Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Grovis

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2010, Popab, Kolfiberkäpp
Var idag på MC-Huset i Malmö och testade Z1000 och CB1000R
Med andra ord enligt mig förra årets sämsta och bästa liter-fighter.

CB1000R fortfarande underbart lättkörd och medgörlig. Gillar den väldigt mycket. Hade det stått något annat namn på tanken hade jag definitivt kunnat köpa en.
2009 Z1000 var förr riktigt klumpigt tungarbetad samt nervös i framänden, och hade en lite tråkig effektkurva som kändes nästan som el elmotor.

Kawa har ju påstått att 2010an ska vara helt annorlunda och mycket råare.
Jag körde bara 15 min (jävla idioti de håller på med på MCHuset) och i drygt +2 grader med sprillans nya däck men hann få följande uppfattning:
Kawa har definitivt lyckats uppdatera sin maskin till något om inte bättre, så iallafall likvärdigt med Hondan.
Motorn är fullkomligt hysterisk, ofta trodde jag att jag hade ettans växel eftersom den gick upp med bara minsta knyck. Men sen visade det sig vara 2an.
Sjukt nog, så om jag satte mig halvt om halvt på passagerarkutsen så gick den lätt upp även i 3ans växel!!!
Och nu snackar jag alltså rena powerwheelies, ingen koppling inblandad. Kopplingen kändes helt överflödig i sammanhanget. Riktigt mäktigt!!
Fruktansvärt stabilt och spårsäkert gick den också.
Och när man tror att man snart når varvstopp så visar det sig vara 4000 varv till!!

Chassit kändes mycket mer modernt och lättarbetat nu än innan, väldigt likt CB1000R.
Svårt att bedöma dock under omständigheterna som var idag, får bli en runda till när det är lite varmare.
Samma sak gäller bromsar, vågade inte testa för mycket.
Ergonomin är klart bättre än förra modellen, man sitter mer i än på.

Det negativa:
Växellådan var väldigt osmidig och neutral var oerhört svår att hitta, kan dock vara för att hojen inte är inkörd än (min runda var jungfruturen)
Ingen växelindikator (fattas även på Hondan)?!?! Hur fan tänkte de?
Broms och koppling kändes felplacerade, men det är ju lätt ändrat.


Sorry osammanhängande text, skriver via mobilen och är lite lat av mig.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Det där lät ju riktigt lovande! Skall själv känna på den nya Z1000 så fort temperaturen tillåter det. Hann du känna av fjädringen något? Svårt i +2 grader såklart.
Det var framförallt fjädringen (som var alltför mjuk) och motorn jag kände mig mest kritisk emot på min Z1000 -08 jag hade. Skall bli änmer spännande att testa den nya nu efter ditt inlägg.
 

Grovis

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2010, Popab, Kolfiberkäpp
Det där lät ju riktigt lovande! Skall själv känna på den nya Z1000 så fort temperaturen tillåter det. Hann du känna av fjädringen något? Svårt i +2 grader såklart.
Det var framförallt fjädringen (som var alltför mjuk) och motorn jag kände mig mest kritisk emot på min Z1000 -08 jag hade. Skall bli änmer spännande att testa den nya nu efter ditt inlägg.

Nej fick ingen uppfattning av fjädringen direkt det var mest rakt fram hela tiden ;D
Motorn kommer du nog inte bli besviken på...!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag tyckte att den såg överdrivet bred ut. jag fick se Grovis powerwheelie på motorvägen, det var fan jävligt imponerande
 

Bjaern

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2010
Ort
Falun
Hoj
Z750 -2010
Ny på forumet.

Hallådär alla. Är ny på forumet och har precis sålt min zx-6r till fördel av en z750.

Sitter och kikar efter slipon till min nya mc och undrar om ni har några förslag. Är mest inne på ett Scorpion i kolfiber, ovalt. Är jag rätt ute ?:confused:
 

aidem

Älskar allt på 2 hjul med motor.....
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Häljarp
Hoj
Ktm 525 Exc-05/SMR-07, ZX6R -07 Banhoj Miljöhoj? Den e ju grön
Hallådär alla. Är ny på forumet och har precis sålt min zx-6r till fördel av en z750.

Sitter och kikar efter slipon till min nya mc och undrar om ni har några förslag. Är mest inne på ett Scorpion i kolfiber, ovalt. Är jag rätt ute ?:confused:

Mivv suno finns i hel-carbon. Passar bra till hojens linjespel förövrigt
K018L7a.jpg

SUONOfullCARBON2.jpg

Oval finns med i carbon
OvalCarbonCap_newEtic.jpg
 

aidem

Älskar allt på 2 hjul med motor.....
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Häljarp
Hoj
Ktm 525 Exc-05/SMR-07, ZX6R -07 Banhoj Miljöhoj? Den e ju grön
Var idag på MC-Huset i Malmö och testade Z1000 och CB1000R

(massa text)

Jag har kört ca 18 mil med min Z1000 2010 o kan säga du är inte helt fel på det.
Den är lätthanterlig och fjädringen är riktigt bra. Spårbyte av o an utan att den protesterar.
Glöm plötsligt gaspådrag i 1 & 2:an. Du håller den inte nere då. Men man behöver inte ens flytta bak för att wheela i 3:an utan koppling. Motorn har rejält med kraft och växellådan är stum och precis. Blir lite mjukare med tiden. Men jag älska att den är så kort i växlarna.
Vid 6000 varv ryter motorn till o växer vilket överraskande nog på en lite "guppig" 170 väg (minus ettan) i ca 130-140 reste sig i 6:ans växel på gas. :Bugar
Kawa har verkligen lyckats med denne vilket alla tester jag sett visat.
 

Bifogat

  • CIMG0724+ (Large).jpg
    CIMG0724+ (Large).jpg
    131 KB · Visningar: 106
Last edited:

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Laholm
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!
Man blir ju både bra sugen på att köra hoj och grymt avundsjuk när man hör dessa lovord om Z1000 JAG VILL OCKS HA!! jaja, nu köpte man ju sig en ny Z750 förra året och får väll "stå ut" med den ett tag till :), är faktiskt riktigt nöjd, men visst vill man alltid ha mer?

Nu till anledningen av detta inlägg: Köpte som sagt en Z750 förra året, en Svart. tänkte dock uppgradera lite nu till våren, Bellypan samt miniblinkers sitter på och min ljuddämpare från SC-Project bör komma vilken dag som helst!

något som dock har stört mig otroligt är de silvriga ramskydden som Kawa lyckats smälla dit på den svarta 09an, (idioti då svarta e snyggare.) vad ska man göra med dom, ja, jag vet, byta till kolfiber $$$$, men jag är lite inne på att lacka svart metallic, kan de bli snyggt tro?
 

cyclubs

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki z1000 -08, Kawasaki er6n -07
sc-project dämpare är bra skit =) dom helt i kolfiber eller?





Man blir ju både bra sugen på att köra hoj och grymt avundsjuk när man hör dessa lovord om Z1000 JAG VILL OCKS HA!! jaja, nu köpte man ju sig en ny Z750 förra året och får väll "stå ut" med den ett tag till :), är faktiskt riktigt nöjd, men visst vill man alltid ha mer?

Nu till anledningen av detta inlägg: Köpte som sagt en Z750 förra året, en Svart. tänkte dock uppgradera lite nu till våren, Bellypan samt miniblinkers sitter på och min ljuddämpare från SC-Project bör komma vilken dag som helst!

något som dock har stört mig otroligt är de silvriga ramskydden som Kawa lyckats smälla dit på den svarta 09an, (idioti då svarta e snyggare.) vad ska man göra med dom, ja, jag vet, byta till kolfiber $$$$, men jag är lite inne på att lacka svart metallic, kan de bli snyggt tro?
 

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Laholm
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!
Köpte Oval Black Stainless med kolfiber top :) så nu e de ju bara ramskudden som inte e svarta. :) får nog bli lack tror jag.
 

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Laholm
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!
Kör på mattsvart färg, blir nog snyggare. Sitter det på 08-an, tar man loss mina "ramskydd" ser man att dom bara är spray-målade svart.

Ofan, så det kanske rent av går att plocka av och spray-måla själv?

Har funderat på mattsvart då både -08 och -10 har det, men sneglade lite på CB1000R -10 som har liknande "ramskydd" lackade i samma färg som tank och bakparti, visst, nu e ju inte de samma hoj, men ändå.
 

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Laholm
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!
äh, nu e de bestämt, tar det säkra före det osäkra och lämnar in det till en lackerare! Helsvart hoj, med röda fälg-stripes och mattsvarta Viper-ränder, de får bli the look på bettan för sommaren 2010 :)

Jo, btw, är det någon som kör med "jack-up" kit? och isåfall hur många mm?
 

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
äh, nu e de bestämt, tar det säkra före det osäkra och lämnar in det till en lackerare! Helsvart hoj, med röda fälg-stripes och mattsvarta Viper-ränder, de får bli the look på bettan för sommaren 2010 :)

Jo, btw, är det någon som kör med "jack-up" kit? och isåfall hur många mm?


Låter läckert ;) DE vill vi se bilder på!
 

cyclubs

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki z1000 -08, Kawasaki er6n -07
vill bara varna för att köpa bellypan från ermax till kawasaki z1000 -08 var ett rent helvete att montera+ att monteringsanvisningen som jag fick med var för en z1000 03-06+ att jag lyckades slarva bort en av skruvarna som ni ser på den skruven längst till höger.:mad:
 

Bifogat

  • DSC_0002.JPG
    DSC_0002.JPG
    111.2 KB · Visningar: 120
  • DSC_0003.JPG
    DSC_0003.JPG
    113 KB · Visningar: 143
Last edited:

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Laholm
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!
vill bara varna för att köpa bellypan från ermax till kawasaki z1000 -08 var ett rent helvete att montera+ att monteringsanvisningen som jag fick med var för en z1000 03-06+ att jag lyckades slarva bort en av skruvarna som ni ser på den skruven längst till höger.:mad:

Fan, va drygt, men helsike så snygg pärlan är! SC-burkarna gör sig riktigt bra!

Nu vill jag hem å mecka med min, (bor i luleå - hojen i halmstad :mad: :huvet )
 

WheelieWonka

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Nacka
Hoj
z1000 -10
Jag köpte Också Ermax bellypan. Som du säger. Intstruktionerna var inte att leka med, Ser jäkligt bra ut dock, fin passform och färgen stämde bra också. Men för dom pengarna går det väl att hosta upp lite finare bilder i monteringsanvisningen?
 

Bateman

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Ort
Malmö
Hoj
2008, Z1000 Svart
Snart snart, kan man ut och köra igen. (I alla fall i skåne) Tog en premiärtur från vinterförvaringen...där det också skedde en uppgradering till K&N filter och PC5 samt mappad i bänk. Vågade inte riktigt dra på (pga vädret) men fick genast en känsla av att den har snabbare gasrespons. Kan vara att man inte suttit på hojjen sen November men men...man får väl känna efter ordentligt när vädret och vägarna tillåter :) Några fler pollar fick jag nog inte (114HK på bakhjulet) men vem bryr sig ;-)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top