Kawasaki Z1000SX

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har precis köpt mig en ny H2-SX +
Så är någon sugen så finns min silver Z1000SX 2014 med orginal väskorna, värme handtag o gps fäste.
1 ägare och 2200 mil till salu
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag har precis köpt mig en ny H2-SX +
Så är någon sugen så finns min silver Z1000SX 2014 med orginal väskorna, värme handtag o gps fäste.
1 ägare och 2200 mil till salu

Grattis till H2SX den har jag varit lite sugen på, har dock inte provkört.
Antar att den är brutal, eller?
Vad fick du betala?
 

ncc

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2019
Ort
Karlskrona
Hoj
z900 2018
Ingen som har någon info om vad z1000sx 2020 kommer att uppdateras med .. hittar ingen info =(
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Älskar verkligen den här hojen! Är 100 mil ifrån 1000 mil på odometern och haft den sen början av Maj. Stannade till på ett fik idag och hann knappt kliva av hojen innan en man skulle fram och ge komplimanger om utseendet och ställa lite frågor. Snart vara det ett par till på plats och skulle hälsa.

Aldrig haft några speciella hojar tidigare, nu vet jag vad alla pratar om när de säger att de blir kära i en motorcykel. :kär
 

Turebert

Medlem
Gick med
23 Apr 2003
Ort
Lönsboda
Hoj
Triumph Sprint ST 955 -00
Då var det dags att fixa lite skönsång till min gröna fara. Har hittat ett LeoVince slip-on som snarast ska beställas ifrån Italien. Tänkte i samband med montering av detta byta luftfilter till något som andas lite lättare. Frågan som följer är, har någon bytt luftfilter på en 2018 års modell och räcker det med att lyfta av tanken eller det är mer som behöver monteras bort för att komma till filtret?
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
MY 20 fick ett par riktigt intressanta uppdateringar bl:a
* quickshift
* farthållare
* tft skärm

synd bara att de inte har en renodlad svart då jag tyvärr är anti grön :tungan Vit funkar inte direkt heller :va

Årets val, hmm, det lutar väl åt att prova en mt10:gnissla om man inte får tag på någon rimlig MY17, 18 eller 19 till rimlig peng.
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Då var det dags att fixa lite skönsång till min gröna fara. Har hittat ett LeoVince slip-on som snarast ska beställas ifrån Italien. Tänkte i samband med montering av detta byta luftfilter till något som andas lite lättare. Frågan som följer är, har någon bytt luftfilter på en 2018 års modell och räcker det med att lyfta av tanken eller det är mer som behöver monteras bort för att komma till filtret?

Kommer sliponen ha löstagbara db-killers eller sitter de numera fast på samtliga slipons? leovince, gpr, akra mfl.

Skulle det gå att plocka på ett äldre slipon utan dbkiller eller måste en ommappning till för att hojjen ska gå vettigt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kommer sliponen ha löstagbara db-killers eller sitter de numera fast på samtliga slipons? leovince, gpr, akra mfl.

Skulle det gå att plocka på ett äldre slipon utan dbkiller eller måste en ommappning till för att hojjen ska gå vettigt?

Plockar man inte av katalysatorn så gör sliponsen inte så mycket på motorgången en Z1000SX, iaf inte de äldre modellerna.
 

Turebert

Medlem
Gick med
23 Apr 2003
Ort
Lönsboda
Hoj
Triumph Sprint ST 955 -00
Kommer sliponen ha löstagbara db-killers eller sitter de numera fast på samtliga slipons? leovince, gpr, akra mfl.

Skulle det gå att plocka på ett äldre slipon utan dbkiller eller måste en ommappning till för att hojjen ska gå vettigt?

Dom har löstagbara dB killers. Största problemet nu när jag ska byta är att tätningsringen som sitter i änden på röret på originalet ska flyttas över till det nya men är gjord av bly eller liknande mjukt material vilket gör det i stort sett omöjligt att få loss utan att ha sönder den, så det blir en gåta jag måste lösa
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Dom har löstagbara dB killers. Största problemet nu när jag ska byta är att tätningsringen som sitter i änden på röret på originalet ska flyttas över till det nya men är gjord av bly eller liknande mjukt material vilket gör det i stort sett omöjligt att få loss utan att ha sönder den, så det blir en gåta jag måste lösa

Bara att köpa nya på Ebay. Alltid nice att ha ett par extra på hyllan.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Dom har löstagbara dB killers. Största problemet nu när jag ska byta är att tätningsringen som sitter i änden på röret på originalet ska flyttas över till det nya men är gjord av bly eller liknande mjukt material vilket gör det i stort sett omöjligt att få loss utan att ha sönder den, så det blir en gåta jag måste lösa

Bara att köpa nya på Ebay. Alltid nice att ha ett par extra på hyllan.
 

Turebert

Medlem
Gick med
23 Apr 2003
Ort
Lönsboda
Hoj
Triumph Sprint ST 955 -00
Bara att köpa nya på Ebay. Alltid nice att ha ett par extra på hyllan.

Fick bli två nya avgaspackningar från Johans mc, eller mcweb som dom heter på nätet. Visade ju sig att ringen var fastsvetsad i orginalröret så dom hade jag fått skära loss med vinkelslip. Inget ingrepp jag vill göra i orginal systemet
 

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Tjena alla! Är en "hangaround" i denna diskussion, är otroligt sugen på en z1000sx, har varit utan hoj i två säsonger nu, hade en Honda CBR 1000F -97 tidigare, men bytte in den mot en snöskoter då jag mådde illa över att den stod oanvänd så mycket. Naturligtvis när man gjort sig av med hojen så strös det salt i såren genom att den gamla lokala hojklubben återuppstår och folk börjar åka hoj, grr. En anledning till att gamla hojen inte användes var ju att jag inte hade något åksällskap... Är ju visserligen med i hojklubben i grannkommunen, men det är bara gubbar på customhoj där, som åker 20 km saktare än fartgränsen... Jag fick lov att få hjälp att komma av hojen för att jag blev så stel av gubbkörningen...
Älskade den gamla hojen, och eftersom z1000sx har lite av samma filosofi, fast modernare, sporttouring med 135 hk, så känner jag att z1000sx vore en perfekt uppdatering för mig. Är tekniknörd, så jag vill åt dom elektroniska hjälpmedlen Kawwan har också.
Tycker dock att priserna ser höga ut på Blocket? Kanske är jag som är totalt ouppdaterad på vad det faktiskt kostar också...
Kan man kanske få lite tips och råd, rekommendationer om vad för årsmodell man ska satsa på och varför? Tack på förhand!

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Tjena alla! Är en "hangaround" i denna diskussion, är otroligt sugen på en z1000sx, har varit utan hoj i två säsonger nu, hade en Honda CBR 1000F -97 tidigare, men bytte in den mot en snöskoter då jag mådde illa över att den stod oanvänd så mycket. Naturligtvis när man gjort sig av med hojen så strös det salt i såren genom att den gamla lokala hojklubben återuppstår och folk börjar åka hoj, grr. En anledning till att gamla hojen inte användes var ju att jag inte hade något åksällskap... Är ju visserligen med i hojklubben i grannkommunen, men det är bara gubbar på customhoj där, som åker 20 km saktare än fartgränsen... Jag fick lov att få hjälp att komma av hojen för att jag blev så stel av gubbkörningen...
Älskade den gamla hojen, och eftersom z1000sx har lite av samma filosofi, fast modernare, sporttouring med 135 hk, så känner jag att z1000sx vore en perfekt uppdatering för mig. Är tekniknörd, så jag vill åt dom elektroniska hjälpmedlen Kawwan har också.
Tycker dock att priserna ser höga ut på Blocket? Kanske är jag som är totalt ouppdaterad på vad det faktiskt kostar också...
Kan man kanske få lite tips och råd, rekommendationer om vad för årsmodell man ska satsa på och varför? Tack på förhand!

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

Vilken årsmodell är ju lite beroende på din budget så klart, men några generella tips kan man ju alltid komma med.
I grunden är det samma modell och upplevelse oavsett vilken årsmodell du köper (2020 har jag aldrig kört så den kan jag inte uttala mig om men jag tror den är väldigt lik tidigare modeller i sitt uppförande.)

