Katana och GSX 1100-tråden

GrusDan,
Pingel (http://www.pingelonline.com/TEO.htm) har toppsmörjningskit för 241$, titta under products/Engine components/Ward Top End Oiling Kit.
De erfarenheter jag har från köp av Pingel är mycket bra.

Själv hat jag byggt ett toppsmörjningskit.
Genom att gänga M10x1.25 så att en banjobult passar i tempgivaruttaget
bredvid oljetrycksgivaren så får du ett uttag för olja, om du inte har något oljelock med tempgivare kan du köpa det på en skrot. Borra och gänga de fyra bultarna på toppen som sitter vid kammarnas ändar med M10x1.25.
Nu behöver du bara 3 dubbelbanjobultar, 2 enkelbanjobultar, brickar och 4 slangar för att du skall ha ett toppsmörjningskit. Själv köpte jag pressade stålomspunna teflonslangar. Du kan använda "vanliga" broms-dubbelbanjobultar som du borrar ur lite för att öka oljeflödet (de har ganska små hål). Beroende på slangval kostar detta totalt mellan 600-1200 kr.

krigus skrev:
GrusDan,
Pingel (http://www.pingelonline.com/TEO.htm) har toppsmörjningskit för 241$, titta under products/Engine components/Ward Top End Oiling Kit.
De erfarenheter jag har från köp av Pingel är mycket bra.
.

Tackar!
Det dära kitet såg riktigt trevligt ut!
Runt 1705:- SEK blir det med dagens valuta,
skapligt mycket billigare än Motospeeds kit då :)
Såg snyggt ut dessutom.
Mailar dem och frågar lite.

Tjena Grabbar !!

Nån som är sugen på en liten street/race Katana eller känner nån som är ?

Seriöst jag skall sälja bettan nu och kommer att lägga in annons nästa vecka med fräscha bilder, kan ev även tänkas att sälja den i delar.

Och jag är inte :kocko

// :)

RPM lover skrev:
Tjena Grabbar !!

Nån som är sugen på en liten street/race Katana eller känner nån som är ?

Seriöst jag skall sälja bettan nu och kommer att lägga in annons nästa vecka med fräscha bilder, kan ev även tänkas att sälja den i delar.

Och jag är inte :kocko

// :)

Du klarar dig inte utan katanan!!!

Jag lovar!

/Kat-MAn

Robban_C skrev:
Tvivlar på att registret påverkas påtagligt på nån motor ur effekthänseende (dvs vridet vid ett eller annat varvtal), däremot blir det säkerrt mindre skillnader mellan balanserad och obalanserad knota.
Däremot påverkas ju vid vilka varvtal man kan använda motorn och detta gäller ju mer eller mindre (mindre för fyror som oftast är hyggliga på alla varvtal) för olika motortyper. Framförallt twinnar och stånkor balanseras ju för ett specifikt varvtal, över och under detta varvtal kommer ju en sådan motor att vibba mer eller mindre.
Och att raka fyror och raka sexor vibbar mindre än twinnar/stånkor, det vet du säkert redan.

Tack för svaret.
Jag ska höra mig för lite till innan jag bestämmer mig om det är värt pengarna.
Kan det hända att motorn drabbas av obalans efter några års användande ?
Orsaken till att jag frågade är att jag drabbas av domnande händer ombord
på Katanan.
Jodå, stånkor har en tendens att vibrera(skaka) mera(se mina övriga cyklar), men då handlar det om betydligt skönare vibrationer enligt min åsikt. :tummenupp

//Roger

Last edited:
katana skrev:
... Kan det hända att motorn drabbas av obalans efter några års användande ?
Orsaken till att jag frågade är att jag drabbas av domnande händer ombord
på Katanan. ...
Nja. Om inte veven vrider sig så tror jag inte att det kan ändra sig. Vad säjer ni andra?
Men om veven vrider sig (osvetsad vev?) så märks detta. Jag loovar att det blir obalans! Been there, done that!
En enda gång har jag varit med om värre obalans, en Cheva 427 med svänghjul från 454. Den ena är internt balanserad, den andra externt. Inte bra.

Domnande händer, alla fingrar eller bara vissa? Jag tänker på nåt som heter "karpaltunnelsyndrom " (stavning?). Nån "kanal" i handleden som innehåller nerver kan tydligen "broska igen" och börja trycka på nerverna. Gör att tre (i mitt fall) av fingrarna domnar bort. Åtgärdas på en halv eftermiddag och lämnar ett ärr i handleden och handflatan som knappt syns (dom skär där handen redan har linjer). Faan, man ville ju ett tydligt ärr och så syns det knappt. :D
Lite OT men det gör inte så mycket. Tror jag. :)

Eller har du styrhalvorna i ogynnsam ställning? Går det att vinkla om dom?

RPM lover skrev:
Nej jag är ganska övertygad om att det blir svårt men allt som inte dödar det härdar...*s*...

Jo och Din katana kanske har max vad detgäller trimning m.m? Nästa steg väl en R-motor!!

Jag har bara ett svagt minne att du ändrade dig sist... :gnissla
Kat-Man

Katana-mannen skrev:
Jo och Din katana kanske har max vad detgäller trimning m.m? Nästa steg väl en R-motor!!

Jag har bara ett svagt minne att du ändrade dig sist... :gnissla
Kat-Man

Det finns mycket mer att hämta ur min rova mer än ur en R motor (dom håller så dåligt :tungan )
Jag vet att jag ändrade mig sist men blir jag bjuden 10 papp så ändrar jag mig nu med det är ju självklart.
Nej då blir det auktion på grejorna :hihi

Ingen som har ett par Rs36or eller 38or till en 1100R liggandes? Blev i akut behov av en brygga. Har någon så är det bara att Pma maila eller använda djungeltrumman. Ska hem och mäta om jag kanske ev kan lyckas få dit en orginal brygga men jag tror inte det(har en på G). Det skulle va om locken på förgasarna går in i mellan ramen annars så är det kört. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mej och sälja sin brygga. Eller vet i huvudet hur breda en orginal förgasarbrygga är mellan locken. Och hur sitter dom orginal på en 1100? Mellan rambenen eller sitter dom under.

Lite funderingar runt den dära top-smörjingen igen...
http://www.pingelonline.com/TEO.htm Den jag funderar på..
Enheten som man monterar vid oljetemp/tryck givarens platta,
för att ta olja, gör det också så att tryckgivaren inte kan användas sen tro?
(typ att man måste plocka bort den)

Finns det något annat ställe man kan montera tryckmätaren på en GSX1100E motor?
Vill ha koll på trycket lixom :) Tempen fixar Yoshimuran redan ..

GrusDan skrev:
Lite funderingar runt den dära top-smörjingen igen...
http://www.pingelonline.com/TEO.htm Den jag funderar på..
Enheten som man monterar vid oljetemp/tryck givarens platta,
för att ta olja, gör det också så att tryckgivaren inte kan användas sen tro?
(typ att man måste plocka bort den)

Finns det något annat ställe man kan montera tryckmätaren på en GSX1100E motor?
Vill ha koll på trycket lixom :) Tempen fixar Yoshimuran redan ..

Du kan borra och gänga dit en tryckgivare i uttagsblocket det har jag gjort efter tips från Biker66 givare till en BMW 635 är perfekt för det.

RPM lover skrev:
Du kan borra och gänga dit en tryckgivare i uttagsblocket det har jag gjort efter tips från Biker66 givare till en BMW 635 är perfekt för det.
Det gjorde jag med, med kittet som jag beställde av Todd på Pingelonline.
Satte dit givaren som RPM pratar om. Men lampan blinkar på tomgång och lyser vid 9000rpm och uppåt. Säkert inget fel på givaren, däremot placeringen. Jag gängade ett hål på samma ställe som tempgivaren sitter i originallocket. Inför säsongen -05 ska jag hitta en annan lösning där det är bättre oljetryck. Håller på att kolla nu att sätta givaren på T-korset vid plattan där det är max oljetryck.

Jag satte min där den sitter orginal mitt ovanför "loppet" har inte haft nåt problem med blinkande lampor.
Vet inte hur Biker haft det men mitt har funkat kanon.

Gradin
Du skulle väl ha ett som är på länken men fick det andra.

Last edited:
RPM lover skrev:
Gradin, du skulle väl ha ett som är på länken men fick det andra.
Javisst fan, Det är inte kittet på länken som kommer med posten, Grusdan.
Det är det som jag la ut bild på i ett tidigare inlägg.
Man får passa sig. Det var inte den enda grejen som va "surprice" i brevådan när jag beställde av dom...

RPM lover skrev:
Jag satte min där den sitter orginal mitt ovanför "loppet" har inte haft nåt problem med blinkande lampor.
Vet inte hur Biker haft det men mitt har funkat kanon.QUOTE]

Funkar bra för mig, kan blinka vid hård acceleration och låg oljenivå.
Se oljepickupdelen av den härninga tråden.

Berätta mer Gradin, fick du enkelsmorning ? Vad mer skilde ?

Biker66 skrev:
Berätta mer Gradin, fick du enkelsmorning ? Vad mer skilde ?
Nä, det var dubbelsmörjning. Men jag trodde det va ett sånt Vortex med "riktigt" block och feta slangar. Det jag fick är förmodligen Vortex nya kitt, men jag tycker ändå det gamla är snyggare och mer påkostat.
Sen var det ventilfjädrarna som heter VS1100S är helt plötsligt VS1100S-PRO när man öppnar paketet. D.v.s prostockfjädrar som inte passar med originalretainers. Surt!

Biker66.

När jag kikar på din hemsida Biker66.com och går in på säljes så kommer det popup till Tiffanys live cam. Vet inte men är det det du säljer? :gnissla

Biker66 skrev:
för#¤&%ade gästbokskapare ! :mad:
Fixar....

Klar !

Tack för tipset :tummenupp

Varsågod du hade gjort det samma för mej. Inte för att jag klagar på tiffany men vill jag hitta sånt så letar jag på andra ställen.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick