Lite uppdatering på ljustering av dämparna.... Lite smått förbannad.
Förspänningen bak ska enligt manualen göras av verkstad. Nyckeln för att justera bakre dämpare finns därför inte med i verktygskittet
.
Tog en gammal nyckel och försökte. Var svårt. Pga stänkskärmen bak inte går att plocka bort för att kawasaki har bestämt att bromsledningen skall löpa igenom bakskärmen på 2 ställen. Inga skåror eller så. Du måste bokstavligen lossa bakre bromsledningen för att ta bort stänkskärmen för att komma åt att justera bakre förspänningen
.
Personligen kommer jag byta bakre dämparen till en bättre med justerbar ratt på och samtidigt skära jack i bakskärmen så den går att demontera vid tvätt av motorcykeln.
Fick 135 mm vid mätning med upplyft framgaffel.
Fick 95mm när jag satt på den. Så differensen är 40mm.
Skruvade förspänningen till 1:a skåran (nästan i botten) och jag fick 100mm.
Gissar att jag väger runt 95- kilo med alla prylar på mig. Så 35 mm differens stannade jag på. Enligt flesta experter bör det ligga runt 30-35 mm för gatkörning.
"Street Bikes 28-33% 30-35mm"
Så nu ligger jag på den lite hårdare sidan spektrumet om man räknar 30% och inte 30-35mm.
Så standard inställningen på Z800 fram är bra från fabrik och behöver knappast justeras. Dock om du väger lätt (60kg) bör du överväga och kontrollera, kanske lätta på den redan hårda förspänningen från fabrik.