Kawasaki Z750/Z1000-tråden

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
jaha då har man som många andra dragit första repan, men undrar om nån fler här har rensat katten? gjorde det i vinter och märkte nu att ibland när man låter hon rulla av vid gasen så kommer ett ganska vasst pooop ljud, blir baksug på nåt sätt.

Nån fler som känner igen det? sugen på att få bort det.
 

R_Velocity

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2009
Ort
Noname
Hoj
08/R1 (fd.ZX10R 08 ägare)
Mappade du inte din hoj utan kat, med öppet system?
Alla öppna system poppar lite granna (det skulle original systemet med göra, om det inte var de för interna förbränningskammarna och att de är så dämpade). Men det går att fixa i och med mappningen. Knarren drar mer soppa utan kat så det påverkar ju mappen. Men det vet du redan antar jag?
Min poppar lite granna efter mappningen. Hade en mapp innan. Den poppade mer på högvarv, delvis för att hojen fick för lite sås.


jaha då har man som många andra dragit första repan, men undrar om nån fler här har rensat katten? gjorde det i vinter och märkte nu att ibland när man låter hon rulla av vid gasen så kommer ett ganska vasst pooop ljud, blir baksug på nåt sätt.

Nån fler som känner igen det? sugen på att få bort det.
 

Snubbelfot

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Kalix
Hoj
-08 Kawasaki Z750
Missfärgning cylinder

Tog ut och tvättade upp hojen inför säsongen. Ser att det på något vis missfärgats vid cylindrarna. Liknar oxid/saltinlagring av något slag. Någon av er som har haft något liknande och hur ta bort?? Provade tvätta igen, men det kommer tillbaka när det torkat...
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Mappade du inte din hoj utan kat, med öppet system?
Alla öppna system poppar lite granna (det skulle original systemet med göra, om det inte var de för interna förbränningskammarna och att de är så dämpade). Men det går att fixa i och med mappningen. Knarren drar mer soppa utan kat så det påverkar ju mappen. Men det vet du redan antar jag?
Min poppar lite granna efter mappningen. Hade en mapp innan. Den poppade mer på högvarv, delvis för att hojen fick för lite sås.

jovisst i mitt fall är det att den poppar till oftast runt dom lägre när man rulllar ner mot 3ooorpm och alldrig om man växlar riktigt lugnt..men ska det med killen som mappade hojen:)
 

Lemur

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Kawasaki z750
Fan vilken färsking man är, nu har jag fuckat upp som vanligt.

Skaffade z750 i höstas och har ingen vana vid att meka öht. Nu köpte jag ett gpr slip-on som jag skulle montera själv (det fanns ingen tid på flera veckor där jag tjackade). Verkade rätt enkelt tyckte jag men orginalröret sitter i nån jävla kabel/vajer som jag gissar går in i katalysatorn. Nåja, jag försökte få bort det genom att skruva på några skruvar i mitten av kabeln men misslyckades med detta och lät då det gamla sitta kvar. Nu när jag kör så är varningslampan igång och jag får upp FI på displayen som enligt manualen skall ha med bränsleinsprutningen att göra. Antar att det kommer från mitt försök att få loss kabeln.
Det är fortfarande lång kö till att kunna lämna in den på rep och skulle helst slippa.

Frågorna är alltså:

Hur fan får man loss orginalavgasröret på z750?

Går det att köra på en slip-on utan kat utan att få dessa meddelanden om fel i insprutningen? Skall man isåfall bara slå av varningsfunktionen och är det riskfritt?

Hoppas nån har koll och kan hjälpa.

/el fuckup
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
tja om det sitter i katten så är det lambdasensorn du pysslat med och det måste då ersättas med ett motstånd eller c02 controller. Men gå igenom du måste lyckats knasa med nåt av det du rört, hojen vill inte bara jävlas hehe
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Nån som vill köpa en z1000? Vit, 2008, ABS, nyskick, ca 500 mil, helt orginal.
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Tja...pris, 85kkr?
Jo jag tycker att z1000 är lite "könslös". Lite för lite balls. Jag vill ha mer bottendrag. Visst kan man punga ut med 20 papp för slipon och ommappning, men då kan man lika gärna byta, tycker jag....:)
 

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Tja...pris, 85kkr?
Jo jag tycker att z1000 är lite "könslös". Lite för lite balls. Jag vill ha mer bottendrag. Visst kan man punga ut med 20 papp för slipon och ommappning, men då kan man lika gärna byta, tycker jag....:)

Jag går också i samma tankar, vad tittar du på för hoj då? Själv sneglar jag lite mot en GSX-R750, men en sån blir en 1000 dyrare i månaden..
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Jag går också i samma tankar, vad tittar du på för hoj då? Själv sneglar jag lite mot en GSX-R750, men en sån blir en 1000 dyrare i månaden..

Gixern e fin, men lite åt fel håll för min del.
Det finns lite alternativ för min del; Duke, Bandit ( synd att den är så jävla ful ), Speed Triple ( också ful som stryk ), MT-01, ( synd att den är så jävla tung ), Ducce Monster, till och med Er6f tycker jag är mer intressant.

Helst kör jag tvåcylindrigt.
 

R_Velocity

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2009
Ort
Noname
Hoj
08/R1 (fd.ZX10R 08 ägare)
Dyrt;)
Jodu, det är det. Men hittar du slantar, prova Akra race med PC. Lite omdrevning, typ 43 drev bak. Bättre acc, mer aggro respons. Hojen är piggare kan man säga. Det händer mer än man kan tro, i jämförelse med original. Klart att du inte får 140HK. Du får 11.2% mer än original eller strax över 12HK mer på hjulet. Men va fasen, du kan ju dra bort 15% på alla motor specar. Den har ju mest vibrationer, men börjar oxå dra från 6 till 7000varv, vid 8 börjar den dra på bra.
Körde Superduke förra året, en 08:a. Helt ok, men inte alls roligare än denna Z. Körde rätt in i varvstopp på 2an och 3an och det var inte någe mer tryck i hojen än denna. Jag tycker denna drar bättre. Ett helstsystem med dreving + en Z1000 (som du har) kostar något mer än hel original SD. Dessutom så har SD ganska dåligt insprut, om man ränner runt under 4000 varv (lite ryckigt i jämförelse med Z1000).
Dessutom kan jag säga att den kändes inte lika bra att toppa ur som denna gör. Jag tycker min hoj är lättare att köra full rulle på en SD. Jag har lyft den baktill, 25-30mm sen bytt till ett brett och lågt styre. Det blir klart annorlunda cockpit.
Det blir nya Öhlins fjädrar i gaffeln nästa vecka. Den har mer vikt på framhjulet nu, och en aggressivare gaffel vinkel. Gaffelvinkeln blir kapad mellan 0.7-1.0 grader i och med att den är lyft. Sedan är det bara att hänga på en styrdämpare, o du pinnar lätt på runt 200-220, bara vinden som kan vara liet besvärlig då. (Igen, lägre bredare styre, + lyft hojen)
Nej tusan, RC8an, annars kan det vara.. - helt ärligt!
Iof, RC8 är jävligt aggro på trotteln vilket är charmigt när det finns utrymme. Men i stan ser det nog mer ut som man är rätt kass på att köra. Men jag blev ju helt hänförd för det. Sedan skulle man då ha ett Akra helssystem och en mappning så kanske den går bättre. + att man slipper gräsklippar ljudet.

