Kawasaki z800/z800e

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Hoj
Kawasaki z800 -14
Problem fråga
Är det någon här som har problem med avstängning av blinkers?
Min knapp går inte att trycka in ibland,
blir att prata med servis på funbike idag se om de blir en garanti sak att fixa.

Engel1991

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2015
Hoj
Skall Införskaffas
Tjenare!

Kommer få behörighet för A2 MC inom 8 veckor samt behörighet för A MC i september då jag fyller 24 då.
Har kollat runt lite på MC då jag skall köpa en nu och övningsköra med. Så om ni har lite tips och information för att hjälpa en vilsen själv så är det välkommet. Måste vara en MC som jag kan ha strypt tills jag får min A behörighet. De modellerna jag tittat på är:

Kawasaki e800z
Ktm Duke 690
Yamaha Mt 07

Tack på förhand!

hyped

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Hoj
BMW S1000R 2016
Tjenare!

Kommer få behörighet för A2 MC inom 8 veckor samt behörighet för A MC i september då jag fyller 24 då.
Har kollat runt lite på MC då jag skall köpa en nu och övningsköra med. Så om ni har lite tips och information för att hjälpa en vilsen själv så är det välkommet. Måste vara en MC som jag kan ha strypt tills jag får min A behörighet. De modellerna jag tittat på är:

Kawasaki e800z
Ktm Duke 690
Yamaha Mt 07

Tack på förhand!

Kanske värt att bita ihop och köpa en riktig hoj direkt? Ta kawan om du inte klarar av att vänta och plocka bort strypningarna till hösten.

Hittade detta efter lite googling
Du har 2 strypningar på z800e.
Den första stoppar gasen så du bara kan ge runt halv gas och sitter mellan 2a och 3e trottelhuset. Minns inte om den sitter med 1 eller 2 skruvar.
Enklast är att ta bort all plast runt om, tanken och spridarna, var försiktig så du inte tappar bort o-ringarna. (Kawa tycker man ska ta loss hela skiten men det tar längre tid och är jobbigare). Det enda med att inte göra som Kawa säger är att du behöver en lång, ca 30cm förlängare till bitsen för skruvarna för att slippa ta ut trottelhuse

Engel1991

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2015
Hoj
Skall Införskaffas
Hej, tacksam för det snabba svaret.

Vitsen med att köpa nu är ju så jag kan övningsköra privat för att Spara pengar på Körlektioner. Så köpet kommer hända inom 1 vecka då jag fick körkortsbehörighet igår.

Så du rekommenderar kawa e800z över Yamaha och ktm då? Är det en fin cykel att köra osv?

hyped

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Hoj
BMW S1000R 2016
Hej, tacksam för det snabba svaret.

Vitsen med att köpa nu är ju så jag kan övningsköra privat för att Spara pengar på Körlektioner. Så köpet kommer hända inom 1 vecka då jag fick körkortsbehörighet igår.

Så du rekommenderar kawa e800z över Yamaha och ktm då? Är det en fin cykel att köra osv?

Jag hade valt z800e alla dagar i veckan. Kawan är jävligt fin att köra med ett grymt brett register. Grymt vrid. Jag mena 4cylindrar säger väl allt.. :tummenupp

Kan det bli billigare att ta 2 kort än att ta någon extra körlektion? Sen får du ju övningsköra med tung hoj i sommar om du har en handledare.

Övningskörning med tung motorcykel (A) är tillåtet från 23 år om du har körkortstillstånd. Om du har haft
ett A2-körkort i 1 år och 6 månader får du börja övningsköra med tung motorcykel (A) innan du fyllt 23 år.
Övningskörning med trehjulig motorcykel med en nettoeffekt högre än 15 kW är tillåtet från 20 år.

Du får ta ett A-körkort när du fyllt 24 år. Om du har haft ett A2-körkort i 2 år får du ta ett A-körkort innan du fyllt 24 år,
tidigast när du fyllt 20 år. Har du ett A1- eller A2-körkort krävs bara ett godkänt körprov, ingen riskutbildning eller kunskapsprov.

Köp en z800 direkt så slipper du svamla med strypningar osv...

Last edited:

Engel1991

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2015
Hoj
Skall Införskaffas
Tjenare!

Saken är ju den att om jag köper en z800 så får jag ju inte köra den i maj när körkortet är brevlådan då jag är 23 och fyller 24 den 27 september iår.

Så jag får ju köpa en strypt 70kw nu att övningsköra med så jag får köra med den m3llan maj och oktober och när jag tar uppkörningen för A i oktober få den ostrypt och köra på.

Min fråga är kommer det vara nog klös i en 70kw z800e som första bike denna säsongen och att man eventuellt byter upp sig nästa år?
Kan ju för övrigt säga att mitt nuvarande fordon är en polo med 95hk haha.

Eller om det finns något annan 70kw bike modell att köra på? Vill ju köra längre turer så komfort är ett plus.

Mvh

hyped

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Hoj
BMW S1000R 2016
Ja nog räcker 95hästar som första hoj alla gånger :crash

Vad har du själv för kriterier på en hoj? Vad ska du göra med den? Vilka hojjar tkr du är snygga? Vad är du intresserad av?

Jag ville tex ha en naken hoj i mellanklassen. Där är ju triumph street triple överlägsen enligt alla men i mina ögon bland dom fulaste hojjarna som finns.
Jag skulle ha hojjen till att kunna köra långa sträckor och att pendla till jobbet med.

Efter att ha petat av triumph från listan så fanns det kvar; MT09, suzuki gsr750 och mv brutale.

Valet blev ganska fort kawasakin. Bra prissatt och klart snyggaste hojjen och recensionerna jag läste visade ju att den var en solklar tvåa bakom triumphen

.

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ducce streetfighter då? Varför var inte den med på din lista?
Bara ren nyfikenhet - har inte kört de andra hojarna så vet inte hur de står sig.

hyped

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Hoj
BMW S1000R 2016
Ducce streetfighter då? Varför var inte den med på din lista?
Bara ren nyfikenhet - har inte kört de andra hojarna så vet inte hur de står sig.

För att den var ca 55lök dyrare än kawan. Då kan man ju lika gärna stiga upp bland 1000 kubikarna o kika på heavyhitters. :) för dom pengarna hade man kunnat köra z1000 eller kanske tom en tysk hoj. :3freak

Visste finns det vettiga beg men jag ville köpa en helt ny hoj för en gångs skull. :tummenupp

Engel1991

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2015
Hoj
Skall Införskaffas
Jag gillar ju sporthoj typ r1 modellerna, men eftersom jag vill kunna körs längre sträckor med bra komfort så känns dessa naken modellerna med mer upprätt sittning bättre.

Jag kommer åka till jobbet, samt släktingar i norge cirka 7 timmar bort osv, vill ju ha ngt med lite klös i så man inte tröttnar sen när strypning ryker bort i september ��

Ja triumph street Triple tyckte jag var ful också så Drf tittar jag inte ens på den längre haha.

För mig står det mellan kawasaki z800e eller yamaha mt 07.
Kawasakin har drygt 50kg med i vikt men cirka 20 mer hk så vet inte riktigt hur jag skall välja haha.

hyped

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Hoj
BMW S1000R 2016
Klart den är lättare med 2cylindrar mindre, men vikten i kawan känns verkligen inte som du tror.

Åk ut till närmaste Kawasaki och Yamaha återförsäljare och provsitt hojjarna om du inte orkar vänta på kortet. Är du fortfarande osäker är det väl bara att vänta in kortet och provköra.

Själv tycker jag inte om utseendet på mt07. Men sen kan jag inte säga mer om den då jag varken provsuttit eller kört den.

Sen att sitta 7timmar till norge på en r1 vs naken hoj har ju sina för och nackdelar. På en r1 slipper du ha vinden tryckandes mot bröstet som på en nakenhoj men sen blir man tröttare i armarna iom att sittställningen är liggande.

På nakenhojen blir du inte trött i armarna på samma sätt men sen har du vinden på dej hela tiden..

MT07
2-cylindrig, vätskekylning, 4-takts, DOHC, 4 ventiler
Slagvolym 689 cm³
Borrning och slag 80,0 mm x 68,6 mm
Kompression 11,5 : 1
Max effekt 55,0 kW (74,8hk) @ 9 000 rpm
Limited power version 35,0 kW
Max vridmoment 68,0 Nm (6,9 kg-m) @ 6 500 rpm
Smörjningssystem Våtsump
Kopplingstyp Våt, Flerskivig
Förgasare Bränsleinsprutning
Tändsystem TCI
Startsystem Elstart
Transmissionssystem Konstant ingrepp, 6-växlad
Sluttransmission Kedja
Chassi
Ram Diamant
Fjädringssystem fram Teleskopgaffel
Fjädringsväg fram 130 mm
Castervinkel 24º 50
Försprång 90 mm
Fjädringssystem bak Svingarm, (Länkupphängning)
Fjädringsväg bak 130 mm
Frambroms Hydraulisk dubbel bromsskiva, Ø 282 mm
Bakbroms Hydraulisk enkel bromsskiva, Ø 245 mm
Framdäck 120/70 ZR 17M/C(58W) (Tubeless)
Bakdäck 180/55 ZR 17M/C(73W) (Tubeless)
Dimensioner
Totallängd 2 085 mm
Totalbredd 745 mm
Totalhöjd 1 090 mm
Sitthöjd 805 mm
Hjulbas 1 400 mm
Min. markfrigång 140 mm
Vikt (fulltankad) 179 kg / ABS 182 kg
Bränsletanksvolym 14 L
Oljetanksvolym 3,0 L

Z800e
MOTOR
Motor, typ / antal cylindrar
Vätskekyld 4-takts, rak, fyrcylindrig
Cylindervolym cm³
806 cm3
Borrning x slag
71.0 x 50.9 mm
Kompressionsförhållande
11.9:1
Ventilsystem
DOHC, 16 valves
Bränslesystem
Vätskekyld 4-takts, rak, fyrcylindrig
Tändsystem
Digital
Startsystem
Elektrisk
Smörjning
Tvångssmord, våtsump
RAM
Ram
Rörram i högvärdigt stål
Fjädringsväg fram
120 mm
Fjädringsväg bak
137 mm
Däck fram
120/70ZR17M/C (58W)
Däck bak
180/55ZR17M/C (73W)
Styrutslag, vänster/höger
31o / 31o
PRESTANDA
Effekt kW
70.0 kW {95 PS} / 9,500 rpm
Version med begränsad effekt
35 kW / 8,500 rpm
Vridmoment Nm
76.0 N*m {7.7 kgf*m} / 8,000 rpm
TRANSMISSION
Kraftöverföring
6-växlad, retur
Slutväxel
Sluten kedja
Primärväxel
1.714 (84/49)
Växlar: 1:an
2.571 (36/14)
Växlar: 2:an
1.941 (33/17)
Växlar: 3:an
1.556 (28/18)
Växlar: 4:an
1.333 (28/21)
Växlar: 5:an
1.200 (24/20)
Växlar: 6:an
1.095 (23/21)
Slutväxel
3.000 (45/15)
Koppling
Våt, flerskivig, manuell
BROMSAR
Bromsar, fram
Dubbla semiflytande 310 mm vågformade skivor. Dubbla radiellt monterade 4-kolvsok
Bromsar, bak
Enkel 250 mm vågformad bromsskiva Enkelt flytande enkolvsok
FJÄDRING
Fjädring fram
41 mm inverterad gaffel med returdämpning och steglös fjäderförspänning
Fjädring bak
Bottenlänkad Uni-Trak med gasfylld stötdämpare med piggyback behållare. Returdämpning: steglös Fjäderförspänning: steglös
DIMENSIONER
Dimensioner (L x B x H)
2,100 mm x 800 mm x 1,050 mm
Axelavstånd
1,445 mm
Markfrigång
150 mm
Bränsletank
17 litres
Sitthöjd
834 mm
Tjänstevikt
228 kg

Last edited:

Engel1991

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2015
Hoj
Skall Införskaffas
Ja det blir en tur till BikeTrollhättan den kommande helgen där dom både har kawasakin och yamahan,
så får provsitta dom helt enkelt.
Var där redan nu i veckan också och kollade på dom men kunde verkligen inte bestämma mig haha.
Jag gillar utseendet mer på kawasakin och har redan en massor med ideer på hur jag skall pimpa den i sommar haha.
En sak jag tänker på är ju om dom 20000 extra kronorna för kawasakin är värt det? Vad är det som ligger i dom extra pengarna man pungar upp?

