Kawasaki Z1000SX

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Körde 66,2 mil idag tillsammans med kompisen på sin Z1000, aktiv hojåka från Åkersberga till Vetlanda. Normalt ca 35 mil...
Jag älskar min hoj! Den är verkligen en riktig "ulv i fårakläder". Satan vad det är kul att rejsa långt utan packning! Jag kan lägga ut rutten så fort jag kommer hem igen (3 veckor). Helt fantastisk åkning i Sverige...
 
Last edited:

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Skön körning igår! Det bästa var att jag kommer fortfarande i skinnstället! :D

Det har ju blivit sommar igen här uppe så nu blir det halvdagar på jobbet och heldagar på hojen! Testade en av de bästa vägarna häromkring som varit under reparation ett tag. Nu verkar de klara men tyvärr är inte beläggningen speciellt bra. Nån otäck glittrig, väldigt grov beläggning och på en del ställen vanlig asfalt. Dessutom är en hel del bulor kvar. Gör om gör rätt!

Hojen går som ett skållat troll! Jag måste få loss lite tid och komma mig iväg på en bankörning iaf i sommar.

Jag letar efter ett bra depåstöd fram. Funkar det med ett under gaffelbenen eller ska man gå på ett som lyfter i kronan?
 

Termik

Medlem
Gick med
22 Jul 2013
Ort
Sundbyberg
Hoj
Kawa Z1000SX
Kört 220 mil på 5 veckor nu på min nya Z1000SX... Förmodligen rekord för mig. Går inte att åka turer under 25-30 mil. Dagen efter är man sugen att hoppa upp i sadeln igen. Ett gott betyg.. Gelsadel underlättar förstås.

Underbar motor, vacker(!) Tyvärr blivit tvungen att fula till röven med fästena för sidoväskor. Ser lite ut som en tandställning :-(
Men jävligt praktiskt när man behöver ha med sig packning! Tycker om att toura med övernattning.

Usch, bara att skriva om den gör att jag blir sugen att ge mig ut och åka :)
 
Last edited:

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Kul att läsa text man kunnat skrivit själv, jag håller med!
Skinnstället är så tajt nu efter 3v semester så att man skäms! Lite å ta tag i efter...

Det funkar perfekt med depåstöd under gaffeln!

image.jpg

Efter lite "aktiv" körning 

image.jpg
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Ha, ha! Så där hårt kör inte jag! Men visst är det förjävligt att ställen krymper då man inte använder dem. ;-)

Jag provade Biltemas stöd som lyfter i gaffelkronan men det passade inte alls. Stiftet som ska passa i hålet i styrkronan är alldeles för litet samt att stödet tar i frontlåpan då man ska lyfta. Kåpan skulle spricka om man försökte lyfta. Istället köpte jag ett likadant som det jag har bak. (Också Biltema) Det ska ju funka både fram och bak. Det lyfter under gaffeln och funkar alldeles utmärkt.
 

Mats1000

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha MT-09 -17
Det börjar bli dax att skaffa nya däck efter sommarens turer. Vad kör ni på för däck? Finns några att rekommendera:tummenupp?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jag funderar också över detta. Har kört PR3 på min förra hoj men lutar åt Pirelli Angel GT eller Metzeler Z8 på denna. Någon med erfarenheter från dessa däck?
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Jag provade Angel GT i fram och är supernöjd, det ska blir intressant att sätta dit ett Angel GT i bak oxå. Däcken som levererades med hojen som ny, höll 350 mil. Jag tror på Pirellis...
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jag kan meddela att om man lämnar tändningen på i drygt tre timmar (motorn avslagen) så tömmer man batteriet. Men jag kan också meddela att det går att starta hojen med startkablar. :fakta

Fan vad dum man kan vara ibland... :huvet
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Tändningen eller parkeringsläget? P-läget har jag fått på några ggr när man trott att man stängt av, men kommit på det efter några minuter...
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Tändningen... Med lyse & allt.

Jag har aldrig gjort detta tidigare på 15 år med hoj. Jag tror det berodde på att jag fällde ut stödet med växel i och på så sätt stoppade motorn. Sen stod vi parkerade vid en kollegas sommarstuga mitt ute i ingenstans så jag brydde mig aldrig om att ta med nyckeln. Gassande sol gjorde att jag aldrig märkte att lyset var på. Nåväl, det löste sig ju relativt fort.

P-läget är för övrigt ett jäkla blindspår nu när de flesta hojar börjar ha varningsblinkers som standard.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Ska på första bankörningen med denna hoj om två veckor med SMC på Mittsverigebanan. Ska bli så jäkla kul! Fan vad jag längtar.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Var och kollade på en z1000sx och föll för den direkt. provsatt bara på AVA MC men det räckte. Fick dessutom tjejens godkännande kring bönpallen.

Läst tråden och det verkar inte finnas någon som haft problem med sin, är det verkligen så eller är alla bara helt nykära i sina bågar och inte säger om diverse skavanker?

Finns ju några 2012:eek:r annars at plocka ut för rätt bra pris...
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Ska på första bankörningen med denna hoj om två veckor med SMC på Mittsverigebanan. Ska bli så jäkla kul! Fan vad jag längtar.

Det är grymt kul! Jag har bara hunnit med SMC steg 1, dock med gamla hojen (ZX12r:en). Du måste berätta efteråt hur hojen kändes på banan! Kul för dig! :yoparty

Var och kollade på en z1000sx och föll för den direkt. provsatt bara på AVA MC men det räckte. Fick dessutom tjejens godkännande kring bönpallen.

Läst tråden och det verkar inte finnas någon som haft problem med sin, är det verkligen så eller är alla bara helt nykära i sina bågar och inte säger om diverse skavanker?

Finns ju några 2012:eek:r annars at plocka ut för rätt bra pris...

Kört 700 mil nu sen april och har inget att anmärka på...det är säkert! Love it! :tummenupp
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Det är grymt kul! Jag har bara hunnit med SMC steg 1, dock med gamla hojen (ZX12r:en). Du måste berätta efteråt hur hojen kändes på banan! Kul för dig! :yoparty
Har kört alla stegen med Banditen tidigare så det blir steg 4 båda dagarna. Mittsverige känner jag till ganska bra också så det blir ett bra tillfälle att känna lite på hojen. Jag postar mina synpunkter efteråt.
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Jag kan ju ha fel men fan, Banditen måste ju känts som en traktor jämfört med våra "sporthojar" :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Var och kollade på en z1000sx och föll för den direkt. provsatt bara på AVA MC men det räckte. Fick dessutom tjejens godkännande kring bönpallen.

Läst tråden och det verkar inte finnas någon som haft problem med sin, är det verkligen så eller är alla bara helt nykära i sina bågar och inte säger om diverse skavanker?

Finns ju några 2012:eek:r annars at plocka ut för rätt bra pris...

Det finns ett par småsaker som är lite knepiga, men det är bara småsaker.
Det man märker först är garanterat att tankindikatorn inte är linjär. Man kommer runt 12 mil på översta, 2-3 mil styck på resten, och en för mig okänd mängd mil på reserven (men har som längst kört 6 mil på den). Man vänjer sig fort vid den saken.
En annan sån småsak är att baksadeln sitter tajt mot bakkåpan, och kan repa den om man har fått in grus eller annan skit under, reporna syns inte när baksadeln är på, så det är väl mer av en smaksak, och det går att ordan med att stoppa i distanser i sadeln så den inte ligger lika tajt mot.
Fjädringen är lite lätt underdimensionerad, speciellt bak. För att inte tala om att den är inställd helt åt helvete från fabrik (iaf min var det)... I mitt tempo har jag inget problem alls med fjädringen däremot, varesig på gata eller bana...
Motorn har en lite knepig effektkurva med, en del älskar den, andra ogillar den lite. Den är rätt lugn och timid under 7000 rpm, när man passerar det blir den genast märkbart vildare. Det gör att hojen får en lite dubbel personlighet, när man vill köra lugnt och sansat så kan man hålla motorn på låga varv och få en hoj som är rätt snäll och trevlig, vill man köra sportigt så ligger man på höga varv och får en hoj som drar hårdare. Mer av en egenhet än något fel, och jag trivs rätt bra med det faktiskt.

Har du provkört den, och gillade den så är det precis vad du får. Har kört 2900 mil ungefär på min nu, och är fortfarande väldigt nöjd med den och den har inte utvecklat några problem än.
 
Last edited:

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Inga värre fel eller observationer med andra ord.

På min förra hoj var det nästan liknande på motorn, först vid 7-8 000 varv började motorn leva.
Och där hade jag bara att bensinlampan lös när det var 3 liter kvar.
Dessa saker kan jag helt klart leva med :yoparty

Inte provkört än dock, men måste göra det.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top