Kawasaki Z750/Z1000-tråden

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Nu har det blivit 30 mil på min fantastiska japsare!

Älskar verkligen hojen, känns mycket stabilare än min Trajja..

Men!
Hur fan får ni med er ett lås på cykeln?
Varken utrymmet under kutsen eller sadeln hade plats för ett skrivbromslås vad kunde se.

Har ni några tips på modifieringar eller inköp för att kunna få med sig ett sådant lås på hojen?
Vill inte alltid köra med väska, samt att ha det i byxorna/jackan är ju livsfarligt.

RookieM

Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Öhh, vad menar du med båda skivor?
Menar du att låset klämmer om båda sidor?

Jag har ett ABUS-lås med larm, så tror att det är säkert nog.
Det är inte ett alternativ att handla ett nytt lås, finns det några andra tips?

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
Kwikasfuki R -19
Öhh, vad menar du med båda skivor?
Menar du att låset klämmer om båda sidor?

Jag har ett ABUS-lås med larm, så tror att det är säkert nog.
Det är inte ett alternativ att handla ett nytt lås, finns det några andra tips?

Kolla länken i mitt inlägg så tror jag att du förstår...
Att du har "larm" på ditt lås hindrar tyvärr inte tjuvarna. Dom har hemgjorda ljuddämpande lådor som först krängs utanpå låset, sen tar dom fram insexnyckeln och lossar skivan från navet...
Tjoff å hojen e' borta på 10sek... :gråta

Kanske dags för ett nytt lås ändå? :7peta

RookieM

Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Det är lugnt, dom får även ta en kedja som är ankrad i betongvägg.
Vill dom ha den så gärna så visst, ta den.. :D

Sen ska vi kanske inte göra detta till en kukmätar tävling för lås, men ditt lås kör man väl en burk kylsprej och en kulhammare på sen är det klart?

EDIT: Hittade den där lilla verktygsväskan idag, den fick bantas ner lite och bo under kutsen istället. Kvar var ett perfekt fack till låset! :hihi

Last edited:

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
Kwikasfuki R -19

Jo, så är det!
Vill dom verkligen ha något så får(tar!) dom det hur som helst!

Kylspray verkar inte fungera på nyare lås.
En kompis försökte det på ett av mina Abus Granit hänglås efter att några snorungar försökt borra upp låset till min kinesmoppe.
Han tömde en hel burk på låset och tog sen stora hammaren utan att det hände ett endaste skvatt! :tungan
Fick ta till motorkapen för att öppna upp det! :D

Red1986

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Hoj
Kawa z800 -15
Nu har det blivit 30 mil på min fantastiska japsare!

Älskar verkligen hojen, känns mycket stabilare än min Trajja..

Men!
Hur fan får ni med er ett lås på cykeln?
Varken utrymmet under kutsen eller sadeln hade plats för ett skrivbromslås vad kunde se.

Har ni några tips på modifieringar eller inköp för att kunna få med sig ett sådant lås på hojen?
Vill inte alltid köra med väska, samt att ha det i byxorna/jackan är ju livsfarligt.

ett sådant här får väl plats under kutsen på kawwan? http://www.lellesmcdelar.se/images/parts/23-2089.jpg

Funkar för mig iaf.

enok667

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
Cbr1000RR
hejsan grabbar! har köpt min första kawa nu blev en lagd z750 från -04a! så jag undrar om någon vet om det finns någon med ett begangnat instrument? då nytt va hälften av vad jag gav för hojjen hehe. hojjen har bara gått ca 200 mil så förutom att den är lagd med repor osv så är motorn och allt annat jätte fräscht! just det en fram fälg också. ha det gött

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Hoj
Kawasaki Z1000 -14
Har blitt väldigt sugen på fälgtejp, den på bilden, men har beslutsångest. Vad tycker ni andra?
Min hoj är likadan modell som på bilden.

fj1lz7t.jpg

RookieM

Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
hejsan grabbar! har köpt min första kawa nu blev en lagd z750 från -04a! så jag undrar om någon vet om det finns någon med ett begangnat instrument? då nytt va hälften av vad jag gav för hojjen hehe. hojjen har bara gått ca 200 mil så förutom att den är lagd med repor osv så är motorn och allt annat jätte fräscht! just det en fram fälg också. ha det gött

Kolla med Bike-Demontering.
Eller de övriga mc-skrotarna i Göteborg.

Finns ett gäng skrotar i sthlm med, om de kan skicka bilder så får du ju en hyfsad bild av skicket.
Instrument går ju lätt att skicka på posten, fälg blir kanske lite dyrare, men säkert billigare än en ny.

- - - Updated - - -

Har blitt väldigt sugen på fälgtejp, den på bilden, men har beslutsångest. Vad tycker ni andra?
Min hoj är likadan modell som på bilden.

fj1lz7t.jpg

Jag kör med tejp, tycker det är riktigt läckert! :tummenupp

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
En fråga till er som har Z1000.
Var och kollade på en 2015 idag och provkörde en sväng. Gillar den. Fick ett bra pris i byte på min R1 mot en 20114 blackedition. Nån som provat hänga på packväskor på den, typ sidoväskor från Oxford eller liknande. Vill inte ha tourer modellen men brukar bli några längre resor varje år, frankrike pratas det om iår.
Nån som har vana av av långåka på sin Z1000, inte optimalt såklart men fungerar det utan att man vill ta livet av sig?

Ska åka 35 mil nu på fredag:) återkommer med hur det är att köra en "längre" sträcka.

RobinK1983

Ny medlem
Gick med
17 May 2015
Hoj
Kawasaki Z1000 ABS 2009
Tänkte ta mc kort i sommar och köpa en Z750. Vad är viktigast att tänka på när man ska köpa en begagnad?

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville

Så!
Idag avverkade jag 34 mil i en stöt ( det blev en tankning såklart ) Efter 10-12 mil så domnade arshlet bort:näsblod Det enda jag kan klaga på är hård sadel. Vibrationerna i fotpinnen var inte alls störande, körställningen passar mig perfekt ( 189cm ) Om man byter ut sadeln till en lite tjockare och mjukare modell så skulle man nog kunna toura med den!

Red1986

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Hoj
Kawa z800 -15
image.jpg
Är jag världens tönt eller är det någon som ser lite humor? :gnissla
Vart tvungen å beställa ny skylthållare pga att den gamla inte passade för de nya (små) reg-skyltarna.

Kan tilläggas att jag endast är 28 år...:rodnar

Last edited:

alexe87

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Hoj
2009, KTM 690 Enduro
Hej alla glada z750 ägare ! Fick kirrat kortet häromdagen och har hunnit dra en 130 mil redan :yoparty Slängde på crosstyre igår från biltema blev en helt annan hoj, snyggare, ser i backspeglarna och sitter goare =) Nästa steg blir nog lacka lyktkåpan fram svart och bellypan svart =)IMG_2735.JPG

Last edited:

dv81

Ny medlem
Gick med
6 May 2015
Hoj
Z1000 -04, CB400-83
Hej!

På jakt efter en original-lampa till min z1000. Verkar som det är samma till
z1000 03-06 som även på z750 -04-06 och ninja 250r 08-12.

Är det någon som kan verifiera det? Skulle va gott att veta till 100% innan jag köper någon. Har inte lyckats hitta reservdelsnummer etc. så jag har kunnat kolla upp det själv.

Sitter någon på en lampa så är jag spekulant!!!! Min är nämligen från England och har fel ljusbild
Skicka mail till ivarsch@gmail.com om du har nån du vill sälja.
mvh

dv81

Ny medlem
Gick med
6 May 2015
Hoj
Z1000 -04, CB400-83
Uppdatering, z750 och z1000 har samma art.nr.
250r har det inte men skulle ju kunna vara samma ändå? De är ju verkligen lika om man bildgooglar?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln