Kawasaki KLX 230

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
tipsa om en annons på Blocket: Kawasaki KLX 230
Ser ut som ny. Inte ens slitage på färgen på ramen nere vid fötterna.

Man undrar varför han säljer, samt vilka andra hojar Stefan har. Jag var ute på min härom kvällen efter jobbet, och jag älskar min så mycket just för att den är så lätt och smidig.

Ah! vid närmare titt ser jag att han skyddat ramen med transparent skyddsfilm. Smart! Ja, Stefan kanske bara var lite nyfiken på hojen och köpte den för att åka runt ett år eller så. Det kan jag förstå.

KLX230.jpg

Jag önskar jag var lika försiktig med 'patinan' på mina hojar. Jag är en riktig 'slitare', men det är för att jag är en praktisk man, en riktig bonde innerst inne.

Den har inte gått särskilt långt. 160 mil är väldigt lite va? Originaldäcken kvar också. Men är det rost jag ser på kedjan ?

KLX2.jpg

(Tips: tog "kopiera bild" och limmade in den i Fotoshop, och sparade som ny bild)
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Ägaren klarar dock bara några mil innan känseln är borta i fötter och händer.
Det var ju synd. Jag klarar en hel dag på min KLX230, visst känns det lite om jag jämför med t ex min nya Royal Enfield Shotgun som är tvåcylindrig, men inte mer än ett milt surrande. Sånt kan man väl lindra med bättre sulor (på skorna) samt dessa ändvikter på styret?

Då är min Fantic Caballero och KTM 350 EXCF en hel del värre med vibrationerna.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ja klarar man inte köra en KLX pga surrande vibrerar nog planeten jorden för mycket för att promenera. Kan mycket väl vara så att du spänner dig och därför tappar känseln.

Och ikonen för lägga in foton är borta för mig. Eller inte tillgänglig längre.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Förresten så funkar bakbromsen på min numera otroligt dåligt. Inte ens om jag står på pedalen så bromsar den något vidare än en gammal blöt cykelbroms.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja klarar man inte köra en KLX pga surrande vibrerar nog planeten jorden för mycket för att promenera. Kan mycket väl vara så att du spänner dig och därför tappar känseln.

Och ikonen för lägga in foton är borta för mig. Eller inte tillgänglig längre.
Jag lider inte av det, det är ägaren (snart fd ägaren).

Alla encylindriga hojar vibrerar såklart mer eller mindre.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det var ju synd. Jag klarar en hel dag på min KLX230, visst känns det lite om jag jämför med t ex min nya Royal Enfield Shotgun som är tvåcylindrig, men inte mer än ett milt surrande. Sånt kan man väl lindra med bättre sulor (på skorna) samt dessa ändvikter på styret?

Då är min Fantic Caballero och KTM 350 EXCF en hel del värre med vibrationerna.
Har du en shotgun nu?
Jag absolut hatade min Himalayan. Den var så hemsk, alldeles för täta och vansinnigt dyra service plus att återförsäljaren var alltid så jävla aggressiv.

Men kanske fjädringen inte är skit, bromsarna inte svampar och sadeln inte en självdöd indisk kos ena rövhalva numera.
Den ser ju snygg ut. 👍
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Förresten så funkar bakbromsen på min numera otroligt dåligt. Inte ens om jag står på pedalen så bromsar den något vidare än en gammal blöt cykelbroms.
Läge för justering? Kolla också så att inte någon sten kilar in sig mellan pedal och fotpinnen…
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ska man behöva justera hydrauliska bromsar?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ska man behöva justera hydrauliska bromsar?
Ja, det brukar man ju göra särskilt på offroadhojar... dvs pedalens läge. Det KAN ju vara så att justerskruven (sitter på stången från pedalen till huvudbromscylindern) har gängat upp/ned sig, alternativt du fått en läcka ut av bromsvätska eller in av luft.

