Kawa ZX6-R, Från ras till kalas!

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det händer saker i garaget, men det är sånt småpill så det är inget att ta kort på förens det är klart.

Är nästan klar med fästet till bakkåpan.
Det blir rätt stabilt iaf :D
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Vad e de för en svets du tagit kort på? Svetsar du MIG utan gas eller är de en TIG? Fabrikat,funkar bra? En fas eller trefas?
Jag är lite i köptagen. De e därför jag frågar.
Riktigt najs bygge för övrigt:tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vad e de för en svets du tagit kort på? Svetsar du MIG utan gas eller är de en TIG? Fabrikat,funkar bra? En fas eller trefas?
Jag är lite i köptagen. De e därför jag frågar.
Riktigt najs bygge för övrigt:tummenupp

Det är en Mig med Flusstråd från Ferax (Luna)
Köpte den på Mekonomen.
Funkar faktiskt ovanligt bra :va
Går på vanlig enfas.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Några bilderr. Hinner inte skriva, ska till jobbet!

dsc03536e.jpg


dsc03537p.jpg

Hejs hejs:hojraket

Måste bara fråga. Har du borrat rätt in i kylaren för fästena? Lite konfunderad bara.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Måste bara fråga. Har du borrat rätt in i kylaren för fästena? Lite konfunderad bara.

Ja, och nej :D

Runt kylaren går det en ram som cellpaketet sitter fast i :)
Så jag petade bort lite celler, satte en plåtbit emellan som skydd och sen borrade jag.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Är det tätt då?

En kylare är uppbyggd såhär..

I=I <--- De två vertikala pinnarna är gavlarna, där sitter anslutningar till motor osv. De horisontella linjerna är rör, där går vattnet och kyls av fartvinden.

Ovanför och under rören så sitter det en ram, oftast i samma material som gavlarna är gjorda i tex alu eller plåt, dessa är endast till för att skapa stadga och för att man ska kunna sätta fästen till kaross och dylikt.
:tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
FAAAAAAAAAAAAAAAK,


Jag vill bygga om bakramen.

Jaha.


Imorgon gör jag 4 stycken fästen som skruvas fast i gamla bakramen som jag kan skruva fast nya bakramen i står i.
:mad:

Har ju inte tid med detta.


Det är nog endast undre röret som kommer göras om synligt. det övre sitter ju där det ska runt tanken.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Såhär hade jag tänkt fästet.

Kommer skruvas fast i stumpen som blir kvar av övre och nedre ramröret.

Däri kommer jag skruva 21 mm Blå-rör som jag svetsar till en ram.
Dock kommer bara det undre röret synas pga att jag behåller originalröret under tanken så de fästena stämmer.

capturezez.jpg
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Imorgon så är fästena klara :tummenupp
Blev några timmar vid fräsen idag för grovkörning så imorgon är det finarbete och hålborrning kvar.

Ska försöka fixa lite bilder med :tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Titta vad jag hittade :D

Kompisens zx10:a är helt död i elen, så jag fixar den och fick lite ljus som betalning :tummenupp

20110217214438.jpg

20110217214445.jpg

20110217214452.jpg

20110217215207.jpg

20110217215239.jpg

20110217232038.jpg

20110217232045.jpg


Ljusen är från Biltema, och är en ny modell.
Ser exakt likadan ut som de gamla men det var något fel med E-märkningen på dessa.

De är fortfarande "inte" godkända för besiktningen och orsaken är...(Vad jag kommit fram till)
Båda ljusen lyser vid halvljus, som förövrigt är Assymetriskt för högertrafik, dessa sitter med 21 cm mellanrum dvs 1 cm för brett för att man ska få ha två ljus.

Så vid besiktning så kopplar man ur sladden till vänster halvljuslampa så ska det vara godkänt!
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Titta vad jag hittade :D

Kompisens zx10:a är helt död i elen, så jag fixar den och fick lite ljus som betalning :tummenupp

Ljusen är från Biltema, och är en ny modell.
Ser exakt likadan ut som de gamla men det var något fel med E-märkningen på dessa.

De är fortfarande "inte" godkända för besiktningen och orsaken är...(Vad jag kommit fram till)
Båda ljusen lyser vid halvljus, som förövrigt är Assymetriskt för högertrafik, dessa sitter med 21 cm mellanrum dvs 1 cm för brett för att man ska få ha två ljus.

Så vid besiktning så kopplar man ur sladden till vänster halvljuslampa så ska det vara godkänt!

Gör som så att du ställer två ljus (ditt biltema mot polarns zx tex) bredvid varandra och ser om det skiljer sig mycket. Drygt att sladda in på SBP och torska på något sånt... Menar, ofta finns det rätt mycket som inte är helt by the book på ombyggnader och då halvklara sig på något "lättkollat" (för besiktningsmannen) som ljusbild känns onödigt. :safe
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Gör som så att du ställer två ljus (ditt biltema mot polarns zx tex) bredvid varandra och ser om det skiljer sig mycket. Drygt att sladda in på SBP och torska på något sånt... Menar, ofta finns det rätt mycket som inte är helt by the book på ombyggnader och då halvklara sig på något "lättkollat" (för besiktningsmannen) som ljusbild känns onödigt. :safe

Ska inte behövas. Jag har byggt konverteringssattser till Nissan Skyline som jag sålt så om det är något jag kan så är det ljusbilder :D

Men när jag får igång elen på Zx10an så kan jag göra det ändå :)

Ljuset är spikrakt till centrum för att sedan ha en vinkel upp mot höger :tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kom till garaget vi 19.00 ca för att skruva Zx10:a

Vid halv 9 så snurrade motorn för egen maskin efter att jag rivit ner alla kåpor (Jäklar vilka kåpor :hihi) och med hjälp av Haynes-bok till Zx6:an konstaterat att något strulade med tändningslåset.
Efter lite tjuvkoppling med sladdar så startade den iaf.

Så restarande timme las på att demontera t-lås och plocka isär det.
En av kontakterna i låset hade bränt lite lätt, men det blir väll så efter 9500 mil :D

Nu funkar tändningslåset igen och jag har börjat skruva ihop den :tummenupp


Hmmm, Streetfighter :va
20110218184815.jpg
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ja den lär ju inte bli fulare utan plast ser ju ut som en Arlakossa med....kan man dra fram framskärmen lite till tror du...
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top