Monterade 43t drev bak istället för 45t. Sexan blir då en halv växel högre och den blir mycket trevligare att köra med något lägre varvtal. Jag är mycker nöjd med den omdrevningen. Köpte bakdrevet på Johans mc för knappt 300:- Hastighetsmätaren stämmer nu exakt med verklig hastighet för övrigt.
Passade även på att montera en växelindikator från Johans mc, 1300:- eftersom jag tröttnade på att försöka lägga i 7:an hela tiden. Rekommenderas för alla andra som har samma problem.
Jag fick precis tillbaka min Z800 -14 från verkstan och har haft exakt samma problem med metalliskt gnisslande med kall motor när man drar iväg på ettans växel. Det försvinner dock efter 2-3 starter från stillastående, tex i rödljus.
Vid 10 grader eller kallare i luften så låter det riktigt obehagligt och det hackar till och med lite grann.
Har haft den hos olika verkstäder och fått lite olika svar. Det senaste jag hörde var att det sitter fel typ av fett från fabrik på vissa årsmodeller och att det är därför den slirar på det sättet. Lösningen är att öppna upp kopplingen och ta bort det fettet, vilket de gjorde den här gången.
Jag hör dock fortfarande lite gnissel om jag drar iväg hastigt på ettan när motorn är kall.
Sommartid så är problemet inte lika tydligt och är nog därför jag inte märkte av det när jag testkörde hojen innan jag köpte den.
Har även hört från en annan verkstad att det är ett känt problem med den här årsmodellen enligt Kawasaki och att det inte är tillräckligt allvarligt för att de ska göra något åt det. "Ett karaktärsdrag hos hojen" sade de till och med, vilket ju låter som riktigt skitsnack. Fick det därför inte fixat på garantin, och nu är det för sent för det.
Om du hittar någon mer info angående detta så får du gärna skriva här!
Det verkar även som att andra har problemet, här tex: https://www.bikechatforums.com/viewtopic.php?t=286594
Tackar för svar
Då ska jag kika på ett 43t drev till hojen.
Det lät intressant det dom skrev på bike chat forums jag ska ta gå till min kawasaki affär å kolla me dom om dom känner igen den fixen med fjädrar å shims till kopplingen.
//Andreas