Vill du ha punch? Testa Moto Morini Corsaro (V-tvin). Finns i stora sundby.
Den är det en jävla knuff i. Bye bye lilla SD. SD har inte en sportmössa mot Corsaron, om du ska snacka muskler och pulver blir du g-l-a-d. Den är jäkligt snygg oxå. Den kan du nog köra original utan att gnälla över att den är för snäll;).
Provade B-kingen, den går mjukt och drar iväg snabbt. Dock satt jag illa. 181cm i strupor, jag får inte in ben/ knä mot tanken pga att en kåpa är ivägen. Den beter sej långt ifrån Morinin och utvecklar sej väldigt annorlunda. Inte lika kul.
Morinin är mera tjur, den känns verkligen som man vill att muskler ska kännas på hjul:) Du sitter bra och tanken har en bra urformning som gör att du kan trycka på hårt och bromsa hårdare utan att du flyger upp på tanken.
SD är ju dyrare än Z1000 att trimma. Bara slip on till SD, kostar ju som Akra helsystem till Z:an. Fan det blir inte kul med mappning och montering osv.
Uh, jag har pumpat ut en jävla massa på min Z:a. Slutade räkna vid 40'.
Varför provar du inte Ducce Streetfighter annars?
Jag tycker det låter konstigt att du vill byta till en hoj som har lägre effekt än din Z1000 (125 motor HK, SD 120 motor HK). Jag tror att du ska gå upp märkbart i effekt om du ska bli nöjd en längre period. Z1000 blir 10kg lättare med Akra helsystem, då ligger den och SD väldigt lika i vikt, + att du har 10-15% mer i effekt på Z1000 om SD är original. Gixxern är ju såklart, någe helt annat. Men det var inte din grej nämnde du. Samma med CB1000R, den är ju inte alls roligare än en trimmad Z1000. Bättre att köpa Z1000 och dreva om samt ett Akra helsystem och PC+ mappning.

DSCN3430.JPG

DSCN3418.JPG
 
Last edited:

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Laholm
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!
Jaha!

På lördag kl 09.45 är det dags att hämta min nyinköpta KÄRLEK,
hittade en Orange Z750 -06 med ca 550mil hos Johans MC i GBG, provkörde och blev stormförtjust. satt någon form av miniatyr kolfiber dämpare på (vet ej märke.), och en Singel kutz är beställd! nu hoppas jag bara på en rikigt solig helg! // Daniel Halmstad.
 

Croc

Medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
Haninge
Hoj
GSR 750
Jaha!

På lördag kl 09.45 är det dags att hämta min nyinköpta KÄRLEK,
hittade en Orange Z750 -06 med ca 550mil hos Johans MC i GBG, provkörde och blev stormförtjust. satt någon form av miniatyr kolfiber dämpare på (vet ej märke.), och en Singel kutz är beställd! nu hoppas jag bara på en rikigt solig helg! // Daniel Halmstad.

Grattis till ditt nyförvärv! :tummenupp
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Jag tycker det låter konstigt att du vill byta till en hoj som har lägre effekt än din Z1000 (125 motor HK, SD 120 motor HK). Jag tror att du ska gå upp märkbart i effekt om du ska bli nöjd en längre period. Z1000 blir 10kg lättare med Akra helsystem, då ligger den och SD väldigt lika i vikt, + att du har 10-15% mer i effekt på Z1000 om SD är original
Inte konstigt alls. Om det vore hk jag jagade vore det en sak. Men det är inte det jag är ute efter. Jag vill ha en hoj med stake ( = inte alls samma som hk ). Personlighet och bottenvrid är jag ute efter!
Z1000 är lika spännanade som en enuck som heter svensson i efternamn, eller ett pensionärspar på husvagnsemester med likadana wct-overaller och vita eccoskor.....
Sedan lägger jag helst min tid till att köra.....inte pilla på grejerna med en skruvmejsel. :)
 

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
Vit Z 1000 -08

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Köpte speglar på biltema samt ett fatbar styre, men till min förvåning så verkar de inte passa, lite skumt.

Någon som vet var jag kan få tag på styrfästen, helst svarta? Biltema hade några, men tror inte det var de rätta. Har för mig att det ska vara med genomgående bult eller ngt sånt..

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=152875

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=145905

Duells artikel nr. 17-0031 har genomgående bult
 

Bateman

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Ort
Malmö
Hoj
2008, Z1000 Svart
Köper min z1000 idag

Köper en svart z 1000 idag. En svart 08. Har dock inte fått körkortet än så det är surt att jag måste låna ut den till min svåger innan jag själv kan köra den haha. Aja det var en annan fråga jag hade. Är säker på att den ställts förut men orkar inte sitta och bläddra i 100 sid.

OBS, jag är helt grön på detta.
Avgasrören är ju inte så snygga i orgnial. Är det enkelt att sätta på slipon? Och sen ser jag många som skriver om att man måste "mappa" efteråt. vad betyder det och kan man göra det själv?

Har ni några tips på inte allt för dyra slipon som har skönt ljud och där man inte måste modifiera förgasare etc.
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Köper en svart z 1000 idag. En svart 08. Har dock inte fått körkortet än så det är surt att jag måste låna ut den till min svåger innan jag själv kan köra den haha. Aja det var en annan fråga jag hade. Är säker på att den ställts förut men orkar inte sitta och bläddra i 100 sid.

OBS, jag är helt grön på detta.
Avgasrören är ju inte så snygga i orgnial. Är det enkelt att sätta på slipon? Och sen ser jag många som skriver om att man måste "mappa" efteråt. vad betyder det och kan man göra det själv?

Har ni några tips på inte allt för dyra slipon som har skönt ljud och där man inte måste modifiera förgasare etc.

Grattis till en grym hoj, du kommer bli mer än nöjd!

Nu lite svar på dina frågor:
Enkelt o enkelt, klart är man lite händig så är det inga problem att byta slipon, dock så rekommenderar jag att du lämnar in den så blir det riktigt gjort, enklast om du även beställer sliponet via dina lokala kawasaki handlare, vi här i Västra Götaland har tur som har Stibix nära oss där dom är riktigt grymma, både på priser och support.
Så ta kontakt med din handlare rekommenderar jag.
Om du nu gör det så kan dem även mappa hojen åt dig, det är normalt inget man gör själv (vad jag vet) utan beställer du slipon så brukar även mapping ingå, men jag tror man måste beställa en Power commander i samma veva då, jag är inte 100% säker på det men man kan nog inte mappa hojen utan den, du kommer säkert få svar på det, jag är lite osäker på det, iaf power commander III som den heter är en liten styrbox som sätts i din hoj, den styr luft och bränsleflödet, det är som en extra elektronikbox och via den "mappar" man hojen, dvs de ställer in olika värden på din motor, hur den skall gå med de slipon o filter som sitter på hojen.
En PCIII kostar runt 2500kr o då rekommenderar jag även ett sportfilter, typ K&N filter, kostar 850kr eller något.
Så resultatet med mappning och slipon samt filter blir att den blir lite kvickare men även mer optimerad för just ditt slipon och sen så slipper man de värsta avgassmällarna som kan uppstå.
Men o andra sidan, NEJ du måste inte mappa, men det är att rekommendera.

Val av slipon, hmm svårt det där... det finns ju några stycken att välja på, det billigaste vet jag inte för alla ligger nog runt 6000-13000kr, jag vet att LeoVince GP style slipon kostar 6000, eller om det har gått upp i pris för i år kanske?
Det låter riktigt nice men är inte speciellt snygga om man säger, väldigt smala och små, men smaken är som baken.
Annat alternativ är de jag har LeoVince Evo Factory II, det kostar nu 11000 om jag inte minns fel, så ja det kostar men resultatet blir riktigt nice.

Här är ett klipp på min hoj:
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/F49-iCgpkws&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/F49-iCgpkws&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
[/YOUTUBE-ID]

Sen så finns det andra alternativ som Akrapovic, de är kända för att vara bra men även då självklart dyra, sen finns noname slipon och typ Yoshimura samt Devil.
Men allt kostar som sagt o du kommer nog inte undan en prislapp på 5000kr iaf.

Hehe modifiera förgasare slipper du då det är insprutning på dagens motorcyklar, inte alla men VÄLDIGT många. ;)

Lycka till!

/hyll
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top