Det där måste du kolla omedelbums. Jag gissar på antingen slitna eller nerfettade bromsbelägg, eller läckt bromsvätska. Mina bromsar är som nya, och varje tvätt kollar jag bromsskivorna att dom är OK, och beläggen har material kvar.
Japp. Köpte den kanske aningens impulsivt förra månaden då min 350 Classic kändes för klen för Camilla och mig (vi är båda rediga ätare).
Ett par grejer jag vill övertyga dig om, Elmhult:
Säljaren, teknikern, verkstan med hela affärsiden är inte dina vänner och kommer göra allt för att du alltid ska vända dig till just dom med din motorcykel. Dom är dyra och gör inte nödvändigtvis allt som kryssas i på protokollet heller. Jag kan endast ana hur mycket det myglas här. Så gå aldrig till dom annat än i t ex garantiärende, eller för att köpa avsedd pryl typ exklusivt tillbehör eller dylikt.
Innan jag köper en hoj kollar alltid hur servicen genomförs (steg för steg), dvs var filtret sitter, om dessa finns tillgängliga på t ex Amazon, hur mycket olja hojen tar, var man häller nånstans, och vad som eventuellt behöver demonteras för att komma åt påfyllningshålet samt tömningshålet. Om nödvändigt lägg dig på golvet och bekanta dig med hojen underifrån Fundera sedan på om det är en hoj du trivs med.
Varje gång jag köpt en ny hoj (det har blivit några nu) delger säljaren mig alltid högtidligt hur viktigt det är att jag återkommer efter x-antal km för första servicen. Jag svarar alltid lite ironiskt "Bara om du bjuder på tårta och sjunger för mig ..", och sen skrattar vi. Då har dom förstått att jag ser igenom hela grejen. "Servicen" är en process som beskrivs i handboken, liksom byte av bromsvätska, bromsbelägg, tändstift, och glödlampor, samt injustering av bromsreglage, kedja, koppling och gashandtag. Ta dig tid och lek med dessa moment då det är saker som du som användare av detta enkla tvåhjuliga fordon faktiskt klarar av.
Att teknikern / säljaren skulle vara otrevlig låter för mig väldigt .. otrevligt. Skulle dom bete sig så mot mig skulle jag säga att mina piller är slut, och jag kommer skicka terapifakturan till dom sen... Det första jag alltid gör när jag kommer in i en mc-butik är att fråga efter kaffe. Alla har faktiskt varit mig tillmötesgående med just kaffet, men skulle jag uppleva en seghet här så drar jag min korta och barnsliga harang; ".. då köper jag inga hojar HÄR!" , sen smäller jag dörren efter mig.
Ha klart för dig, Elmhult, att DOM finns där för DIG. Och hojen är din älskling, ingen annan tar hand om den som du