Katana och GSX 1100-tråden

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
antingen köper en cylinderram & kolvar eller så borrar du din rad & köper kolvar plus toppackning/cylinderfotspackning sedan är det några timmars skruvning :)

trevligt o få snabbt svar :)

klarar jag mig på org förgasare ? ,, givetvis annan bestyckning

ngn som ligger på en billig cylinderad som är till salu ?
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
En 1135:a borrar man 1230 cc direkt :) Tycker du ska kosta på dig en uppsättning RS 36 ,blir såå mycket roligare .

vad hamnar det på i ca pris ? behöver man modda ngt i övrigt ?

har ju läst en del om att vev behöver svetsas men vid vilken cc ?
motorn har ju vart inne på motospeed så ngt är gjort med den ..
jag börja riva hojen idag så jag har ju ingen aning om vad som sitter i den ,, men som sagt ska lyfta tanken imorgon o kolla kammar osv
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Veven behöver du nog inte börja svetsa tills du börjar närma dig betydligt mer hästar. På 1168 eller 1230 så klarar den sig gott utan svetsning.

Jag borrade mitt block till 1230cc och planade cylindern ca 1,5mm (för att få korrekt squish) och det gick väl på en par tusen lite drygt. Det är betydligt billigare om du skickar till t.ex. England. Där får du jobbet gjort för några hundralappar i regel. Kan varmt rekommendera Roger Upperton.

Bortsett från borret behöver du väl egentligen inte göra nånting. Förstärkt bakplatta och fjädrar till kopplingskorgen är dock inte dumt att ha. Sen är det alltid skoj med lite mer trim så lite kammar och förgasare är också kul. :)
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Veven behöver du nog inte börja svetsa tills du börjar närma dig betydligt mer hästar. På 1168 eller 1230 så klarar den sig gott utan svetsning.

Jag borrade mitt block till 1230cc och planade cylindern ca 1,5mm (för att få korrekt squish) och det gick väl på en par tusen lite drygt. Det är betydligt billigare om du skickar till t.ex. England. Där får du jobbet gjort för några hundralappar i regel. Kan varmt rekommendera Roger Upperton.

Bortsett från borret behöver du väl egentligen inte göra nånting. Förstärkt bakplatta och fjädrar till kopplingskorgen är dock inte dumt att ha. Sen är det alltid skoj med lite mer trim så lite kammar och förgasare är också kul. :)

Tycker nog att man ska göra ett ventil jobb åxå då ökar flödet rejält å sedan är det klart!
Du får ut max av motorn till vettigt pris! :tummenupp

Vill du göra det i omgångar ta topp, kammar å förgasare först dvs om loppen är fina å kompet är OK.

Är Inte pengar problemet är nästa steg är större ventiler - fullportad topp men då kan man även snacka om bigbore å nu rullar slantarna... å det drar med sig mycket mera rakskuret, förstärkt utgående lager mm :banana
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Veven behöver du nog inte börja svetsa tills du börjar närma dig betydligt mer hästar. På 1168 eller 1230 så klarar den sig gott utan svetsning.

:)

Veven behöver inte svetsas, mest pga att den redan är det på 84-an.
Annars är det att rekommendera, jag har vridit 2 vevar på otrimmade orginalmotorer, den ena hade visserligen exportkammar.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Tycker nog att man ska göra ett ventil jobb åxå då ökar flödet rejält å sedan är det klart!
Du får ut max av motorn till vettigt pris! :tummenupp

Vill du göra det i omgångar ta topp, kammar å förgasare först dvs om loppen är fina å kompet är OK.

Är Inte pengar problemet är nästa steg är större ventiler - fullportad topp men då kan man även snacka om bigbore å nu rullar slantarna... å det drar med sig mycket mera rakskuret, förstärkt utgående lager mm :banana

Så här ser en bra topp ut:yoparty Bara lite småfix kvar såsom ventiljobb m.m., och så behövs det visst något att sätta fast förgasarna i också:D

/Ingvar
 

Bifogat

  • P1020786.jpg
    P1020786.jpg
    236.1 KB · Visningar: 144

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
kör väl lite uppdatering ,,,
har kommit en bit på väg . Vilket alltid är trevligt :)


förgasare är ngn form av mikuni 36 , gissningsvis gsxr ( hur ser man att det är rs)

kanaler till insug är bearbetade,,, men lite väl hastigt , där finns det mer o hämta :)
avgassystem ska uppdateras till ett vance !!! men avgaskanalerna såg det ut o kunna hämtas lite ,, en kant på nederdelen som inte såg speciellt strömformad ut

ligger ngn på en 1230 cyl + kolv så skicka ett pm ,,, ev byts eller säljes förgasarna om jag får tag på ett par 34 smooth
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
kör väl lite uppdatering ,,,
har kommit en bit på väg . Vilket alltid är trevligt :)


förgasare är ngn form av mikuni 36 , gissningsvis gsxr ( hur ser man att det är rs)

kanaler till insug är bearbetade,,, men lite väl hastigt , där finns det mer o hämta :)
avgassystem ska uppdateras till ett vance !!! men avgaskanalerna såg det ut o kunna hämtas lite ,, en kant på nederdelen som inte såg speciellt strömformad ut

ligger ngn på en 1230 cyl + kolv så skicka ett pm ,,, ev byts eller säljes förgasarna om jag får tag på ett par 34 smooth

MIKUNI RS 36 ser ut så här :)

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=57474
 

F.A

Medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki 1100r-91 .BMW F800R
då är det gsxr man har då ,,, det satt väl på 1100 runt 86 ?

tack för bilden :)

Rs sitter inte orginal på nån hoj....
De enda icke vakum förgasarna som en ngt att ha
är fuggarna från gsxr750-85.
Köp rs!!skillnaden är total...
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ska du göra en operation som du postade här i tråden för ett bra tag sedan? Operera in kronor av mässing i toppen för att få större förbränningsrum? :näsblod

Nej, det blir bara större ventiler (lite särflyttat på insug) och rakare/större kanal.

/Ingvar
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
Rs sitter inte orginal på nån hoj....
De enda icke vakum förgasarna som en ngt att ha
är fuggarna från gsxr750-85.
Köp rs!!skillnaden är total...

får skriva upp det på önskelistan ,,,:)

hur funk det ? får man en snabbare genomströmning med mindre förgasare ? men samtidigt får man ju inte in så mkt ???
nu har jag bara skuggat igenom tråden lite ,, finns det ngn tumregel
förgasare vs häst ?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
får skriva upp det på önskelistan ,,,:)

hur funk det ? får man en snabbare genomströmning med mindre förgasare ? men samtidigt får man ju inte in så mkt ???
nu har jag bara skuggat igenom tråden lite ,, finns det ngn tumregel
förgasare vs häst ?

Mindre diameter - högre gashastighet men mindre volym.

Större diameter - lägre gashastighet men mer volym.

Den enda dumregel jag skulle säga är att inte sätta för stora förgasare på för lite kubik, speciellt om du inte har kamaxlar eller liknande för att förändra motorns karaktär (öppning / stängning av ventiler, overlap av kammar, osv).

Jag körde med Keihin FCR39:eek:r på min EF med standardborr men med andra kammar. Det fungerade brukligt när man kom över 3000rpm men annars var den rätt besvärlig att köra. Nu med 1230cc och monsterportad topp med större ventiler så fungerar det hur bra som helst (samma inställningar på kammarna).

Nån guru får väl rätta mig och fylla i med lite mer info men det där är ungefär hur det funkar.

Men kort sagt: du stoppar inte på ett par RS40 på en originalmotor. Körbarheten utom på absolut fullgas skulle bli väldigt dålig. RS36:eek:r är en sorts gyllende medelväg där du får det bästa av två världar.
 
Last edited:

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
Mindre diameter - högre gashastighet men mindre volym.

Större diameter - lägre gashastighet men mer volym.

Den enda dumregel jag skulle säga är att inte sätta för stora förgasare på för lite kubik, speciellt om du inte har kamaxlar eller liknande för att förändra motorns karaktär (öppning / stängning av ventiler, overlap av kammar, osv).

Jag körde med Keihin FCR39:eek:r på min EF med standardborr men med andra kammar. Det fungerade brukligt när man kom över 3000rpm men annars var den rätt besvärlig att köra. Nu med 1230cc och monsterportad topp med större ventiler så fungerar det hur bra som helst (samma inställningar på kammarna).

Nån guru får väl rätta mig och fylla i med lite mer info men det där är ungefär hur det funkar.

Men kort sagt: du stoppar inte på ett par RS40 på en originalmotor. Körbarheten utom på absolut fullgas skulle bli väldigt dålig. RS36:eek:r är en sorts gyllende medelväg där du får det bästa av två världar.



då är man inte helt ute o cyklar :)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top