Kawasaki lägger ner MotoGP

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ingen riktig relevant jämförelse, föreställer mig att det på MotoGP-nivå handlar om helt andra saker och summor.

Vad skulle vara dyrare? Hur många fler heltidsmekare behövs det för att riva och bygga upp en 4-t igen jämfört med en 2-t? En 500 var nog inte helt underhållsfri mellan tävlingarna heller. Visst finns det fler rörliga delar i en 4t, men jag tror inte det är materialkostnaden som sådan som driver upp kostnaderna.

Det kostar att ligga i framkant. Att femhundrorna stagnerade höll tillbaka utvecklingskostnaderna. Det tror jag var avgörande. Det kan man artificellt införa m.h.a. regelverket eller så sköter det sig själv då teamen måste hitta en kostnadseffektiv konstruktion.

Jag tvivlar inte på att det är dyrare i MotoGP nu än 1991. Jag tvivlar bara att det beror på 2t/4t.
Varför tvivla när de som är "insiders" i GP konstaterar att bytet innebar en betydlig fördyrning av tävlandet?
Hojarna är dyrare att utveckla för fabrikerna och betydligt dyrare att lease för teamen. Förut kunde teamen sköta sina motorer själva medan de nu endast byter vätskor och kollar detaljer på banan. All grundläggande service görs av tillverkarna vilket såklart ökar kostnaderna för teamen, teamen byter motorer när det är dags.
Dessutom är det fler saker att byta vid åtminstone samma och ibland tätare intervaller än tidigare vilket också ökar kostnaderna. Etc. etc
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
som sagt fråga nån motocross-pappa om kostnaderna för MX2 (125 tvåtakt resp 250 fyrtakt) om du inte tror Neutral och andra.
 

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
Ingen riktig relevant jämförelse, föreställer mig att det på MotoGP-nivå handlar om helt andra saker och summor.

Vad skulle vara dyrare? Hur många fler heltidsmekare behövs det för att riva och bygga upp en 4-t igen jämfört med en 2-t? En 500 var nog inte helt underhållsfri mellan tävlingarna heller. Visst finns det fler rörliga delar i en 4t, men jag tror inte det är materialkostnaden som sådan som driver upp kostnaderna.

Det kostar att ligga i framkant. Att femhundrorna stagnerade höll tillbaka utvecklingskostnaderna. Det tror jag var avgörande. Det kan man artificellt införa m.h.a. regelverket eller så sköter det sig själv då teamen måste hitta en kostnadseffektiv konstruktion.

Jag tvivlar inte på att det är dyrare i MotoGP nu än 1991. Jag tvivlar bara att det beror på 2t/4t.

KLart det har mycket att göra med den nya eran med 4t-motorer. Brutalt mycket dyrare att utveckla än 2t. Det framgår rätt tydligt i dokumentärfilmerna "faster" och "faster and faster". Övergången till 4t satte stopp för de "små" teamen p ga att dyrt blev mycket dyrare med 4t. Och eftersom hojarna i gp-cirkusen ständigt är under utveckling som de prototyper de är så krävs enorma summor pengar för att hålla konkurensen gentemot de stora teamen som tex Honda. Detta som nu sker är ett direkt resultat av detta. Tyvärr:(
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Ingen som läser vad man skriver ändå... Utvecklingskostnaderna gick upp för att man bytte teknik med stor utvecklingspotential - utvecklingen kostar ja. Det har jag också skrivit och aldrig hävdat annorlunda. Det går att reglera m.h.a. regelverket - men när det diskutteras i en annan tråd för en annan klass - ja då går samma röster höga för att det inte är "riktig" prototypracing med begränsningar etc. etc.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ingen som läser vad man skriver ändå... Utvecklingskostnaderna gick upp för att man bytte teknik med stor utvecklingspotential - utvecklingen kostar ja. Det har jag också skrivit och aldrig hävdat annorlunda. Det går att reglera m.h.a. regelverket - men när det diskutteras i en annan tråd för en annan klass - ja då går samma röster höga för att det inte är "riktig" prototypracing med begränsningar etc. etc.
Både utvecklingskostnader och driftskostnader är högre sedan man bytte till fyrtakt i MotoGP. :fakta
Vi kan ju vända på resonemanget. Du hävdar att du inte tror det är dyrare sedan bytet. Vad har du för belägg för det? :)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det är idag betydligt flera tillverkare som deltar i MotoGP med stor budget och målet och förmågan att vinna. Sannolikt pga den betydligt tydligare kopplingen mellan 4t och de hojar som säljs för gatan.

Mycket möjligt, men kriser vänder och då även satsningen på racing. Så det löser sig nog. Det är betydligt bättre att racingen i grunden bygger på teknik som faktiskt används i verkligheten och har framtiden för sig.

Ducati och Kawasaki har tillkommit och flera andra har försvunnit, vad är skillnaden i antalet märken om inte färre nu än då? Angående förmågan att vinna hade man då Honda, Yamaha och Suzuki och nu är det Honda, Yamaha och Ducati. Knappast någon skillnad eller hur?

Angående framtiden så har den aldrig sett så mörk ut men du kanske ser fram emot 2009 som det bästa racingåret någonsin?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
I så fall måste övergången från 990cc till 800cc varit helt fel.
Kanske skulle man gått till 1300cc och begränsat soppan till 20 liter? Det vore väl en kul grej?

Vad är din poäng? :va

som sagt fråga nån motocross-pappa om kostnaderna för MX2 (125 tvåtakt resp 250 fyrtakt) om du inte tror Neutral och andra.

Tack, jag ville göra en gräsrotsjämförelse men i MotoGP är det helt annorlunda förstås. Det är ju Fireblade-dekalerna som kostar! :D
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ingen som läser vad man skriver ändå... Utvecklingskostnaderna gick upp för att man bytte teknik med stor utvecklingspotential - utvecklingen kostar ja. Det har jag också skrivit och aldrig hävdat annorlunda. Det går att reglera m.h.a. regelverket - men när det diskutteras i en annan tråd för en annan klass - ja då går samma röster höga för att det inte är "riktig" prototypracing med begränsningar etc. etc.

Visst kan man ha prototyp-racing med begränsningar? Däremot kanske den inte ska baseras på standard-delar?

Utveckling kostar som fan, för höga kostnader och för lite intäkter är ju heller inget bra. Men det är inte bara utvecklingskostnaderna som är höga för teamen, utan de rena driftskostnaderna är väldigt höga också. De försvinner inte för att man tog utvecklings-costen förra året...

El-motor tror jag är det som kommer slå i framtiden, och det ganska snart, förmodligen billigare och snabbare än nuvarande teknik dessutom ;)
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Som vanligt tvivlar du på källor direkt från MotoGP. Prova då själv att köra en 250 2t cross och en 450 4t cross några säsonger så får du ett exempel.

äh det där håller inte... tycker man fick byta ramlager, stakar och kolvar allt för ofta när man lekte med 2t cross för att det skulle va någon större prisgap mot att underhålla en 4t cross

dock har jag ingen erfaranheter av hårt tävlande i varken cross eller motogp

hur som helst jävligt trist att kawwa lagt ner...
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Tack, jag ville göra en gräsrotsjämförelse men i MotoGP är det helt annorlunda förstås. Det är ju Fireblade-dekalerna som kostar! :D
Var inte tramsig. För motocrosskillen med familj som har skola och jobb vid sidan om spelar så klart mektid, förslitningsdetaljer och annat stor roll. I MotoGP har de heltidsanställda och en hel stab med mekaniker, tekniker, ingenjörer m.fl. - i det perspektivet borde förslitningsdetaljer vara en mindre del. Titan kostar väl ca 500 kr per kilo. Men visst, där det tidigare behövdes en smed behövs nu två ingenjörer etc. och det är dyrare.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Ducati och Kawasaki har tillkommit och flera andra har försvunnit, vad är skillnaden i antalet märken om inte färre nu än då? Angående förmågan att vinna hade man då Honda, Yamaha och Suzuki och nu är det Honda, Yamaha och Ducati. Knappast någon skillnad eller hur?

Skillnaden handlar inte bara om antalet märken, utan om hur många av dessa som satsar mycket på att bli bäst. Och sedan har Firesalle en bra poäng, stagnation är billigare än utveckling.

Angående framtiden så har den aldrig sett så mörk ut men du kanske ser fram emot 2009 som det bästa racingåret någonsin?

Jag tror det blir askul 2009 (i WSBK) :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Var hävdade jag det? :va Vad jag kan läsa så har jag t.o.m. skrivit i klartext att det är dyrare nu.
Du skrev också att du inte trodde att det berodde på att man kör fyrtakt nu och inte tvåtakt. Jag hävdar motsatsen, inte hela kostnadsökningen men en stor del i varje fall, och tycker att det finns ganska mycket fakta som talar för det. Var sugen på och höra ditt resonemang lite mer utförligt bara.

Edit. se dina inlägg #29 och #40.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
det är hur som helst jävligt trist att dom förbjöd 2takt... hade varit svinkul med lite privatteam med tvåtaktshojar i startfältet
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
det är hur som helst jävligt trist att dom förbjöd 2takt... hade varit svinkul med lite privatteam med tvåtaktshojar i startfältet
Frågan är ju om några rundningsmärken som utfyllnad ger så mycket bättre racing?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Inte direkt så frågan är ju varför folk saknar Kawasaki så mycket?
Bort med dom bara.Stoner och Rossi kan få göra upp om titeln.I dragracing funkar det ju utmärkt att köra två åt gången så det går säkert bra i Motogp också...
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Du skrev också att du inte trodde att det berodde på att man kör fyrtakt nu och inte tvåtakt. Jag hävdar motsatsen, inte hela kostnadsökningen men en stor del i varje fall, och tycker att det finns ganska mycket fakta som talar för det. Var sugen på och höra ditt resonemang lite mer utförligt bara.

Edit. se dina inlägg #29 och #40.
Missförstår du mig inte med flit nu? I #29 så menade jag att det aningen större antalet rörliga delar inte är orsaken till kostnadsökningen. I #40 referar jag enbart att det inte beror på motorkonstruktionen som sådan, antalet gånger motorn tänder på eller antalet fler delar spelar också mindre roll.
Utvecklingen av delarna kostar, inte delen som sådan. Teknikskiftet innebar att man gick ifrån något som utvecklades långsamt till något som utvecklas väldigt fort.
Det krävs stora resurser för att hänga med, utveckla nya delar, elektroniksystem etc. etc. Det beror inte på om soppan är oljeblandad eller inte.

Regelverket, den globala ekonomin, 4-taktsteknologins stagnerande, elektronik, mjukvara eller något annat kan också medföra att mer saker blir lagervaror som håller tillbaka kostnaderna.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Ord från Melandris manager Alberto Vergani via Autosport:
"Nobody expected it: the racing department had been strengthened following Marco's suggestions. There were engine evolutions, and (Olivier) Jacque had run with the new bike," Vergani told Gazzetta dello Sport. "Marco was feeling treated like a king.

"It looks like the decision was taken on December the 24th in Japan...However, I've offered Marco for free to Gresini, if he wants him..."

The chances of a Gresini switch for Melandri appear slim, however, with team boss Fausto Gresini playing the idea down.

"Marco and his manager made their decision in Brno when they refused my offer,” Gresini told Gazzetta dello Sport. “I'm not a salesman.”


Och med det, gott nytt år!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top