Kawasaki Z750/Z1000-tråden

erixon21

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -02
tjena..
har planer på att sätta på andra blinkers fram hur gjorde ni med fästet har mina idéer på hur man kan göra men tänkte höra med er hur ni gjort.. om möjligt lägg gärna in bilder..

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
jag gick ut i garaget idag för att ställa bakdämparen lite hårdare.

men jag hittade inte verktyget för detta.
verktygspåsen hittade jag under förarsadeln
eller är jag senil eller borde inte det finnas i den lilla vktpåsen?

eller får man inte med en sån pryl?
hur såg det ur hos er?
min är en -08:a. (om det nu hjälper)

totalt onödigt att ha ställbar bakdämpare om man inte kan justera den... :huvet

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Har suttit och sträckläst hela tråden nu ett par timmar och det verkar som en hel del av er monterat ledblinkers. Har mina nya led-blinkers på ingång och jag skall ta en tur till biltema för att köpa deras skylthållare också, men jag undrar om jag måste köpa deras relä och kanske även deras motstånd också för att få det att funka?

Dessa blinkers är beställda: http://shop.textalk.se/se/article.php?id=4830&art=1752217

Men till skilnad ska jag enbart montera dessa bak tillsvidare, med andra ord led bak och orginal fram, kommer detta betyda problem? Hur har ni löst det med relä och motsånd?

Orginalreläet har ju även två kontakter och biltemas tre, vad jag läst mig till skall den tredje kontakten jordas? Känns som att det kan bli lite strul med att få det rätt?

Någon som har gjort detta förut och kan beskriva hur ni gjort?

Tack på förhand //

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
Har suttit och sträckläst hela tråden nu ett par timmar och det verkar som en hel del av er monterat ledblinkers. Har mina nya led-blinkers på ingång och jag skall ta en tur till biltema för att köpa deras skylthållare också, men jag undrar om jag måste köpa deras relä och kanske även deras motstånd också för att få det att funka?

Dessa blinkers är beställda: http://shop.textalk.se/se/article.php?id=4830&art=1752217

Men till skilnad ska jag enbart montera dessa bak tillsvidare, med andra ord led bak och orginal fram, kommer detta betyda problem? Hur har ni löst det med relä och motsånd?

Orginalreläet har ju även två kontakter och biltemas tre, vad jag läst mig till skall den tredje kontakten jordas? Känns som att det kan bli lite strul med att få det rätt?

Någon som har gjort detta förut och kan beskriva hur ni gjort?

Tack på förhand //

Jag läste tidigare i tråden att någon testat deras relä med 3 poler men skippade den sista kontakten. Jag har dock motstånd från 24moto med 2 kontakter bara:

http://www.24moto.se/fiddydelar/Mot...20051212114428/Tillbehör/sub-20090303210515//

hurstomhellst 2st, som fungerar bra. Jag hade först orginal glödlampa fram och led bak vilket blinkade för fort. Monterade på 2 motstånd (en på höger, en på vänster) och nu fungerar det i rätt tempo. Enligt vad som står på 24 moto ska det även fungera för 4 led-blinkers med samma antal motstånd, dock ej testat det. Observera dock att just dessa kontakter är jobbigt små och endel jobb att få till kabelskor om du inte har nån lödkolv iof.

Kopplas in som en brygga mellan plus och minus. Se ruggigt ful bild;P

motstndsinkoppling.jpg

210321-Blinkersmotstand.jpg

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08
jag gick ut i garaget idag för att ställa bakdämparen lite hårdare.

men jag hittade inte verktyget för detta.
verktygspåsen hittade jag under förarsadeln
eller är jag senil eller borde inte det finnas i den lilla vktpåsen?

eller får man inte med en sån pryl?
hur såg det ur hos er?
min är en -08:a. (om det nu hjälper)

totalt onödigt att ha ställbar bakdämpare om man inte kan justera den... :huvet

Specialverktyg som din lokala mc-handlare antingen har eller kan beställa hem... Typ 50-200 spänn. Helt idiotiskt att det inte följer med :mad:

malthai

ultima gutta in bracka restit
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM 990 smt 2011
Enligt han som servade min hoj så var det dumt att ändra inställningen på bak dämparen !? Fast vad jag kunnat läsa mig till så borde jag göra det. Orginal inställningen skulle tydligen vara för en förara på drygt 75kg och jag väger 109kg. Så får nog bli att beställa ett sånt där special vertyg ändå, eller?

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08
Enligt han som servade min hoj så var det dumt att ändra inställningen på bak dämparen !? Fast vad jag kunnat läsa mig till så borde jag göra det. Orginal inställningen skulle tydligen vara för en förara på drygt 75kg och jag väger 109kg. Så får nog bli att beställa ett sånt där special vertyg ändå, eller?

Standardinställning är ju för en genomsnittlig liten japan som är två äpplen hög och som väger lika mycket som en normalstor tankväska... Ett eller ett par snäpp bör du nog spänna.. speciellt om du skall ha nån bakpå!

Obs
(hela resonemanget bygger på att z-1000 har ungefär samma inställningar som z-750...)

http://www.youtube.com/watch?v=t9JXHW_POdg

Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
jag har också skruvat lite på fjädringen (väger 95kg + kläder) och enligt de chassigurus som har hjälpt mig så krävs en hårdare fjäder bak, finns det starkare eller är det en helt ny dämpare+fjäder som gäller?

ang. fotpinnarna så är det väl läge att lägga en beställning? NANO, du som kan lite italienska (förstod jag det som iaf), vad är det som gäller vid beställning? finns det olika färger på fotpinnarna? hur fixar vi beställningen? förbetalning till en utav oss eller efteråt? någon som har lust att hålla i det?

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
ang. fotpinnarna så är det väl läge att lägga en beställning? NANO, du som kan lite italienska (förstod jag det som iaf), vad är det som gäller vid beställning? finns det olika färger på fotpinnarna? hur fixar vi beställningen? förbetalning till en utav oss eller efteråt? någon som har lust att hålla i det?

Dessa pinnar finns på bikersneed inom ermax; dpm för 949kr. i svart, silver och krom. Kan dessa vara något eller hade ni kollat på kit som även flyttar fotpinnarna kanske...

Edit: Såg nu att det var hela kittet som var nämnt:p

r-0145a.jpg

Last edited:

Adde@Z1000

Ny medlem
Gick med
7 May 2008
Hoj
Z1000 -08
jag har också skruvat lite på fjädringen (väger 95kg + kläder) och enligt de chassigurus som har hjälpt mig så krävs en hårdare fjäder bak, finns det starkare eller är det en helt ny dämpare+fjäder som gäller?

Jag vill ha fotpinnar:yoparty
Ingen vänlig själ som kan lite italienska?
Kom igen nu :)

Adde@Z1000

Ny medlem
Gick med
7 May 2008
Hoj
Z1000 -08
Om man gissar lite på den italienska sidan verkar det ju bara som om killen skickar inom italien?
Men de e klart är vi ett par stycken så kanske han skickar!?

Kom igen nu vilka är såpass intresserade att ni ska ha??:gnissla
Någon måste väl känna någon som kan hjälpa oss?:Bugar

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Hela grejen va att fotpinnarna skulle flytta uppåt & bakåt för att slippa skrap i kurvor!
Med dina fotpinnar köper man sig inte många millimeter eller har du andra satser me?:confused:

jo det finns andra - kan ta fram om intresse finns, men min bild refereerade till det andra bildinlägget med bara själva fotpinnarna..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln