Kawasaki Z750/Z1000-tråden

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Har läst på många ställen (utlandet mest) att folk tycker sadeln är hård. Ligger själv på 1.78/85kg och sitter helt utmärkt på alla sätt och vis, även under längre turer!
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
sweet, vilken färg blev det?? ni som kör nya z1000, hur långa är ni btw??

Den vita blev det. Hehe lite irriterande att typ dagen efter så såg jag att den skulle komma som grön 2011:död. Men men. Lite syling som tankskydd och sådant så blir det riktigt snyggt.

Svårt att tro men jag köpte inte den med ögonen fastän den är jävligt snygg ;)´

Jag är 1,80/84kg. Sitter perfekt :yoparty
Provsatt Z1000 2009 men jag blev direkt avskräckt av sadlen. kändes inte alls rätt. Men 2010 sitter jag perfekt på.
 
Last edited:

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Var ute o klappade Z1000 nu och såg så allt stod rätt till. Något som förbrylla mig är. Finns det verkligen ingen tempmätare på 2010 z1000.
Där finns en lampa men saknar lite en digital tempmätare.
 

Angelkiller

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
----
Hoj
Honda CBR 600F -98 Yamaha YZF 250-06
Kom och tänka på om Z1000 (2010) är lätt manövrerad och smidig i kurvpartier, tänker då mest på att det är en ~1100cc. Jag är liten och lätt, eller känns den lika smidig som den ser ut?
 
Last edited:

DonaldDuck

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Husbåt
Hoj
-09, Kawasaki ER6N
Ursäkta att jag skriver här, men hoppas ändå på Kawasaki som Kawasaki attityd;)

Hejsan!

Jag har en Kawasaki Er6-n och bor i ett U-land. Med andra ord konsumentlagar osv, fungerar inte som i Sverige. Har man möjlighet så blåser man alltid kunden för kortsiktig vinst. Hursom, Jag har ju i allafall Kawasaki`s 2 åriga garanti och nu är det så att jag har kört runt med fel på ventilerna i mer än ett halvår pga. Kawasaki verkstaden inte ville erkänna att det var något fel på motorn.

Men sedan jag fick BMW`s mekaniker att intyga att det var fel på ventilerna och enligt dom även annat i motorn som dom inte ville precisera då dom inte fick plocka isär den, om min garanti skall vara gällande, så undrar jag vilka långsiktiga effekter det kan ha fått på motorn när jag nu har kört runt med ca 500 mil med felinställda ventiler vilket har gjort att kolvarna inte har varit synkroniserade med varandra.

Alltså vilka delar i motorn kan ha blivit utsatta av extra slitage pga. av att ventilerna har varit felinställda?

Undrar detta därför att jag försöker få dom att byta ut motorn enligt garantin, men dom vill endast ställa in ventilerna och jag menar på att motorn måste ha fått en massa långsiktiga skador med förtidig förslitning. Vilket dom hävdar inte är fallet.

Ps. Någon som vet Kawasaki`s garantistandarder (warranty policy) finns det någon maxgräns på hur många gånger dom får laga samma fel? Maxgräns på hur lång tid en reparation får ta etc.? Frågar därför att jag har haft mer eller mindre konstanta problem med denna bågen sedan jag köpte den och dom på Kawasaki centeret inte skäms det minst för att ljuga mig rakt upp i ansiktet.

Tacksam för snabbt svar!

Ps. Har även lagt in detta på Er6 tråden och mekhörnan om ni vill svara men inte förstöra denna tråden. Tack för visad förståelse. Är väl desperat...

/DD
DonaldDuck är online nu Rapportera Dåligt Inlägg Ändra/Ta bort Meddelande
 
Last edited:

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Så har ni alla stoppat undan era Z750/1000 för iår nu? Var nere med min igår och stoppade undan honom i ett varmegarag.
 

snorky_81

z1000
Gick med
28 Jul 2010
Ort
stockholm, söder om söder
Hoj
Suzuki Bandit 1200s -05
Förlåt alla, jag låter som en newbie just nu jag vet... men jag har aldrig behövt göra detta...
jag ska ställa undan min lilla pärla inför vintern å jag har mina misstanker om att batteriet sitter under sadeln på min z1000 - 03... hur får man lös sadeln...
klanten jag köpte hojen av hade tappat bort både instruktionsbok och verkstads handbok.

tacksam för svar på min kanske löjliga fråga.

