Katana och GSX 1100-tråden

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tjohoo! Toppackningen håller nu tätt efter byte till en Cometic stål / fiberpackning. Skönt! Nu kan jag börja avverka lite mil på den. Ska köra upp den här tanken sen blir det oljebyte och bankörning till veckan.

Dock bestämde sig min mätare för att spontan-dö. Allt fungerar utom LCD displayen och shiftlightsen. Får ta och ringa till England imorn... :död
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Visst mötte jag Dig på väg norrut utefter Havsbadsvägen tidigare i kväll? Hojen såg i alla fall ut att gå bra...;-)
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
normal temperatur

Hej alla,

Jag har nu avverkat dryga 120km på min katana tills den plötsligt inte ville gå mer. :) den manuella kamkedjestäckaren villa lossna av sig själv och böja insugventilerna. :)
Nu är de dock fixade men en sak som slog mig var att temperaturen på hojen när jag var ute och körde låg på runda slängar 100 grader. Är det vanligt på 1390cc cylindrar? Kör inte på högkomp kolvar eller något sånt så det känns lite i överkant. när jag parkerade hojen efter en lagom lång sträcka vill etemperaturn gå upp till 120grader för att sedan sjunka.

Vad är ok och vad är oroväeckande när det gäller temperatur på dessa hojar? borde jag vara orolig eller skall jag kanske byta till en större kylare?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
120 skulle jag nog säga är den övre gränsen man vill ha i spisen. Då går den väldigt varmt, i alla fall om det gäller en vanlig gatmaskin.

Min ligger nog kring 100 grader skulle jag tippa om man ger den lite stryk. :)
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
120 skulle jag nog säga är den övre gränsen man vill ha i spisen. Då går den väldigt varmt, i alla fall om det gäller en vanlig gatmaskin.

Min ligger nog kring 100 grader skulle jag tippa om man ger den lite stryk. :)

Längre bak i tråden kan man läsa att folk tycker att det är ok upp till 140 grader. Ingen som vet med säkerhet om 120 är ok eller inte?
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Längre bak i tråden kan man läsa att folk tycker att det är ok upp till 140 grader. Ingen som vet med säkerhet om 120 är ok eller inte?

Har du en kylare? Fungerar den i s f. Är den bara luftkyld så är det i a f ingen konstig temperatur. Bra eller dålig kan man ju diskutera, men det får någon annan svara på. Ett är i a f säkert och det är att varm olja är bättre än kall. Och vatten förångas ju vid ca: 100 grader och sådant vill man ju bli av med. Men en övre gräns där molekylerna slås sönder och inte fungerar som det är tänkt finns ju förståss.

/U
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Kolla vad just den olja ni kör på har för maximal arbetstemp.
Det är ett bra riktmärke att inte gå över.

Jag körde på Motuls 300v, kommer inte ihåg om det var rekommenderad max arbetstemp. på 120 el. 140grader, men fungerade utmärkt i gammel gsx.
 

GSRecycle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Landskrona
Hoj
Moto Martin, Katana
Katana till salu

Funderar på att sälja min Katana, har bara kört 5 mil senaste två åren.
Nybesiktigad.
Bilder finns i mitt garage eller på gsrecycle.se
Pris 38' eller bra bud
/Kenneth
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Någon som vet vilka krafter för att montera på topplock samt lageröverfall? har för mig att det var runda slängar 40nm för topplocksbultarna och ca:20 på kamlager överfallen. En länk till användarmanual eller information eftersökes :)

Har du en kylare? Fungerar den i s f. Är den bara luftkyld så är det i a f ingen konstig temperatur. Bra eller dålig kan man ju diskutera, men det får någon annan svara på. Ett är i a f säkert och det är att varm olja är bättre än kall. Och vatten förångas ju vid ca: 100 grader och sådant vill man ju bli av med. Men en övre gräns där molekylerna slås sönder och inte fungerar som det är tänkt finns ju förståss.

/U

Jodå, det sitter en kylare på, den skall fungera vad jag vet, men kan det vara så att slangingångarna skall vara på ovansidan av kylaren för bästa resultat?
 
Last edited:

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Ukna
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Någon som vet vilka krafter för att montera på topplock samt lageröverfall? har för mig att det var runda slängar 40nm för topplocksbultarna och ca:20 på kamlager överfallen. En länk till användarmanual eller information eftersökes :)



Jodå, det sitter en kylare på, den skall fungera vad jag vet, men kan det vara så att slangingångarna skall vara på ovansidan av kylaren för bästa resultat?

Har du rätt lock vid oljefiltret ?
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
10 augusti

Kan det bli väldigt många hojar på Sveavägen igen... Vore kul att få se så många som möjligt av Er där...

La in ett event i kalendern så att ingen missar det :tummenupp

//NH
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
har precis köpt mig en gsx 1100- 84 lite ombygd :)
är det ngn som ligger på ett effektsystem samt förgasare ?
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
Last edited:

Crazy Frog

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örsundsbro
Hoj
GSX-R 1100 -90
Långsamt byggande men snabb hoj

Efter att ha samlat delar i många så är nu bygget hopsatt och testat.
Alla pengar på motorn och mekaniska grejjer. Inget för utseendet
Lite "lugnt" till att börja med.

Vev: Svetsad
Topplock: 84-87ans modell. Marklund portat
Cylinder: V&H big block, 1428
Kolvar: Wiseco 13.5 följde med blocket så jag körde spacer alla turbo för att sänka kompet. Inte idealt, men bra för plånboken jfr med nya kolvar
Cam: Web Cam hot street cam
Kamkedjesträckare: Manuell
Förgasare: Mikuni RS 40
Koppling: Stark
Avgas: V&H
Toppsmörjning; Hemgjord mha slangar från hydraulfirma

DSC00257.jpg


=
tyvärr har jag ingen varvräknare än. Eftersom den som finns skall frivas av vajer från toppen. Men det finns inte på "nya toppen".
Förslag på elektronisk varvräknare ?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top