Katana och GSX 1100-tråden

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hårdlödda vippor hade varit grejjer, synd bara att dom kostar fläsk. Fast det är klart, nya kammar är ju inte gratis heller...

Vad gäller enkelsvingen på föregående sida som Jörgen skryter med så är den min. Inbilla er inget annat. Fixa över Nisse Hult nu och skruva isär det där så du kan posta hit den. :D

I övrigt måste jag säga dom där Marvic Penta fälgarna var grymt porriga och såg ut att vara i väldigt fint skick!
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
Hårdlödda vippor hade varit grejjer, synd bara att dom kostar fläsk. Fast det är klart, nya kammar är ju inte gratis heller...

Vad gäller enkelsvingen på föregående sida som Jörgen skryter med så är den min. Inbilla er inget annat. Fixa över Nisse Hult nu och skruva isär det där så du kan posta hit den. :D

I övrigt måste jag säga dom där Marvic Penta fälgarna var grymt porriga och såg ut att vara i väldigt fint skick!

får gratulera till läckert köp :)
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Vad gäller enkelsvingen på föregående sida som Jörgen skryter med så är den min. Inbilla er inget annat. I övrigt måste jag säga dom där Marvic Penta fälgarna var grymt porriga och såg ut att vara i väldigt fint skick!
Har väl inte skrytit med den. Bara en bild på vad jag har testat å va då din, jag har inte sett någon deg ;)
Jorå Pentafälgarna är i väldigt bra skick för att vara från -98. Nästan inte ett märke i dom. Synd bara att det är Fireblade bultmönster för bromsskivorna. Finns inga bromsskivor i vettig storlek. Måste förmodligen specialbeställa skivor av ISR.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Håller med, tror inte det blir aktuellt dock. Jag SKA ha kvar ramdelarna som fotpinnarna sitter i och enkelsvingen är FET. En helt annansak om man bygger om en vanlig GSX.

Det går ju att flytta lite på fotpinne v:et. Som det är gjort på min och säkert många andra med bredare svingar.

/U
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Det går ju att flytta lite på fotpinne v:et. Som det är gjort på min och säkert många andra med bredare svingar.

/U

Jag kommer oxå att göra så. Det blir troligvis Bandit 1200 svingen som är på bilden med guldfälgen. Ska även skrota bromspedalen som går genom V:et.
Enkelsvingen bygger på tok för mycket på v-sida för att det ska funka på en katana. På en GSX är det en helt annan femma. Kanske ska testa den på EF:n i stället och sedan montera en katanakaross på EF:n :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag kommer oxå att göra så. Det blir troligvis Bandit 1200 svingen som är på bilden med guldfälgen. Ska även skrota bromspedalen som går genom V:et.
Enkelsvingen bygger på tok för mycket på v-sida för att det ska funka på en katana. På en GSX är det en helt annan femma. Kanske ska testa den på EF:n i stället och sedan montera en katanakaross på EF:n :)

Har för mig att EF:en är ännu tightare i svinginfästningen än Katanan, om det skiljer något så är det inte mycket mellan dom. Fick som sagt bearbeta av en hel del material från XJR svingen för att få dit den och då är ändå inte XJR svingen så fasligt bred.

Men visst fasen ser det ballt ut med Ducce svingen i en Katana. :)
 
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Nej ser för taskigt ut med enkelsving på Katanan

Sparade ett par bilder på en tysk som monterat enkel swing på en katana. Klart att bakänden gör sitt åxå passar ju inte alls in i stil.. å swingen gör det lite väl tomt - igen helhetslösning. Som att kapa 2 hojar på mitten å passa ihop dem...

Men MINST ett par lådor öl i Garaget hos swing ägaren så kanske vi med gemensama ideer får till det...:hihi

//NH

!!qfHJcQBm0~$(KGrHgoH-DgEjlLl1CLoBKR0zP3+hg~~_27.JPG
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
jag har lite krångel med o föra över bilder från telefon --dator
men lite krångel har man allt haft med svingen ,,
 

Katanamicke

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki katana
Katana renovering 013.jpg2012 019.jpgHallå Katanafolk
Sedan några månader står en Katana i garaget igen..."kul" men en hel del jobb väntar då den inte är i nått direkt toppskick. Motorn ska dock vara i bra skick. Har förmodligen tänkt byta till 1100R gaffel, fälgar, hjul och ev sving, om någon har "delar" till salu så tar jag tacksamt emot info om det även en framskärm är av intresse om man vill göra den till original, förgasare typ mikuni rs36 likaså...om nån har tips på "färgnummer" som liknar orginal vore fint med...
Mvh Micke
 

Paulit

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2011
Ort
Hedlandet, Mariefred
Hoj
Suzuki 1100 -82
Hej, är ny på MC-fronten. Har läst igenom hela den här tråden, kul läsning, och mycket kunnigt folk, tror därför det är här jag kanske kan få hjälp med min cykel. Har fått mig en GSX 1100 -82:a till ägorna, med ett trasigt vevstakslager.
Vad jag har förstått så är det pressad vevaxel på dessa maskiner, och det man bör göra är att lämna in detta till någon som kan. Själv bor jag i Mariefred, finns det nån i någorlunda närhet som kan titta på detta? Alternativet är väl att få tag på en annan vevaxel.. Motorn är någon gång trimmad lite grann, den har RS36:eek:r, portad topp och kanske borrad lite grann, hur ser man det? Hur stora är kolvarna i resp. borr? Vore väldigt tacksam för lite svar, då jag är helt färsk på MC mek (har mest mekat bilar).
 

Katanamicke

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki katana
Hej igen
Funderar på att beställa dekalerna till tanken & sidkåporna från typ Ebay plus lite andra grejor, men tänkte kolla om nån här "ligger" på dekalsats eller vet var man kan beställa på närmre håll till "vettigt" pris.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Har fått mig en GSX 1100 -82:a till ägorna, med ett trasigt vevstakslager.
Vad jag har förstått så är det pressad vevaxel på dessa maskiner, och det man bör göra är att lämna in detta till någon som kan. Själv bor jag i Mariefred, finns det nån i någorlunda närhet som kan titta på detta? Alternativet är väl att få tag på en annan vevaxel.. Motorn är någon gång trimmad lite grann, den har RS36:eek:r, portad topp och kanske borrad lite grann, hur ser man det? Hur stora är kolvarna i resp. borr?

Hoj, välkommen :)
Vevaxeln är pressad och förmodligen svetsad om den har trimmats. Bör lämnas bort.
Om du ska jaga en annan vevaxel ska du ha en från 80-83. Vevaxeln till 84-87 har 2mm större kolvbult samt grövre svänghjulstapp. Om du byter kolvar samt använder det svänghjulet kan du använda en sån vev oxå.
Orginalborr på din motor är 72mm.
För varje mm som borrdiametern ökar så ökar kubiken med ca 30cc.
Orginal cc = 1074, 75mm borr ~ 1168cc, 80mm borr ~ 1327cc.
I orginalcylindern är 1168cc maxborr i orginalfoder. Sen kan man trixa å fixa naturligtvis men det är en tummregel.
Ett inköp av en verstadshandbok är väl investerade pengar. Har haft min sen -87.
Lycka Till
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top