått ut med , men fyra:gnissla Tyvärr är jag hänvisad till enbart handverktyg i mitt lilla garage. Porta topp är som att skära i smör jämfört med dessa kolvar.

/Ingvar

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
njaa inte ta ner höjden då skörteln hjälper väl till att hålla kolven på rätt köl i loppet utan jag tänkte närmare på att fräsa ur hål i sidorna,dock inte i områdena omkring kolvbulten,kolvarna jag fräste ur hade en diameter på 82mm så där fanns det en hel del att ta,jag var åxå noga med att väga in dom mot varandra,vet inte hur noga det är i praktiken men jag vägde in dom så skillnaden blev inom ett tiondels gram.

Tänkte du på att fräsa ur skörteln på sidorna (ta ner höjden lite) eller på tjockleken? Jag har tagit ner skörteln's tjocklek ~1mm, det går att ta lite till både där och runt kolvbult, men blir svettigt. En kolv hade jag stått ut med , men fyra:gnissla Tyvärr är jag hänvisad till enbart handverktyg i mitt lilla garage. Porta topp är som att skära i smör jämfört med dessa kolvar.

/Ingvar

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Något sånt här? :va

P1020241_mini.jpg

Verkar som att min topp är klar på portningen också. Förhoppningsvis får jag ett slutpris i afton och kan betala för jobbet och hoppas jag får tillbaka grejjerna inom en snar framtid.

KLOTIS

Medlem
Gick med
19 Nov 2010
Hoj
katana,husaberg 650,R-turbo
trevliga figurer

Ville bara passa på att berömma alla på det här forumet:tummenupp otroligt bra svar och en god ton oavsett hur dumma frågor man ställer(har ju själv hållt till på enduroslingan eller spikat på huset i x antal år.)därför så kul att man bara med ett par tryckningar från ett par nariga pekfingrar kan få i stort sett all info man önskar.keep up the good work:Bugar

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...