Grovis
Ny medlem
Var idag på MC-Huset i Malmö och testade Z1000 och CB1000R
Med andra ord enligt mig förra årets sämsta och bästa liter-fighter.
CB1000R fortfarande underbart lättkörd och medgörlig. Gillar den väldigt mycket. Hade det stått något annat namn på tanken hade jag definitivt kunnat köpa en.
2009 Z1000 var förr riktigt klumpigt tungarbetad samt nervös i framänden, och hade en lite tråkig effektkurva som kändes nästan som el elmotor.
Kawa har ju påstått att 2010an ska vara helt annorlunda och mycket råare.
Jag körde bara 15 min (jävla idioti de håller på med på MCHuset) och i drygt +2 grader med sprillans nya däck men hann få följande uppfattning:
Kawa har definitivt lyckats uppdatera sin maskin till något om inte bättre, så iallafall likvärdigt med Hondan.
Motorn är fullkomligt hysterisk, ofta trodde jag att jag hade ettans växel eftersom den gick upp med bara minsta knyck. Men sen visade det sig vara 2an.
Sjukt nog, så om jag satte mig halvt om halvt på passagerarkutsen så gick den lätt upp även i 3ans växel!!!
Och nu snackar jag alltså rena powerwheelies, ingen koppling inblandad. Kopplingen kändes helt överflödig i sammanhanget. Riktigt mäktigt!!
Fruktansvärt stabilt och spårsäkert gick den också.
Och när man tror att man snart når varvstopp så visar det sig vara 4000 varv till!!
Chassit kändes mycket mer modernt och lättarbetat nu än innan, väldigt likt CB1000R.
Svårt att bedöma dock under omständigheterna som var idag, får bli en runda till när det är lite varmare.
Samma sak gäller bromsar, vågade inte testa för mycket.
Ergonomin är klart bättre än förra modellen, man sitter mer i än på.
Det negativa:
Växellådan var väldigt osmidig och neutral var oerhört svår att hitta, kan dock vara för att hojen inte är inkörd än (min runda var jungfruturen)
Ingen växelindikator (fattas även på Hondan)?!?! Hur fan tänkte de?
Broms och koppling kändes felplacerade, men det är ju lätt ändrat.
Sorry osammanhängande text, skriver via mobilen och är lite lat av mig.
Med andra ord enligt mig förra årets sämsta och bästa liter-fighter.
CB1000R fortfarande underbart lättkörd och medgörlig. Gillar den väldigt mycket. Hade det stått något annat namn på tanken hade jag definitivt kunnat köpa en.
2009 Z1000 var förr riktigt klumpigt tungarbetad samt nervös i framänden, och hade en lite tråkig effektkurva som kändes nästan som el elmotor.
Kawa har ju påstått att 2010an ska vara helt annorlunda och mycket råare.
Jag körde bara 15 min (jävla idioti de håller på med på MCHuset) och i drygt +2 grader med sprillans nya däck men hann få följande uppfattning:
Kawa har definitivt lyckats uppdatera sin maskin till något om inte bättre, så iallafall likvärdigt med Hondan.
Motorn är fullkomligt hysterisk, ofta trodde jag att jag hade ettans växel eftersom den gick upp med bara minsta knyck. Men sen visade det sig vara 2an.
Sjukt nog, så om jag satte mig halvt om halvt på passagerarkutsen så gick den lätt upp även i 3ans växel!!!
Och nu snackar jag alltså rena powerwheelies, ingen koppling inblandad. Kopplingen kändes helt överflödig i sammanhanget. Riktigt mäktigt!!
Fruktansvärt stabilt och spårsäkert gick den också.
Och när man tror att man snart når varvstopp så visar det sig vara 4000 varv till!!
Chassit kändes mycket mer modernt och lättarbetat nu än innan, väldigt likt CB1000R.
Svårt att bedöma dock under omständigheterna som var idag, får bli en runda till när det är lite varmare.
Samma sak gäller bromsar, vågade inte testa för mycket.
Ergonomin är klart bättre än förra modellen, man sitter mer i än på.
Det negativa:
Växellådan var väldigt osmidig och neutral var oerhört svår att hitta, kan dock vara för att hojen inte är inkörd än (min runda var jungfruturen)
Ingen växelindikator (fattas även på Hondan)?!?! Hur fan tänkte de?
Broms och koppling kändes felplacerade, men det är ju lätt ändrat.
Sorry osammanhängande text, skriver via mobilen och är lite lat av mig.