Kawa 750 H2 tomgångsproblem

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Skall också finjustera bränsle/luft-blandningen för varje cylinder separat. Känns som att den kanske gick magert på mittencylindern och att den liksom tog ledningen över varvtalet ( högt varv ) över de andra cylindrarna?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nu är alla munstycken enligt manualen och tomgången justerad efter konstens alla regler ( tror jag? ).

Den går nu mycket bättre, och tomgången hamnar mestadels på 1500. Någon enstaka gång tvekar den och tar några sekunder på sig att sjunka från 2500 till 1500 ( koppling indragen och rullandes ).
Vid stillastående verkar fenomenet med hög tomgång helt borta. :)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Skall också dra om gasvajer enligt original dragning. Den ligger lite tight och på fel sida styrhuvudet.....
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Idag ville den inte komma ner från 2500rpm i tomgång. Bara när jag stannar och står stilla...
Fenomenet uppstår bara vid körning och då jag har kopplingen indragen. Liksom tvekar att sjunka ner till 1500 som den är injusterad till. Hänger sig på 2500 och hackar sig ner till 1500. Men lika ofta hänger den kvar vid 2500.
Blippa med gasen hjälper inte.

Om man varvar upp den vid stillastående från 1500 i tomgång, så märker man tendensen till tvekan att sjunka ner behärskat och mjukt i en enda sekvens. Den vill liksom småtveka och rycka sig ner lite grann.

Vad fasen kan de va? :huvet

BTW - tog ut min RD350 på en liten tur idag, bara för att jämföra. Den går som en dröm. Smörig och fin gasrespons. Sjunker lugnt och fint ner till tomgång 1600 i alla lägen. Helt förutsägbar. Samma med RD500.
Men det är kanske en orättvis jämförelse mtp reedventilerna?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du verkar för erfaren för att ha det felet men det har gått så passa lång tid att jag måste ändå fråga.
Du har väl spel i gasvajern så att det inte är den som spökar?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Du verkar för erfaren för att ha det felet men det har gått så passa lång tid att jag måste ändå fråga.
Du har väl spel i gasvajern så att det inte är den som spökar?

Bra fråga1 man blir ju fartblind ibland.
Ja, spelet är injusterat enligt manualen både vid gashandtaget samt vid alla 3 trottlarna. Synka ihop dem också. Dragit om gasvajern som låg på fel sida av ramen ( kändes för tight ). Börjar fundera på att skaffa ny gasvajer, men å andra sidan är den helt ny. Troligtvis eftermarknad dock. Finns väl inte OEM längre? Möjligtvis NOS på ebay då.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Du verkar för erfaren för att ha det felet men det har gått så passa lång tid att jag måste ändå fråga.
Du har väl spel i gasvajern så att det inte är den som spökar?

Får dubbelkolla allt igen......:(
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har du testat feta på den ordentligt med bränsle/luftskruvarna de kan behöva skruvas ut 3 varv om de är bränsleskruvar eller helt in om de är luftskruvar. Man har såklart fel lågfartsmunstycken om den nu går fin med helt in eller 3-4 varv utskruvade bränsle/luftskruvar.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Ännu en grej som du säkert redan kollat. Inte för mycket friktion i vajrarna så att fjädrarna inte orkar trycka tillbaka trottlarna?
Löper trottlarna lätt?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ramlar den ner till 1500 rpm efter ett tag, eller den ligger kvar på 2500 i all evighet?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Ännu en grej som du säkert redan kollat. Inte för mycket friktion i vajrarna så att fjädrarna inte orkar trycka tillbaka trottlarna?
Löper trottlarna lätt?

Har bytt alla trottlarna till andra som var mindre slitna. Alla löper lätt och går tillbaka fint.
Skall omplacera vajrarna från splittern också, och se om det kanske gör att de inte ligger i ofördelaktigt läge.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
tar upp det igen.har du bytt nålmunstyckena, slitna trottlar tyder på att den har gått en del, nu bättre trottlar. men samma gamla ovala nålmunstycken? sitter fasttryckta av emultionsröret,
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
tar upp det igen.har du bytt nålmunstyckena, slitna trottlar tyder på att den har gått en del, nu bättre trottlar. men samma gamla ovala nålmunstycken? sitter fasttryckta av emultionsröret,

Nej, de har jag inte bytt. Inte heller nålarna. Får kolla med Bra i Gasen.

Fa**, det har jag ju missat.....
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
nålarna kanske är ok på de mindre slitna trottlarna. det är svårt att mäta på nålar.. men fingrarna är ganska känsliga,, ta en nål kör den upp o ner mellan fingrarna , snurra lite , känns det någomsomhelt skillad är dom kass
:rock
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Har troligtvis varit uppe som förslag det här med - drar den tjuvluft?

Kollat med startgas m m. Inte kunnat påvisa någon läcka. Tätat vakumanslutning från höger förgasare till bränslekran också. Kör med Pingelkran ( ej vakumstyrd ).
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om nu trottelnålar och nålmunstycken skulle va sliten gör bara fördel för att den ska gå ner snabbt på tomg den går ju fetare med slitna nålar = snabb nergång på tomg. De måste fetas på på tomg typ i med bet större lågfartare om de inte hjälper att skruva på bränsleskruvarna. Om de inte hjälper läcker den i vevaxeltätningen mot magnetsidan trots ny packbox. De är många som river sönder dessa packboxar vid montering. Man bör tejpa axeln om den har en vass kant packboxen måste över annars kan den skadas vid montering!
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top