Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Dagrill

Dagrill
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
2008 MV Agusta F41000 312R
Såå...
jag som nybörjare måste fråga nu då...
jag har beställt ett Mivv slip-on och tänkte lägga på det, men nu när jag läser er diskusion här så förstår jag att jag måste göra ett och annat ytterligare för att undvika motorhaveri...
har jag rätt?

hatar att vara nybörjare!!! :huvet

Jag läste längre tillbaka i tråden förut och där stod det att flera stycken hade monterat slip-on utan att sätta i Powercommander. Många av dessa hade senare bänkat hojen med PC och då fick de höra att deras motorer gått snålt med originalsprutet. Om det är så att motorn går snålt så är det INTE bra.

Jag kör cross också och där skulle jag inte drömma om att montera annat avgassystem utan att bestycka/mappa om. Crossmotorer är i och för sig mycket högre trimningsgrad pga endast en cylinder men ändå en varningsklocka. Detta för att motorn går snålt på vissa varvtal där effekten ökar (vanligtvis på topp där det gör störst skada om motorn går snålt pga varvet). Jag skulle personligen inte våga sätta dit slip-on utan att mappa om. Men det är säkert många som gjort detta och som det funkat bra för. Det är bara att fundera och bestämma sig vad man själv vill göra. Dessutom går ju motorn så mycket bättre om bränsleblandningen optimeras:tummenupp

Mitt tips är att söka i tråden på powercommander eller slipon och läsa längre bak i tråden för jag vet som sagt att det diskuterats flitigt tidigare. Om man sätter i ett nytt filter (typ K&N) så blir det ännu viktigare att mappa om. Detta för att hojen inte bara får lättare att bli av med avgaserna utan även lättare att "andas". Ju mer luft som kommer in i motorn desto mer effekt, men då måste motorn även få mer bränsle i blandningen för att smörja och kyla ordentligt.

Jag har helt glömt att skicka bilder på min skylthållare till dig Sörka. Nu har jag tyvärr inte tillgång till bilderna ikväll men ska försöka fixa det imorn!

/Adrian

...... Min motorcykel kommer få mig dödad. kanske inte av farten, men när jag berättar för min bättre hälft att vi tyvärr inte kommer åka på någon semester denna sommaren heller då daniel skall köpa lite saker till sin älsklingspryl :)
:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta
(förra sommaren va de själva hojen som satte käppar i hjulet för vilda semsterplaner :););):) )

Haha känner igen mig i varje ord du skriver. Varje gång lönen kommer så börjar man fundera vad man vill köpa till hojen. Så fort tjejen nämner något om att det måste inhandlas nya IKEA-möbler eller annat ointressant så blir man så arg:huvet bara för att man inte kunde köpa den där stylingprylen för sjuka pengar. Kan ju fan inte köpa något till hojen under 1000-lappen. Ändå vill man ha alla de där helt onödiga prylarna:banana

Last edited:

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!
Jag tackar så mycket för alla svar!
Så nu är det bara att läsa och fundera! :)

Fundera inte förlänge! kör du med orginalblåset förlänge kommer stilpolisen och tar dig förr eller senare! det är ett brott att köra runt sådär! :död

Men som sagt, det kostar att ligga på topp, men i mitt läge känner jag, om jag lagt ut cash för en ny hoj + cash för ett slipon, känns det fel att inte lägga ut de lilla extra för en PC3 eller PC5, gick in på Awa´s hemsida och kollade resultatet :tummenupp:tummenupp

Fortfarande ingen som har tips på någon bra längs västkusten? Johans Mc? Stibix? Mc-huset i malmö? (ska söka i tråden, ja... men always chose the simple path....)

sörka

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2010
Hoj
2009 Kawasaki Z750
Fundera inte förlänge! kör du med orginalblåset förlänge kommer stilpolisen och tar dig förr eller senare! det är ett brott att köra runt sådär! :död

Men som sagt, det kostar att ligga på topp, men i mitt läge känner jag, om jag lagt ut cash för en ny hoj + cash för ett slipon, känns det fel att inte lägga ut de lilla extra för en PC3 eller PC5, gick in på Awa´s hemsida och kollade resultatet :tummenupp:tummenupp

Fortfarande ingen som har tips på någon bra längs västkusten? Johans Mc? Stibix? Mc-huset i malmö? (ska söka i tråden, ja... men always chose the simple path....)

Joo, det är väl så! Skall nog ta tag i saken nu! :)
Men först jobba lite! :D

Dagrill

Dagrill
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Joo, det är väl så! Skall nog ta tag i saken nu! :)
Men först jobba lite! :D

Här har du bilder på min skylthållare och blinkersarrangemang som du ville ha. Jag fattade inte hur jag skulle bifoga i PM så jag lägger in bilderna i tråden.

Dåliga bilder, men var tvungen att ta kort med min ruttna mobil:gnissla

Bifogat

• DSC00567.JPG
    DSC00567.JPG
    54.2 KB · Visningar: 118
  • DSC00569.JPG
    DSC00569.JPG
    48.2 KB · Visningar: 120
  • DSC00570.JPG
    DSC00570.JPG
    58.5 KB · Visningar: 133

Dagrill

Dagrill
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Är det någon av er som kör Z750 som har märkt av att hojen drar någon olja?

Jag har inte kunnat märka någonting och då har jag ändå kört över 200 mil sedan jag bytte olja. Jag tycker att den borde dragit lite under den här tiden, men det är ju grymt positivt att så inte är fallet.

Någon av er som har haft något annat irriterande problem med hojen? Min FI-lampa har börjat blinka någon gång vid längre konstant körning i ca 130km/h. Men hojen har gått som den ska och när jag startat om hojen har den inte lyst. Det har bara varit när jag hållit konstant motorvarv på ca 6K rpm. Någon som haft liknande?

/Adrian

sörka

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2010
Hoj
2009 Kawasaki Z750
Här har du bilder på min skylthållare och blinkersarrangemang som du ville ha. Jag fattade inte hur jag skulle bifoga i PM så jag lägger in bilderna i tråden.

Dåliga bilder, men var tvungen att ta kort med min ruttna mobil:gnissla
Jag tackar för dom bilderna,skall ev. beställa lite grejer i veckan så då kanske det blir en skylthållare också :) Lönen har just hoppat in på kontot så!!:tummenupp :D :banana

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
KTM 950 SMR -08
Vilket däcktryck bör man köra på en z750 ? fram & bak kanske ska kolla luften efter vintern.

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Åh! Har du skaffat en riktig hoj! var det min Z:a som fick dig att ta steget?

Japp, nu har man en riktig snygging i garaget. Å ja, det var på din hoj det började. Sen fick jag syn på dem på mc-mässan för 1-2 år sedan & blev såld på just 750. Gillar inte framskärmen på z1000.

Efter det har jag dregglar efter den här hojen lite här & var, då jag sett den. Så....i år slog jag till. :)

sörka

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2010
Hoj
2009 Kawasaki Z750
Är det någon av er som kör Z750 som har märkt av att hojen drar någon olja?

Jag har inte kunnat märka någonting och då har jag ändå kört över 200 mil sedan jag bytte olja. Jag tycker att den borde dragit lite under den här tiden, men det är ju grymt positivt att så inte är fallet.

Någon av er som har haft något annat irriterande problem med hojen? Min FI-lampa har börjat blinka någon gång vid längre konstant körning i ca 130km/h. Men hojen har gått som den ska och när jag startat om hojen har den inte lyst. Det har bara varit när jag hållit konstant motorvarv på ca 6K rpm. Någon som haft liknande?

/Adrian

Jag har heller inte märkt av att min hoj skulle dra någon olja... Jag har också kört över 200 mil sen jag bytte olja, men har inte märkt att hojen skulle ha dragit någon olja.

Nu har jag monterat mitt Mivv slipon! Hade lite problem med FI-lampan för på monterings anvisningen så visade dom att man skulle lämna kvar vajrarna från orginal burken men det gick inte, då började FI-lampan blinka var in och läste på SH i tråden och där stod det att vajrarna skulle bort. Jag tog bort vajrarna och då slutade FI-lampan blinka!:yoparty
Något annat problem med FI-lampan har jag inte haft. (ännu)

Nästa vecka skall jag ta kontakt med en verkstad å kolla med bänknig å mappning.

H. Sören

Dagrill

Dagrill
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Jag har heller inte märkt av att min hoj skulle dra någon olja... Jag har också kört över 200 mil sen jag bytte olja, men har inte märkt att hojen skulle ha dragit någon olja.

Nu har jag monterat mitt Mivv slipon! Hade lite problem med FI-lampan för på monterings anvisningen så visade dom att man skulle lämna kvar vajrarna från orginal burken men det gick inte, då började FI-lampan blinka var in och läste på SH i tråden och där stod det att vajrarna skulle bort. Jag tog bort vajrarna och då slutade FI-lampan blinka!:yoparty

Nästa vecka skall jag ta kontakt med en verkstad å kolla med bänknig å mappning.

H. Sören

Låter fint:tummenupp

Jag har redan vajrarna borttagna så det ska inte vara det som är problemet. Men det är som sagt bara om man ligger flera minuter i cirka 130km/h. Det blinkar aldrig annars. Tack för infon!

arvidsson.micke

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
Kawasaki Z1000 09
Klistermärkena på tanken...

Har just skaffat mig en z1000-09.
Jag vill gärna ta bort klistermärkena som sitter på tanken, alltså dom det står vilken soppa man ska köra på m.m.
Tänkte höra om nån här har erfarenhet av detta. Antar att det bästa sättet är med en värmepicka. Hur varmt ska jag köra för att inte skada lacken? Eller finns det bättre sätt?

Tack på förhand
Micke

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!

H. Sören
'

Vilket Mivv blev det? give us pictures!!!

Har just skaffat mig en z1000-09.
Jag vill gärna ta bort klistermärkena som sitter på tanken, alltså dom det står vilken soppa man ska köra på m.m.
Tänkte höra om nån här har erfarenhet av detta. Antar att det bästa sättet är med en värmepicka. Hur varmt ska jag köra för att inte skada lacken? Eller finns det bättre sätt?

Tack på förhand
Micke

Nu e jag kanske inte så pedant, men jag tog bara nageln och pillade bort det:) sen lite rengöring och vax :)

Last edited:

arvidsson.micke

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
Kawasaki Z1000 09
Nu e jag kanske inte så pedant, men jag tog bara nageln och pillade bort det:) sen lite rengöring och vax :)[/QUOTE]

Aha. Var det så enkelt :) Ska testa det.
Tack för tipset Daniel!!!

sörka

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2010
Hoj
2009 Kawasaki Z750
'

Vilket Mivv blev det? give us pictures!!!

Det blev Mivv Gp i kolfiber!
Bilder är på kommande inom kort..!

Nu e jag kanske inte så pedant, men jag tog bara nageln och pillade bort det:) sen lite rengöring och vax :)

Aha. Var det så enkelt :) Ska testa det.
Tack för tipset Daniel!!![/QUOTE]

När jag har tagit bort dekaler och märken på bilar, ( typ bilmärket på bakluckan eller på huven, dom tjocka) så har jag använt en fiske lina och "sågat" (dragit linan fram och till baka under märket) bort dom. Sen lite rengörning å lite vax!

Hoppas du förstod hur ja menade blev lite kompliserat förklarat!!

Men klistermärkena på tanken borde nog gå att pilla bort!

Last edited:

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Allvarligt! Nu har jag suttit i en halvtimme & letat efter de där jäkla relät som ni pratat om tidigare. Någon som har en direktlänk, så man får kolla lite? Artikelnumret vet jag ju, 42-140, men vad hjälper det om man inte kan söka på det :va

Den som byggt den sidan måste ha hål i huvudet. Å inte så litet heller :mad:

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Allvarligt! Nu har jag suttit i en halvtimme & letat efter de där jäkla relät som ni pratat om tidigare. Någon som har en direktlänk, så man får kolla lite? Artikelnumret vet jag ju, 42-140, men vad hjälper det om man inte kan söka på det :va

Den som byggt den sidan måste ha hål i huvudet. Å inte så litet heller :mad:

Håller med, nya sidan är totalt värdelös. 42-140 fanns inte för mig när jag sökte heller, däremot så finns det om man söker lokalt inne i affären i deras system där det visas var föremålet ligger och mycket riktigt så hängde det ett relä, 42-140 på utpekad plats. Bara att åka och köpa!

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras