Kawasaki Z1000SX

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Att det är 600 mil känns som något gammalt från förr. Det är väll iprincip bara olja/filter byte.


Däremot kan jag inte fatta att all tillverkare har kvar 100 mils service.
När man kan göra en ny bil som kan gå 3000 mil innan första service.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att det är 600 mil känns som något gammalt från förr. Det är väll iprincip bara olja/filter byte.


Däremot kan jag inte fatta att all tillverkare har kvar 100 mils service.
När man kan göra en ny bil som kan gå 3000 mil innan första service.
Jag har på åtminstone två hojar råkat ut för skruvar som vibrerat loss de där första 100 milen, och den servicen är ju mest till för att efterdra en knippe skruvar. Oljebytet gör man nog mest för säkerhets skull bör hojen ändå är inne
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag håller med dig att den är viktig just pga det du säger.
Men det är ändå pinsamt att dom inte kan skruva ihop dom för att hålla ihop. Det gäller alla tillverkare.
Skulle själv aldrig hoppa över en sådan service.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Hur kan det vara 600 mil på SX när Z900 ligger på 1200?? Det är ju praktiskt
taget samma motor.

Nu vet jag inte hur det är på tidigare årsmodeller av SX men 2017 så är 600 mil endast inspektion och det kan du göra själv, ganska få punkter enligt serviceboken och samtliga garantier som eventuellt finns ska gälla även om du gjort inspektion själv.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag håller med dig att den är viktig just pga det du säger.
Men det är ändå pinsamt att dom inte kan skruva ihop dom för att hålla ihop. Det gäller alla tillverkare.
Skulle själv aldrig hoppa över en sådan service.

Jag har aldrig köpt eller ägt en ny bil, men de jag känner som gjort det hade nog varit betjänta av en 100-milaservice där allt som itne varit helt hundra monterat skruvats dit rätt. :hihi
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Fick inbetalningen på försäkringen. 2800 hel/hel.
Jag tycker det är jätte billigt. Sjukt mycket körglädje för dom pengarna.
Det är en anledning till att jag tror att jag kommer att behålla min i många år till och istället köpa någon mer motocyckel.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fick inbetalningen på försäkringen. 2800 hel/hel.
Jag tycker det är jätte billigt. Sjukt mycket körglädje för dom pengarna.
Det är en anledning till att jag tror att jag kommer att behålla min i många år till och istället köpa någon mer motocyckel.

Ja, försäkringen är ju svårt att bli arg på. :D
Måste provköra 2017-modellen för att se om de fixat det som till slut fick mig att byta. :crash
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Fick inbetalningen på försäkringen. 2800 hel/hel.
Jag tycker det är jätte billigt. Sjukt mycket körglädje för dom pengarna.
Det är en anledning till att jag tror att jag kommer att behålla min i många år till och istället köpa någon mer motocyckel.

Vilket försäkringsbolag har du?

Jag betalar 3400 hel/hel hos Svedea för min 2017 men så bor jag i Stockholmsförort så det gör det väl inte billigare direkt.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Ja, försäkringen är ju svårt att bli arg på. :D
Måste provköra 2017-modellen för att se om de fixat det som till slut fick mig att byta. :crash

Vad fick dig att byta?

Är hyffsat sugen på en sporttouring till nästa säsong. Ni som kör Z1000SX, vad fick er att välja denna istället för t e x BMWs k1200/k1300s eller Honda VFR 800?

Har kört lite äldre sporttourers kring 800 kubik och saknat draget från den ZZR 1400 jag var riktigt nära att slå till på. Men ZZR kändes som att den skulle upplevas för otymplig till vardags. Literklubba torde vara en bra kompromiss.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad fick dig att byta?

Är hyffsat sugen på en sporttouring till nästa säsong. Ni som kör Z1000SX, vad fick er att välja denna istället för t e x BMWs k1200/k1300s eller Honda VFR 800?

Har kört lite äldre sporttourers kring 800 kubik och saknat draget från den ZZR 1400 jag var riktigt nära att slå till på. Men ZZR kändes som att den skulle upplevas för otymplig till vardags. Literklubba torde vara en bra kompromiss.

Hade en 2011 som hade ganska underdimensionerad fjädring, den updaterades till 2014-modellen. 2017 vet jag inte.
Sedan ville jag ha en argare motor, den kittlade mig inte längre. Den var rätt tung med, vilket man kände när man pressade den.
Anledningen att jag bytte bort den var att när jag satte mig på den på våren 2016 och gav mig ut på en tur så blev jag alldeles underväldigad, speciellt när jag pressade den lite på småvägar och den blev en gunghäst.
Fast, alla andra sporttourers jag kört har haft lite samma besvär.
Anledningen att jag valde den över VFR800 var att jag tyckte VFRen var tråkig, och jag hade inte provkört någon K1200 eller 1300.
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Jag kör naket nu men nästa hoj så står 1000SX högt upp på listan.
Ni som har jämförelser mellan SX och köra naket, hur mycket vindavlastning
ger kåporna på SX. 10,20,30% mer skydd jämfört med naket (är 1.89 cm)??
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag är lika lång som du. Kör oftast med kåpan i lägsta inställningen då får fartvinden på bröstet och slipper turbulens som kan bli när vinden träffar hjälmen.
Har kört så vid dagsetapper på +100 mil autobahn
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Vad fick dig att byta?

Är hyffsat sugen på en sporttouring till nästa säsong. Ni som kör Z1000SX, vad fick er att välja denna istället för t e x BMWs k1200/k1300s eller Honda VFR 800?

Har kört lite äldre sporttourers kring 800 kubik och saknat draget från den ZZR 1400 jag var riktigt nära att slå till på. Men ZZR kändes som att den skulle upplevas för otymplig till vardags. Literklubba torde vara en bra kompromiss.

Har du budget för att köpa nytt, eller nästan nytt kan ju både R1200RS, Supersport S eller S1000XR vara intressanta alternativ.
Om du tittar på lite äldre så kan (faktiskt) en R1200R vara värd att titta på men kanske framförallt FZ1S som alternativ till Z1000sx.
Jag hade en Z10000SX -12 som jag var nöjd med men när den nya modellen kom.... Ja då var jag såld bara på utseendet. Officiellt inom familjen var det förbättrade ljuset och alla andra nya säkerhetsdetaljer det som framhölls men egentligen var det utseendet.
Supersport S gick bort eftersom man inte kan ha packväskor på utan att montera/demontera en ställning varje gång man ville ha dem på och så kan man inte ha det på en hoj som ska vara i segmentet sporttouring. Tycker jag.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Supersport S gick bort eftersom man inte kan ha packväskor på utan att montera/demontera en ställning varje gång man ville ha dem på och så kan man inte ha det på en hoj som ska vara i segmentet sporttouring. Tycker jag.

Nej, det där lät ju som ett helknasigt system. Går bort direkt!

Jag är i din(?) situation med familj etc, så alla inköp måste kunna motiveras. Helt nytt är inte aktuellt i dagsläget främst beroende på värdeminskningen som jag nog aldrig kommer kunna motivera ens för mig själv. Att däremot kunna motivera hyffsat ny hoj m a p "säkerhetsdetaljer" såsom bättre fjädring/ljus, traction control etc. Ett bra knep kanske :brynad

Lite OT nu, men sedan är ju tidsaspekten en annan grymt avgörande faktor just nu. Har helt enkelt inte tiden att köra flera hojar, så därför är det också mer vettigt att hålla igång en "inte-bäst-på-något-men-bra-på-mycket" jämfört med flera mer specialiserade.

Har inte bråttom, och denna säsong lär jag köra med nuvarande i vilket fall som helst. Det som lockar med Z1000SX är just kombinationen av prestanda/teknik/försäkringskostnader (verkar ligga på cirka 4000:- per år för mig ute på vischan, men då är jag snart 40 år också), samt faktiskt design. Snygg hoj!
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Lite OT nu, men sedan är ju tidsaspekten en annan grymt avgörande faktor just nu. Har helt enkelt inte tiden att köra flera hojar, så därför är det också mer vettigt att hålla igång en "inte-bäst-på-något-men-bra-på-mycket" jämfört med flera mer specialiserade. QUOTE]

Då är nog en Z1000SX från 2014 ett intressant alternativ. Jag körde 1250 mil med min förra sommaren och nästan ingenting av de milen var på motorväg. Småvägar runt Stockholm och en längre tur till Harzbergen funkade utmärkt.
Till de äldre modellerna krävs ram för att ha packväskor på men det finns snabbfästen från Givi om man önskar det istället. Kan dock inte köpas i Sverige utan får köpas från annat land. I alla fall hittade jag ingen som sålde dem här hemma, men de var guld värda. Av med ramen tog någon minut per sida och på lika fort.
Men från 2014 slipper man ramar helt. :tummenupp
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Nu får det väl ändå ta och bli vår! De e ju f-n vad vintern dröjer sig kvar...
Verkar dock bli soligt i påsk så jag tänkte sätta på en Tail Tidy ute i en förhoppningsvis vår (sol) värme men
än så länge så är det ju en nordanvind som gör att fingrarna stelnar nått så förbannat...
Gäller väl bara att hålla ut...

Ps. Ingen som har något trevlig slip on att sälja?
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Nu får det väl ändå ta och bli vår! De e ju f-n vad vintern dröjer sig kvar...
Verkar dock bli soligt i påsk så jag tänkte sätta på en Tail Tidy ute i en förhoppningsvis vår (sol) värme men
än så länge så är det ju en nordanvind som gör att fingrarna stelnar nått så förbannat...
Gäller väl bara att hålla ut...

Ps. Ingen som har något trevlig slip on att sälja?

Ja vintern var seg i år, men våren kommer nog så småningom.
Håll fingrarna varma genom att låta motorn gå, det blir nog lagom värme från röret, även utan slip-on. Och så låter det gott!
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Premiärtur i söndags.
ad2cb368f32a6210015d574ff92cb169.jpg
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top