Kawasaki lägger ner MotoGP

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Utvecklingskostnaderna gick upp för att man bytte teknik...
Något som alla tillverkare sliter sitt hår över är elektroniken. Den är tydligen både helt nödvändig och SVINDYR att utveckla. Vad jag undrar är: varför var detta inte en lika betungande post före säsongen 2002?
 

Bifogat

  • Yamaha_0704_sprp_06_z+carbon_fiber_airbox+.jpg
    Yamaha_0704_sprp_06_z+carbon_fiber_airbox+.jpg
    77.1 KB · Visningar: 153
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Något som alla tillverkare sliter sitt hår över är elektroniken. Den är tydligen både helt nödvändig och SVINDYR att utveckla. Vad jag undrar är: varför var detta inte en lika betungande post före säsongen 2002?

Elektroniken kom så pass långt fram med snabbare och mindre microprossesorer vid den här tiden så att den gick att använda till motorcyklar med. Motorcyklar kräver mer kapacitet än bilar, som haft sån här typ av elektronik längre. 4-t kräver också lite mindre kapacitet än 2-takt. Så det blev enklare att ta fram det. Sen med den ökande effekten som 990cc hade och dom däcken som fanns då + att man drog ner maxantalet bränsle gjorde det nödvändigt att ha det. Hade man kört 500cc ännu hade man haft liknande eletronik men legat kanske lite efter i hur avancerat man kunna byggt det. Elektroniken i sig är inte den dyraste. Tror nog du med hade kunnat köpa en Magneti Marrelli Marvel IV. Det som kostar är att ta fram programvaran i den.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Är det någon som förstår hur dessa 48 miljoner fördelas och kan redovisa på ett ungefär för detta? Jag tycker det låter helt obegripligt.

:confused:


12 miljoner - löner
8 - banhyra/transport
2 - däck
0,5 - mat till teamet
25,5 - delar, elkablar, sving, nya ramar osv.. ev 2 milj. till öhlins (om dem nu kör med öhlins?)


typ.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kawasaki har nog bara kört ett test med sin 09. OJ körde den då.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Miljardkostnader för utveckling av första rc211v'n. Leasingkostnader för teamen etc.
48 miljoner är inte särskilt mycket pengar i ett avancerat ingenjörsprojekt.
Javisst, 48 miljoner är nog att anse som kaffepengar i sammanhanget. En normalt avlönad svensk ingenjör kostar väl sin arbetsgivare 1 miljon per år mellan tummen och pekfingret, bara i lön, arbetgivaravgifter och lokalkostnader. Hur länge har utvecklingsarbetet med 2009 års hoj pågått? Tre, fyra månader kanske?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Miljardkostnader för utveckling av första rc211v'n. Leasingkostnader för teamen etc.
48 miljoner är inte särskilt mycket pengar i ett avancerat ingenjörsprojekt.
Vilka är likheterna mellan utvecklingen av Hondas första version av RC 211 V och 2009 års Kawasaki ZX-RR?

:confused:
 

Bifogat

  • 4417_500_375.jpg
    4417_500_375.jpg
    46.4 KB · Visningar: 52
  • Cheops pyramid Cairo.jpg
    Cheops pyramid Cairo.jpg
    87.6 KB · Visningar: 54

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Vilka är likheterna mellan utvecklingen av Hondas första version av RC 211 V och 2009 års Kawasaki ZX-RR?

:confused:

Hur mycket kostar en anställd ingenjör med spetskompetens per år?
Kawas budget är liten, men 48 millar låter i mina öron som småpengar i sammanhanget.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Hur mycket kostar en anställd ingenjör med spetskompetens per år?
Kawas budget är liten, men 48 millar låter i mina öron som småpengar i sammanhanget.

NT syftade kanske på att den ena dessutom var en helt ny hoj medan den andra bara är en vidareutveckling?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
NT syftade kanske på att den ena dessutom var en helt ny hoj medan den andra bara är en vidareutveckling?
Jo, det var så jag menade.

Med tanke på att 2008 års ZX-RR var "en helt ny hoj" och att Kawasaki inte gjort sig kända som den tillverkare som gör av med mest pengar så var 2009 års ZX-RR med säkerhet en uppgradering. Då låter 48 miljoner för att sysselsätta en handfull ingenjörer och en testförare några månader som mycket pengar.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jo, det var så jag menade.

Med tanke på att 2008 års ZX-RR var "en helt ny hoj" och att Kawasaki inte gjort sig kända som den tillverkare som gör av med mest pengar så var 2009 års ZX-RR med säkerhet en uppgradering. Då låter 48 miljoner för att sysselsätta en handfull ingenjörer och en testförare några månader som mycket pengar.

Är det en "handfull" ingenjörer hos kawa? Har lite svårt att tro det. Sen kommer alla kringkostnader till, som att driva alla system som krävs för utvecklingen.
Sen är det nog inte bara "månader" i utveckling för 09'an heller, utan något som förmodligen, eller åtminstone borde pågått hela året.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dom tänkte begränsa F1 teamen till max 2st vindtunneltest per år pga att dom kostar väldigt mycket. Skulle gissa det handlar om miljoner då eftersom man ens kommit på tanken att införa en sån begränsning till F1 teamen. Förmodligen nästan lika dyrt till en mc då det säkert är samma testanläggningar och ingengörer som används.

Finns det ingen här som jobbar på produktutvekling på nått företag? Kanske är hemligt vissa sifror. Men vad jag kan förstå så kostar det en hel del att ta fram tex ett nytt styrprogram till en ECU på en prototypbil. Dom hade nog tyckt 48 miljoner inte är så mycket. Iof så jobbar många biltillverkares ingengörer 3 år frammåt på sina projekt medans MotoGP's ingengörer jobbar med tidsramen - nästa race. Finns många delar på en 4-t motor som ingengörer jobbar på att försöka kunna förbättra.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Senaste ryktet är att Jorge "Aspar" Martinez ska ta över teamet eller en av cyklarna i varje fall. Han bekräftar till Gazzetto Dello Sport att Dorna kontaktat honom om det.

"Negotiations to take over the two Kawasaki (bikes) have started,” he said. “I don't know with certainty when or if this opportunity will become reality. I'm willing to negotiate. We'll see."
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top