hyped

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Hoj
BMW S1000R 2016
Ja det blir en tur till BikeTrollhättan den kommande helgen där dom både har kawasakin och yamahan,
så får provsitta dom helt enkelt.
Var där redan nu i veckan också och kollade på dom men kunde verkligen inte bestämma mig haha.
Jag gillar utseendet mer på kawasakin och har redan en massor med ideer på hur jag skall pimpa den i sommar haha.
En sak jag tänker på är ju om dom 20000 extra kronorna för kawasakin är värt det? Vad är det som ligger i dom extra pengarna man pungar upp?

Motorn helt klart.

https://www.youtube.com/watch?v=jB5Lt_gndiY
https://www.youtube.com/watch?v=iMwaNV1XpZ0

Engel1991

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2015
Hoj
Skall Införskaffas
Haha får vell bli en kawasaki z800e då!
Har ju lutat mot den så får provsitta den till helgen!
Tack så hemskt mycket hör hjälpen. Om det finns några pointers du vill ge mig an biken så är dom välkommna��

CRF_Niklas

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Hoj
Triumph street triple r -16
Har en z800 sedan nästan 2 år tillbaka, har försökt hitta en annan hoj att köpa istället då milen börjar rinna iväg men efter att ha provkört de flesta andra streetfighters där en av dem va Yamahan så kan jag bara säga. Denna hoj kommer jag behålla tills dom ersätter den med en "facelift" eller liknande. Varken 1000cc eller bmw har lyckats mäta sig och då vill jag tilllägga att jag verkligen har letat efter en värdig ersättare.

Nä Kawan är helt enkelt en komplett och grym hoj. Den blev ju inte sämre nu i år när jag fick på PC5 och sportluftfilter MUMMA !

Lycka till. Kanske ses på bike på lördag, tänkte åka dit och kolla nytt skinställ

Engel1991

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2015
Hoj
Skall Införskaffas
Det låter ju som att kawasaki z800e är det ända valet efter alla rekommendationer. Eftersom att detta blir min första MC och min nuvarande bil är en 2014 polo med 95hk så tror jag att det bara kan bli positivt oavsett då jag inte har något att jämnföra med. Men tack vare den fina hjälpen och snabba svaren man fått idag så kommer man iaf ta det bästa valet till helgen!

Har du plockat mycket på den? Jag funderar på att köpa en svart och sen byta ut små delar som koppling/broms och pedaler till en orange färg för att ge den lite kontrast.

Asså? gav det mycket i acc / top fart?

Tack så mycket, och tack för hjälpen!
Ja det gör vi kanske då! Jag är en gymråtta med skägg ifall du ser ngt sånt kreatur vandra runt i lokalen!

CRF_Niklas

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Hoj
Triumph street triple r -16
Haha ja såna känner man ju igen ;-)

Absolut toppfart har jag inte testat ännu men den går klart bättre över hela registret.

Ser du en grön kawa med Acra och bara en liten mini backspegel så e det jag

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
För att den var ca 55lök dyrare än kawan. Då kan man ju lika gärna stiga upp bland 1000 kubikarna o kika på heavyhitters. :) för dom pengarna hade man kunnat köra z1000 eller kanske tom en tysk hoj. :3freak

Visste finns det vettiga beg men jag ville köpa en helt ny hoj för en gångs skull. :tummenupp

Aj see. Priserna har jag ingen koll på
Trivs kanonbra på min SF1100, men då fick jag också en bra deal på en ett år gammal (ny) maskin. Rejält begagnad nu dock (kolla in byggforumet)...

Engel1991

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2015
Hoj
Skall Införskaffas
Haha ja man gör ju det =)

Låter ju riktigt bra! Ser riktigt fram emot att ha kortet i hand och MCn i garaget!

Ja vi bor ju inte alls långt ifrån varandra så det händer säkert under säsongen!
Såg en grön kawa påväg hem från jobbet igår så det gör vell en del av dom.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati