Hej alla Z800 ägare
Jag har en 2013 jag köpt i höstas och nu kört 200mil på skit skoj hoj
Nu till mina 2 frågor.
Har någon erfarenhet av omdrevning så den får ner varvet lite vid landsvägskörning ?
Sen när motorn är kall kan kopplingen geifrån sig ett konstigt ljud när man släpper upp den vid start på ettans växel jag har provat byta olja om det var så att tidigare ägare satt i fel olja men det gjorde ingen skillnad nån som har erfarenheter kring det ?
// Andreas
Jag fick precis tillbaka min Z800 -14 från verkstan och har haft exakt samma problem med metalliskt gnisslande med kall motor när man drar iväg på ettans växel. Det försvinner dock efter 2-3 starter från stillastående, tex i rödljus.
Vid 10 grader eller kallare i luften så låter det riktigt obehagligt och det hackar till och med lite grann.
Har haft den hos olika verkstäder och fått lite olika svar. Det senaste jag hörde var att det sitter fel typ av fett från fabrik på vissa årsmodeller och att det är därför den slirar på det sättet. Lösningen är att öppna upp kopplingen och ta bort det fettet, vilket de gjorde den här gången.
Jag hör dock fortfarande lite gnissel om jag drar iväg hastigt på ettan när motorn är kall.
Sommartid så är problemet inte lika tydligt och är nog därför jag inte märkte av det när jag testkörde hojen innan jag köpte den.
Har även hört från en annan verkstad att det är ett känt problem med den här årsmodellen enligt Kawasaki och att det inte är tillräckligt allvarligt för att de ska göra något åt det. "Ett karaktärsdrag hos hojen" sade de till och med, vilket ju låter som riktigt skitsnack. Fick det därför inte fixat på garantin, och nu är det för sent för det.
Om du hittar någon mer info angående detta så får du gärna skriva här!
Det verkar även som att andra har problemet, här tex:
https://www.bikechatforums.com/viewtopic.php?t=286594