Kawasaki z800/z800e

andreaspf

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2016
Ort
Falun
Hoj
Snart en Z800e 2016
Hallå alla bikers!

Är som många andra som skrivit här innan mig riktigt sugen på A2 kort och därtill en z800e, hur ser begagnatmarknaden ut? Vad jag ser på blocket finns det ingen begagnad just nu till salu?

80.000 för en sprillans 2016 års z800e låter inte så farligt i mina öron, visst det är mycket pengar men ändå en ny hojj o vad jag läst verkar många vara nöjda med valet?

Jag har ingen kawa återförsäljare i närheten, har dock ringt på en - sugen som man är.. så jag frågar mer här tänkte jag.

jag är kort, väldigt kort, från tå till topp mäter jag 166cm så hur skulle denna hojj passa mig, att den väger mycket ser jag inte som några problem men typ sitthöjden och att nå ner med en tå till backen vid rödljus, kommer jag göra det?

Förbrukning? vad drar den?
Avgassystem? Har sätt att många byter och skulle själv o vilja göra det för att få ett härligare ljud, har ni några bra tips?
Strypning? Hojen är ju som jag läst begränsad till 35kw, är det lätt och huuuur tar man bort strypningarna, kan någon lägga upp bilder/ göra en tråd om detta?
Hur mycket njuuuter man av att åka, strypt som ostrypt, känns den slö rent allmänt eller får man den där kicken ändå? :tuttar
Delar, många hottar upp sina, bl.a byta plats på regplåt o miniblinkers, vart köper ni delarna? ruta och avgassystem o trim likaså.
Mc-ställ, ska man köra mc lär man ju ha ett ställ, vart hittar jag det till bäste pris?

Känns som detta kommer bli en bra sommar! :banana

Mvh/ Andreas
 

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Hallå alla bikers!

Är som många andra som skrivit här innan mig riktigt sugen på A2 kort och därtill en z800e, hur ser begagnatmarknaden ut? Vad jag ser på blocket finns det ingen begagnad just nu till salu?

80.000 för en sprillans 2016 års z800e låter inte så farligt i mina öron, visst det är mycket pengar men ändå en ny hojj o vad jag läst verkar många vara nöjda med valet?

Jag har ingen kawa återförsäljare i närheten, har dock ringt på en - sugen som man är.. så jag frågar mer här tänkte jag.

jag är kort, väldigt kort, från tå till topp mäter jag 166cm så hur skulle denna hojj passa mig, att den väger mycket ser jag inte som några problem men typ sitthöjden och att nå ner med en tå till backen vid rödljus, kommer jag göra det?

Förbrukning? vad drar den?
Avgassystem? Har sätt att många byter och skulle själv o vilja göra det för att få ett härligare ljud, har ni några bra tips?
Strypning? Hojen är ju som jag läst begränsad till 35kw, är det lätt och huuuur tar man bort strypningarna, kan någon lägga upp bilder/ göra en tråd om detta?
Hur mycket njuuuter man av att åka, strypt som ostrypt, känns den slö rent allmänt eller får man den där kicken ändå? :tuttar
Delar, många hottar upp sina, bl.a byta plats på regplåt o miniblinkers, vart köper ni delarna? ruta och avgassystem o trim likaså.
Mc-ställ, ska man köra mc lär man ju ha ett ställ, vart hittar jag det till bäste pris?

Känns som detta kommer bli en bra sommar! :banana

Mvh/ Andreas

Fick min Z300 inlöst precis så ska själv köpa mig en Z800 och har läst på en del om den. Ingen erfarenhet dock så ta min text med en nypa salt ;)

Jag är 185cm lång och kan ganska precis stå med båda fötter i marken. Hojen är bred i sätet och framtill vid knäna så är man 166cm så är det nog nätt och jämnt (tror jag) att man kan stå på båda tår.

Vad gäller avgasrör, är min absoluta favorit (att döma av youtube-klipp) GPR-röret och Akrapovic. Installationen av ett slip-on är ganska straight forward, finns massa klipp på tuben om det.
Finns olika sätt att strypa Z800e på. Ett sätt är att begränsa ECUn med en kontakt under sadeln, men de flesta jag hört har även en strypning i throttlen och då måste man plocka isär en massa skit. Ca 1 ½h jobb, lika bra att lämna in för ca 1000-1500kr på auktoriserad verkstad imo.

Hoppas det är till någon hjälp åtminstone. Underbar maskin, älskar designen och ljudet! Ser verkligen fram emot att köpa min egna de närmsta veckorna.
 

Kawa89a

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Uppsala
Hoj
2015 Kawasaki Z800
:banana Nu blir d uppgradering till z800 hämtar hojen om ca 2v ska bli så sjukt skoj :rock Finns det några rena z800 träffar tro??
 

Kawas

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Panigale 959 -19
Hej!

Min mc står nu i en kall garage under vintern. Såg en mörk fläck ca 30cm omkrets och lite fuktig, under kylaren. Kände på den och luktade ingenting, tydligen vatten?! Har kylarvatten läckt under förvaringen? Har ni samma problem?:va

Ska köpa en Akrapovic slipon på Ebay. En del heter med beteckning S-K8SO2-HRC, andra heter inte så. Vilken och var(från England eller Spanien) ska man köpa till en Z800 2014?
Är också intresserad av en SC project, kostar nästan hälften. Den är också snygg:)

Tacksam för svar!
 
Last edited:

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Hur stort minus är det att en Z800e från 2013 saknar servicebok? Min tanke är att ev. beställa ny bok och försöka få ny stämplar men om det inte går...
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Hur stort minus är det att en Z800e från 2013 saknar servicebok? Min tanke är att ev. beställa ny bok och försöka få ny stämplar men om det inte går...
Tja, sånt där beror ju mkt på ägaren. Verkar ägaren vettig och kunnig så är det ju inte världens undergång. Men en bit på prislappen blir det allt.
 

hyped

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Östra Norrbotten
Hoj
BMW S1000R 2016
!!!=)
 

Bifogat

  • 12788823_10153412593997361_1847615354_o.jpg
    12788823_10153412593997361_1847615354_o.jpg
    22.7 KB · Visningar: 76
  • 12722654_10153446834947361_685828398_o.jpg
    12722654_10153446834947361_685828398_o.jpg
    40.9 KB · Visningar: 72
Last edited:

Titanium_z800

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Nygård
Hoj
Kawasaki Z800 -15
Angående SC projekt dämpare så kan jag starkt rekommendera den, jag köpte ett nån månad innan hojjen åkte in på vinterförvaring, det blir en helt annan hoj med det på. Bra pris, bra kvalité, underbart ljud samt medföljande DB-killer gör den till ett bra köp, jag beställde den direkt ifrån Italien och fick hem den på mindre än en vecka. Det enda man får tänka på när man installerar den är att den har ingen avgasventil som sitter på orginaldämparen eller acra systemet vilket betyder att du får ta bort vajrarna som går ner från servon under sadeln på höger sida till ventilen och låta servon sitta kvar, så datorn tror att det fungerar som det skall (går precis lika bra som förut) eller köpa en liten dosa på ebay som gör att du kan ta bort även servon och plugga i dosan istället och lura datorn. Tar du bort servon utan att att koppla in dosan så kommer din motorlampa att börja lysa och indikera på fel. Det är inte så jobbigt som det låter och det finns film hur du ska göra i länken här nedanför:
https://www.youtube.com/watch?v=KKRm1IUnm_I
 
Last edited:

Kawas

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Panigale 959 -19
SC project till z800 finns numera att köpa på Sliponbutiken.se som ligger i Norrköping. Plus 10% rabatt. Så varför beställa från Italien:)
 
Last edited:

Red1986

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa z800 -15
Tjena alla goa glada!

Nu har jag bytt upp mig till en z800 -15 vit. Den har gått 170mil och blir hämtad 13april.. Innan dess skall en akra pipa på samt rensad bak med R&G skylthållare.

Fruktansvärt taggad!!
:kär:kär:kär:kär
Snart vår!!!!!
 

CRF_Niklas

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Ort
Uddevalla
Hoj
Triumph street triple r -16
Tänkt i vår sälja min pärla.

Om någon är sugen på en riktigt fin z800 2013 grön "fullkittad" så skriv ett PM.

Hojen har gått strax över 1300mil.
Den har bland annat följande utrustning:

Akra slipon kolfiber
Powercommander 5
Öppet filter
Rensad bakdel
Miniblinkers
Kylarskydd
Korta handtag
Crashpuckar fram och mitten.

Väldigt bra skick och väl omhändertagen.

1200 Mila service gjord samt drivpaket.

Säljes till bra pris. Finns i UddevallaIMG_20150218_195813.jpg
 
Last edited:

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Då blev man med hoj idag! En svart Kawa Z800e står nu i garaget och väntar på en rengöring av kedja och drev, tidigare ägare hade inte vett att rengöra henne..

Jag fick med en extra fender fram, den svarta som går över däcket. Den ska vara original, dock saknas ABS-texten på sidorna. Säljes till högstbjudande, släng iväg ett PM bara så löser vi saken.
 

RelaX

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2016
Ort
Södertälje
Hoj
2014 Kawasaki Z800
Hej!
Har en fråga ang blinkers och framlykta då båda ska bytas! Någon som har en bra guide på hur man går till väga? Så utförlig som möjligt. :)
 

rtessmann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2015
Ort
Örebro
Hoj
Letar
Hejhej!

Stämmer det att servicekostnaderna på z800 är mycket dyrare än yamaha t.ex? Är det någon här som vet vad intervallerna kostar på ett ungefär? Är riktigt sugen på att skaffa en men ryktet om skyhöga omkostnader håller mig tillabaka en gnutta =/ :död
 

CRF_Niklas

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Ort
Uddevalla
Hoj
Triumph street triple r -16
Har servat min 3 gånger, 1, 2a och 3e service och har ej reagerat på att någon service varit speciellt dyr. Den kostnaden jag tycker är tråkigast är däck men det är väl för att man köper "mjuka" fina däck.

Är det det den nya 3cylindringa yamahan du funderar på så råder jag dig att testa båda. Min uppfattning är att kawan känns mer välbyggd och "rejäl" utan att kännas "tung". Kawan är tung men det känns inte när man kör. Utan istället känns den mycket stabilare, tryggare att köra.
 

rtessmann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2015
Ort
Örebro
Hoj
Letar
Har servat min 3 gånger, 1, 2a och 3e service och har ej reagerat på att någon service varit speciellt dyr. Den kostnaden jag tycker är tråkigast är däck men det är väl för att man köper "mjuka" fina däck.

Är det det den nya 3cylindringa yamahan du funderar på så råder jag dig att testa båda. Min uppfattning är att kawan känns mer välbyggd och "rejäl" utan att kännas "tung". Kawan är tung men det känns inte när man kör. Utan istället känns den mycket stabilare, tryggare att köra.

Tack för svaret!
Jag läste lite i denna tråd när jag såg lite "höga" priser och folk som tyckte att de låg i överkant.

Johans MC gav mig detta:
Ca priser:
100 mil = 3.298:-
Årsservice = 3.656:-

Det är ju 1200mils intervaller så jag antar att du gjort 2400mil servicen? Får man fråga vad du betalade för respektive service? Det är alltså mil-servicen, inte den årliga jag är intresserad av :)
 

casic

Ny medlem
Gick med
16 May 2011
Ort
Lidköping
Hoj
Kawazaki z800
Hej! Jag ska precis göra min 600mil service och frågade bland annat johansmc (där jag köpte hojen) vad de skulle kosta. Servicen är bara en kontroll men skulle ändå kosta 3656:-. Skickade dock också iväg ett mejl till Kennethsmc bredvid johansmc och där kostade de endast 727:- utan oljebyte (som inte ska bytas enligt kawa) eller 1833:- med oljebyte. Rätt stor skillnad faktiskt. Så hör er omkring innan ni bokar eran service.

Mvh
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top