MVH/J
 

godisbiten

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2009
Ort
Sverige
Hoj
Kawasaki z750 -09
Förlåt alla, jag låter som en newbie just nu jag vet... men jag har aldrig behövt göra detta...
jag ska ställa undan min lilla pärla inför vintern å jag har mina misstanker om att batteriet sitter under sadeln på min z1000 - 03... hur får man lös sadeln...
klanten jag köpte hojen av hade tappat bort både instruktionsbok och verkstads handbok.

tacksam för svar på min kanske löjliga fråga.

MVH/J

Gammal manual men är väl fortfarande något liknande
 

Bifogat

  • seatremoval.jpg
    seatremoval.jpg
    68.5 KB · Visningar: 103

PeterJohansson

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Z750 ABS -08
Jag har sett att flera av er har byggt/kopplat om halvljuset så att båda lyktorna lyser samtidigt på era Z750. Hur gör man det lättast? Finns det kit att köpa för en som är helt talanglös när det gäller el? Hur lyser helljuset (på en eller två lyktor?) för er som byggt om? Något annat jag måste byta samtidigt för att få detta i hamn?
 
Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
var ut idag å det förenades nästan med att jag låg på backen.. men bara nästan.... det var lite för halt på vägen å lite för kalla däck.. :D

vart körde du och vilken tid? själv rastade jag zätan en sväng ner till Rosenhill (för den obligatoriska räkmackan :tummenupp), inte den minsta tendens till släpp någonstans. var visserligen vid 15-16 snåret men ändå.

fast å andra sidan kanske du kör liiite hårdare än vad jag gör (har ju bara haft körkort i 7 dagar :)

Jag har sett att flera av er har byggt/kopplat om halvljuset så att båda lyktorna lyser samtidigt på era Z750. Hur gör man det lättast? Finns det kit att köpa för en som är helt talanglös när det gäller el? Hur lyser helljuset (på en eller två lyktor?) för er som byggt om? Något annat jag måste byta samtidigt för att få detta i hamn?

Finns färdiga kit att köpa från tyskland men det blir dyrt jämfört med att mecka själv.

Hantera en lödkolv, ha ett relä samt lite kabel e allt du behöver och ett kopplingsschema förstås. ska se om jag kan rota fram det jag använde.

http://www.600rr.net/vb/showthread.php?t=58476 var iofs inte detta jag använde eftersom jag gjort en H4 konvertering(länken avser H7) men det är ingen större skillnad i kopplandet.
 
Last edited:

snorky_81

z1000
Gick med
28 Jul 2010
Ort
stockholm, söder om söder
Hoj
Suzuki Bandit 1200s -05
vart körde du och vilken tid? själv rastade jag zätan en sväng ner till Rosenhill (för den obligatoriska räkmackan :tummenupp), inte den minsta tendens till släpp någonstans. var visserligen vid 15-16 snåret men ändå.

fast å andra sidan kanske du kör liiite hårdare än vad jag gör (har ju bara haft körkort i 7 dagar :)



Finns färdiga kit att köpa från tyskland men det blir dyrt jämfört med att mecka själv.

Hantera en lödkolv, ha ett relä samt lite kabel e allt du behöver och ett kopplingsschema förstås. ska se om jag kan rota fram det jag använde.

http://www.600rr.net/vb/showthread.php?t=58476 var iofs inte detta jag använde eftersom jag gjort en H4 konvertering(länken avser H7) men det är ingen större skillnad i kopplandet.



jag kör nere vid västerhaninge typ, och det var vid 10 snåret.. :D
jag har haft mitt körkort i 14 dagar... :D
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Slut på min hojsäsong. Tackar för den första sommaren, någonsin, med en naken hoj. Saknar fortfarande styrdämpare och högre fotpinnar, men man kan inte få allt!
I övrigt nöjd med en lätt och skön hoj! Blir dock lite rädd för att i framtiden skaffa nyare Z-modell, 30kg tyngre!!! :va wtf
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top