Katana och GSX 1100-tråden

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Motorbilder

Har börjat plocka ihop motorn så smått.
Värt att notera:
-dubbelradigt kullager på utgående axel
-dubbla fjädrar till kulissrullens arm
-flyttade styrstift till toppen

Nu händer det inte så mycket mer innan jag gjort iordning toppen och kan börja mäta in grejerna.

/Ingvar
 

Bifogat

  • P1020895.jpg
    P1020895.jpg
    237.2 KB · Visningar: 470
  • P1020896.jpg
    P1020896.jpg
    88.3 KB · Visningar: 453
  • P1020901.jpg
    P1020901.jpg
    235.8 KB · Visningar: 486

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Har börjat plocka ihop motorn så smått.
Värt att notera:
-dubbelradigt kullager på utgående axel
-dubbla fjädrar till kulissrullens arm
-flyttade styrstift till toppen

Nu händer det inte så mycket mer innan jag gjort iordning toppen och kan börja mäta in grejerna.

/Ingvar

Snyggt :tummenupp
Vad är det för lager du använder på utgående?
 

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Ukna
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Låter bra. Fick tag i en 1100 -82 motor för 500kr vilket jag tycker är ett mycket bra pris
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Någon som vet någon som har en ramjigg och som kan hjälpa mig lite med katanaramen?
Har tänkt att förstärka ramen lite, vilket iof kanske går bra utan jigg.
Men jag funderar oxå på att bredda ramen lite och då känns det bra att använda en jigg däremot.

Jag har pratat med Morani, hans firma ligger på is till nästa höst :(

Andra firmor jag känner till med jiggar håller på med ramar till amerikanska vinkelmotorer.
Har inte pratat med någon av dom då jag inbillar mig att katanaramen inte passar i deras jiggar.

Varför gå över vatten... finns i Bålsta :lol
 

Martin Suzuki

Martin Suzuki
Gick med
26 Oct 2006
Ort
Ösmo
Hoj
Martin Suzuki
Har börjat plocka ihop motorn så smått.
Värt att notera:
-dubbelradigt kullager på utgående axel
-dubbla fjädrar till kulissrullens arm
-flyttade styrstift till toppen

Nu händer det inte så mycket mer innan jag gjort iordning toppen och kan börja mäta in grejerna.

/Ingvar

Hej namne!
En fundering kring dina dubbla fjädrar på kulissrullen.
Varför? Hjälper det mot att växeln inte vill släppa när man växlar upp?
/ Ingwar ( med dubbel-W)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Hej namne!
En fundering kring dina dubbla fjädrar på kulissrullen.
Varför? Hjälper det mot att växeln inte vill släppa när man växlar upp?
/ Ingwar ( med dubbel-W)

Hej,
växlarna går i läge lite mer resolut om man växlar snabbt/slarvar med växlingen.

/Ingvar
 

Martin Suzuki

Martin Suzuki
Gick med
26 Oct 2006
Ort
Ösmo
Hoj
Martin Suzuki
OK , det problemet har jag inte , har fullt undercuttat i lådan men trean vill inte släppa när jag ska skicka i fyran ibland, framförallt om man ligger och kör lite inspirerat! Känns som spaken inte går tillbaks i mittläget. Kan vara något med växeltrumman också!




Hej,
växlarna går i läge lite mer resolut om man växlar snabbt/slarvar med växlingen.

/Ingvar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu är mitt avgassystem från Racefit klart och på väg norrut. Borde ha det nån gång till veckan. Bildreportage utlovas. :tummenupp
 

Friman

Medlem
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Bmw s 1000 xr ,Bmw HP2 sport -09,Suzuki 1250 bandit,Monarped 50cc
Har börjat plocka ihop motorn så smått.
Värt att notera:
-dubbelradigt kullager på utgående axel
-dubbla fjädrar till kulissrullens arm
-flyttade styrstift till toppen

Nu händer det inte så mycket mer innan jag gjort iordning toppen och kan börja mäta in grejerna.

/Ingvar

Nice ingvar ! Vad blir det för kammar ?
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Lagret heter 4305, finns inget spår i så man limmar fast det med t.ex. Loctite648. Jag köpte mitt på Jacking i Bagarmossen.

/Ingvar

Ser du någon fördel med detta breda lager kontra dubbla lager?
Då väljer man ju ett yttre kapsalt lager å skippar packboxen.

Detta ligger även på min att fixa lista...

Mvh NH
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ser du någon fördel med detta breda lager kontra dubbla lager?
Då väljer man ju ett yttre kapsalt lager å skippar packboxen.

Detta ligger även på min att fixa lista...

Mvh NH

Hej,
jag tror inte lagrets kapsling orkar täta riktigt mot oljan, det kommer att pinka lite. BurnaDanne körde med dubbla lager, han kan nog verifiera.
Står man ut med lite "kedjesmörjning" så är det säkert helt OK.

/Ingvar
 

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Val av bensinkran

Hej på er!
Efter några års torka är man tillbaka GSX-träsket. Hojen har vilat troget under
ett täcke i väntan på att husse ska få inspiration nog att tag i hojåkandet.

...och det verkar faktiskt som tiden är inne. :)

Så då är det bara att återgå till det småstrul som fanns. Bl.a. hade jag problem med
att bensinen inte räckte till vid längre pådrag på hög växel. Det verkar bli tomt i
flottörhusen om man håller i tillräckligt länge. Funderade då på om det kan bero på
att kranen inte öppnar ordentligt vid öppna gasspjäll, (=lågt vakuum i insuget).

Vad tror ni, är det någon idé att fixa till original bensinkran med nytt membran m.m.
Eller borde jag byta till något annat och i så fall vad, (exempelvis Pingel) ?
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hej på er!
Efter några års torka är man tillbaka GSX-träsket. Hojen har vilat troget under
ett täcke i väntan på att husse ska få inspiration nog att tag i hojåkandet.

...och det verkar faktiskt som tiden är inne. :)

Så då är det bara att återgå till det småstrul som fanns. Bl.a. hade jag problem med
att bensinen inte räckte till vid längre pådrag på hög växel. Det verkar bli tomt i
flottörhusen om man håller i tillräckligt länge. Funderade då på om det kan bero på
att kranen inte öppnar ordentligt vid öppna gasspjäll, (=lågt vakuum i insuget).

Vad tror ni, är det någon idé att fixa till original bensinkran med nytt membran m.m.
Eller borde jag byta till något annat och i så fall vad, (exempelvis Pingel) ?

Grattis till uppvaknandet :)
En Pingelkran är väl aldrig fel, har du trimmförgasare så blir det nog bra.
En orginalkran bör räcka till orginalförgasare.
Om du ska renovera det som sitter på hojjen nu så glöm inte att kolla vacuumslangen efter sprickor. En onödig källa till problem.
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
runda täckbrickor på "ventilkåpan"

hej!
Söker efter runda täckbrickor som sitter på dom gammal gs modellerna på ventilkåpan,
några som har några ??

Mvh
Fredrik
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top