Det kan också vara beläggen som är slut, kolla nivån i reservoaren.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ja, det brukar man ju göra särskilt på offroadhojar... dvs pedalens läge. Det KAN ju vara så att justerskruven (sitter på stången från pedalen till huvudbromscylindern) har gängat upp/ned sig, alternativt du fått en läcka ut av bromsvätska eller in av luft.

Det kan också vara beläggen som är slut, kolla nivån i reservoaren.
Ska ge mig på det när inspirationen infinner sig. 😁
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Förresten så funkar bakbromsen på min numera otroligt dåligt.
Det där måste du kolla omedelbums. Jag gissar på antingen slitna eller nerfettade bromsbelägg, eller läckt bromsvätska. Mina bromsar är som nya, och varje tvätt kollar jag bromsskivorna att dom är OK, och beläggen har material kvar.

Har du en shotgun nu?
Jag absolut hatade min Himalayan. Den var så hemsk, alldeles för täta och vansinnigt dyra service plus att återförsäljaren var alltid så jävla aggressiv.
Japp. Köpte den kanske aningens impulsivt förra månaden då min 350 Classic kändes för klen för Camilla och mig (vi är båda rediga ätare).

Ett par grejer jag vill övertyga dig om, Elmhult:
Säljaren, teknikern, verkstan med hela affärsiden är inte dina vänner och kommer göra allt för att du alltid ska vända dig till just dom med din motorcykel. Dom är dyra och gör inte nödvändigtvis allt som kryssas i på protokollet heller. Jag kan endast ana hur mycket det myglas här. Så gå aldrig till dom annat än i t ex garantiärende, eller för att köpa avsedd pryl typ exklusivt tillbehör eller dylikt.

Innan jag köper en hoj kollar alltid hur servicen genomförs (steg för steg), dvs var filtret sitter, om dessa finns tillgängliga på t ex Amazon, hur mycket olja hojen tar, var man häller nånstans, och vad som eventuellt behöver demonteras för att komma åt påfyllningshålet samt tömningshålet. Om nödvändigt lägg dig på golvet och bekanta dig med hojen underifrån Fundera sedan på om det är en hoj du trivs med.

Varje gång jag köpt en ny hoj (det har blivit några nu) delger säljaren mig alltid högtidligt hur viktigt det är att jag återkommer efter x-antal km för första servicen. Jag svarar alltid lite ironiskt "Bara om du bjuder på tårta och sjunger för mig ..", och sen skrattar vi. Då har dom förstått att jag ser igenom hela grejen. "Servicen" är en process som beskrivs i handboken, liksom byte av bromsvätska, bromsbelägg, tändstift, och glödlampor, samt injustering av bromsreglage, kedja, koppling och gashandtag. Ta dig tid och lek med dessa moment då det är saker som du som användare av detta enkla tvåhjuliga fordon faktiskt klarar av.

Att teknikern / säljaren skulle vara otrevlig låter för mig väldigt .. otrevligt. Skulle dom bete sig så mot mig skulle jag säga att mina piller är slut, och jag kommer skicka terapifakturan till dom sen... Det första jag alltid gör när jag kommer in i en mc-butik är att fråga efter kaffe. Alla har faktiskt varit mig tillmötesgående med just kaffet, men skulle jag uppleva en seghet här så drar jag min korta och barnsliga harang; ".. då köper jag inga hojar HÄR!" , sen smäller jag dörren efter mig.

Ha klart för dig, Elmhult, att DOM finns där för DIG. Och hojen är din älskling, ingen annan tar hand om den som du 😉
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det där måste du kolla omedelbums. Jag gissar på antingen slitna eller nerfettade bromsbelägg, eller läckt bromsvätska. Mina bromsar är som nya, och varje tvätt kollar jag bromsskivorna att dom är OK, och beläggen har material kvar.


Japp. Köpte den kanske aningens impulsivt förra månaden då min 350 Classic kändes för klen för Camilla och mig (vi är båda rediga ätare).

Ett par grejer jag vill övertyga dig om, Elmhult:
Säljaren, teknikern, verkstan med hela affärsiden är inte dina vänner och kommer göra allt för att du alltid ska vända dig till just dom med din motorcykel. Dom är dyra och gör inte nödvändigtvis allt som kryssas i på protokollet heller. Jag kan endast ana hur mycket det myglas här. Så gå aldrig till dom annat än i t ex garantiärende, eller för att köpa avsedd pryl typ exklusivt tillbehör eller dylikt.

Innan jag köper en hoj kollar alltid hur servicen genomförs (steg för steg), dvs var filtret sitter, om dessa finns tillgängliga på t ex Amazon, hur mycket olja hojen tar, var man häller nånstans, och vad som eventuellt behöver demonteras för att komma åt påfyllningshålet samt tömningshålet. Om nödvändigt lägg dig på golvet och bekanta dig med hojen underifrån Fundera sedan på om det är en hoj du trivs med.

Varje gång jag köpt en ny hoj (det har blivit några nu) delger säljaren mig alltid högtidligt hur viktigt det är att jag återkommer efter x-antal km för första servicen. Jag svarar alltid lite ironiskt "Bara om du bjuder på tårta och sjunger för mig ..", och sen skrattar vi. Då har dom förstått att jag ser igenom hela grejen. "Servicen" är en process som beskrivs i handboken, liksom byte av bromsvätska, bromsbelägg, tändstift, och glödlampor, samt injustering av bromsreglage, kedja, koppling och gashandtag. Ta dig tid och lek med dessa moment då det är saker som du som användare av detta enkla tvåhjuliga fordon faktiskt klarar av.

Att teknikern / säljaren skulle vara otrevlig låter för mig väldigt .. otrevligt. Skulle dom bete sig så mot mig skulle jag säga att mina piller är slut, och jag kommer skicka terapifakturan till dom sen... Det första jag alltid gör när jag kommer in i en mc-butik är att fråga efter kaffe. Alla har faktiskt varit mig tillmötesgående med just kaffet, men skulle jag uppleva en seghet här så drar jag min korta och barnsliga harang; ".. då köper jag inga hojar HÄR!" , sen smäller jag dörren efter mig.

Ha klart för dig, Elmhult, att DOM finns där för DIG. Och hojen är din älskling, ingen annan tar hand om den som du 😉
Importören vägrade mig garanti rakt ut om jag inte tog hojen till honom. Med tanke på hur mycket jag körde skulle jag behöva åka ner till honom stup i kvarten. Funkar inte. Hälften av servicarna var ju inget vettigt ändå. Bara för att plocka pengar. Till och med en återförsäljare på annan ort jag pratade med slutade sälja RE pga importören är svår som fan att jobba med.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Och jag beställde allt från Indien. Filterna kostade några tior stycket men pillade man bort klistermärkena och fick fram priserna i Indien så var det nog under tio spänn stycket. Original RE. Så då kan man tänka sig vad tex KTM tjänar på sina kinahojar... 🫣😄
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det där måste du kolla omedelbums. Jag gissar på antingen slitna eller nerfettade bromsbelägg, eller läckt bromsvätska. Mina bromsar är som nya, och varje tvätt kollar jag bromsskivorna att dom är OK, och beläggen har material kvar.

Som sagt när inspirationen infinner sig. Haha. Jämförde med min KTM och fawk off det är andra grejer på den. Ska lämna den på service idag tänkte jag. Blir nog att inspiration inte infinner sig utan verkstaden får fixa det.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Hojen dog hos Nilssons Motor i Skånes Fagerhult när jag skulle lämna den på service. Märkligt tycker jag. Började misstända en dryg mil innan och mot slutet gick det knappt att gasa utan att den dog. När jag stannade och la i neutral stängde den ner. Startade efter några minuter utan problem.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Snart dags för första besiktning av min KLX230, och jag undrar om jag måste återinstallera mina passagerarpeggar på hojen. Vet att den är reggad för "1 passagerare" men jag kan alltså inte köra tillförlitligt med dessa på plats.

Kommer besiktningen att slå ner på att jag inte har dom på?

IMG_7381.JPG
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top