Första generationen 2011-2013 har inga extra saker alls och original packväskor kräver en ram som monteras för att kunna fästa dem. Jag hade en 12:a och köpte snabbfästen till ramen från Italien, det blev mycket enklare så.

2014-2016 kom andra generationen med lite mer gizmos. Ställbar effekt och traction control var väl de mest uppenbara, samt att man nu integrerade fästen för packväskor i chassiet, en lösning man fortfarande har och som funkar kanon. Bara hänga på väskorna och ta bort dem igen, det tar typ 10 sekunder att få på dem och lika länge när de ska av.

2017-2019 kom generation 3 och då blev det mer teknik, den stora förändringen var att man kom med LED-belysning. Den är riktigt bra, de tidigare generationerna hade rätt klent ljus tycker jag. Kan ju ha med åldern att göra förstås, men i alla fall så blev det en jäkla skillnad med LED-ljuset.
Man kom också med en IMU-enhet som bland annat gjorde att man fick kurv-ABS (alla modeller som sålts i Sverige från 2011 har ABS). De blev också en annan instrumentbräda och lite ändrat utseende på kåpor och liknande.

2020 var det dags för nästa fas med QS, farthållare och värmehandtag (värmehandtag fanns också till de andra modellerna men som en eftermarknadsklump som var för ful för att beställas av mig i alla fall.) Nu är den integrerad på ett snyggt sätt.

Vilken man ska välja är svårt att säga, jag har haft tre olika årsmodeller och aldrig haft ett fel på dem. Och jag åker relativt mycket, i alla fall om man jämför med de miltal som brukar visas upp i annonser, så det borde ha dykt upp något fel kan man tycka.

Sammantaget av en som är part i målet, det är en riktigt trevlig hoj som klarar såväl touring som bandagar.
 

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Vilken årsmodell är ju lite beroende på din budget så klart, men några generella tips kan man ju alltid komma med.
I grunden är det samma modell och upplevelse oavsett vilken årsmodell du köper (2020 har jag aldrig kört så den kan jag inte uttala mig om men jag tror den är väldigt lik tidigare modeller i sitt uppförande.)

Första generationen 2011-2013 har inga extra saker alls och original packväskor kräver en ram som monteras för att kunna fästa dem. Jag hade en 12:a och köpte snabbfästen till ramen från Italien, det blev mycket enklare så.

2014-2016 kom andra generationen med lite mer gizmos. Ställbar effekt och traction control var väl de mest uppenbara, samt att man nu integrerade fästen för packväskor i chassiet, en lösning man fortfarande har och som funkar kanon. Bara hänga på väskorna och ta bort dem igen, det tar typ 10 sekunder att få på dem och lika länge när de ska av.

2017-2019 kom generation 3 och då blev det mer teknik, den stora förändringen var att man kom med LED-belysning. Den är riktigt bra, de tidigare generationerna hade rätt klent ljus tycker jag. Kan ju ha med åldern att göra förstås, men i alla fall så blev det en jäkla skillnad med LED-ljuset.
Man kom också med en IMU-enhet som bland annat gjorde att man fick kurv-ABS (alla modeller som sålts i Sverige från 2011 har ABS). De blev också en annan instrumentbräda och lite ändrat utseende på kåpor och liknande.

2020 var det dags för nästa fas med QS, farthållare och värmehandtag (värmehandtag fanns också till de andra modellerna men som en eftermarknadsklump som var för ful för att beställas av mig i alla fall.) Nu är den integrerad på ett snyggt sätt.

Vilken man ska välja är svårt att säga, jag har haft tre olika årsmodeller och aldrig haft ett fel på dem. Och jag åker relativt mycket, i alla fall om man jämför med de miltal som brukar visas upp i annonser, så det borde ha dykt upp något fel kan man tycka.

Sammantaget av en som är part i målet, det är en riktigt trevlig hoj som klarar såväl touring som bandagar.
Tack för ditt svar!
Där på årsmodellsuppdelningen, visst var det väl så att årsmodell 2016 fick radiellt monterade bromsok fram? Är det överhuvudtaget värt besväret att sålla bort t.ex en 2015 för att hellre leta efter en 2016 för bromsarnas skull?
Prisbilden då, 80 000 är väl ungefär det jag kan tänka mig att lägga, vad bör man få för det?

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top