Dagrill
Dagrill
Såå...
jag som nybörjare måste fråga nu då...
jag har beställt ett Mivv slip-on och tänkte lägga på det, men nu när jag läser er diskusion här så förstår jag att jag måste göra ett och annat ytterligare för att undvika motorhaveri...
har jag rätt?
hatar att vara nybörjare!!!
Jag läste längre tillbaka i tråden förut och där stod det att flera stycken hade monterat slip-on utan att sätta i Powercommander. Många av dessa hade senare bänkat hojen med PC och då fick de höra att deras motorer gått snålt med originalsprutet. Om det är så att motorn går snålt så är det INTE bra.
Jag kör cross också och där skulle jag inte drömma om att montera annat avgassystem utan att bestycka/mappa om. Crossmotorer är i och för sig mycket högre trimningsgrad pga endast en cylinder men ändå en varningsklocka. Detta för att motorn går snålt på vissa varvtal där effekten ökar (vanligtvis på topp där det gör störst skada om motorn går snålt pga varvet). Jag skulle personligen inte våga sätta dit slip-on utan att mappa om. Men det är säkert många som gjort detta och som det funkat bra för. Det är bara att fundera och bestämma sig vad man själv vill göra. Dessutom går ju motorn så mycket bättre om bränsleblandningen optimeras
Mitt tips är att söka i tråden på powercommander eller slipon och läsa längre bak i tråden för jag vet som sagt att det diskuterats flitigt tidigare. Om man sätter i ett nytt filter (typ K&N) så blir det ännu viktigare att mappa om. Detta för att hojen inte bara får lättare att bli av med avgaserna utan även lättare att "andas". Ju mer luft som kommer in i motorn desto mer effekt, men då måste motorn även få mer bränsle i blandningen för att smörja och kyla ordentligt.
Jag har helt glömt att skicka bilder på min skylthållare till dig Sörka. Nu har jag tyvärr inte tillgång till bilderna ikväll men ska försöka fixa det imorn!
/Adrian
...... Min motorcykel kommer få mig dödad. kanske inte av farten, men när jag berättar för min bättre hälft att vi tyvärr inte kommer åka på någon semester denna sommaren heller då daniel skall köpa lite saker till sin älsklingspryl
(förra sommaren va de själva hojen som satte käppar i hjulet för vilda semsterplaner )
Haha känner igen mig i varje ord du skriver. Varje gång lönen kommer så börjar man fundera vad man vill köpa till hojen. Så fort tjejen nämner något om att det måste inhandlas nya IKEA-möbler eller annat ointressant så blir man så arg bara för att man inte kunde köpa den där stylingprylen för sjuka pengar. Kan ju fan inte köpa något till hojen under 1000-lappen. Ändå vill man ha alla de där helt onödiga prylarna
Last edited: