Kawa 750 H2 tomgångsproblem

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Men allt funkar ju normalt vid kall och halvvarm motor.....:va
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Men allt funkar ju normalt vid kall och halvvarm motor.....:va

De kan bete sig normalt vid kallstart helst om man kör på choke. Även mellanvarm motor så kan de ha lägre tomg. Skit i lågfartsmunstycke på framförallt mittens cylinder lär de va. Är du säker på att förgasarna har lutskruvar så de inte är bränsleskruvar? Kännetecknet för luftskruvar är att de är placerade före trottel i färdriktningen och bränsleskruvar efter trottel.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Va? Kör inte alla med 650 cfm? Helge, principen!

Lixom, fullt uppvärm motor som inte reagerar på luftskruvarna - behöver ses över.

För att förtydliga problemet - det uppstår bara efter körning ( genomvarm motor ) och då stiger tomgången till 3000rpm. Väldigt svår att få ner. Luftskruvarna funkar som de ska vid kall och varm motor när tomgången är på normal nivå, men när den hänger sig på 3000rpm så har de ingen effekt. Tyder detta på att det ändå är en luftläcka eller något med trottlarna? Trottellock, gasvajer, insugsgummi - allt kollat.....men får kollas igen. Haft bort lågfartsmunstycken också och kollat att de är fria. Ska man också renblåsa ledningarna i förgasaren igen?
Så problemet uppstår inte när jag värmer upp motorn stillastående, bara när jag kört några km...:va:confused:
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Helt ryckt ur hatten, men kan kanske vevaxeltätningarna börja läcka in luft när den blir genomvarm?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Helt ryckt ur hatten, men kan kanske vevaxeltätningarna börja läcka in luft när den blir genomvarm?

Fick det tipset från annat håll också, men vevaxeln är renoverad med bytta lager och tätningar för 20 mil sedan.

Nya Wiseco-kolvar samt vevstakar nya.....alles neu!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fick det tipset från annat håll också, men vevaxeln är renoverad med bytta lager och tätningar för 20 mil sedan.

Nya Wiseco-kolvar samt vevstakar nya.....alles neu!

Men har den används och körts av förra ägaren då? Har den ens gått perfekt?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Han hade bara kört den typ 10 mil, men jag tror att den inte gått ok sen renoveringen.....:va

Får kontakta honom och verifiera hur den gått direkt efter renoveringen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Han hade bara kört den typ 10 mil, men jag tror att den inte gått ok sen renoveringen.....:va

Får kontakta honom och verifiera hur den gått direkt efter renoveringen.

Du får ställa lite krav, någon slags support borde man ju få för hundra tusen, eller vad den nu kostade hehe
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
jag har för mej att det är bränsleskruvar, mao skruva in gör problemet värre ,skruva ut o ge den mer soppa, annars gå upp 5 nr på lågfarts munstycket o se om du kan dränka den /få ner nervösa varm tomgången, den ska reagera på skruvarna ,skit i kanalerna /för små lågfart ,
det kan vara slitna emultionsrör/ovala o då tar den soppa genom huvudmunstycket eftersom trottelnålen inte "tätar" med rätt spel som brukar vara några hundradels mm o är emultionsröret ovalt (ibland sitter det ett löst "munstycke/ nålmunst" fasklämt av emultions röret ,som tittar in iförgasarhalsen , då är det det som är ovalt,
iom att den får soppa genom h munstycket så reagerar den inte på blandningsskruvarna
byt dom emul/munstyck byt även trottelnålarna som slits med
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
jag har för mej att det är bränsleskruvar, mao skruva in gör problemet värre ,skruva ut o ge den mer soppa, annars gå upp 5 nr på lågfarts munstycket o se om du kan dränka den /få ner nervösa varm tomgången, den ska reagera på skruvarna ,skit i kanalerna /för små lågfart , ,det kan vara slitna emultionsrör/ovala o då tar den soppa genom huvudmunstycket eftersom trottelnålen inte "tätar" med rätt spel som brukar vara några hundradels mm o är emultionsröret ovalt (ibland sitter det ett löst "munstycke " fasklämt av emultions röret ,som tittar in iförgasarhalsen , då är det det som är ovalt,
iom att den får soppa genom h munstycket så reagerar den inte på blandningsskruvarna
byt dom emul/munstyck byt även trottelnålarna som slits med

Allt sånt där måste ju bara vara bytt på en femtio år gammal tvåtaktare som nu är renoverad och troligtvis dyyr
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
kan tyckas, men alla har inte koll/tänkt på allt, och den var ju inte kört många mil efter renovering, såg ju att det var prövat att byta mittentrottel som var sliten,
pris ,,,tror att det är en 100 000 + 15-30 som det handlar om
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Dom två saker som slits mest i en förgasare är trottlarna och nålmunstycket (nålen oxå)
Resultatet brukar ofta bli (i alla fall på Amal) att den extra luften som slinker förbi trotteln kompenseras av den extra soppan som går igenom nålmunstycket.
Att nån har gått upp i huvudmunstycken tyder på att den fått för mycket luft.
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Större main jet på mittcylindern är tydligen något som vissa gör för att det skall kyla bättre?

Ja, imorgon blir det i med nya munstycken av originalstorlek. Nya nålar måste inhandlas.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
jag har för mej att det är bränsleskruvar, mao skruva in gör problemet värre ,skruva ut o ge den mer soppa, annars gå upp 5 nr på lågfarts munstycket o se om du kan dränka den /få ner nervösa varm tomgången, den ska reagera på skruvarna ,skit i kanalerna /för små lågfart ,
det kan vara slitna emultionsrör/ovala o då tar den soppa genom huvudmunstycket eftersom trottelnålen inte "tätar" med rätt spel som brukar vara några hundradels mm o är emultionsröret ovalt (ibland sitter det ett löst "munstycke/ nålmunst" fasklämt av emultions röret ,som tittar in iförgasarhalsen , då är det det som är ovalt,
iom att den får soppa genom h munstycket så reagerar den inte på blandningsskruvarna
byt dom emul/munstyck byt även trottelnålarna som slits med

Det är luftskruvar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vevaxeltätningar kan bli skadade av felaktig montering så de kan va otäta prova spruta in någon spray bakom svänghjulet när den rusar. om den går ner i varvtal då så läcker det. De funkar med vilken spray som helst typ 556 wd 40 är bättre än startgas för de är den tillfälliga tätning sprayen ger man är ute efter så oljespray är bäst.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
På ena fuggen sitter en röranslutning som går rakt ner på motorsidan i insuget efter trotteln. Vad är den till för? Typ samma diameter som bränslerören!
Den är pluggad med en gummihatt som är lätt att lossa. Borde kanske vara tajtare för att inte orsaka tjuvluftsläcka?
Får testa om det kan vara en felkälla. Nu är allt i delar för ombestyckning, så det får vänta.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det är tydligen vacumanslutningen till original bränslekran. Inte inkopplad på min då jag har en Pingel bränslekran istället.
Nu sitter den fuggen på sin rätta plats ( höger ) och anslutningen är ordentligt pluggad.
Original bestyckning också på plats. Tändningen kollad ok.

Uppstart - startar bra och landar på 1500rpm stabil tomgång efter varmkörning.
Imorgon blir det testkörning för att se om felet kommer tillbaka vid belastning och genomvarm motor. :gnissla
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top