Tjenare!
Kommer få behörighet för A2 MC inom 8 veckor samt behörighet för A MC i september då jag fyller 24 då.
Har kollat runt lite på MC då jag skall köpa en nu och övningsköra med. Så om ni har lite tips och information för att hjälpa en vilsen själv så är det välkommet. Måste vara en MC som jag kan ha strypt tills jag får min A behörighet. De modellerna jag tittat på är:
Kawasaki e800z
Ktm Duke 690
Yamaha Mt 07
Tack på förhand!
Du har 2 strypningar på z800e.
Den första stoppar gasen så du bara kan ge runt halv gas och sitter mellan 2a och 3e trottelhuset. Minns inte om den sitter med 1 eller 2 skruvar.
Enklast är att ta bort all plast runt om, tanken och spridarna, var försiktig så du inte tappar bort o-ringarna. (Kawa tycker man ska ta loss hela skiten men det tar längre tid och är jobbigare). Det enda med att inte göra som Kawa säger är att du behöver en lång, ca 30cm förlängare till bitsen för skruvarna för att slippa ta ut trottelhuse
Hej, tacksam för det snabba svaret.
Vitsen med att köpa nu är ju så jag kan övningsköra privat för att Spara pengar på Körlektioner. Så köpet kommer hända inom 1 vecka då jag fick körkortsbehörighet igår.
Så du rekommenderar kawa e800z över Yamaha och ktm då? Är det en fin cykel att köra osv?
Övningskörning med tung motorcykel (A) är tillåtet från 23 år om du har körkortstillstånd. Om du har haft
ett A2-körkort i 1 år och 6 månader får du börja övningsköra med tung motorcykel (A) innan du fyllt 23 år.
Övningskörning med trehjulig motorcykel med en nettoeffekt högre än 15 kW är tillåtet från 20 år.
Du får ta ett A-körkort när du fyllt 24 år. Om du har haft ett A2-körkort i 2 år får du ta ett A-körkort innan du fyllt 24 år,
tidigast när du fyllt 20 år. Har du ett A1- eller A2-körkort krävs bara ett godkänt körprov, ingen riskutbildning eller kunskapsprov.
Ducce streetfighter då? Varför var inte den med på din lista?
Bara ren nyfikenhet - har inte kört de andra hojarna så vet inte hur de står sig.
2-cylindrig, vätskekylning, 4-takts, DOHC, 4 ventiler
Slagvolym 689 cm³
Borrning och slag 80,0 mm x 68,6 mm
Kompression 11,5 : 1
Max effekt 55,0 kW (74,8hk) @ 9 000 rpm
Limited power version 35,0 kW
Max vridmoment 68,0 Nm (6,9 kg-m) @ 6 500 rpm
Smörjningssystem Våtsump
Kopplingstyp Våt, Flerskivig
Förgasare Bränsleinsprutning
Tändsystem TCI
Startsystem Elstart
Transmissionssystem Konstant ingrepp, 6-växlad
Sluttransmission Kedja
Chassi
Ram Diamant
Fjädringssystem fram Teleskopgaffel
Fjädringsväg fram 130 mm
Castervinkel 24º 50
Försprång 90 mm
Fjädringssystem bak Svingarm, (Länkupphängning)
Fjädringsväg bak 130 mm
Frambroms Hydraulisk dubbel bromsskiva, Ø 282 mm
Bakbroms Hydraulisk enkel bromsskiva, Ø 245 mm
Framdäck 120/70 ZR 17M/C(58W) (Tubeless)
Bakdäck 180/55 ZR 17M/C(73W) (Tubeless)
Dimensioner
Totallängd 2 085 mm
Totalbredd 745 mm
Totalhöjd 1 090 mm
Sitthöjd 805 mm
Hjulbas 1 400 mm
Min. markfrigång 140 mm
Vikt (fulltankad) 179 kg / ABS 182 kg
Bränsletanksvolym 14 L
Oljetanksvolym 3,0 L
MOTOR
Motor, typ / antal cylindrar
Vätskekyld 4-takts, rak, fyrcylindrig
Cylindervolym cm³
806 cm3
Borrning x slag
71.0 x 50.9 mm
Kompressionsförhållande
11.9:1
Ventilsystem
DOHC, 16 valves
Bränslesystem
Vätskekyld 4-takts, rak, fyrcylindrig
Tändsystem
Digital
Startsystem
Elektrisk
Smörjning
Tvångssmord, våtsump
RAM
Ram
Rörram i högvärdigt stål
Fjädringsväg fram
120 mm
Fjädringsväg bak
137 mm
Däck fram
120/70ZR17M/C (58W)
Däck bak
180/55ZR17M/C (73W)
Styrutslag, vänster/höger
31o / 31o
PRESTANDA
Effekt kW
70.0 kW {95 PS} / 9,500 rpm
Version med begränsad effekt
35 kW / 8,500 rpm
Vridmoment Nm
76.0 N*m {7.7 kgf*m} / 8,000 rpm
TRANSMISSION
Kraftöverföring
6-växlad, retur
Slutväxel
Sluten kedja
Primärväxel
1.714 (84/49)
Växlar: 1:an
2.571 (36/14)
Växlar: 2:an
1.941 (33/17)
Växlar: 3:an
1.556 (28/18)
Växlar: 4:an
1.333 (28/21)
Växlar: 5:an
1.200 (24/20)
Växlar: 6:an
1.095 (23/21)
Slutväxel
3.000 (45/15)
Koppling
Våt, flerskivig, manuell
BROMSAR
Bromsar, fram
Dubbla semiflytande 310 mm vågformade skivor. Dubbla radiellt monterade 4-kolvsok
Bromsar, bak
Enkel 250 mm vågformad bromsskiva Enkelt flytande enkolvsok
FJÄDRING
Fjädring fram
41 mm inverterad gaffel med returdämpning och steglös fjäderförspänning
Fjädring bak
Bottenlänkad Uni-Trak med gasfylld stötdämpare med piggyback behållare. Returdämpning: steglös Fjäderförspänning: steglös
DIMENSIONER
Dimensioner (L x B x H)
2,100 mm x 800 mm x 1,050 mm
Axelavstånd
1,445 mm
Markfrigång
150 mm
Bränsletank
17 litres
Sitthöjd
834 mm
Tjänstevikt
228 kg
Ja det blir en tur till BikeTrollhättan den kommande helgen där dom både har kawasakin och yamahan,
så får provsitta dom helt enkelt.
Var där redan nu i veckan också och kollade på dom men kunde verkligen inte bestämma mig haha.
Jag gillar utseendet mer på kawasakin och har redan en massor med ideer på hur jag skall pimpa den i sommar haha.
En sak jag tänker på är ju om dom 20000 extra kronorna för kawasakin är värt det? Vad är det som ligger i dom extra pengarna man pungar upp?
För att den var ca 55lök dyrare än kawan. Då kan man ju lika gärna stiga upp bland 1000 kubikarna o kika på heavyhitters. för dom pengarna hade man kunnat köra z1000 eller kanske tom en tysk hoj.
Visste finns det vettiga beg men jag ville köpa en helt ny hoj för en gångs skull.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |