Kawa 750 H2 tomgångsproblem

Skall också finjustera bränsle/luft-blandningen för varje cylinder separat. Känns som att den kanske gick magert på mittencylindern och att den liksom tog ledningen över varvtalet ( högt varv ) över de andra cylindrarna?
 
Nu är alla munstycken enligt manualen och tomgången justerad efter konstens alla regler ( tror jag? ).

Den går nu mycket bättre, och tomgången hamnar mestadels på 1500. Någon enstaka gång tvekar den och tar några sekunder på sig att sjunka från 2500 till 1500 ( koppling indragen och rullandes ).
Vid stillastående verkar fenomenet med hög tomgång helt borta. :)
 
Skall också dra om gasvajer enligt original dragning. Den ligger lite tight och på fel sida styrhuvudet.....
 
Idag ville den inte komma ner från 2500rpm i tomgång. Bara när jag stannar och står stilla...
Fenomenet uppstår bara vid körning och då jag har kopplingen indragen. Liksom tvekar att sjunka ner till 1500 som den är injusterad till. Hänger sig på 2500 och hackar sig ner till 1500. Men lika ofta hänger den kvar vid 2500.
Blippa med gasen hjälper inte.

Om man varvar upp den vid stillastående från 1500 i tomgång, så märker man tendensen till tvekan att sjunka ner behärskat och mjukt i en enda sekvens. Den vill liksom småtveka och rycka sig ner lite grann.

Vad fasen kan de va? :huvet

BTW - tog ut min RD350 på en liten tur idag, bara för att jämföra. Den går som en dröm. Smörig och fin gasrespons. Sjunker lugnt och fint ner till tomgång 1600 i alla lägen. Helt förutsägbar. Samma med RD500.
Men det är kanske en orättvis jämförelse mtp reedventilerna?
 
Du verkar för erfaren för att ha det felet men det har gått så passa lång tid att jag måste ändå fråga.
Du har väl spel i gasvajern så att det inte är den som spökar?

Bra fråga1 man blir ju fartblind ibland.
Ja, spelet är injusterat enligt manualen både vid gashandtaget samt vid alla 3 trottlarna. Synka ihop dem också. Dragit om gasvajern som låg på fel sida av ramen ( kändes för tight ). Börjar fundera på att skaffa ny gasvajer, men å andra sidan är den helt ny. Troligtvis eftermarknad dock. Finns väl inte OEM längre? Möjligtvis NOS på ebay då.
 
Har du testat feta på den ordentligt med bränsle/luftskruvarna de kan behöva skruvas ut 3 varv om de är bränsleskruvar eller helt in om de är luftskruvar. Man har såklart fel lågfartsmunstycken om den nu går fin med helt in eller 3-4 varv utskruvade bränsle/luftskruvar.
 
Ännu en grej som du säkert redan kollat. Inte för mycket friktion i vajrarna så att fjädrarna inte orkar trycka tillbaka trottlarna?
Löper trottlarna lätt?
 
Ännu en grej som du säkert redan kollat. Inte för mycket friktion i vajrarna så att fjädrarna inte orkar trycka tillbaka trottlarna?
Löper trottlarna lätt?

Har bytt alla trottlarna till andra som var mindre slitna. Alla löper lätt och går tillbaka fint.
Skall omplacera vajrarna från splittern också, och se om det kanske gör att de inte ligger i ofördelaktigt läge.
 
tar upp det igen.har du bytt nålmunstyckena, slitna trottlar tyder på att den har gått en del, nu bättre trottlar. men samma gamla ovala nålmunstycken? sitter fasttryckta av emultionsröret,
 
tar upp det igen.har du bytt nålmunstyckena, slitna trottlar tyder på att den har gått en del, nu bättre trottlar. men samma gamla ovala nålmunstycken? sitter fasttryckta av emultionsröret,

Nej, de har jag inte bytt. Inte heller nålarna. Får kolla med Bra i Gasen.

Fa**, det har jag ju missat.....
 
nålarna kanske är ok på de mindre slitna trottlarna. det är svårt att mäta på nålar.. men fingrarna är ganska känsliga,, ta en nål kör den upp o ner mellan fingrarna , snurra lite , känns det någomsomhelt skillad är dom kass
:rock
 
Om nu trottelnålar och nålmunstycken skulle va sliten gör bara fördel för att den ska gå ner snabbt på tomg den går ju fetare med slitna nålar = snabb nergång på tomg. De måste fetas på på tomg typ i med bet större lågfartare om de inte hjälper att skruva på bränsleskruvarna. Om de inte hjälper läcker den i vevaxeltätningen mot magnetsidan trots ny packbox. De är många som river sönder dessa packboxar vid montering. Man bör tejpa axeln om den har en vass kant packboxen måste över annars kan den skadas vid montering!
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top