Kawasaki z800/z800e

CRF_Niklas

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Ort
Uddevalla
Hoj
Triumph street triple r -16
Jag har gjort 1a den minns jag inte vad den kostade men det va inga 3656kr. snarare 2000kr för oljebyte.

Se gjorde jag 600mila den kostade runt 3500kr och då hade jag lagt till ett extra oljebyte vilket ej egentligen var nödvändigt.

Sen gjorde jag 1200 då byttes olja/filter + kontroller + tändstift (tank måste demonteras vilket enligt dom tog mycket tid) blev förvånad ändå då material + arbete för denna service blev typ 4500kr vilket jag tyckte va helt ok.


600mila intervall är det iaf på min 2013 dom kanske har ändrat.
 

rtessmann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2015
Ort
Örebro
Hoj
Letar
Hej! Jag ska precis göra min 600mil service och frågade bland annat johansmc (där jag köpte hojen) vad de skulle kosta. Servicen är bara en kontroll men skulle ändå kosta 3656:-. Skickade dock också iväg ett mejl till Kennethsmc bredvid johansmc och där kostade de endast 727:- utan oljebyte (som inte ska bytas enligt kawa) eller 1833:- med oljebyte. Rätt stor skillnad faktiskt. Så hör er omkring innan ni bokar eran service.

Mvh

Oh fy f*an...
 

rtessmann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2015
Ort
Örebro
Hoj
Letar
Jag har gjort 1a den minns jag inte vad den kostade men det va inga 3656kr. snarare 2000kr för oljebyte.

Se gjorde jag 600mila den kostade runt 3500kr och då hade jag lagt till ett extra oljebyte vilket ej egentligen var nödvändigt.

Sen gjorde jag 1200 då byttes olja/filter + kontroller + tändstift (tank måste demonteras vilket enligt dom tog mycket tid) blev förvånad ändå då material + arbete för denna service blev typ 4500kr vilket jag tyckte va helt ok.


600mila intervall är det iaf på min 2013 dom kanske har ändrat.

Förstår inte 600mila intervallerna.. http://www.bike.se/test/mc-test/kawasaki-z800 scrolla ner så står det lite info.. 1200 på årsmodell 2013 :O
 

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
De är 1200 mellan garanti service men dom har slängt in en däcksparkar service mellan, den har inget med motor garantin att göra men ska man byta in hojen då kan man få pris avdrag om den inte är gjord.
 

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Tänkte ta o byta olja filter själv nu innan man lämnar in hojen på 1200 mila servicen. Då det sparar mig 500 kr om jag gört själv.. frågan är nu bara vilken olja man ska ta??:va
 

micke_011

Återfallsåkare
Gick med
28 May 2014
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 1200
Angående SC projekt dämpare så kan jag starkt rekommendera den, jag köpte ett nån månad innan hojjen åkte in på vinterförvaring, det blir en helt annan hoj med det på.

Slipon eller helsystem? Modell? Sitter precis och funderar på om man inte skulle ta en sväng tlll hojmässan och prata med sliponbutiken när man ändå är där :rock
 

henkkeeriksson

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2016
Ort
GÄvle
Hoj
2015, Kawasaki z800e
Fick min Z300 inlöst precis så ska själv köpa mig en Z800 och har läst på en del om den. Ingen erfarenhet dock så ta min text med en nypa salt ;)

Jag är 185cm lång och kan ganska precis stå med båda fötter i marken. Hojen är bred i sätet och framtill vid knäna så är man 166cm så är det nog nätt och jämnt (tror jag) att man kan stå på båda tår.

Vad gäller avgasrör, är min absoluta favorit (att döma av youtube-klipp) GPR-röret och Akrapovic. Installationen av ett slip-on är ganska straight forward, finns massa klipp på tuben om det.
Finns olika sätt att strypa Z800e på. Ett sätt är att begränsa ECUn med en kontakt under sadeln, men de flesta jag hört har även en strypning i throttlen och då måste man plocka isär en massa skit. Ca 1 ½h jobb, lika bra att lämna in för ca 1000-1500kr på auktoriserad verkstad imo.

Hoppas det är till någon hjälp åtminstone. Underbar maskin, älskar designen och ljudet! Ser verkligen fram emot att köpa min egna de närmsta veckorna.

Min hade strypning i throttlen, även 2 vänner till mig med strypta z800e hade samma strypning. Man behöver inte plocka bort någonting alls om man har en längre insexnyckel och lite tur. vi gjorde felet att plocka bort alldeles för mycket på den första tills vi märkte att det var gjort helt i onödan. Så att lägga 1000kr på att ta bort den tyck iaf jag är helt bortkastat när man kan göra det själv på 10min. :tummenupp
 

Titanium_z800

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Nygård
Hoj
Kawasaki Z800 -15
Det är ett slipon som jag har, sätter du på ett helsystem så behöver hojen mappas om för att utnyttja det fullt ut. Den jag köpte finns på länken nedanför, dock köpte jag den direkt ifrån sc projekts hemsida som hade kampanj just då så jag gav 3.200 ink frakt men annars är dom lika billiga som sliponbutiken.
Sliponbutik SC projekt carbon
Tycker det är värt varenda kronor, du sparar nästan 5kg plus du får ca 3.5hk och ett jävligt gött ljud :yoparty
 

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Min hade strypning i throttlen, även 2 vänner till mig med strypta z800e hade samma strypning. Man behöver inte plocka bort någonting alls om man har en längre insexnyckel och lite tur. vi gjorde felet att plocka bort alldeles för mycket på den första tills vi märkte att det var gjort helt i onödan. Så att lägga 1000kr på att ta bort den tyck iaf jag är helt bortkastat när man kan göra det själv på 10min. :tummenupp

No kidding! Synd att du inte bor i närheten av Stockholm, jag skulle def betala dig 500kr för att fixa biffen åt mig :)
Har du lust att förklara med detaljerat hur man går tillväga?
 

henkkeeriksson

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2016
Ort
GÄvle
Hoj
2015, Kawasaki z800e
No kidding! Synd att du inte bor i närheten av Stockholm, jag skulle def betala dig 500kr för att fixa biffen åt mig :)
Har du lust att förklara med detaljerat hur man går tillväga?

Hmm hur ska jag förklara, det blir lite svårt utan någon bild att visa. Men om du kollar från högersidan av hojen och lyser in precis ovanför spridarna så sitter det ett "stopp" för gasvajern, du kommer att se vad jag menar om du vrider på gasen liten. Där sitter det 2 eller 3 skruvar som du ska bort med så kommer "stoppet" att lossna. Sen är det bara att sätta tillbaka skruvarna på samma ställe som de satt på så är det klart. Det låter väldigt lätt nu när jag skriver det, men det är väldigt trångt och pilligt. men det går väldigt enkelt med lite tur!
 

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Man tackar för hjälpen! Bra att veta när man ska köra ostrypt nästa år :)
 

rtessmann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2015
Ort
Örebro
Hoj
Letar
20160323_180857.jpg

Slipon monterades igår och nu ska tail tidy monteras samt nya backspeglar! :)

Bilden är tagen idag efter en tur till tvätten!
 

rtessmann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2015
Ort
Örebro
Hoj
Letar
Herregud vilken härlig hoj det är! Röret poppar som en galning och vårsolen börjar värma.. Nu börjar man känna sig hel igen :D :banana:Bugar
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top