Varför tvivla när de som är "insiders" i GP konstaterar att bytet innebar en betydlig fördyrning av tävlandet?Ingen riktig relevant jämförelse, föreställer mig att det på MotoGP-nivå handlar om helt andra saker och summor.
Vad skulle vara dyrare? Hur många fler heltidsmekare behövs det för att riva och bygga upp en 4-t igen jämfört med en 2-t? En 500 var nog inte helt underhållsfri mellan tävlingarna heller. Visst finns det fler rörliga delar i en 4t, men jag tror inte det är materialkostnaden som sådan som driver upp kostnaderna.
Det kostar att ligga i framkant. Att femhundrorna stagnerade höll tillbaka utvecklingskostnaderna. Det tror jag var avgörande. Det kan man artificellt införa m.h.a. regelverket eller så sköter det sig själv då teamen måste hitta en kostnadseffektiv konstruktion.
Jag tvivlar inte på att det är dyrare i MotoGP nu än 1991. Jag tvivlar bara att det beror på 2t/4t.
Hojarna är dyrare att utveckla för fabrikerna och betydligt dyrare att lease för teamen. Förut kunde teamen sköta sina motorer själva medan de nu endast byter vätskor och kollar detaljer på banan. All grundläggande service görs av tillverkarna vilket såklart ökar kostnaderna för teamen, teamen byter motorer när det är dags.
Dessutom är det fler saker att byta vid åtminstone samma och ibland tätare intervaller än tidigare vilket också ökar kostnaderna. Etc. etc