Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Proppis

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2011
Ort
Umeå
Hoj
2008 Kawasaki Z750, 2009 KTM exc-f 250
Okej...
Fästena jag köpt till framblinkers passade bra, nu är det bytt fram också, blev skitsnyggt MEN... det uppstod ett problem som jag inte blir klok på.
Jag bytte ju först bak och lät det vara original fram en vecka. Bak satte jag på motstånd som man ska göra. Blinkersen både fram och bak fungerade klockrent, blinkade i samma takt och i rätt hastighet.

Nu efter jag monterat allt fram, även här med samma motstånd, så blinkar det på högvarv både fram och bak, alltså i en betydligt högre blinktakt än normalt.
Hur är detta möjligt när det fungerade före bytet fram och att jag även har använt samma motstånd bak som fram och sladdarna är exakt lika kopplade fram som bak...

Någon som har någon idé?
Prova utan motstånd fram-ohms lag, om man kopplar flera motstånd parallellt minskar motståndet i kretsen.
 

Sabbaton

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2011
Ort
Södertälje
Hoj
2007 Kawasaki Z1000
Sabbaton, den från S-racing, ser den någorlunda bra ut? Har funderat på att beställa från dem alternativt bikeshop.se

den ser absolut helt okej ut,dock inte lika snygg som den jag quotade (enligt mig) om du vill kan jag fota lite och maila dig....

mvh

Så du menar att jag ska testa att ta bort de två motstånden fram och låta de två motstånden bak sitta kvar?

följer det med ngt i det man köper så antar man ju att det ska ha en funktion...men,vad ligger effekten på blinkers lamporna fram?
 
Last edited:

Emelie35

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2011
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki Z750 -11
Tack alla, jag ska testa i dag.
Det är lite förvirrande när det står att det krävs motstånd både fram och bak, men hoppas att det fungerar utan fram :)
Återkommer!
 

Z750_2010

Medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Streetfighter V4s 2020
Tack alla, jag ska testa i dag.
Det är lite förvirrande när det står att det krävs motstånd både fram och bak, men hoppas att det fungerar utan fram :)
Återkommer!

jag tror dom främre blinkerserna är beroende av de där bak, för jag fick dom fram till att blinka fortare när jag kopplade lite fel där bak :3
 

Emelie35

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2011
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki Z750 -11
Hmm, var nyss nere och kopplade bort båda motstånden fram (ett på var sida), så nu har jag bara motstånd inkopplade bak (ett på varje sida), men samma resultat, blinkar hysteriskt fort.

Det är konstigt att det fungerade bra när jag enbart hade LED bak med motstånd, och vanlig glödlampa fram utan motstånd, då borde det ju inte vara felkopplat bak tycker man. Sedan när man kopplar in LED fram med motstånd och kopplar exakt som bak (samma färg på sladd till samma uttag/färg) så blinkar det jättefort både fram och bak, sedan kopplar jag bort motstånden fram och kopplar fortfarande rätt, men trots det så blinkar det väldigt fort.

Blir väl att köpa små blinkers fram då med vanlig glödlampa, om ingen har något annat förslag på vad jag kan testa?

Mvh Emelie
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Hmm, var nyss nere och kopplade bort båda motstånden fram (ett på var sida), så nu har jag bara motstånd inkopplade bak (ett på varje sida), men samma resultat, blinkar hysteriskt fort.

Det är konstigt att det fungerade bra när jag enbart hade LED bak med motstånd, och vanlig glödlampa fram utan motstånd, då borde det ju inte vara felkopplat bak tycker man. Sedan när man kopplar in LED fram med motstånd och kopplar exakt som bak (samma färg på sladd till samma uttag/färg) så blinkar det jättefort både fram och bak, sedan kopplar jag bort motstånden fram och kopplar fortfarande rätt, men trots det så blinkar det väldigt fort.

Blir väl att köpa små blinkers fram då med vanlig glödlampa, om ingen har något annat förslag på vad jag kan testa?

Mvh Emelie
Blir nog smidigast att köpa ett effektoberoende relä :tummenupp
btw, kul med ännu en hojåkare i solna :yoparty
 

Z750_2010

Medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Streetfighter V4s 2020
Hmm, var nyss nere och kopplade bort båda motstånden fram (ett på var sida), så nu har jag bara motstånd inkopplade bak (ett på varje sida), men samma resultat, blinkar hysteriskt fort.

Det är konstigt att det fungerade bra när jag enbart hade LED bak med motstånd, och vanlig glödlampa fram utan motstånd, då borde det ju inte vara felkopplat bak tycker man. Sedan när man kopplar in LED fram med motstånd och kopplar exakt som bak (samma färg på sladd till samma uttag/färg) så blinkar det jättefort både fram och bak, sedan kopplar jag bort motstånden fram och kopplar fortfarande rätt, men trots det så blinkar det väldigt fort.

Blir väl att köpa små blinkers fram då med vanlig glödlampa, om ingen har något annat förslag på vad jag kan testa?

Mvh Emelie

dra kablaget till bakre blinkers?
 

Emelie35

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2011
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki Z750 -11
Blir nog smidigast att köpa ett effektoberoende relä :tummenupp
btw, kul med ännu en hojåkare i solna :yoparty

Vart kan man köpa ett sådant relä?
Behöver man inte ha motstånd varken bak eller fram då?

Jasså, är du också från Solna?

dra kablaget till bakre blinkers?

Att dra sladdarna från fram till bak känns jobbigt, och inte så bra, vill ha det som det är nu (fast fungerande) :)
 

Pilten

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Kiruna
Hoj
2011 Kawasaki z750R
Vart kan man köpa ett sådant relä?
Behöver man inte ha motstånd varken bak eller fram då?

Jasså, är du också från Solna?



Att dra sladdarna från fram till bak känns jobbigt, och inte så bra, vill ha det som det är nu (fast fungerande) :)

Som jag har förstått det så skall det inte vara lika stora motstånd fram som bak. Monterade orginalprylarna för att rensa baken på min 750R å i instruktionerna där stod det hur de skulle vara, men kommer inte ihåg exakt vad det skulle vara för motstånd. Kan titta efter och medela vad det står när jag kommer hem imorgon. Hur stora motstånd har du prövat nu?
 

omas

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Ängelholm
Hoj
z 1000 07
Vart kan man köpa ett sådant relä?
Behöver man inte ha motstånd varken bak eller fram då?

Jasså, är du också från Solna?



Att dra sladdarna från fram till bak känns jobbigt, och inte så bra, vill ha det som det är nu (fast fungerande) :)

Hej,läs inlägget på sid 213 2011-07-19 10,13 dock är detta gjort på en z 1000 klarar alla belastningar mellan 1-100w utan motstånd troligtvis samma på z 750
 

Emelie35

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2011
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki Z750 -11
Som jag har förstått det så skall det inte vara lika stora motstånd fram som bak. Monterade orginalprylarna för att rensa baken på min 750R å i instruktionerna där stod det hur de skulle vara, men kommer inte ihåg exakt vad det skulle vara för motstånd. Kan titta efter och medela vad det står när jag kommer hem imorgon. Hur stora motstånd har du prövat nu?

Jag har ingen aning hur många ohm mina motstånd är på, köpte från MC varuhuset, tänkte inte på att kolla det, köpte samma bak som fram.

Men det du säger att det ska vara olika bak och fram kan stämma, kollar man på Kawasakis hemsida så säljer de två olika satser:

http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=34048E8FDDF&MId=Z750

Här står det: För fram- ELLER bakblinkerssats. Kräver 47 ohm för att blinkfrekvensen skall bli rätt.

http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=34048C5EEE0&MId=Z750

Och på dessa står det: För fram och bakblinkerssats tillsammans. Kräver 14,5 Ohm för att blinkfrekvensen skall bli rätt.

Så jag ska förmodligen ha sats nummer två med 14,5 ohm antar jag?
Men då är frågan, ska jag köpa två sådana och montera dit dem både fram och bak, eller räcker det med att montera dit bak, eller fram?

*************************************************

@omas - Tack, såg att Kawasaki säljer relä också:

http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=3404A0DF773&MId=Z750

Denna är förvisso till årsmodell -04-06 men kanske passar till -11 också?

Ska jag använda relä så vill jag helst bara kunna byta ut originalrelät mot ett nytt och inte behöva dra jordkabel m.m. och jag vet inte om detta relä kräver det eller inte? Vad tror du?

Hmmm, svårare än jag trodde detta...
 

omas

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Ängelholm
Hoj
z 1000 07
Jag har ingen aning hur många ohm mina motstånd är på, köpte från MC varuhuset, tänkte inte på att kolla det, köpte samma bak som fram.

Men det du säger att det ska vara olika bak och fram kan stämma, kollar man på Kawasakis hemsida så säljer de två olika satser:

http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=34048E8FDDF&MId=Z750

Här står det: För fram- ELLER bakblinkerssats. Kräver 47 ohm för att blinkfrekvensen skall bli rätt.

http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=34048C5EEE0&MId=Z750

Och på dessa står det: För fram och bakblinkerssats tillsammans. Kräver 14,5 Ohm för att blinkfrekvensen skall bli rätt.

Så jag ska förmodligen ha sats nummer två med 14,5 ohm antar jag?
Men då är frågan, ska jag köpa två sådana och montera dit dem både fram och bak, eller räcker det med att montera dit bak, eller fram?

*************************************************

@omas - Tack, såg att Kawasaki säljer relä också:

http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=3404A0DF773&MId=Z750

Denna är förvisso till årsmodell -04-06 men kanske passar till -11 också?

Ska jag använda relä så vill jag helst bara kunna byta ut originalrelät mot ett nytt och inte behöva dra jordkabel m.m. och jag vet inte om detta relä kräver det eller inte? Vad tror du?

Hmmm, svårare än jag trodde detta...

den nya reläsockeln kommer med färdigkopplade trådar,på den gröna pressar du på en ringkabelsko,på de övriga pressar du på flatstift 6,3mm (röd) dra bort orginalrelät från oginalsockeln ta den nya sockeln tryck in 6,3mm hylsorna på plats (samma märkningar + och L)skruva fast ringkabelskon i något jordat intill blinkrelät lägg orginalsockeln till sidan och häng upp det nya reät och sockeln i gummituten på orginalplaceringen mycket enkelt obs detta är gjort på z1000 07 men jag gissar det är samma på z750 vill du sätta tillbaks orginal reläet drar du bort de två flatstiften och skruvar bort jordanslutningen och jackar i orginalreläet detta gäller relät från mx 24 kawasakis relä skall troligen ochså jordas pga att det har tre stift
 
Last edited:

Pilten

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Kiruna
Hoj
2011 Kawasaki z750R
Jag har ingen aning hur många ohm mina motstånd är på, köpte från MC varuhuset, tänkte inte på att kolla det, köpte samma bak som fram.

Men det du säger att det ska vara olika bak och fram kan stämma, kollar man på Kawasakis hemsida så säljer de två olika satser:

http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=34048E8FDDF&MId=Z750

Här står det: För fram- ELLER bakblinkerssats. Kräver 47 ohm för att blinkfrekvensen skall bli rätt.

http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=34048C5EEE0&MId=Z750

Och på dessa står det: För fram och bakblinkerssats tillsammans. Kräver 14,5 Ohm för att blinkfrekvensen skall bli rätt.

Så jag ska förmodligen ha sats nummer två med 14,5 ohm antar jag?
Men då är frågan, ska jag köpa två sådana och montera dit dem både fram och bak, eller räcker det med att montera dit bak, eller fram?

*************************************************

@omas - Tack, såg att Kawasaki säljer relä också:

http://www.kawasaki.se/accessory.asp?Id=3404A0DF773&MId=Z750

Denna är förvisso till årsmodell -04-06 men kanske passar till -11 också?

Ska jag använda relä så vill jag helst bara kunna byta ut originalrelät mot ett nytt och inte behöva dra jordkabel m.m. och jag vet inte om detta relä kräver det eller inte? Vad tror du?

Hmmm, svårare än jag trodde detta...

Om jag inte minns fel så troj jag man skulle ha båda satserna när det monteras fram och bak. Ska kolla upp det när jag är hemma senare idag. Tror inte reläna passar då det inte skulle behövas något motstånd när miniblinkerssatsen enbart monteras bak på de äldre modellerna men relät behövs när det monteras fram å bak. Jag måste införskaffa blinkrar fram nu också då jag såg att det var tillgängliga så länge det finns på lager. Verkar som de ska utgå ur sortimentet.
 

Emelie35

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2011
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki Z750 -11
Fota och lägg ut här också, går också i hugger-köpar-svängar :)

Ska lägga ut lite bilder sen på min hoj, min hugger är beställd, blev en Ermax, men den har inte kommit ännu, de sa upp till 20 dagars leveranstid :(

Tack för all er hjälp med mina blinkers, hoppas att det löser sig snart för mig, högst irriterande detta.
 

Z750_2010

Medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Streetfighter V4s 2020
Ska lägga ut lite bilder sen på min hoj, min hugger är beställd, blev en Ermax, men den har inte kommit ännu, de sa upp till 20 dagars leveranstid :(

Tack för all er hjälp med mina blinkers, hoppas att det löser sig snart för mig, högst irriterande detta.

20 dagar?^^ hehe jag fick vänta 10veckor på mitt kolfiber akrapovic:p
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top