Tackar tackar!
Vad rullar du för årsmodell?
Och till er andra.
Har euro4 modifikationerna (kom säkerligen 2017) några negativa påföljder?
Jag har precis köpt mig en ny H2-SX +
Så är någon sugen så finns min silver Z1000SX 2014 med orginal väskorna, värme handtag o gps fäste.
1 ägare och 2200 mil till salu
Ingen som har någon info om vad z1000sx 2020 kommer att uppdateras med .. hittar ingen info =(
Då var det dags att fixa lite skönsång till min gröna fara. Har hittat ett LeoVince slip-on som snarast ska beställas ifrån Italien. Tänkte i samband med montering av detta byta luftfilter till något som andas lite lättare. Frågan som följer är, har någon bytt luftfilter på en 2018 års modell och räcker det med att lyfta av tanken eller det är mer som behöver monteras bort för att komma till filtret?
Kommer sliponen ha löstagbara db-killers eller sitter de numera fast på samtliga slipons? leovince, gpr, akra mfl.
Skulle det gå att plocka på ett äldre slipon utan dbkiller eller måste en ommappning till för att hojjen ska gå vettigt?
Kommer sliponen ha löstagbara db-killers eller sitter de numera fast på samtliga slipons? leovince, gpr, akra mfl.
Skulle det gå att plocka på ett äldre slipon utan dbkiller eller måste en ommappning till för att hojjen ska gå vettigt?
Dom har löstagbara dB killers. Största problemet nu när jag ska byta är att tätningsringen som sitter i änden på röret på originalet ska flyttas över till det nya men är gjord av bly eller liknande mjukt material vilket gör det i stort sett omöjligt att få loss utan att ha sönder den, så det blir en gåta jag måste lösa
Dom har löstagbara dB killers. Största problemet nu när jag ska byta är att tätningsringen som sitter i änden på röret på originalet ska flyttas över till det nya men är gjord av bly eller liknande mjukt material vilket gör det i stort sett omöjligt att få loss utan att ha sönder den, så det blir en gåta jag måste lösa
Bara att köpa nya på Ebay. Alltid nice att ha ett par extra på hyllan.
Tjena alla! Är en "hangaround" i denna diskussion, är otroligt sugen på en z1000sx, har varit utan hoj i två säsonger nu, hade en Honda CBR 1000F -97 tidigare, men bytte in den mot en snöskoter då jag mådde illa över att den stod oanvänd så mycket. Naturligtvis när man gjort sig av med hojen så strös det salt i såren genom att den gamla lokala hojklubben återuppstår och folk börjar åka hoj, grr. En anledning till att gamla hojen inte användes var ju att jag inte hade något åksällskap... Är ju visserligen med i hojklubben i grannkommunen, men det är bara gubbar på customhoj där, som åker 20 km saktare än fartgränsen... Jag fick lov att få hjälp att komma av hojen för att jag blev så stel av gubbkörningen...
Älskade den gamla hojen, och eftersom z1000sx har lite av samma filosofi, fast modernare, sporttouring med 135 hk, så känner jag att z1000sx vore en perfekt uppdatering för mig. Är tekniknörd, så jag vill åt dom elektroniska hjälpmedlen Kawwan har också.
Tycker dock att priserna ser höga ut på Blocket? Kanske är jag som är totalt ouppdaterad på vad det faktiskt kostar också...
Kan man kanske få lite tips och råd, rekommendationer om vad för årsmodell man ska satsa på och varför? Tack på förhand!
Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Tack för ditt svar!Vilken årsmodell är ju lite beroende på din budget så klart, men några generella tips kan man ju alltid komma med.
I grunden är det samma modell och upplevelse oavsett vilken årsmodell du köper (2020 har jag aldrig kört så den kan jag inte uttala mig om men jag tror den är väldigt lik tidigare modeller i sitt uppförande.)
Första generationen 2011-2013 har inga extra saker alls och original packväskor kräver en ram som monteras för att kunna fästa dem. Jag hade en 12:a och köpte snabbfästen till ramen från Italien, det blev mycket enklare så.
2014-2016 kom andra generationen med lite mer gizmos. Ställbar effekt och traction control var väl de mest uppenbara, samt att man nu integrerade fästen för packväskor i chassiet, en lösning man fortfarande har och som funkar kanon. Bara hänga på väskorna och ta bort dem igen, det tar typ 10 sekunder att få på dem och lika länge när de ska av.
2017-2019 kom generation 3 och då blev det mer teknik, den stora förändringen var att man kom med LED-belysning. Den är riktigt bra, de tidigare generationerna hade rätt klent ljus tycker jag. Kan ju ha med åldern att göra förstås, men i alla fall så blev det en jäkla skillnad med LED-ljuset.
Man kom också med en IMU-enhet som bland annat gjorde att man fick kurv-ABS (alla modeller som sålts i Sverige från 2011 har ABS). De blev också en annan instrumentbräda och lite ändrat utseende på kåpor och liknande.
2020 var det dags för nästa fas med QS, farthållare och värmehandtag (värmehandtag fanns också till de andra modellerna men som en eftermarknadsklump som var för ful för att beställas av mig i alla fall.) Nu är den integrerad på ett snyggt sätt.
Vilken man ska välja är svårt att säga, jag har haft tre olika årsmodeller och aldrig haft ett fel på dem. Och jag åker relativt mycket, i alla fall om man jämför med de miltal som brukar visas upp i annonser, så det borde ha dykt upp något fel kan man tycka.
Sammantaget av en som är part i målet, det är en riktigt trevlig hoj som klarar såväl touring som bandagar.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |